Paard “redden” van de paardenmarkt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dikkedwerg

Paard “redden” van de paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 20:12

Hoi jongens,

Ik woon met mijn vriend samen in een vrijstaande woning met een stuk weiland en zijn van plan om een schuur om te bouwen tot paarden stal. gaat nog wel een jaartje of twee duren, maar ik wil graag vast wat onderzoek doen.

Wat de bedoeling is dat we dan een paard of pony op kunnen vangen. Bewust zijnde van de mogelijk financiële kosten van vee artsen ect. Maar wat zijn mogelijke tips die jullie voor me hebben? Er zijn natuurlijk zat voor en nadelen aan en ik wil hier zo voorbereid en bewust mogelijk van in gaan.

Hebben jullie hier misschien ervaring mee? Dan zou ik jullie ervaring graag willen weten! Andere tips en mogelijk bijkomende zaken mag je ook zeker achterlaten :)

Wil graag kijken of mijn plan te realiseren valt ! :)

Maureen95

Re: Paard “redden” van de paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:16

Ik zou sowieso kijken of je niet 2 paarden/pony's op kan vangen. Het is namelijk echt een no-go om een paard alleen te zetten :)

Wel een leuk plan!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:19

- Hoe veel grond heb je?
- Het paard kan niet alleen staan kan je de kosten van een 2e paard ook coveren?
- mag je een paardenstal bouwen op die grond?
- wat zijn je plannen met het paard?
- wat heb je het paard te bieden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:19

1) zet het idee 'redden' uit je hoofd. Op paardenmarkten worden paarden en pony's in het wat lagere segment verhandeld waar in principe niet veel mis mee is - die hoeven dus niet gered te worden, óf slachtpaarden, en die zijn niet voor niets voor de slacht bestemd.

2) één paard is geen paard, als je een paard aan huis wilt houden zul je ruimte moeten hebben voor 2 paarden.

3) voor twee paarden heb je toch wel minimaal een halve hectare / 5000 m2 nodig (en een Shet of andere kleine pony heeft net zo veel ruimte nodig als een groot paard)

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:21

Wat ik het lastige vind aan het principe paardenmarkten is dat ik over het algemeen bij een paard even rustig wil kijken hoe het paard zich gedraagt in een omgeving die hij/zij als thuis beschouwt, wil kijken of er een klik is, een klinische keuring wil laten doen en ff een nachtje rustig wil slapen over de aankoop.

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 20:26

[quote="Lau"]- Hoe veel grond heb je?
- Het paard kan niet alleen staan kan je de kosten van een 2e paard ook coveren?
- wat heb je het paard te bieden?[/quote

Goede punten om over na te denken bedankt! Weiland is 9 bunder en kwa plannen voor de stal willen we naar de gemeente gaan, maar eerst kijken wat er verder allemaal bij komt kijken :)!
En verder kwa plannen vooral gewoon een goede tijd en een “forever home” . Kwa tweede paard wil ik kijken of een shetlander ook helpt met de eenzaamheid. Wil hier nog meer onderzoek naar doen. Weet jij daar toevallig meer over?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:28

Als je paarden uitzoekt die er niet goed aan toe zijn:

Waar je vooral rekening mee moet houden is afscheid.
Ik vang al jaren paarden op en dat valt altijd zwaar al weet ik van meet af aan als ze komen dat het moment onherroepelijk komt. Dit is bij verwaarloosde en oude paarden toch vaak sneller dan bij gewone paarden.
Ook kan het hele lang duren voordat "het licht aangaat" in hun hoofd en dit mentale leed van ze moet je ook kunnen dragen.
Verder kunnen ze langzaam zijn met je vertrouwen en soms komt dat vertrouwen nooit 100% hetzelfde als met een gewoon paard. Ze kunnen je soort van afwijzen en dat kan je ook raken.

Wat ik zeggen wil, onderschat het mentale gedeelte niet. Maar wat je er voor terugkrijgt is ook wel weer meer dn bij een normaal paard want de meeste zijn erg dankbaar en tonen dat ook en bv een mager paard op gewicht zien komen en weer speels doen is ook erg mooi.

Marktpaarden gaan soms vaak van hand tot hand en hoewel ze daar lichamelijk niet onder hoeven te lijden zorgt dit wel degelijk voor geestelijke "wonden".

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:29

Ik zag dat je nieuw bent op bokt, heb je verder al wel ervaring met paarden?

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 20:30

Ibbel schreef:
1) zet het idee 'redden' uit je hoofd. Op paardenmarkten worden paarden en pony's in het wat lagere segment verhandeld waar in principe niet veel mis mee is - die hoeven dus niet gered te worden, óf slachtpaarden, en die zijn niet voor niets voor de slacht bestemd.

2) één paard is geen paard, als je een paard aan huis wilt houden zul je ruimte moeten hebben voor 2 paarden.

3) voor twee paarden heb je toch wel minimaal een halve hectare / 5000 m2 nodig (en een Shet of andere kleine pony heeft net zo veel ruimte nodig als een groot paard)

Zeker gelijk! Daarom redden ook maar tussen aanhalingstekens. We hebben zelf 9 bunder land bij het huis dus dat zal genoeg zijn. Zou graag een paard of pony met bijvoorbeeld te kort aan verzorging/aandacht op willen vangen. Bedankt voor de toelichtingen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:30

9 hectare kan je wel 20 paarden op kwijt. Mocht je voor 2 paarden gaan, of een paard en een Shet, gooi ze dan in hemelsnaam niet op die hele 9 hectare. Dan vreten ze zich dood.
Heb je uberhaupt wel eens paarden gehouden/een beetje kijk op paarden?

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 20:31

[/quote]

Zeker! Heb mijn hele jeugd paardgereden en een verzorg pony gehad. Helaas ben ik hier toen mee gestopt omdat ik in mijn pink had gesneden en ik toen een half jaar niet kon rijden omdat ik mijn hand niet optimaal kon gebruiken haha

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 20:34

Ibbel schreef:
9 hectare kan je wel 20 paarden op kwijt. Mocht je voor 2 paarden gaan, of een paard en een Shet, gooi ze dan in hemelsnaam niet op die hele 9 hectare. Dan vreten ze zich dood.
Heb je uberhaupt wel eens paarden gehouden/een beetje kijk op paarden?

Hoho ben ook zeker niet van plan om ze gewoon los het weiland in te gooien haha. Was even het totaal benoemd om aan te duiden dat aan ruimte geen gebrek is! Ik heb zelf geen paarden officieel gehouden. Wel meerdere verzorg pony’s en heel lang bij een vereniging gereden. Ook in vakanties zorg overgenomen. Zou zeker nog niet alles weten vandaar dat ik tijdig onderzoek wil doen of het realistisch is. Wil natuurlijk geen gehaaste beslissingen maken!

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 20:37

Kidde schreef:

Zeker! Heb mijn hele jeugd paardgereden en een verzorg pony gehad. Helaas ben ik hier toen mee gestopt omdat ik in mijn pink had gesneden en ik toen een half jaar niet kon rijden omdat ik mijn hand niet optimaal kon gebruiken haha

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 20:38

Lau schreef:
- Hoe veel grond heb je?
- wat heb je het paard te bieden?

Goede punten om over na te denken bedankt! Weiland is 9 bunder en kwa plannen voor de stal willen we naar de gemeente gaan, maar eerst kijken wat er verder allemaal bij komt kijken :)!
En verder kwa plannen vooral gewoon een goede tijd en een “forever home” . Kwa tweede paard wil ik kijken of een shetlander ook helpt met de eenzaamheid. Wil hier nog meer onderzoek naar doen. Weet jij daar toevallig meer over?

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 20:41

Lusitana schreef:
Als je paarden uitzoekt die er niet goed aan toe zijn:

Waar je vooral rekening mee moet houden is afscheid.
Ik vang al jaren paarden op en dat valt altijd zwaar al weet ik van meet af aan als ze komen dat het moment onherroepelijk komt. Dit is bij verwaarloosde en oude paarden toch vaak sneller dan bij gewone paarden.
Ook kan het hele lang duren voordat "het licht aangaat" in hun hoofd en dit mentale leed van ze moet je ook kunnen dragen.
Verder kunnen ze langzaam zijn met je vertrouwen en soms komt dat vertrouwen nooit 100% hetzelfde als met een gewoon paard. Ze kunnen je soort van afwijzen en dat kan je ook raken.

Wat ik zeggen wil, onderschat het mentale gedeelte niet. Maar wat je er voor terugkrijgt is ook wel weer meer dn bij een normaal paard want de meeste zijn erg dankbaar en tonen dat ook en bv een mager paard op gewicht zien komen en weer speels doen is ook erg mooi.

Marktpaarden gaan soms vaak van hand tot hand en hoewel ze daar lichamelijk niet onder hoeven te lijden zorgt dit wel degelijk voor geestelijke "wonden".

Bedankt voor je reactie! Dat is zeker iets wat je goed moet overwegen. Afscheid nemen van een dier is natuurlijk nooit makkelijk. Zal er eens goed met mn vriend over hebben

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:42

dikkedwerg schreef:

Ik denk dat het goed is om je voorlopig heel goed in de huidige manier van paarden houden te verdiepen. Gaat er tegenwoordig echt heel anders aan toe. Gereden hebben in je jeugd is niet genoeg. Even heel cru gezegd als jij vrolijk je net geredde shet in die wei loslaat teken je wsl zijn doodsvonnis.

Je zou eventueel een manege kunnen benaderen met het aanbod om 2 ponies die echt niet meer in de lessen kunnen lopen op te vangen, als zij jou in ruil daarvoor met raad en daad bijstaan?

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 20:47

Gypsy schreef:
dikkedwerg schreef:

Ik denk dat het goed is om je voorlopig heel goed in de huidige manier van paarden houden te verdiepen. Gaat er tegenwoordig echt heel anders aan toe. Gereden hebben in je jeugd is niet genoeg. Even heel cru gezegd als jij vrolijk je net geredde shet in die wei loslaat teken je wsl zijn doodsvonnis.

Je zou eventueel een manege kunnen benaderen met het aanbod om 2 ponies die echt niet meer in de lessen kunnen lopen op te vangen, als zij jou in ruil daarvoor met raad en daad bijstaan?

Ben op mijn 16e gestopt en ben nu 20. Jeugd was misschien beetje het verkeerde woord :p En zeker goede tip om even langs te gaan bij de manage. Ik weet zeker nog niet genoeg, vandaar de vragen. Erg bedankt voor je tips! moet er niet aan denken om ze dan nog steeds niet de goede zorg te kunnen bieden!

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:54

Als je een beestje wil redden / een goed huisje wil bieden kun je ook altijd eens kijken bij een opvang. Ik woon iets over de Belgische grens, bij deze opvang https://www.facebook.com/Vogel-en-Zoogd ... 943153485/ hebben ze vaak leuke jonge en oudere paarden die in beslag zijn genomen en een nieuw goed huisje zoeken, ook in Nederland.

Ik heb zelf te weinig grond voor meer paarden dus houd het bij het redden van kippen ;-)

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 20:56

petra8 schreef:
Als je een beestje wil redden / een goed huisje wil bieden kun je ook altijd eens kijken bij een opvang. Ik woon iets over de Belgische grens, bij deze opvang https://www.facebook.com/Vogel-en-Zoogd ... 943153485/ hebben ze vaak leuke jonge en oudere paarden die in beslag zijn genomen en een nieuw goed huisje zoeken, ook in Nederland.

Ik heb zelf te weinig grond voor meer paarden dus houd het bij het redden van kippen ;-)

Goede tip!! zal er zeker is naar kijken wanneer het misschien zo ver is. En kipjes zijn ook hartstikke leuk, hebben der hier ook 3 rond wandelen :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:57

Maar als je 9 hectare hebt, wat doe je daar dan nu mee?

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 21:03

Ibbel schreef:
Maar als je 9 hectare hebt, wat doe je daar dan nu mee?

We zijn hier net komen wonen, is een oude varkensboerderij en koeienboerderij geweest. Is toen overgekocht door de gemeente om een nieuwbouwwijk te bouwen alleen die plannen konden niet door gaan ivm een natuurgebied in de buurt. Het weiland word nu gemaaid door de ouders van een vriendin die een boerderij. Verder rennen er een paar haasjes en reetjes door.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:11

Je zou ens bij Paard zoekt baas kunnen kijken.

De meningen zijn wel verdeeld over deze stichting en zelf heb ik er geen ervaring mee maar zij doen wat jij wilt doen.

pillow

Re: Paard “redden” van de paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:14

jij bent 19 jaar en jullie hebben een boerderij met 9 hectare grond? Maar waarom een paard op vangen cq redden? Koop gewoon een leuk paard.

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 21:16

pillow schreef:
jij bent 19 jaar en jullie hebben een boerderij met 9 hectare grond? Maar waarom een paard op vangen cq redden? Koop gewoon een leuk paard.

Haha ja klopt, klinkt raar ik weet het. Maar de oorzaak en hoe het mogelijk is delen op internet vind ik het iets te "persoonlijk" voor. Laten we het er op houden dat mijn vriend erg hard heeft gewerkt...

dikkedwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 21:17

Cowgirl schreef:
Je zou ens bij Paard zoekt baas kunnen kijken.

De meningen zijn wel verdeeld over deze stichting en zelf heb ik er geen ervaring mee maar zij doen wat jij wilt doen.

Ik kwam ze inderdaad net tegen op youtube, weet je ook wat de negatieve meningen hier dan over zijn?