Van paarden aan huis naar pension

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XXXX2015

Van paarden aan huis naar pension

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 10:28

Zijn er hier ook mensen die paarden aan huis hadden, maar er na verloop van tijd toch voor gekozen hebben om ze weer in pension te doen?
Welke reden had je daarvoor?
Hoe bevalt de keuze als je erop terug kijkt?

In 2001 verhuisden wij naar een schattig klein huisje met 2ha grond en sindsdien hebben we paarden aan huis. In de tussentijd is er veel gebeurd, waarvan de belangrijkste gebeurtenissen waren: de geboorte van onze kinderen, nu 10 en 8, en pasgeleden het overlijden van mijn 31 jarige fjord, die ik al 23 jaar had en waar mijn passie oorspronkelijk vandaan kwam.

Het schattige huis voelt inmiddels met twee kinderen eigenlijk te klein. Aanbouwen / verbouwen kan, maar daar zit natuurlijk een kostenplaatje aan vast. Vroeger zou ik dat gewoon doen, maar nu twijfel ik aan of dit wel wijsheid is.
Ik merk namelijk de laatste paar jaar dat het plezier van paarden aan huis voor een groot deel weg is. Ik zie vooral het werk wat er aan vast zit en rijden komt er vaak niet van.
Soms denk ik: alle paarden weg behalve één, die in pension zetten, zodat ik echt alleen maar hoef te rijden en verder niks. Ander huis kopen, vooral groter, met fijne grote kamers voor de kinderen.
Geen gedoe en geregel meer als we eens weg willen. Niet meer zoveel moeten.
Ik heb al ingekrompen qua aantal paardjes en hen nu nog twee shetten, een fries (die blijft sowieso), haar veulen die dit jaar twee wordt en een fjord (die gaat eerdaags naar een trainingsstal en zal verkocht worden).

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:33

Ik lees mee.
Ik ga verhuizen en zal daarbij ook de keuze moeten gaan maken, of paarden aan huis bij schoonouders of in pension en gewoon altijd 'klaar' zijn als ik klaar ben met rijden etc.

Edit; het laatste lijkt mij nu het fijnste.. Nu ben je nooit klaar. En moet je altijd rekening houden met.
Dus ik snap heel goed wat je bedoelt

jesito

Re: Van paarden aan huis naar pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:39

Ja ik ken zulke mensen en ik snap er niks van
Ik zou geen paard meer in pension willen hebben, maar ik snap jouw redenen wel hoor.
Heb je een goede stal op t oog voor je paard??

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 10:43

@fresley: inderdaad, nu ben je nooit klaar. Er ligt altijd nog weer werk te wachten en elke klus komt telkens weer terug. En waar ik vroeger nul problemen had met die terugkerende werkzaamheden, staat het me nu al een hele tijd tegen.

@jesito: in de beginjaren van paarden aan huis dacht ik precies zo als jij. Maar levens veranderen en ik ben natuurlijk gewoon ook ouder geworden. Vroeger kon ik zowel fysiek als mentaal meer hebben.
Er zijn hier meerdere goede pensionstallen die een prima optie zouden zijn.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:45

Al het gezeur wat ik op iedere pensionstal zie staat mij zo erg tegen dat ik niet anders meer wil. In het geval bij jou zou ik gewoon fors inkrimpen en kijken wat er aangepast zou kunnen op betrekking van werk aan ze. Ik weet niet hoe ze nu staan maar zpu het mogelijk zijn om ze zelf te laten kiezen binnrn of buiten? Grote hooi ruif dat je maar 1x in de zoveel tijd een baal er in moet zetten? Buiten alleen mest weg halen en binnen met de trekker eens in de zoveel tijd? Wie weet jeb je alles al zo makkelijk mogelijk maar een pensionstal zou ik ook heel goed over nadenken!!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:45

Ik heb dit meegemaakt. Het is heerlijk onbezorgd om je paard in pension te hebben. Maar alleen als de betreffende pensionstal voldoet aan jouw eisen voor je paard. En je zult moeten accepteren dat ze het anders doen dan jijzelf zou doen. Maar wel heerlijk rustig thuis! Alhoewel je in het begin het gemakkelijke contact met je paarden wel zult missen. Gezien de gewijzigde situatie thuis kan dit een goede optie voor je zijn.
Ga eerst eens kijken of er wel een pensionstal is - op redelijke afstand - die aan jouw eisen voldoet. Als die er niet is, dan kan het niet, lijkt me. Succes met je beslissing!

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:46

Ik heb de paarden 16 jaar aan huis gehad, ik was overigens 9 toen we de paarden aan huis kregen bij mijn ouders. Op een gegeven moment waren mijn broer en ik uit huis, dus mijn ouders wilden graag kleiner gaan wonen en de paarden moesten naar een pensionstal. Ik moet eerlijk zeggen dat het mij heel goed bevalt! Je hebt inderdaad meer tijd voor je paard ipv alles er omheen. Je kan gaan wanneer je tijd hebt ipv op verplichte tijden(voeren, binnen zetten) en heb je een dag echt geen tijd of ben je ziek, dan kun je gerust een dagje overslaan. Dat overslaan vond ik de eerste twee jaar vooral lastig, omdat ik toch gewend was dat ik ze alle dagen zag. Inmiddels sla ik 1-2 dagen over in de week. Waar je staat maakt nog wel uit. Op de eerste stal ging het een tijd leuk, maar er viel niks te overleggen met de stal eigenaresse en ze veranderde dingen zonder overleg, zette 1 van mijn paarden soms niet buiten(hij was soms lastig), maar dat werd dan niet bij mij gemeld.. Toen verhuisd naar een meid die 10 jaar lang bij ons in pension heeft gestaan, maar nu zelf de paarden aan huis heeft. Dat bevalt erg goed! Al zul je het nergens 100% zo krijgen, zoals je het zelf zou doen.

In de toekomst zou ik wel graag weer 2 paarden aan huis willen, omdat ik het mis dat ik niet elk moment van de dag even m'n paard kan zien. Ik bracht elke dag tussendoor even mijn klokhuis van m'n appel naar de paarden, bij verveling even poetsen, een keer de straat op en neer. Op de bakrand huiswerk zitten maken.. Maar al het werk eromheen? Nee, dat mis ik niet.

Lang verhaal geworden, maar ik begrijp helemaal hoe lastig de keuze voor je zal zijn!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:48

Hier eigenlijk andersom, van jaren paarden op pension naar nu paarden aan huis, maar wel een aantal realisaties waar je misschien wat mee kunt.

Ik heb nu de paarden aan huis, maar bij mij is er juist een heel groot deel van ontspanning bij komen kijken. Het kost tijd, maar het kan wel allemaal zoals ik dat wil. En juist dat geeft rust. Ik vind het heerlijk!

Ik realiseer me nu pas hoeveel tijd ik kwijt was aan dingen 'lappen' die niet ideaal waren voor mijn paarden op pension; dekens op, dekens af, vliegenkappen op of af, zalfje hier, suplementje daar, eventjes langs.... dat koste veel meer tijd (ook, misschien wel vooral, in mijn hoofd).
Ik voelde regelmatig druk om te rijden omdat ze bijvoorbeeld te dik werden op de weide, of te weinig beweging zouden krijgen. Nu zou ik simpelweg minder voeren. En over of ze genoeg bewegen hoef ik me geen zorgen te maken op hun paddock paradise.

Technisch gezien ben ik nu misschien wat meer tijd kwijt aan mijn paarden, maar omdat ze zo verweven zitten in de dagelijkse gang van dingen merk ik het eigenlijk niet. Het plannen om naar stal te gaan en de reistijd tikte namelijk ook flink aan (laatste pensionstal was op 50 minuten rijden enkele reis), en de rust die het geeft om niet te hoeven plannen en zelf te kunnen bepalen vind ik goud waard.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:52

Ik heb de paarden sinds een jaar of drie aan huis en ik denk dat voor jou inkrimpen inderdaad goed zou zijn. Ik merk heel goed het verschil tussen twee of drie paarden bij huis....en twee paarden of een paard en een (gezelschaps)pony. Ik vind het zelf gewoon prettig om even de wei of stal in te kunnen lopen, zou nooit meer anders willen....

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:54

Ik heb mijn paard een aantal jaar aan huis gehad. Toen ik ging studeren was dit geen doen meer en is paard mee verhuisd naar de stad. Na 2 jaar een geweldige stal voor hem gevonden (stallen daarvoor waren achteraf gezien niet echt van je het).

Ik zou nooit meer terug willen. Nu pas ik af en toe op op stal wanneer de eigenaar op vakantie is. Die paar weken per jaar gaat nog wel, maar ik moet er niet meer aan denken om het elke dag te moeten.
Hangt uiteraard van de stal af, ik heb veel geluk met deze stal en instelling van de eigenaar en stal genoten :)
Dit betreft overigens een privé stal waar slechts drie andere paarden staan.
Laatst bijgewerkt door xTammyy op 16-02-20 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:54

Ja, beste keus ooit... geeft mij zo veel rust.

Na 20 jaar thuis, de pony’s op pension gezet.
Niet meer de hele dag om de paarden geen plannen. Spontaan weg kunnen. Niet meer over vakanties in zitten, hoe gaan we dit nou regelen.

Ik heb 2 kleine kinderen waarvan 1 vaak ziek is en ben de hele week alleen met ze. Ik had er geen lol meer in.
Nu staat pony op een super plekje, kleinschalige pensionstalling. Ik hoef nu niet meer elke dag, ik mag weer :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:55

tirzasarah10 schreef:
Al het gezeur wat ik op iedere pensionstal zie staat mij zo erg tegen dat ik niet anders meer wil. In het geval bij jou zou ik gewoon fors inkrimpen en kijken wat er aangepast zou kunnen op betrekking van werk aan ze. Ik weet niet hoe ze nu staan maar zpu het mogelijk zijn om ze zelf te laten kiezen binnrn of buiten? Grote hooi ruif dat je maar 1x in de zoveel tijd een baal er in moet zetten? Buiten alleen mest weg halen en binnen met de trekker eens in de zoveel tijd? Wie weet jeb je alles al zo makkelijk mogelijk maar een pensionstal zou ik ook heel goed over nadenken!!

Ik heb ze niet aan huis maar helaas is dat niet mijn huis. Nog meer tijd kwijt dus...maar om de reden die tirza noemt voor mij nooit meer een pensionstal, tenzij in noodgeval.
Van twee heb ik er nu per ongeluk 4 staan en dat is inderdaad veel meer werk. Twee, een grote en kleintje is prima te doen, eens per dag is genoeg en kostte mij 20 minuten per dag aan ADL. Met meer pony's wordt het werk ook veel meer en blijft er inderdaad minder (soms te weinig) tijd over om te rijden.
Ik zou inkrimpen, de helicopterview erover gooien en kijken hoe het wat werk betreft makkelijker en simpeler kan.
Ik heb een PP gemaakt, dus geen gedoe met binnen-buitenzetten, beweging, of het weer. Regelen ze allemaal prima zelf.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:56

Ik heb een paard aan huis gehad, toen ik nog bij mijn ouders woonde. En er stond een pony van mijn zus, toen de pony ging hemelen vanwege ouderdom heb ik nagedacht of weer een pony erbij of mijn paard naar een pension. Ik heb gekozen voor pension, omdat ik al dat verplichte gedoe niet meer wilde.
Dat was vreselijk wennen, maar ook erg relaxed.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:03

Ik heb mijn paarden ook in eigen beheer gehad, echt never nooit meer, ik vond het verschrikkelijk. Als je een druk gezin hebt met jonge kinderen, werk enz, bleef er niks over om van te genieten. Ik kwam iig nergens meer aan toe, nadat ik bijv de weide uitgemest had, vlug een borstel erover en kon weer gaan. Doe mij maar een fijne pensionplek hoor

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:04

Ik heb ook mijn paard aan huis gehad maar door gezondheidsreden van mij zelf in pension gezet
Als ik kon kiezen lekker weer voor mezelf
Het enigste voordeel vind ik dat het iets gezelliger is dan alleen
Hooi en stro verbruiken zoveel jezelf wilt
Lekker rommel maken als je dat wilt
Gelukkig heb ik mijn wei nog wel en regelmatig zet ik hem daar nog neer

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:05

Hier afgelopen donderdag paard naar pension gebracht, nadat hij 4.5 jaar aan huis heeft gestaan.
Reden, zelfde als bij jou, het werk wat je er aan hebt.
Ik had er 4 staan, laatste tijd 3 en 2 zijn nu verkocht.
Bij ons was overigens het huis te groot en we dus nu veel kleiner gaan wonen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:05

Lindsey_99 schreef:
tirzasarah10 schreef:

Ik heb ze niet aan huis maar helaas is dat niet mijn huis. Nog meer tijd kwijt dus...maar om de reden die tirza noemt voor mij nooit meer een pensionstal, tenzij in noodgeval.
Van twee heb ik er nu per ongeluk 4 staan en dat is inderdaad veel meer werk. Twee, een grote en kleintje is prima te doen, eens per dag is genoeg en kostte mij 20 minuten per dag aan ADL. Met meer pony's wordt het werk ook veel meer en blijft er inderdaad minder (soms te weinig) tijd over om te rijden.
Ik zou inkrimpen, de helicopterview erover gooien en kijken hoe het wat werk betreft makkelijker en simpeler kan.
Ik heb een PP gemaakt, dus geen gedoe met binnen-buitenzetten, beweging, of het weer. Regelen ze allemaal prima zelf.

Hier hetzelfde qua opzet, maar dan met 2 paarden. Wat me opvalt is dat veel mensen het aan huis te ingewikkeld maken: teveel paarden, werk niet handig georganiseerd etc.
In mijn geval is het zelf helemaal makkelijk: doordeweeks houd ik het vaak bij 2x per dag voeren in de winter en klaar. Uitmesten gemiddeld 1x doordeweeks en in het weekend. In de zomer is het nog makkelijker, want dan hebben ze volop gras: 1x per dag voeren en 1x per week uitmesten.
Ik zit hierdoor ook niet aan vaste tijden vast, dus ik laat er eigenlijk ook maar weinig om en omdat het zo simpel is, is een vakantieoppas ook altijd wel te vinden.
Ik zou echt nooit meer terug willen naar een pensionstal, altijd gezeik en gedoe. Vooral de stalgenoten mis ik totaal niet (behalve degenen met wie ik veel buitenritten maakte, die wel). En het feit dat ik zelf beslis over mijn paarden vind ik heerlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:07

Ik herken het wel dat het meer werk dan plezier is zeg maar. Denk inderdaad dat het goed zou zijn om eens voordelen en nadelen op een rijtje te zetten. Als je echt graag groter zou willen wonen / graag zou verhuizen en je denkt dat jullie je huidige plekje en de dieren aan huis niet gaan missen....(hoe staan de kinderen daar in?)

Beginnen met verkopen van wat dieren kan je altijd doen natuurlijk en het jezelf makkelijker maken daarmee en wellicht wat andere veranderingen doorvoeren waardoor je er minder werk aan krijgt?

Hier kunnen ze vrij in en uit lopen. Meerdere slowfeeder hooinetten waarmee ze in principe een week toe kunnen als ik ze vul. Dan zit je alleen nog met het stront ruimen, maar dat hoeft ook niet per-sé elke dag. Enige dat dan echt elke dag moet is even een bakje voer geven. Of je dat nu in de ochtend, middag of avond doet maakt geen flaus aus, die 5 minuutjes kun je elke dag wel even vinden ergens op de dag :) En voor de rest kan je een beetje schuiven met dingen.

Het is dan ook wel weer fijn vind ik, om even bezig te zijn en dat die kleine dan even lekker buiten kan rommelen. Naarmate hij groter wordt (nu bijna 5) wil ik voor hem ook wel wat dingen aanpassen zodat het leuk blijft om lekker buiten rond te rausen :) Ik vind het toch wel een fijn idee dat hij hier rond het huis zichzelf kan vermaken en niet per-sé weg hoeft voor vertier zeg maar.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-02-20 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:09

Grappig dat iedereen alleen maar praat over het paardendeel :)
TS ik zou eerst alle opties voor mezelf op een rijtje zetten: minder paarden, hoeveel scheelt dat in werk? Wat kost een verbouwing? Is het huis naar met een verbouwing naar mijn zin te maken? Wat is dit huis waard en wat kan ik voor dat geld weer elders kopen? Enz, enz.

Pas als je alle opties goed in beeld hebt een keuze maken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:15

Pension kan prima als je paard niet teveel poespas nodig heeft. Op het moment dat het paard teveel uit de toon valt of meer medische aandacht nodig heeft, is dat vaak erg lastig op een pensionstal.
Wij gaan nu het vierde jaar in met paarden aan huis en zeker met mijn oude merrie zou ik niet meer anders willen. De jonge dieren zouden prima op een pensionstal kunnen staan. Maar dat ik nu alles zelf voor het zeggen heb, is toch wel heel fijn.
Thuis kost veel tijd en geld ook, en planning. Maar ik zou niet meer anders willen. Al heb ik ook wel dagen flink de balen soms, zeker in de winter als alles nat, vies, blubber, koud is..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:29

Ik ben opgegroeid met de paarden aan huis. De kudde bestond uit 5 paarden. Tussen 2014-2017 overleden er 3. In 2018 besloot ik te verhuizen naar een ander deel van het land, maar er kon maar 1 paard mee. De ander heb ik verkocht. Dat ene paard ging op pension.

Ik heb de stal heel zorgvuldig uitgezocht en toch werkte het niet.

Ik had wel meer tijd om de leuke dingen met haar te doen, maar miste ook het contact tijdens het doen van klusjes. Die miste ik op stal ook. Bovendien zag ik mijn paard ziek worden door het management.

Zij is terug gegaan naar mijn ouders en ik volgde een half jaar later. Binnen no time had ik weer een gezond paard en was ik weer bezig met draden repareren, waterbakken vullen, ruwvoer regelen en meer van dat soort dingen.

Op stal was ik ineens bezig met kunst en vliegwerk om het voor mijn paard allemaal te laten werken, terwijl ik dat thuis niet nodig had.

Voor mij geen paard op pension, dan liever geen paard.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:29

Wij hebben ook buiten gewoond in een lief klein huisje met de paarden aan huis.
Weinig rijden en veel verzorgen en klusjes, maar ik kon het helemaal doen zoals ik wilde.
Toen onze zoon werd geboren kwam er nog minder van rijden. :D
Omdat sociale dingetjes voor hem niet vanzelfsprekend gingen hebben we besloten om weer naar de bebouwde kom te verhuizen, zodat hij makkelijker met vriendjes af zou kunnen spreken.
Paard heeft op een aantal pensionstallen gestaan, als je eenmaal gewend bent om het zelf te doen en te regelen valt dat stukje wel erg tegen. Uiteindelijk een stal gevonden waar ik mee kon leven en daar heeft hij dan lange tijd gestaan. Helaas 25 km verderop.
Wel konden we eindelijk weer een keer met het hele gezin tegelijk op vakantie.
Einde van het liedje; toen zich weer een verhuizing aankondigde zijn we toch weer op zoek gegaan naar een woning met een stuk grond. Heb mijn ouwetje weer aan huis staan en er een jong paard bij gekocht.
Wegens hersenletsel kost het me allemaal erg veel energie, en heb ik ook besloten om te stoppen met rijden.
Maar wat geniet ik er van dat de boys steeds naar binnen lopen te gluren als we aan tafel zitten, en dat ze naar ons hinniken zodra ze ons zien.
Als het oude paard er niet meer is stop ik er helemaal mee, dan gaat het jonkie in de verkoop en verhuizen we naar een huis met een gewone tuin.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 11:30

Bedankt voor alle reacties. Het geeft goed te denken.

Ja het is inderdaad de combinatie van factoren. Niet alleen de paarden component. Een aanbouw en verbouwingen zou naar schatting ruim een ton gaan kosten. Daar kan ik heel lang een paard voor in pension zetten denk ik dan. In principe heb ik, zeker gezien de grondsoort hier (zware klei), het al zo makkelijk mogelijk gemaakt. Stallen met uitloop voor in de winter. Automatische drinkbakken in stallen en in de wei. Alles goed omheind. Slowfeeders. De paar aanpassingen die ik nog zou kunnen doen die zullen het verschil niet maken.

Voordelen van verhuizen en op het dorp gaan wonen zijn er natuurlijk genoeg. Kinderen kunnen lekker mat vriendjes spelen zonder dat wij allerlei speelafspraakjes moeten regelen. Groter huis. Minder onderhoudsgevoelig.

De nadelen van een pensionstalling ken ik, die waren ook de reden dat ik ze aan huis wilde :D

Maar inmiddels zou ik zo weer terug willen naar de situatie van 20 jaar geleden. Veel minder zorgen en gedoe.

Ik vind het echt fijn om verschillende meningen en standpunten te lezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:34

En een beetje een tussenoplossing, dat je aan de rand van het dorp wellicht iets ruimers kan vinden met minder grond maar genoeg voor anderhalf paard? Dan kunnen de kinders zo het dorp in.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 11:51

Ik heb in 2002 mijn laatste paard uit pension gehaald en sindsdien hebben wij alles thuis. Ik heb het altijd erg naar mijn zin gehad op de pensionstal waar ik stond (met 1 paard, de rest was al thuis).
Ik ging naar huis omdat ik dat nóg leuker vond en we alles thuis goed voor elkaar hadden (stallen, rijbaan, enz.). Ik vind het een 'way of life' en daarom neem ik alle verplichtingen en werk op de koop toe. Als ik daar zat van wordt gaat alles in de verkoop en zet ik één rijpaard voor mezelf in pension.
Ik twijfel er niet aan dat ik een goede pensionstal vind. En één paard in pension is zeker goedkoper dan alles wat ik hier thuis uitgeef.
Kortom: thuis moet je vooral blijven doen als je het heel leuk vindt.