Waarde en aankoop “ouder” paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TDS

Waarde en aankoop “ouder” paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 23:34

Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoektocht naar mijn eerste paard. Is toch een lastigere klus dan gedacht. Laatst nog van een paard gevallen tijdens een bezichtiging, lichte hersenschudding aan overgehouden :( .

Maar goed, wij hebben nu een paard (eigenlijk pony 1.55) op het oog dat wat ouder is dan op ons wensenlijstje stond, maar verder wel goed in het plaatje past. Ik ben 1.62 klein en heb daarnaast kleine benen, daarom zijn we opzoek naar een grote E-pony of een klein paard. Deze pony wordt bijna 12 jaar en is mijn ogen aan de "oude kant" of beledig ik daar mensen mee := .

Ik wil graag dressuurmatig met hem gaan rijden en moet in de B gaan starten. Wel heeft deze pony al gelopen in het ZZ-Zwaar tussen de paarden, dus ik hoop dat we er wat vlotter doorheen gaan en ik veel van hem kan leren. Wel besef ik me dat dit paard waarschijnlijk niet meer door te verkopen valt, aangezien hij steeds ouder wordt en hij bij mij met pensioen zal gaan.

Zijn er mensen die ervaring en of een sterke mening hebben over de leeftijd van het paard bij aankoop? Is het een goed idee om een 12-jarige te kopen wanneer je nog in de sport wilt starten?

Ik heb al wat kennissen gevraagd naar hun mening, maar krijg best veel verschillende antwoorden terug, dus ben erg benieuwd naar anderen..
Laatst bijgewerkt door TDS op 28-01-20 23:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Blussem

Re: WAARDE EN AANKOOP "OUDER" PAARD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:37

12 jaar kan prima. Ik dacht dat je eerste instantie dat jou verhaal over een 20 jarige zou gaan, want dat is wel echt oud. Al zijn de meningen daar over verdeeld.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:40

wat is er mis met een 12jarige? je wil er ' de sport' mee in maar je moet beginnen bij de B, de basis dus. dat het paard al zz zwaar heeft gelopen maakt hem dan toch alleen maar een prima leermeester?
dat hij bij jou oud gaat worden, tjah daar ga je toch stiekem een beetje vanuit of je nu een 6jarige of een 12jarige loopt? overigens zou je hem nog als 18jarige kunnen verkopen als kinderpony bij wijze, zeker met die maat.

over de waarde, dat is lastig. De markt voor brave paarden/pony's met wedstrijdkarakter is schaars en prijzen lopen hoog op. 6000-8000 lijkt mij niet gek van wat ik tot nu toe heb gezien.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:43

12 jaar is niet oud maar “jongmiddelbaar” goed opgeleide dressuurpaarden hebben hun topjaren tussen de 13 en 17 jaar!

Dusss...leeftijd is in dit geval geen reden tot afdingen.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:45

12 is in mijn ogen niet oud.
Klinkt als een prima dier om van te leren.
En als jij de oefeningen niet beheerst en rijtechnisch tekort schiet ga je het ook met een ervaren paard niet sneller door de klasses
Onze leermeester was 17 toen hij op stal kwam.
Nog 1 keer alle klasses doorlopen tot en met het Z2.
Daarna nog iemand op weg geholpen tot aan het M.
Op 25 jarige leeftijd met pensioen gegaan qua sport, maar tot aan zijn dood nog heerlijk mee geweest onder de man op buitenrit

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:46

Ik zou heel erg blij zijn met een 12 jarige met ZZ zwaar niveau.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:46

Een brave 12 jarige die ZZ gelopen heeft zit waarschijnlijk juist op de piek van zijn prijs :D
Als hij gezond is staan ze daarvoor in de rij.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:47

12 is niet oud en een leermeester is tot 15/16 jaar ook nog prima weer door te verkopen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Waarde en aankoop “ouder” paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:48

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 23:52

Ik zie geen probleem, moet prima kunnen! 12 is helemaal niet oud. Denk dat je er enorm veel van kan leren!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:06

Ik denk dat dit zo ongeveer ideaal is mits het een gezond paard is en het topbraaf is want ik krijg de indruk dat je nog niet zoveel ervaring hebt? Mag ik vragen of je al eens eerder op Bokt bent geweest met een ander account en andere topics? Of maak ik een fout en herken ik je niet?

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 00:16

Rizette schreef:
Ik denk dat dit zo ongeveer ideaal is mits het een gezond paard is en het topbraaf is want ik krijg de indruk dat je nog niet zoveel ervaring hebt? Mag ik vragen of je al eens eerder op Bokt bent geweest met een ander account en andere topics? Of maak ik een fout en herken ik je niet?

Nee klopt, ben nieuw op Bokt én ben geen hele ervaren/dappere ruiter. Is voor mij inderdaad het belangrijkst dat het paard een kalm karakter heeft en erg braaf is!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:16

12 jaar en van dat niveau! Neem maar een flinke geldbuidel mee en vooral rondom laten keuren, alles ook de hele bovenlijn op de foto. En is het dier goedkoop? Dan kun je op je vingers natellen dat er iets mee aan de hand is.

TDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 00:22

bigone schreef:
12 jaar en van dat niveau! Neem maar een flinke geldbuidel mee en vooral rondom laten keuren, alles ook de hele bovenlijn op de foto. En is het dier goedkoop? Dan kun je op je vingers natellen dat er iets mee aan de hand is.

Wat je goedkoop noemt.. Ik denk dat ze er nog best een leuke prijs voor vragen. Hij is vorig jaar röntgenologisch goedgekeurd, maar volgens mij wel alleen de benen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:27

Beetje een misleidende titel.. bij “ ouder paard” denk ik echt richting minstens 16, zeker als het niet om topsport gaat..

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:30

TDS schreef:
bigone schreef:

Wat je goedkoop noemt.. Ik denk dat ze er nog best een leuke prijs voor vragen. Hij is vorig jaar röntgenologisch goedgekeurd, maar volgens mij wel alleen de benen.

Vorig jaar?
Nu nogmaals opnieuw keuren! Alles (!) op de foto bij een eigen DA en zelf BIJ zijn!
Een jaar kan veel gebeuren, en ken veel verhalen dat er achter de schermen veel gesjoemeld wordt. (Geen zuivere foto’s, verborgen gebreken etc)

Ik wil je niet bang maken, maar op basis van jouw verhaal wat ik lees. Een gezonde en brave 12 jarige zz zwaar moet voor mij in een hogere prijsklasse vallen...

Maar antwoord op jouw eerste vraag! 12 jaar is zeker niet oud! Z’n beste jaren!!! :j

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 00:49

Nee joh eerste paard, super braaf en een leerpaard. 12 is een prachtige leeftijd maar laat zelf alle keuringen uitvoeren, rug, benen. Je zal niet de eerste zijn die een paard met verborgen gebreken koopt van hele aardige verkopers.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 01:02

Het klinkt inderdaad wat dubieus. Of je hebt enorm mazzel. Een twaalfjarige die ZZ heeft gelopen, kost een flinke duit en daar zal flink belangstelling voor zijn, tenzij er iets mee aan de hand is.
Zelfs al is het een e-pony.
Vraag goed na. Neem iemand mee die ervaring heeft in de paardenhandel. En laat keuren.
Ik hoop dat je mazzel hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 01:44

Echt TS, denk niet van "dat zal allemaal wel goed zijn". Wellicht dat het allemaal goed is, maar je zal de eerste niet zijn die een leuk paard koopt wat vervolgens een geborgen gebrek heeft, en dan sla je jezelf voor je kop omdat je niet dat beetje extra geld hebt uitgegeven en er net wat meer moeite in hebt gestoken om 'm helemaal na te laten kijken en op de foto laten zetten. Dat geborgen gebrek kost je namelijk nog veel meer, en je raakt 'm aan de straatstenen niet meer kwijt.

Maar laten we hopen dat dat niet het geval is en dat je gewoon een geweldig paard op de kop tikt! :) Maar wel even laten keuren. Écht waar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 02:53

12 is echt niet oud. Ik heb Nov 2018 mn laatste merrie gekocht en die was toen bijna 12. Kwam pas 4mnd geleden bij ons vanwege veulen en is nu bijna 13. Bij ons de jongste en dat is nog goed te merken.

De rest is 21 tm 27 en worden allen nog gereden. Heb die van 27 gehad toen ze jong was en 7jr geleden terug gekocht.
Haar zoon terug gekocht toen hij 17 was en die is nu 21.
Mn andere 2 zijn 22, maar wel jong gekocht en altijd in ons bezit gebleven.
Mn merrie en haar zoon niet meer terug gekocht om de sport mee in te gaan, maar komt ook door hun verleden en lijf etc.

Leeftijd zegt bij ons stel echt niet alles. Niet qua karakter en niet qua gezondheid.

Heb in 2017 een 7jr moeten laten gaa. Was goedgekeurd, maar mankeerde toch helaas een en ander. Heeft duizenden gekost.......
Eind 2019 een 10jr laten gaan. Begin April "gekregen" als gezond, maar heeft ons meer dan 1 heel paard gekost en uiteindelijk dus ook een hoop verdriet en energie.

Vroeger piekte dressuur paarden rond hun 12e/15e en soms 18e. Alles onder de 8 is eigenlijk jeugd.

Maar ik zou zeker laten keuren en daar zelf bij zijn, liefst met een ervaren persoon mee.

Bij een goede klik, zeker ervoor gaan.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 07:43

Hee TS
Een 12 jarige met dit niveau.. als hij gezond is kun je daar echt jaren plezier van hebben en hij zal zijn waarde zeker niet snel verliezen. Ik zou em idd zeker laten keuren. Een paard kopen moet je zorgvuldig en goed doen. Succes! Laat je ff weten wat het wordt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 08:58

Zoals al gezegd is 12 niet oud. Het is een middelbare leeftijd. Ik zou wel goed laten keuren, ook röntgenologisch!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:13

12 is inderdaad niet oud! Snap wel dat je zit met eventuele verkoop, maar als leermeester kan die waarschijnlijk prima als 16-jarige nog verkocht worden!

Edit: ik denk wel dat je een goede zak met geld mee moet nemen :D En laat hem helemaal keuren!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:19

Ik dacht bij ouder aan eentje van rond de 20..

12 is helemaal niet oud! Maar ZZ, dat zal wel een best prijsje zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 09:23

12 jaar is prima leeftijd voor een eerste paard. Paard is goed opgeleid.
Heb je er al opgereden? Past het temperament van het paard bij het rijden en in de omgang bij jou? Je kan veel van dit paard leren, maar het is niet zo dat het een gegarandeerd ticket is voor succes.
Belangrijkste is dat het een fijn paard in de omgang is, je moet er tenslotte elke dag mee omgaan.