Tijdens zwangerschap paard fit houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Tijdens zwangerschap paard fit houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 14:43

Hoi lieve Bokkers,

Mijn partner en ik hebben een kinderwens waar wij op dit moment mee bezig zijn en ik ben alvast een beetje vooruit aan het denken. Ik heb ook geen flauw idee tot welke maand je kan en mag blijven rijden, of het schadelijk is etc.

Mijn vraag is hoe jullie je paard "fit" hebben gehouden tijdens de zwangerschap? Ik heb helaas geen merrie die ik 4 maanden vakantie geef en er dan weer doodleuk opstap, en dit wil ik zelf eigenlijk ook niet.

Hoe hebben jullie dit gedaan? Hebben jullie je viervoeter ergens in training gezet? Of iemand een paar keer per week op de eigen stal? Paard staat in volpension, qua verzorging komt ze niks tekort. Het gaat echt om het rijden/trainen.

Ik ben heel erg benieuwd naar alle ervaringen. :)

Poekkie

Re: Tijdens zwangerschap paard fit houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:46

Bijrijders zijn dan populair, ook omdat na de zwangerschap de tijd vaak ontbreekt.

En mijn instructrice rijdt betaald een paard bij ivm zwangerschap eigenaresse. Maar dit is natuurlijk wat duurder dus wordt meestal vooral gedaan voor echt 'goede' paarden die daarna terug zullen meedraaien op een hoger niveau dat wat de gemiddelde bijrijder kan bieden.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:48

Hoi!
Ik heb 2 paarden (2 merrie's eentje van 18 en 1 van bijna 4 jaar) en ik ben eind mei uitgerekend.
Gelukkig kan ik nu nog rijden, alhoewel ik niet meer op de jongste stap (die heeft langdurige blessure) deze train ik alleen nog aan de lange lijnen/longe etc. de merrie van 18 rij ik recreatief nog. en 1x in de week wordt ze door een vriendinnetje bijgereden ivm tijdgebrek.

Op het moment dat ze hele dagen op het land kunnen staan zal ik wel gaan afbouwen met rijden en longeren. planning is dat ze 24/7 op het land gaan en toch echt een vakantie krijgen. voor het jonge beest alleen maar goed en de oudere zie ik wel weer als ik zelf weer fit ben. dan bouwen we samen wel weer een conditie op :).
Verder op stal moet ik wel zelf mesten, dit doet mijn vriend nu 2x per week (staan op vlas) rest van de week haal ik de drolletjes er nog uit, nieuw pak erin en vies eruit dat is te zwaar.

edit: ik had tijdens de eerste periode ook een bijrijder van buitenaf.. dit klikte echt totaal niet. dus ik ben zelf beetje huiverig voor iemand die ik niet ken en alles moet laten zien/leren/uitleggen. Vandaar dat een vriendinnetje haar nu 1xpwk rijdt, die zelf ook paard op stal heeft staan

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 14:52

Voor bijrijders ben ik een beetje huiverig, of ik moet een bekende vragen. Dan kan ik het wellicht wat meer loslaten. Vind het niet erg om met het paard bezig te blijven, dus een beetje te rommelen op stal/alvast opzadelen etc.

Uitmesten/voeren/binnen&buitenzetten word gedaan. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:52

Wij hebben destijds een bijrijder gehad. Ondanks dat man en ik beiden rijden. Ik ben met 14 weken gestopt met rijden omdat het niet fijn meer was, ik had bekkenklachten. Daarnaast was het paard gevaarlijk te rijden voor mij, hij voelde aan dat ik niet durfde door te pakken en ging continu aan de staak. Been eraan was bokken of steigeren. Dus geen succes. Na de bevalling weer opgepakt, dat ging qua gedrag van het paard goed. Ik moest er weer even inkomen.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:56

Tijdens mijn zwangerschap hebben 2 stalgenootjes mijn paard gereden. Allebei 1 of 2 x in de week. Ik poetste dan zelf, zadelde op en stapte hem aan de hand warm. Zij konden er dan gelijk mee aan de slag. Na het werk stapte ik m aan de hand weer uit. op die manier waren mijn stalgenootjes er weinig tijd mee kwijt en werd mijn paardje toch gereden. De overige dagen was het dan longeren of losgooien.
Mocht het zadelen te zwaar worden dan kan je altijd alvast het hoofdstel in doen en aan de hand losstappen. Dan kan de berijder er zelf het zadel op leggen en aan de slag.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:59

Als je op zoek gaat naar een bijrijder, zou je natuurlijk ook eens op de stal kunnen rondhoren of niemand iets zoekt. Die ken je dan al ongeveer qua rijden ipv wildvreemden en dan is de kans op een match ook meer. Of bvb je paard (gratis?) aanbieden aan een bijrijder maar eisen dat er alleen mag gereden worden in combinatie les van instructrice xx en niet alleen. Als je instructrice dan bvb 2x per week kan, zal je paard ook goed gereden en niet verpest worden en iemand anders heeft zo wel een mooie kans.

Wat ook kan: vaak zie ik advertenties voorbij komen van mensen die een leasepaard zoeken voor een paardenopleiding of een hoger niveau te behalen op wedstrijd. Dat zijn meestal ook wel goede ruiters. Misschien een optie?

Laten rijden door een trainer is bij ons hier 15 euro per keer. Persoonlijk zou dat voor mij te veel zijn als het over een langere periode gaat.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:05

Ik zit met precies hetzelfde "probleem". Maar ik denk toch dat ik dan op zoek zou gaan naar een leaser/bijrijder omdat na de zwangerschap het ook moeilijk word om 6 dagen in de week aan de bak te gaan met mijn paard. Ik denk dat ik dan blij mag zijn als ik hem 3 keer per week kan rijden. Verzorging word vanuit stal geregeld dus daar is geen omkijken naar gelukkig.

Ben wel heel benieuwd hoe andere mensen dit doen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 15:09

Christadk schreef:
Ik zit met precies hetzelfde "probleem". Maar ik denk toch dat ik dan op zoek zou gaan naar een leaser/bijrijder omdat na de zwangerschap het ook moeilijk word om 6 dagen in de week aan de bak te gaan met mijn paard. Ik denk dat ik dan blij mag zijn als ik hem 3 keer per week kan rijden. Verzorging word vanuit stal geregeld dus daar is geen omkijken naar gelukkig.

Ik wil na de zwangerschap minder gaan werken en hoop dit een beetje op te lossen met 2/3 uurtjes opa & oma. Bij mij gaat het echt om de periode tijdens de zwangerschap en nog een stukje erna tot ik zelf herstelt ben. Maar alle tips zijn welkom want het zou voor mij de eerste keer zijn. :o

Ik hou voor nu alle opties open, echter op "rust" zetten wil ik absoluut niet. Dat is met mijn merrie niet handig.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 20-01-20 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:10

Ik ben met mijn vorige zwangerschap met 17 weken gestopt met rijden. Had toen een bijrijder die elke dag wilde maar 3-4 keer per week in overleg ging. Als back up had ik een lieve stalgenoot die in kon springen. Vaste bijrijder haakte af toen ik hoog zwanger was (kon opeens veel minder). De lieve stalgenoot heeft toen ondanks twee eigen paarden mijn paard erbij gedaan.
Ik had met de bijrijder ook regelmatig meningsverschillen en gedoe.

Achteraf had ik hem liever in training gezet bij iemand.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:10

Nou ja, vanalles kan en mag, alleen vallen kun je beter niet doen. En op gegeven moment voelt het voor de meeste vrouwen wat minder fijn. Wat dat betekent is vervolgens een eigen afweging en is heel persoonlijk.

Mijn tip is om je niet teveel op te trekken aan alle verhalen van mensen in je omgeving die tot 1 week voor de bevalling nog gereden hebben / zwaar werk gedaan hebben en/of er na 1 week weer opzaten.
Je kunt het geluk hebben dat dat goed voelt en medisch gezien ook kan, maar als het niet kan is het heel zuur als je stiekem daar toch je verwachtingspatroon aan opgehangen had (ik spreek uit ervaring).

Ik heb me in de periode die ik niet kon rijden heel erg gefocussed op het werken in vrijheid met mijn paard en daarin doelen gesteld. Zo kon ik toch bezig blijven met paard, en paard had ook wat om over na te denken.
Bijrijders was hier geen succes helaas, dat bracht meer ellende dan voordelen, maar als je iemand kent en je paard met een goed gevoel mee kunt geven en het los kunt laten is dat voor jezelf heel fijn kan ik me zo voorstellen. Dat haalt het 'moeten' er een beetje af.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:11

Ik heb al meerdere malen paarden op stal gehad om tijdelijk door te rijden waarvan de eigenaresse zwanger was. In de meeste gevallen ging dat om een 2e of 3e zwangerschap waarbij de eerste keer al gebleken was dat lang doorrijden geen optie was of dat het paard stilzetten toch niet goed bevallen was de vorige keer. Vaak is het de combinatie van een redelijk fanatieke amazone die graag weer lekker wil kunnen rijden zodra dat kan (op een paard wat gewoon in conditie is en op niveau) en een stukje ontzorgen, dat mensen het heel prettig vonden dat ze zich geen zorgen hoefden te maken over dat het paard te weinig aandacht zou krijgen als de zwangerschap toch zwaarder bleek dan gepland bijvoorbeeld of juist net na de bevalling als alle aandacht natuurlijk naar kind en moeder gaat. En ik heb er zelfs ooit een uit het westen van het land gehad die niet eens meer hoefde te betalen bij mij inclusief training dan normaal voor haar pensionstalling.
Ik denk dus wel vanuit mijn ervaring als de persoon aan de andere kant dat er van te voren goed over nadenken, en dan niet alleen het stukje training maar ook of je ermee bezig kan en wil zijn om nog andere dingen zelf te moeten regelen jou veel rust kan geven tijdens je zwangerschap. Denk dan ook aan het worst case scenario, als er iets met jou gebeurd en je komt plat te liggen is er dan nog iemand die de volledige zorg voor je paard kan overnemen en als er iets met je paard gebeurt is er iemand die dat kan regelen als jij op dat moment net bevallen bent of niet in staat om naar stal te gaan.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 20-01-20 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:12

Wiwabalia schreef:
Christadk schreef:

Ik wil na de zwangerschap minder gaan werken en hoop dit een beetje op te lossen met 2/3 uurtjes opa & oma. Bij mij gaat het echt om de periode tijdens de zwangerschap en nog een stukje erna tot ik zelf herstelt ben. Maar alle tips zijn welkom want het zou voor mij de eerste keer zijn. :o

Ik hou voor nu alle opties open, echter op "rust" zetten wil ik absoluut niet. Dat is met mijn merrie niet handig.

Als je het op die manier kan regelen is dat wel heel fijn zeg!

Wellicht dan een tijdelijke bijrijder die gezamenlijk met jou naar stal gaat? Dan kan je het zelf nog een beetje in de gaten houden.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:14

0000, wat een goede post. Dat laatste ook inderdaad; mijn paard kreeg het voor elkaar in mijn kraamweek een mega beenwond op te lopen toen ik nog in het ziekenhuis lag. Dat was echt niet grappig. Een vangnet is dan goud waard!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 15:18

fliam schreef:
Ik ben met mijn vorige zwangerschap met 17 weken gestopt met rijden. Had toen een bijrijder die elke dag wilde maar 3-4 keer per week in overleg ging. Als back up had ik een lieve stalgenoot die in kon springen. Vaste bijrijder haakte af toen ik hoog zwanger was (kon opeens veel minder). De lieve stalgenoot heeft toen ondanks twee eigen paarden mijn paard erbij gedaan.
Ik had met de bijrijder ook regelmatig meningsverschillen en gedoe.

Achteraf had ik hem liever in training gezet bij iemand.

Hier ben ik dus bang voor. Mijn gevoel zegt nu dat ik mijn merrie niet mega lang zal kunnen rijden. Het is een schat van een paard, maar wel eentje die echt gereden moet worden (en niet eentje die alles maar prima vind en ja en amen zegt). Vind dat ivm mijn eigen veiligheid toch geen lekkere combi. Maar dit zal ik zelf moeten ervaren denk ik, ik ga van het meest ongunstige uit.

Paard eventueel tijdelijk verplaatsen is prima, als ze daarvoor netjes gereden en verzorgd word en ik op goeie dagen even kan gaan kijken bij haar. Als dit in een andere provincie is, is dat prima. In dat geval blijft ze voorlopig daar tot ik haar weer terug kan halen (en mijn oude pension weer een box vrij heeft).

- ik ben even hardop aan het denken :+ -

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:29

Ik heb het geluk dat ik al een bijrijdster had voordat ik zwanger werd. Zij rijdt nog steeds mijn paard en pakt nu regelmatig iets meer van de verzorging mee.
Ik ben nu 30 weken zwanger en longeer en grondwerk nog wel met mijn paard, een of twee keer per week. Ik heb last van kortademigheid dus ik sta er wel een beetje bij te puffen, maar het gaat nog wel! Mijn paard is met actief pensioen dus wordt sowieso niet vaker dan 2 a 3 keer per week gereden op lang niet meer het niveau van vroeger.
Ik mest nog een keer in de week de weides uit en de stal uitmesten heeft mijn stalhoudster overgenomen.
Ik hoop dat ik na mijn bevalling snel weer kan longeren, maar als het niet zo is dan is het maar zo en heeft mijn paard vrij daarvan. Ze staat lekker in de wei dus de beweging krijgt ze wel.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:57

Op dit moment ben ik bijna 37 weken zwanger. Tot en met de 30 weken heb ik nog 3x per week gereden incl les.
Hier heb ik heel veel mazzel mee gehad.

Ik had al een bijrijder die 3x per week kwam. Van week 30 tot nu rijdt mijn bijrijdster meerdere keren en heb ik het een beetje losgelaten. Heb gelongeerd en vooral stapmolen gedaan.
Merk dat nu longeren lichamelijk te zwaar is dus dat doe ik niet meer.

Mijn paard is 22 en heb een jong paard klaarstaan die van de winter uit de opfok komt. Hier ga ik me van de winter meer op richten en komende periode eerst op de baby

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 16:02

Romeo2007 schreef:
Op dit moment ben ik bijna 37 weken zwanger. Tot en met de 30 weken heb ik nog 3x per week gereden incl les.

Ik had al een bijrijder die 3x per week kwam. Van week 30 tot nu rijdt mijn bijrijdster meerdere keren en heb ik het een beetje losgelaten. Heb gelongeerd en vooral stapmolen gedaan.

Mijn paard is 22 en heb een jong paard klaarstaan die van de winter uit de opfok komt. Hier ga ik me van de winter meer op richten en komende periode eerst op de baby

Hele gekke vraag misschien, maar zit je (groeiende) buik dan niet in de weg?

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:24

Ik heb een leaser voor 2x in de week. Ze heeft het nu nog te druk doordeweeks om ook aan de slag te gaan. Maar tegen de tijd dat ik ga bevallen in juni heeft zij nog 2 dagen vrij.
Ik rij nu nog 3-4x per week. 2 x buiten en 2 x in de bak. Ik heb niet de makkelijkste merrie met erg veel pit en is erg veel beweging nodig dus zat er echt wel over in. Straks gaat ze lessen volgen met haar en dan ben ik er zelf wat rustiger over.
Dagen dat ik me niet goed voel of last van mijn rug heb ga ik longeren. Ben benieuwd tot hoeveel weken ik nog doorkan. Maar ik hoor nog best wel veel die erg lang in het zadel blijven.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:29

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:39

Wiwabalia schreef:
Romeo2007 schreef:

Hele gekke vraag misschien, maar zit je (groeiende) buik dan niet in de weg?

Ik draag mijn zwangerschap naar binnen toe. Pas nu ik hoogzwanger ben zien mensen dat ik zwanger ben en nog steeds rekenen ze me geen 37 weken.

Hier een fotootje toen ik 31 weken was

Afbeelding

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 16:40

Ah vandaar, weer iets geleerd. :) Dankje!

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:50

De eerste zwangerschap heb ik zelf lang door kunnen rijden en toen het te zwaar werd en na de bevalling is mijn bijrijdster vaker gaan rijden. Nu zwanger van de 2e en helaas een totaal andere zwangerschap. Vanaf 7 weken zwangerschap enorm misselijk en aan het spugen waardoor inmiddels meerdere malen opgenomen geweest ivm uitdroging. Bijrijdster is daarom deze zwangerschap al veel eerder vaker gaan rijden (4x per week ipv 2x per week) en ik heb er voor het laatst met 10 weken zwangerschap op gezeten.
Behalve of je een betrouwbaar / braaf paard hebt en hoe je je er zelf bij voelt, scheelt het dus ook per zwangerschap of je wel of niet lang door kan rijden.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:04

Mijn ervaring (morgen 40 weken zwanger) is dat lang rondrijden en fysiek bezig zijn eerder een uitzondering is.

Je kan sowieso niet voorspellen hoe je zwangerschap gaat verlopen, sommige mensen hebben het eerste trimester veel last, sommige alleen tegen het einde.

Als ik je een tip mag geven zou ik alvast vooraf iets regelen waar je zeker weten achter staat, dan hoef je je geen zorgen te maken als je je niet goed voelt :)

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 17:10

Ik heb tijdens de zwangerschap van mijn zoontje tot een maand of vijf gereden (5x per week), toen kreeg mijn paard een naar ongelukje op de wei en heeft hij tot einde zomer vrij gehad. Omdat het me eenvoudiger leek als in ieder geval één van ons beiden lichamelijk fit zou zijn na mijn zwangerschap ;) , heb ik hem bij mijn instructrice gebracht om op te trainen toen ik 8,5 maand zwanger was. Hij is daar drie maanden gebleven. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb, want het was makkelijk wegrijden een week of zes na de bevalling, maar het gaf vooral veel rust omdat ze ook de verantwoordelijkheid over hem over nam (we hebben goede afspraken gemaakt over wat-als situaties). Ik was volkomen ontzorgd, en dat was me het geld meer dan waard.
Daarna is een fantastische bijrijdster me 1x per week komen helpen, dat gat precies genoeg lucht om alles op een prettige manier rond te krijgen.
Inmiddels verwacht ik een tweede kindje, maar heb mijn paard helaas in moeten laten slapen afgelopen voorjaar. Met het rijden van paarden van anderen ben ik nu na 12 weken gestopt, die ken ik toch minder goed en kan het (kleine) extra risico niet naar mezelf en mijn gezin verantwoorden.