Ervaring kopen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fincx3

Ervaring kopen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 14:38

Hey allemaal ik ben al een tijdje aan het overwegen om eindelijk na vele jaren een paard te kopen. Maar op dit moment zit ik in een dilemma tussen 1 paard en alle andere paarden dat te koop zijn.

Ik rij ongeveer een half jaar met een paardje van 6 jaar. De eigenaar zou dit paard eventueel wel aan mij willen verkopen voor 7000 euro. Het paard kent eigenlijk alleen maar de basis (stap, draf en galop). Op buitenrit is ze ook niet de braafste. Ze kent het in de stal staan en op de trailer gaan ook helemaal niet. Ik heb dit met haar al proberen oefenen maar ze heeft zo'n schrikachtig karakter waardoor dit niet goed verloopt. De dagelijkse omgang met haar verloopt soms ook moeilijk omwille van haar karakter.
Ik vind het moeilijk om haar niet te kopen aangezien ze wel een mooie uitstraling heeft, maar een super goede band hebben we ook niet. (Loopt weg in de wei en dergelijke)

Voor de rest heb ik al andere paarden gezien van de zelfde prijs of minder op de 'markt' die 3 jaar zijn en al veel meer kunnen en kennen dan het paard waar ik nu mee rij. Aangezien hun leeftijd kan ik deze dan ook nog helemaal naar mijn hand zetten en recreatief de sport mee ingaan.

Ik post dit topic aangezien ik echt erg twijfel en graag ervaring en meningen van andere wil horen. Stel gerust vragen voor een beter beeld.

(Sorry voor het lange bericht :) )

Edit: ik twijfel erg omdat ik bij het paard waarmee ik nu rij graag ben en toch graag veel tijd mee doorbreng.
Laatst bijgewerkt door Fincx3 op 22-12-19 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Re: Ervaring kopen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:41

Je hebt geen band met het paard, ze is niet braaf, ze kent nog weinig, je kan er niet veilig mee naar buiten en ze kost €7000,-. Dat lijkt me een simpele keuze, laten staan en naar een ander paard gaan kijken.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:42

Ik zou verder kijken, het klinkt niet alsof je goed matcht met dit paard. Als je nu al tegen zoveel dingen aanloopt denk ik zeker dat er ergens een paard te koop staat die veel beter bij jou en je wensen past :)

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 14:42

goldenarrow schreef:
Je hebt geen band met het paard, ze is niet braaf, ze kent nog weinig, je kan er niet veilig mee naar buiten en ze kost €7000,-. Dat lijkt me een simpele keuze, laten staan en naar een ander paard gaan kijken.

Inderdaad zo denk ik ook wel hoor. Maar toch heb ik nog zo'n fijne momenten met het paard. Het lijkt wel dat ik aan haar gehecht ben maar zij niet aan mij

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:43

Als je niet een super band hebt met dit paard zou ik zeker als eerste paard gaan voor een minder schrikachtig dier die wat meegaander is.
Weglopen in de wei en niet de trailer op vind ik zelf super irritant en buitenritten moeten veilig zijn.

Kijk lekker rond wat er verder nog te koop is.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:44

Niet doen, een paard moet echt helemaal je ding zijn.

Ik zit een beetje in hetzelfde straatje. Ben ook op zoek naar een 1e paard en heb de mogelijkheid om de merrie waar ik regelmatig mee rij over te kopen. Mijn hart zegt doen, mijn verstand zegt niet doen (alhoewel ik ze doodgraag zie is ze veel te zenuwachtig en schrikkerig voor mij). Ik heb dan ook besloten om op zoek te gaan naar een ander paardje die wel helemaal mijn ding is.

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 14:47

dollyspikkel schreef:
Niet doen, een paard moet echt helemaal je ding zijn.

Ik zit een beetje in hetzelfde straatje. Ben ook op zoek naar een 1e paard en heb de mogelijkheid om de merrie waar ik regelmatig mee rij over te kopen. Mijn hart zegt doen, mijn verstand zegt niet doen (alhoewel ik ze doodgraag zie is ze veel te zenuwachtig en schrikkerig voor mij). Ik heb dan ook besloten om op zoek te gaan naar een ander paardje die wel helemaal mijn ding is.

Inderdaad helemaal het zelfde als mij! Hart zegt uitbundig ja, maar mijn verstand zegt ook nee. Omdat dit helemaal niet verstandig is als eerste paard en zeker als ik de sport in wil (moet van niets schrikken natuurlijk). Een heel jammer zaak...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:51

Als ik het lees dan denk ik dat dit paard een meer ervaren persoon nodig heeft die leiding kan geven.

Nadeel is dat als je een paard koopt je ook niet precies weet wat je koopt, en dit paard ken je al een half jaar. Een 3 jarige die al meer kent zou ik laten staan.

Als eerste paard kun je beter doorsparen en een ouder goed doorgereden dier kopen om van te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:56

Als ik het zo lees is het een paard met een pittig karakter. En dat past echt niet bij iedereen. Daarbij vind ik de prijs al behoorlijk hoog voor een paard dat praktisch niets kent.

Als ik jou was zou ik in de leeftijd 5 tot 12 jaar kijken. Voor die 7000 euro kun je in die leeftijd echt mooie paardjes vinden, die gewoon al genoeg kennen.

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 14:59

Marije_1997 schreef:
Als ik het zo lees is het een paard met een pittig karakter. En dat past echt niet bij iedereen. Daarbij vind ik de prijs al behoorlijk hoog voor een paard dat praktisch niets kent.

Als ik jou was zou ik in de leeftijd 5 tot 12 jaar kijken. Voor die 7000 euro kun je in die leeftijd echt mooie paardjes vinden, die gewoon al genoeg kennen.

Pittig niet echt want in de piste is ze heel braaf wel voorwaarts maar altijd goed terug te nemen. Alleen als iets haar goesting niet is gaat ze all the way. Voor de rest is ze poes lief als ik ze van de wei heb kunnen halen. En inderdaad het is een hoge prijs.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:02

Ik vind dat je echt helemaal verliefd moet zijn op je paard. En dan tellen al zijn\haar mindere eigenschappen niet meer. Want volmaakte paarden bestaan niet,net zo min als volmaakte mensen.Maar de klik moet er zijn, dat het gewoon jouw paardje is en dat je hem/haar voor geen enkele andere zou willen ruilen. En bij aankoop niet eens een keuring laat doen, omdat je hem\haar perse wilt hebben.Althans, zo is het bij mij. Maar ik heb dan ook absoluut geen wedstrijdambities en zoek alleen in de lagere prijsklassen. Als jij dat wel zou hebben,dan wordt het anders en moet je je verstand meer laten spreken dan je gevoel.

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 15:04

anjali schreef:
Ik vind dat je echt helemaal verliefd moet zijn op je paard. En dan tellen al zijn\haar mindere eigenschappen niet meer. Want volmaakte paarden bestaan niet,net zo min als volmaakte mensen.Maar de klik moet er zijn, dat het gewoon jouw paardje is en dat je hem/haar voor geen enkele andere zou willen ruilen. En bij aankoop niet eens een keuring laat doen, omdat je hem\haar perse wilt hebben.Althans, zo is het bij mij. Maar ik heb dan ook absoluut geen wedstrijdambities en zoek alleen in de lagere prijsklassen. Als jij dat wel zou hebben,dan wordt het anders en moet je je verstand meer laten spreken dan je gevoel.

Ik wil nu ook niet de topsport in maar toch af en toe een wedstrijdje. Ik wil haar wel ook perse hebben maar het verstand zegt echt duidelijk nee

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:07

Ik vraag me eigenlijk af waarom je twijfelt? Je zegt niet 1 positief ding over het paard in kwestie.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:11

Fincx3 schreef:
anjali schreef:

Ik wil nu ook niet de topsport in maar toch af en toe een wedstrijdje. Ik wil haar wel ook perse hebben maar het verstand zegt echt duidelijk nee

Lastig hoor, TS.
7000 euro is heel veel geld voor een paard dat voor jou te schrikachtig is om dingen te leren en voor een paard waar het niet goed mee klikt en je niet veilig op buitenrit kunt. In dit geval zou ik toch mijn verstand volgen.
Staar je niet blind op haar aansprekende uiterlijk. Op looks kun je niet rijden.

Succes met je keuze.

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 15:12

Gini schreef:
Ik vraag me eigenlijk af waarom je twijfelt? Je zegt niet 1 positief ding over het paard in kwestie.

Omdat ik mij wel goed bij haar voel en ze nooit iets express fout of stout zou doen naar mij toe. Het is gewoon dat ze redelijk onervaren is voor haar leeftijd en er wel redelijk negatieve zaken zijn die mij eventueel tegenhouden.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:30

Heel eerlijk, lekker verder zoeken tot je het paard hebt wat helemaal perfect voor je is.

Mijn paard is echt mijn once in a lifetime paard. En vanaf het eerste moment dat ik haar zag vond ik haar in alle opzichten gewoon gaaf. Zo'n klik moet je gewoon proberen te vinden en niet teveel compromissen sluiten.

Problemen krijg je vanzelf, die niet je niet kopen ;-)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:37

Ga dan eerst nog gewoon door met je bijrijdpaard. Je rijdt die pas een half jaar. Het kan zich nog alle kanten op ontwikkelen. Of is het zo dat de eigenaar haar überhaupt wil gaan verkopen en dat je haar dus zou kwijtraken als jij haar niet koopt?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:08

Fincx3 schreef:
Ik vind het moeilijk om haar niet te kopen aangezien ze wel een mooie uitstraling heeft, maar een super goede band hebben we ook niet.

Hoe kan het een dilemma zijn? Je klinkt niet alsof je er heel gek mee bent.
Paard kan nog zo knap zijn, als je 'm niet voelt kun je beter verder zoeken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:18

Voor mij gaat het hierom.
Het maakt niet uit wat een paard kan of niet, en de prijs (mits je het kan betalen) is ook niet van belang. Het gaat er vooral om dat dit het paard is voor jou! Jij moet er weg van zijn en dat ben je duidelijk niet... dus lekker laten staan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:24

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:32

15 jaar geleden verzorgde ik ook een paard. We hadden het leuk maar leken ook niet echt te matchen. We waren een gevaarlijk koppel aangezien ik haar ook de leiding niet kon niet geven die ze nodig had. Toen ik de mogelijkheid kreeg haar over te nemen toch gedaan. Omdat ik super gek op haar was al had ik haar nooit gekocht als ik haar niet eerst vier jaar dagelijks had verzorgd. Ik heb goede begeleiding gehad van mijn hoefsmid toen der tijd die mij heel veel heeft geleerd over het natuurlijk houden van paarden en gedrag. En dat heeft ons super veel geholpen! Doordat ik haar beter begreep en dingen anders kon inzien kon ik het haar makkelijker maken.

Dus als je er echt voor wilt gaan en de juiste begeleiding kan vinden hoeft het niet per se slecht te lopen. De prijs is misschien ook bespreekbaar.

Mijn paard is ondertussen 25 jaar en we hebben super veel van elkaar geleerd. Waar we vroeger in volle galop overal doorheen denderde durf ik nu met een gerust hart mijn zoontje van 5 op haar rug te zetten. En dat komt niet alleen door haar leeftijd haha.

Succes met je keuze!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:49

Niet aan beginnen. Voor die prijs zijn er genoeg paarden te koop die wel braaf zijn en wat meer ervaring hebben.

Fincx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 17:07

Jessix schreef:
Voor mij gaat het hierom.
Het maakt niet uit wat een paard kan of niet, en de prijs (mits je het kan betalen) is ook niet van belang. Het gaat er vooral om dat dit het paard is voor jou! Jij moet er weg van zijn en dat ben je duidelijk niet... dus lekker laten staan.

Heb je wel gelijk in.
Ik ben er wel weg van maar ik denk niet op de juiste manier, ik vind het erg jammer moest ik haar niet kopen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:09

Als er een man langskomt die mega knap is, maar weinig interesse toont in jou, een moeilijk karakter heeft, niet echt ergens goed in is, en financieel ook niet aantrekkelijk is, zou je dan een relatie met hem aangaan?
Nou dat is je antwoord

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 17:15

Dorine92 schreef:
Als er een man langskomt die mega knap is, maar weinig interesse toont in jou, een moeilijk karakter heeft, niet echt ergens goed in is, en financieel ook niet aantrekkelijk is, zou je dan een relatie met hem aangaan?
Nou dat is je antwoord

Sommige vrouwen voelen zich aangetrokken tot probleemgevallen! :+