Wel of niet kopen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaritGalinda

Wel of niet kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 22:07

Hoi hoi,

Ik zit met een enorm dilemma. Op de stal waar ik werk/help/ kind aan huis ben, wordt er een pony verkocht. Ik ben enorm gek op hem.

Hij is 21 jaar en heeft echt een gouden hart. Hij loopt voor de wagen en is met alles enthousiast. Ook heeft hij geen gebreken oid.
Ik zou het super vinden om met hem aan de slag te gaan en lange ritten te gaan maken, zeker omdat dat met mijn pony niet kan.

Ik vind het heel erg naar om hem te moeten verkopen, ik vind hem geweldig, maar ook vanwege zijn leeftijd en wat komt er op af?
Dus ik ben aan het twijfelen om hem zelf te kopen.

Het enige nadeel is dat ik hem buitenshuis moet gaan stallen en ik twee shetten aan huis heb.
Dit kost natuurlijk ook weer geld, maar financieel zou het mieten lukken.
Ook staan mijn ouders er niet achter, wat de beslissing nog moeilijker maakt.

Ik ben student en laatstejaars. Volgend jaar ben ik afgestudeerd en heb ik financieel in principe meer ruimte. Maar aan de andere kant is sparen om het huis uit te gaan ook belangrijk.

Het laat mij niet los!

Wat zouden jullie doen?

Tessebes

Re: Wel of niet kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:16

Is leasen geen optie, totdat je zelf de boel op de rit hebt? Ik vind het niet verstandig om een pony te kopen, als je nog niet financieel onafhankelijk bent.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 22:17

Met mijn eigen inkomsten zou ik hem ruim kunnen kopen, maar ik woon nog thuis.

Lease is inderdaad ook een optie!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:17

eerlijk? Ik zou het los laten, en niet doen. Je bent op een punt in je leven dat er binnenkort van alles gaat veranderen, waar ga je werken na je studie bijvoorbeeld.
Ook is de leeftijd van het dier een minus (que het bokt koor "ja maar een jong paard kan óók ziek worden"... ;) ) Het is een feit dat een dier op zo´n leeftijd minder actief leven voor zich heeft (en en je geeft aan dat een belangrijk doel is lange ritten met hem kunnen maken).
Ik denk dat als je alle voors en tegens tegen elkaar weegt (op zich een goede tip, schrijf ze eens naast elkaar op), de conclusie duidelijk is. Óók als je gevoel wat anders zegt.

Pippito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:50

Ik zou de voor en nadelen op een rijtje zetten. Het is een mooie kans om een leuke pony te kopen maar zo te lezen begin je straks ook aan een andere fase in je leven. En in die fase een pony kopen kan altijd, maar een pony daarna weer verkopen om welke reden dan ook is natuurlijk geen pret. Zelf kocht ik mijn pony's wel op gevoel, daar heb ik nooit spijt van gehad. Maar ik woonde destijds al op mijzelf en was een stap verder. Een huis kopen of huren is ook prijzig.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 00:58

Zolang jij denkt dat het haalbaar is en er het plezier er samen uit kan halen zou ik het doen. Kan je hem niet eerst leasen en hem misschien daarna kopen?

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 01:59

Ik heb veel begrip voor het feit dat je de 21-jarige pony zou willen kopen maar gezien uw situatie lijkt dat me geen goed idee. Los van het aankoopbedrag, wat waarschijnlijk wel mee zou vallen: de pony van u en uw zus staan thuis en daar heb je veel aan maar als je de derde elders moet stallen gaat dit toch snel een last zijn. Je kan niet ieder dier welk je leuk vindt kopen of onderdak verschaffen. Je ouders hebben dan ook gelijk als ze je plannen terzake niet genegen zijn.
Je zou misschien kunnen proberen mee een goede thuis voor het dier te vinden dan maak je zowel de shet als de nieuwe eigenaars gelukkig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 05:12

Ik zou het niet doen, zeker ook omdat je ouders er niet achter staan. Uit huis gaan kost best veel geld en een oude pony gaat nu eenmaal een keer gebreken krijgen en heeft op een gegeven moment meer nodig aan ondersteuning. Ik zou zelf eerst afstuderen en een baan vinden. Daarna is het makkelijker financieel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 07:01

capopjekop schreef:
Ik zou het niet doen, zeker ook omdat je ouders er niet achter staan. Uit huis gaan kost best veel geld en een oude pony gaat nu eenmaal een keer gebreken krijgen en heeft op een gegeven moment meer nodig aan ondersteuning. Ik zou zelf eerst afstuderen en een baan vinden. Daarna is het makkelijker financieel.

Eens. Niet doen. Je ouders geven niet voor niets aan dat ze er niet achter staan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:01

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:06

capopjekop schreef:

Dit!

En blijkbaar heb je zelf ook nog een (oude?) pony waar je al niet meer veel mee kunt doen. Zou het on hold zetten en als je eenmaal op jezelf woont en financieel goed zit, een wat jonger paard terug kopen waar je jaren mee vooruit kunt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:22

Hoe groot is deze pony? want hoe kleiner..hoe ouder ze vaak worden.

Waarom willen ze hem verkopen?

En waarom kan hij niet bij je shetten staan? wat is de reden dat je ouders er niet achter staan?

Allemaal vragen, maar dat is even om een beter beeld van de situatie te krijgen. Ik neig nu naar kopen omdat ik denk dat je best nog jaren plezier van zo'n pony kan hebben mits ze een schappelijk bedrag er voor vragen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:51

21 en jij wil hem hebben voor lange buitenritten.
Ik zou dat op die leeftijd niet als wens erbij hebben, houd er rekening mee dat die volgend jaar ook zomaar ineens het man begeven en dat heb je er een lieve grasmaaier of financieel zorgenkindje bij.
Op die leeftijd verkopen dan moet je toch wel heel erg mazzel hebben dat er een leuk huisje komt. Slacht lijkt me dan nog vriendelijker, beter dan de handel.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:53

En als je het niet doet, denk je misschien wel een deel van je leven lang hoe het geweest zou zijn. Als een dier in je hart zit, en het is haalbaar, doen !

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:57

Ja ik ben van het volgen van je gevoel en niet je hoofd ...
Ik wist het dus wel, maar ik denk dat de twijfel niet meer dan normaal/gezond is hoor! Betekend alleen maar dat je er goed / serieus over na denkt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:11

Je gevoel volgen is leuk, maar het moet ook haalbaar zijn natuurlijk. De ts heeft geluk dat de economie bijgetrokken is en er nu veel werk te krijgen is. Maar ik weet niet of dat in haar vakgebied ook zo is? Hoe snel verwacht ze een baan te hebben?

Ik merk dat ik het laatste jaar veel meer kosten heb gemaakt aan de verzorging van mijn ponys dan eerder. Vooral mijn shet kwakkelt nu een jaar ongeveer. Voorheen konden ze prima af met vitamine korrel en ruwvoer. Nu ze ouder worden moet er van alles bij om ze op gewicht te houden. Het is wel handig als je dat soort onverwachte kosten kunt betalen. Haar ouders staan er niet achter, dus zullen die wel helpen als het dier straks ziek is? En mocht het duurder uitvallen dan gedacht kan ts dan wel op zichzelf gaan wonen? Toch wel zaken om rekening mee te houden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:31

Als je jouw pony's volledig zelf kan financieren (dus niet alleen aankoop, maar ook langtermijn onderhoud), dan zeg ik doen.
Als je dat niet kan, dan zeg ik niet doen. Het is niet eerlijk om iets koppig door te zetten terwijl je ouders er niet achter staan, maar achteraf dan wel bij diezelfde mensen aankloppen voor geld.

En dan niet dat 'zou het moeten lukken'. Het lukt of het lukt niet. Je krijgt het financieel rond of niet. Punt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:34

sterregoud schreef:
En als je het niet doet, denk je misschien wel een deel van je leven lang hoe het geweest zou zijn. Als een dier in je hart zit, en het is haalbaar, doen !

Ze is nog afhankelijk van haar ouders wat betreft huisvesting, dus als zij het niet willen dan houdt het op.

Bovendien komt er wel weer een ander paard waar je verliefd op wordt. En bij voorkeur natuurlijk een jonger paard met meer toekomstmogelijkheden dan een te kleine pony waar je als volwassene toch niet veel mee kan.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:45

Niet doen. Focus je op je toekomst en baan en sparen om uit huis te gaan. Waarom kan je niks met je 2 pony's die je nu hebt?

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 14:42

Hoi hoi,
Bedankt voor de reacties!
Ik zit nog steeds erg in dubio. Mijn moeder staat erachter.
Ook heb ik twee verzorgers (komen al jaren op stal en zijn erg vertrouwd) waarvan de ouders de helft van het stalgeld meebetalen.

Mijn pony die ik nu heb, is insulineresistent en heeft heel weinig uithoudingsvermogen hierdoor.

Na berekening van de kosten, kan ik sparen, heb ik een spaarpotje voor als er wat misgaat en kan ik de stalling ruim betalen. Alleen mijn vader is op dit moment nog tegen, dit zit mij nog dwars.

Hij moet weg vanwege inkrimping en ze hebben niks aan een ruin op de fokkerij.

In mijn vakgebied is er volop werk te vinden en ik werk nu ook al op een school, tijdens mijn studie, vanwege dat tekort.

Ik zit dus nog een beetje te dubben, maar ik wil vanavond de beslissing maken ivm de verzorgers.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:15

En wat als de verzorgers afhaken? Bijv als de pony evt een blessure krijgt of door ouderdom minder kan doen?

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 15:17

De verzorgers betalen vooraf. Ze kunnen er nu ook niet op rijden, alleen mennen onder begeleiding. Hier zijn ook al goede afspraken met elkaar over gemaakt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:37

Ik zeg niet doen, financieel lukt het je niet zeg je zelf al.Heb je ook een spaarpot voor nood gevallen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:39

MaritGalinda schreef:
De verzorgers betalen vooraf. Ze kunnen er nu ook niet op rijden, alleen mennen onder begeleiding. Hier zijn ook al goede afspraken met elkaar over gemaakt.

Maar die verzorgers kunnen evengoed afhaken natuurlijk als de pony ook niet meer voor mennen te gebruiken is door blessure/ouderdom.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 15:50

marleen_usar schreef:
Ik zeg niet doen, financieel lukt het je niet zeg je zelf al.Heb je ook een spaarpot voor nood gevallen?

Oeps ik zie inderdaad een spelfout in de op. Financieel gaat het zeker lukken. Ik heb een berekening gemaakt en het lukt om te sparen, hem te onderhouden en ook om een spaarpotje voor noodgevallen te hebben.

elnienjo schreef:
MaritGalinda schreef:

Maar die verzorgers kunnen evengoed afhaken natuurlijk als de pony ook niet meer voor mennen te gebruiken is door blessure/ouderdom.

Klopt, afhaken kunnen ze altijd. Maar de meiden gaan vooral met hem bezig met vrijheidsdressuur en lekker poetsen/tutten etc. Ze betalen per jaar vooruit.
Laatst bijgewerkt door MaritGalinda op 20-10-19 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt