Mijn paarden kosten teveel geld ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn paarden kosten teveel geld ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:06

Zoals sommigen misschien wel weten heb ik 2 pony's en sinds een tijdje eigenaar van een appartement waar ik sinds een aantal maanden woon. Voor het kopen heb ik berekeningen zitten maken en leek alles (net) te kunnen, dus ervoor gegaan. Nog steeds blij mee op zich, alleen nu het daadwerkelijk zover is blijkt de rekening steeds sneller leeg dan verwacht. Ik heb nog wel spaargeld achter de hand, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat dit maandelijks aangesproken wordt voor gewone kosten.

Dus heb ik de oude berekeningen erbij gepakt en bekeken waar het mis is gegaan, en dit blijken de paarden te zijn. Ik heb hiervoor enkel de maandelijkse stalling meegeteld want de rest 'is toch maar om de zoveel tijd eens'. Nu heb ik dit laatste ook eens uitgerekend wat ik daar 'om de zoveel tijd' aan kwijt ben en dit per maand herleid. En dan zie je meteen waar het probleem zit ...

De dingen die nu in de berekening zitten:
Stalling
Vitalbix
Hooibrok
Lijnzaadvlokken
Vitamine E
Cetirizine
Detox Mix
Hoefsmid
Dierenarts (inentingen)
Chiropractor
Tandarts

En dit maakt toch wel zo'n 200 euro verschil per maand als de oorspronkelijke berekeningen.
En dus blijft er om te leven (eten + benzine) geen 300-500 euro over zoals eerst gesteld (mijn loon varieert per maand) maar slechts 100 - 300 en dat is toch wel een beetje weinig (heb wel elke maand nog maaltijdcheques maar dat is ook geen vetpot natuurlijk) ... Vooral ook omdat ik meer benzine blijk nodig te hebben dan verwacht (heb gerekend op 1x per maand maar dat red ik meestal net niet, ook door de paarden... ) en de hond die niet eens in de berekeningen zit (moeder betaalt deels de kosten) ) ook wat extra gekost heeft de laatste tijd.

Verklaart wel waarom mijn rekening altijd zo snel leeg is zodra alle vaste kosten eraf zijn (hier heb ik overigens een aparte rekening voor waar het geld de 1e van de maand naartoe gaat, dus alle vaste kosten kunnen altijd betaald worden. Verder spaar ik nog 100 euro per maand op een speciale spaarrekening). Wanneer er extra inkomsten zijn (teruggave belastingen, elektriciteit/water, eindejaarspremie, vakantiegeld, ...) gaat dit terug naar mijn spaarrekening.

Dus zit momenteel een beetje met de handen in het haar. Heb al gekeken waar ik kan schrappen maar ik zou het echt niet weten. De hooibrok zou kunnen omdat ik dit als extra geef en gebruik als voerbeloning tijdens het werken. Maar dan wat? En dat is dan zo'n 30 euro per maand ... Dit zijn overigens de steeds terugkerende kosten, heb niet eens rekening gehouden met de 'losse kosten' zoals snoepjes, materiaal wat stuk gaat of ander dingen die éénmalig nodig zijn.

Iemand die mij meer inzichten kan geven? Want ik zie het momenteel even niet. Of is het gewoon even uitzitten en hopen dat volgend jaar beter gaat als er (in principe) meer teruggaves zijn? De dingen die er nu in staan zijn dingen die ze ook echt nodig hebben, heb geprobeerd bepaalde dingen te schrappen maar dit merkte ik meteen aan de pony. Dat is dus geen oplossing.

Iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten? En wat heb jij gedaan?
Andere stalling zoeken of wegdoen is altijd een optie, maar voor nu liever niet ...

har166

Re: Mijn paarden kosten teveel geld ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:12

Ik leef al jaren van 200 boodschappengeld per maand. Maak eens een lijstje van uitgave als je boodschappen doet, dan kom je er vaak achter dat je teveel onzin dingen koopt ( en weggooit ) of wat meer huismerken kunt kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:12

hm.. lastig.
als je beperkt budget hebt kan nou eenmaal niet alles.
paarden zijn toch een luxe hobby. en je hobby is het toch ook niet waard om op een houtje te bijten (denk ik).
oplossingen die je hebt zijn of meer geld in het laatje brengen of je uitgaven verminderen..

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:14

Ik denk dat het (ondanks je uitgebreide beschrijving) voor mensen vanachter een laptop moeilijk is om in te schatten waar je kosten zou kunnen besparen. Ik moest zelf wel meteen denken aan geld verdienen via je paarden, door een van de 2 voor lease op te geven of op de woensdagmiddag of in het weekend kinderfeestjes te organiseren. Ik zeg maar wat. Hierbij wel weer opnieuw; ik ken jou en je paarden niet dus geen idee of dit een advies is waar je iets aan hebt. :) Verder wekelijks de boodschappen voor de hele week halen, meal preppen en het daar echt mee proberen te doen. Ik zit ook best krap bij kas omdat ik per maand een X bedrag opzij moet zetten om mijn studiegeld te kunnen blijven betalen, maar ik bespaar veel geld sinds ik niets meer tussendoor koop. Je lunch thuis maken en meenemen is altijd goedkoper dan 5 dagen per week wat uit de kantine halen. Wens je veel succes, ik volg even en hoop dat je tot een goede oplossing komt!

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:16

Hai TS. Een ex-stagiair zat in precies dezelfde situatie die jij nu omschrijft en vroeg destijds om raad. Als ik nuchter naar jouw lijstje kijk dan zou ik alle speciale brokken/supplementen etc. schrappen en een goed merk biks kopen. Daar zit alles in wat ze nodig hebben, of nog voordeliger: koop de vitamine/mineralenkoeken van Pavo. Ruwvoer moeten ze wel onbeperkt hebben.

Wij hebben altijd een handje biks in de broekzak als beloning, heb je geen duur spul voor nodig. De smid en de enting is onoverkomelijk. Als je pony's gezond zijn en het gebit nu in orde is kun je de tandarts schrappen. (Nu krijg ik half Bokt over me heen, maar geloof me: het merendeel van de gezonde paarden ziet probleemloos nooit een tandarts). Zelfde geldt voor de chiropractor, schrappen als dat teveel op budget drukt.

Kom je nu nog niet rond? Dan zul je het misschien bij 1 pony moeten laten.
Onze stagiair komt nu uit met haar geld en de paarden zijn topfit op alleen goede biks (1kg per dag per paard) en onbeperkt (grofstengelig, arm) ruwvoer.
Heel veel succes, hopelijk komt het allemaal goed.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:16

Misschien het over een andere boeg gooien en zoveel mogelijk gaan besparen in niet-paardgerelateerde kosten? Minder (en efficiënter) met de auto en meer met OV/fiets/carpoolen wanneer dit mogelijk en goedkoper is, goed vergelijkingssites in de gaten houden waar je het goedkoopst kan tanken. Zo goedkoop mogelijk boodschappen inkopen en grote porties koken, rest invriezen... En zo kan ik nog wel even doorgaan, zijn op bokt ook wel meerdere topics met tips en tricks voor besparingen op deze gebieden. Maar het is wel een afweging die je zelf moet maken of je je dus flink op jezelf wil besparen en daar energie in gaat steken om meer voor de paarden over te hebben.

Voor mijn gevoel geef je eigenlijk zelf al aan dat je in de paarden simpelweg niet kan besparen qua lijstje dus dan zit je al gauw vast op dat gebied. Evt goedkoper merk voersoorten zoeken? Bijrijder of paarden delen en daarbij ook kosten delen (en/of minder kosten in de benzine om daar elke keer heen te gaan) evt ook nog een optie?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:17

tja lastig hoor. wil je goedkopere stalling zoeken.
denk je dat je paarden al die extra's echt nodig hebben? Gewoon basisbrokje en hooi doen die van mij het bijvoorbeeld heel goed op.
tandarts, hoefsmid, dierenarts etc heb je gelukkig (als je geluk hebt) niet elke maand nodig.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:18

Ik heb ook zo'n periode doorgemaakt en ben tijdelijk een extra avondje horeca gaan werken. Was even zwaar, maar 1 avond per week opofferen was genoeg om normaal te kunnen leven voor zowel mijzelf als de paarden.

Waarom heb je vitamine E en lijnzaad en een detox nodig bovenop de vitalbix? Vitalbix is een mooie basis balancer (maar niet de goedkoopste, daar is misschien ook winst te halen)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:20

TS heeft oudere paarden en de tandarts is dus wel van groot belang hierbij Isabelle.
Ook die pavokoeken zijn zoveel slechter dan de vitalbix die ze voert.

Poeh lastig, heb je al eens in het topic gekeken wat andere mensen per maand kwijt zijn aan kosten?
Persoonlijk zou ik voor de meest voor de hand liggende optie gaan en kijken voor andere stalling. Echter valt dat per regio ook niet mee, zeker niet als het gaat om wat oudere paarden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:24

Toen het krap werd in het verleden heb ik een van de pony’s uitgeleend aan mensen met kinderen. Zij kwam aan de overkant van de weg te staan en kostte me niks meer. De andere werd verzorgd door een buurmeisje dat de helft van het pensiongeld meebetaalde. Ik vijl zelf vaak de hoeven bij (cursus gedaan) dus de hoefsmid komt 1-2x per jaar. Nu heb ik eigen afbetaald land waardoor ze goedkoop staan.
Verder beperk ik biks/bikkels heel erg. Ik doe al maanden met een zak. Dus de eerste 8 dingen op je lijstje heb ik niet.
Ik rij naar de dierenarts als de vaccinatie nodig is. Scheelt voorrijkosten. Chiropractor heb ik niet. Tandarts alleen bij klachten.
Toch goedkopere stalling zoeken? En als daar genoeg gras/hooi is hoef je niet zoveel/geen bijvoer. Hoop dat het je lukt om je pony’s te houden. Succes!

ps. Ik lees dat het om oudere pony’s gaat, ik had mijn oudjes ingeschreven bij de Paardenkamp. Daar staan er nu twee van mij.
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 04-10-19 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:25

Paarden kosten nou eenmaal veel geld dat is een feit. Dit is niet vervelend bedoeld, maar als je al moeite ermee hebt om de standaard dingen te bekostigen: hoe wil je dan de dierenartskosten betalen? Ik vind persoonlijk dat je geen dieren moet houden als jezelf niet kunt rondkomen van je maandsalaris.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:26

Ik zou in eerste instantie kijken naar je boodschappen, kan je het daar goedkoper maken?
Betreft de paarden zelf, hoeveel betaal je voor elk onderdeel en wat kan je schrappen

Stalling => kan je dit goedkoper maken? staan ze nu all in?
Vitalbix
Hooibrok => Dit komt op 30 euro per maand, hebben ze dit echt nodig? kan je het vervangen door (deels) bietenpulp (aan 8 euro voor een zak? ipv wss 15-20)
Lijnzaadvlokken hoeveel kost dit? een grote zak lijnzaad dat je zelf kookt is vast goedkoper.
Vitamine E => echt nodig?
Cetirizine
Detox Mix => echt nodig?
Hoefsmid => cursus zelf bekappen volgen? met 200 -250 euro via Heleen Davies bv heb je een cursus bekappen gevolgd waardoor je zelf tussentijds onderhoud kan doen. Dan kan je de bekapper reduceren naar 4 of 2 keer per jaar.
Dierenarts (inentingen)
Chiropractor
Tandarts

Ik kan drie paarden houden op doe het zelf voor om en bij de 500-600 euro per maand (stalling, hooi, brok, supplementen, entingen, bekapper 6 keer per jaar, tandarts 1 keer per jaar en osteo een keer per jaar) (zonder benzine en traileronderhoud. Waarvan een oude merrie die in de winter grasbrok en pulp als extra krijgt (2 trekpaarden en 1 pre)

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:29

Lastig TS. Er zijn er wat goede tips gegeven vind ik. :)
Ben je bekend met; https://www.gaslicht.com/ ? Misschien kun je zo nog wat op je energiekosten besparen. Weet niet of je abonnementen hebt, maar die zou je misschien op kunnen zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:31

@ har166 : Ik koop alleen maar huismerken en heel weinig dingen als snoep ed. Drink ook alleen maar water (sodastream) bv. Mijn frigo ziet er ook altijd heel leeg uit, haha, maar ik vind het prima. Maar ik kan het misschien eens in detail gaan bijhouden en zien wat ik daar nog aan kan doen :j

@ brokjes : klopt dat paarden luxe zijn, en op een houtje bijten is een beetje extreem gesteld, kan gelukkig wel nog elke dag eten ;) Maar de paarden zijn er nou éénmaal en ik wil ze niet zomaar afdanken omdat het nu even moeilijk gaat, los van het plezier en de ontspanning die ik er nog uithaal. Heb me alleen vergist in hoeverre ze doorwegen op mijn maandelijkse budget..

Dat laatste klopt, maar daar zoek ik dus tips voor omdat ik het op dit moment even niet zie. Dus als je wat voorbeelden/ideeën kan geven zou ik daar heel blij mee zijn :)

@ Castilja : dank je wel. De paarden iets laten terugverdienen van hun kosten zou natuurlijk ideaal zijn, maar ik zie niet meteen hoe. Het zijn namelijk oude dieren met een (medische) handleiding dus niet de meest simpele zeg maar. Ga er wel eens over nadenken.

Ik eet nooit buitenshuis (behalve 1x frieten halen want dat kan ik niet missen, haha). Maar misschien kan ik wel nog bewuster worden qua eten en plannen en op voorhand halen :j Plannen & lijstjes zullen waarschijnlijk de oplossing zijn, vind ik toevallig het leukste wat er is ^) Hahaha.

Even de rest samenvatten, jullie gaan te snel :+
Alles wat de pony's aan voer krijgen hebben ze nodig, ze hebben medische problemen en zijn allergisch aan vanalles en nog wat. Ik kan daar nog een heel topic over volschrijven maar laten we het erop houden dat ik al jaren bezig ben met allerlei verschillende soorten voer en ze nu eindelijk in balans heb, dus even overgaan naar 'een simpel bixje' of een pavo-koek gaat 'm niet worden. Jammer maar helaas.

Qua verhuizen is het op zich mogelijk, maar liever niet, vanwege de ouderdom (en eentje is blind) en ze hebben het daar gewoon goed met al hun (medische) benodigdheden, kan ook altijd op de staleigenaren rekenen en noem het maar, dus die keuze maak ik liever niet.

Auto gebruik ik alleen voor werk/boodschappen/medische noodzakelijkheden en naar de paarden. Bedoeling is met de fiets naar het werk te gaan, maar momenteel is het alweer donker 's morgens als ik moet vertrekken en moet door het bos dus liever niet ... Zodra het weer licht is 's morgens ga ik dat wel doen, maar dat is ook pas volgend jaar.

Tandarts ed zijn natuurlijk niet maandelijks, maar heb die kosten per jaar genomen en per maand erbij gerekend om een compleet overzicht te krijgen, want uiteindelijk moet je dat bedrag wel (in 1x) betalen.

Extra werken is moeilijk voor mij, omdat ik heel onregelmatige uren werk en geen vaste vrije dagen/avonden heb. Verder ben ik niet al te gezond dus dat speelt ook mee. Het zou op zich kunnen, maar dan zou ik iets moeten vinden waar je je eigen tijd kan indelen en wat mij niet dermate fysiek beïnvloed dat ik nog meer moeite heb met mijn echte werk om het zo te zeggen.

Dierenartskosten kan ik uiteraard betalen, daarvoor heb ik die spaarrekening waar nu nog ruim voldoende op staat, maar daar wil ik dus liever niet maandelijks aanzitten en alleen indien nodig, vandaar. Pony's zullen heus wel alles krijgen wat moet ;)

Stalling is inderdaad all in, kan op zich goedkoper maar dan moet er verhuisd worden en dat zie ik dus met deze pony's niet meteen zitten. Plus dat ik dan doorgaans meer zelf ga moeten doen en met onregelmatig werk en gezondheidsproblemen is dat niet zo handig. Heb het in het verleden wel gedaan maar ik zie toch wel de voordelen van all in.

Ze krijgen als basis bietenpulp, waarbij de lijnzaad moet om te compenseren (ze krijgen veel, ze krijgen verder ook geen krachtvoer). Al de rest is spijtig genoeg echt nodig. Zelf bekappen heb ik een tijdje geprobeerd maar is omwille van gezondheid geen optie, kreeg er echt last van, ookal deed ik steeds een beetje.

Abonnementen heb ik verder niet, enkel telefoon/tv/internet. Ga de website eens bekijken.

Bedankt overigens allemaal voor de uitgebreide antwoorden en het meedenken! Ben misschien een gedeelte vergeten maar het gaat allemaal zo snel :') Als er nog vragen zijn stel ze gerust! Liever vragen dan meteen oordelen ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:42

Hoe groot woon je? Kamer verhuren een optie(tot het wat ruimer zit)

Simpele dingen als bv babysitten, kunnen gewoon een leuk extraatje opleveren.

Niemand in de buurt waarmee je kan carpoolen?

Ik zou heel diverse pistes bekijken en zo toch kleine bedragen samensparen waardoor het wel lukt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:45

Persoonlijk vind ik dat je gigantisch veel extra's voert. Kan je verklaren waarom je dat doet? Is je paard niet gezond of sporten ze op een hoog niveau?
Normaliter is hooi voldoende en wellicht wat (basis) brok.

Edit: lees dat ze medisch niet in orde zijn. Ik zie wel waarom je dan zoveel geld kwijt bent. Als extra werken niet lukt zal je toch ergens op moeten besparen (ik zou het wel weten). Misschien een keer de dierenarts bellen en vragen om (voedings)advies?

Enne, die "maar" €30 kan je toch al een paar dagen van eten ;) (x 12 maanden = €360 besparing op jaarbasis)

Verder, installeer Too good to go. Bespaart ook weer wat ;)
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 04-10-19 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:46

Letterlijk 2 posts boven je ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:52

@ tengeltje11 : te klein ;) Zie het ook echt niet zitten om er mensen bij te hebben, ben nu juist blij om hier in mijn eentje te zitten en rust te hebben zeg maar. Idem met babysitten, ik heb helemaal niks met kinderen, enkel in combinatie met de pony's kan ik er nog mee leven :P

@ Autumnn : waar zou jij dan op besparen? Heb in het verleden al ruim voedingsadvies gehad en vandaar dat ze nu zitten op wat ze nu zitten en het eindelijk goed doen.

De hooibrok ga ik voorlopig inderdaad weglaten, alle beetjes helpen, maar verder dan dat kom ik dus niet.

Geen idee of Too good to go hier ook werkt, maar ik ga het eens uitzoeken ;)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:53

Welke Vitalbix voer je? De daily complete?
Want voor vitaminen- mineralen kan je wellicht opzoek naar een goedkopere vervanger.

En "klusjes" doen op stal? Dat er een x-bedrag in mindering wordt gebracht met het stalgeld.
Laatst bijgewerkt door Drico op 04-10-19 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:54

En de auto er uit en een scooter kopen? Gezamelijk met iemand eten en kosten delen? Meerdere maaltijden maken en invriezen. Booschappen doen en naar de paarden op de fiets. Elk jaar een andere internet provider en hetzelfde met gas en licht. In de avond een dekentje en verwarming niet zo hoog zetten.En alle extra s van de paarden schrappen.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 04-10-19 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:57

Ik kan je zeker aanraden bij Heleen de cursus te gaan doen. Het is leuk werk voor je eigen paarden. Scheelt veel geld zodra je de aanloopkosten hebt gehad, maar met een goede Bassoli vijl, wat hoefmesjes en een paar handschoenen kom je een heel eind.
In het begin is af en toe controle erg fijn, maar naarmate je langer bekapt zul je merken dat je zonder kunt.
En gewoon alle niet noodzakelijke dingen even schrappen. Waarom moet er lijnzaad bij de bietenpulp? Het hele verhaal van ca-fosfor verhouding is weer achterhaald. Bij goed hooi, een vitaminebrok kan rustig bietenpulp zonder toevoeging. En dan is de gewone bietenpulp weer een stuk voordeliger dan de speedibeet (maar wellicht gaf je al de 'gewone')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:00

De daily complete inderdaad, niet enkel voor de vitaminen/mineralen maar ook (en misschien vooral) voor de aminozuren. Die mis ik in de rest (de goedkopere versies dan) en hebben ze wel nodig, ze zijn enorm opgeknapt sinds die brokjes. Overigens koopt de staleigenaar ze in bulk en koop ik het daarvan, dus heb het wat goedkoper dan per zak.

Kan het er op stal eens over hebben.

Scooter ipv auto is geen optie, heb nog nooit op zo'n ding gezeten en 50 km op een scooter door weer en wind zie ik niet zitten.

Zelf bekappen is geen optie, heb het geprobeerd, ik weet hoe het werkt, ik kan het fysiek niet. Ze krijgen gewone pulp ja maar in ruime hoeveelheid (zit in overleg in stalgeld) en dan moet je wel compenseren voor zover ik weet. Het gaat om 2kg droog gewicht per dag.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:02

Je zou alle uitgaven voor de paarden kritisch kunnen bekijken en dan beslissen wat er echt nodig is en wat er bv meer een gewoonte geworden is, maar eigenlijk niet nodig is.
Die vraag kan je enkel zelf beantwoorden.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:03

Hier ook een ervaringsdeskundige. Heb ook zo'n periode gehad. Wilde paard niet weg doen en als eigenaar wil je natuurlijk dat je dier niets te kort komt. Heb toen eens heel kritisch naar mn financien gekeken. Kan zelf heel sober leven, qua eten haalde ik alles bij Aldi/Lidl, pakte zo vaak mogelijk de fiets naar werk/stal. Kleding kocht ik 2e hands of in de sale, en dan wel spul wat goede kwaliteit was en helemaal naar mn zin zodat het lang mee kan. Ben mij ook gaan verdiepen in de ideeen achter minimaliseren en ontspullen, daar leer je zeker van om een stuk zuiniger te leven. En gestopt met onnodige uitgaves en impulsaankopen te doen.

Mn paard stond al op een niet al te dure stal, waren verder geen goedkopere opties omdat ik in de dure randstad woon en dit de beste accomodatie voor paard was. Maar heb wel heel kritisch gekeken naar wat echt nodig was voor mn paard. Minder gaan lessen/wedstrijden, geen ijzers meer en alleen bekappen want paard kon eigenlijk prima zonder, wel een duur kwaliteitszadel en zeker niet besparen op de zadelmaker, maar geen bergen dekjes en andere setjes spul. Wat eigenlijk teveel was allemaal 2e hands verkocht omdat ik gewoon te veel spul had, in principe zijn 2 a 3 dekjes/beenbeschermers/dekens met bijpassende kleding voldoende met de basisitems. En koop zelf ook veel 2e hands, zeker veel net merkspul te vinden voor mooie prijzen.
Als ik naar jou uitgavenlijstje kijk vallen die supplementen mij ook op, zeker ivm Vitalbix wat op zich niet extreem duur is omdat je er weinig van hoeft te geven per voerbeurt. Van goedkoper merk moet je ook meer voeren. En de artsen is ook vaak maar 1x per jaar?

Ik houd nog steeds alle uitgaves/inkomsten bij in een schrift, alles wat ik koop zet ik erin zodat ik weet waar het blijft. Elke maand als loon gestort wordt maak ik een lijstje van alle vaste lasten en kosten van die maand, wat overblijft stort ik naar mn spaarrekening. En heb een overzicht van alle kosten die niet maandelijks komen zoals dierenarts voor entingen, zadelcheck, tandarts, maar ook voor mn lidmaatschappen en andere kosten die jaarlijks komen. Dat geeft een heel duidelijk beeld wat je in een jaar spaart en je uitgaven zijn.
Verder zou je eens kritisch naar je abonnementen/verzekeringen kunnen kijken, daar valt vaak nog wel te besparen als je overstapt naar een andere partij. Belangrijkste is dat je wel blijft sparen, ivm onvoorziene uitgaves en toekomst. Als je je spaargeld moet bijleggen om maandelijks rond te komen zit je gewoon boven budget.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 04-10-19 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:05

De auto inderdaad, een kleinere, zuinigere auto kopen een optie? En het allerbeste, zit er geen loonsverhoging aan te komen?