Hier ook een ervaringsdeskundige. Heb ook zo'n periode gehad. Wilde paard niet weg doen en als eigenaar wil je natuurlijk dat je dier niets te kort komt. Heb toen eens heel kritisch naar mn financien gekeken. Kan zelf heel sober leven, qua eten haalde ik alles bij Aldi/Lidl, pakte zo vaak mogelijk de fiets naar werk/stal. Kleding kocht ik 2e hands of in de sale, en dan wel spul wat goede kwaliteit was en helemaal naar mn zin zodat het lang mee kan. Ben mij ook gaan verdiepen in de ideeen achter minimaliseren en ontspullen, daar leer je zeker van om een stuk zuiniger te leven. En gestopt met onnodige uitgaves en impulsaankopen te doen.
Mn paard stond al op een niet al te dure stal, waren verder geen goedkopere opties omdat ik in de dure randstad woon en dit de beste accomodatie voor paard was. Maar heb wel heel kritisch gekeken naar wat echt nodig was voor mn paard. Minder gaan lessen/wedstrijden, geen ijzers meer en alleen bekappen want paard kon eigenlijk prima zonder, wel een duur kwaliteitszadel en zeker niet besparen op de zadelmaker, maar geen bergen dekjes en andere setjes spul. Wat eigenlijk teveel was allemaal 2e hands verkocht omdat ik gewoon te veel spul had, in principe zijn 2 a 3 dekjes/beenbeschermers/dekens met bijpassende kleding voldoende met de basisitems. En koop zelf ook veel 2e hands, zeker veel net merkspul te vinden voor mooie prijzen.
Als ik naar jou uitgavenlijstje kijk vallen die supplementen mij ook op, zeker ivm Vitalbix wat op zich niet extreem duur is omdat je er weinig van hoeft te geven per voerbeurt. Van goedkoper merk moet je ook meer voeren. En de artsen is ook vaak maar 1x per jaar?
Ik houd nog steeds alle uitgaves/inkomsten bij in een schrift, alles wat ik koop zet ik erin zodat ik weet waar het blijft. Elke maand als loon gestort wordt maak ik een lijstje van alle vaste lasten en kosten van die maand, wat overblijft stort ik naar mn spaarrekening. En heb een overzicht van alle kosten die niet maandelijks komen zoals dierenarts voor entingen, zadelcheck, tandarts, maar ook voor mn lidmaatschappen en andere kosten die jaarlijks komen. Dat geeft een heel duidelijk beeld wat je in een jaar spaart en je uitgaven zijn.
Verder zou je eens kritisch naar je abonnementen/verzekeringen kunnen kijken, daar valt vaak nog wel te besparen als je overstapt naar een andere partij. Belangrijkste is dat je wel blijft sparen, ivm onvoorziene uitgaves en toekomst. Als je je spaargeld moet bijleggen om maandelijks rond te komen zit je gewoon boven budget.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 04-10-19 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt