Een slechte dag. En dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

Een slechte dag. En dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 20:58

Hey bokkers!

Ik was eigenlijk wel heel benieuwd naar hoe jullie omgaan met 'een slechte dag'. Je hebt een doel voor ogen met het rijden of (grond)werken met je paard, maar het blijkt uiteindelijk niet helemaal haalbaar. Je sluit je training zo goed als het kan af, maar toch niet helemaal zoals je had gehoopt... en dan?
Ik vraag me af hoe jullie hierin staan. Zijn er perfectionisten onder ons die hier niet zo goed mee om kunnen gaan? Of mensen die dit helemaal geen probleem vinden? Of mensen die doorgaan totdat het doel tóch behaalt is? Of mensen die direct al afstappen als ze het idee hebben dat jij en het paard je dag niet hebben?

Zelf haal ik altijd graag iets uit de training, of dat nu hetzelfde is als wat ik voor ogen had, of niet. Al is het maar iets kleins, iets haalbaars.

Ben benieuwd!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:01

Nee totaal niet perfectionistisch. Als hetgene niet lukt dan sluit ik af met een oefening die hij wel goed kan en probeer ik het de volgende keer weer. Morgen weer een dag denk ik dan. Ik wil dat we er beide plezier erin blijven houden en het is geen moeten maar een leuke hobby.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:06

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:06

En dan? Dan ga ik naar huis. En verder met wat er gedaan moet worden. Werken, huishouden, boodschappen, hond uitlaten.

Urbanus

Re: Een slechte dag. En dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:08

Als het dressuurmatig ellende is duik ik het park in. Even lekker boscrossen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:08

Ik heb zelf ook wel eens mijn dag niet :+
Maar ik ben ook van de categorie lol met je knol.
Ik wandel gezellig met ze en kan dan zo genieten van de natuur als eentje dan wat vervelend doet dat het helemaal geen invloed heeft op mijzelf.

Hoe dat is als je echt naar iets toe traint weet ik niet maar het lijkt me voor jullie beide prettig om te stoppen na een makkelijke oefening voor het gevoel van beide :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:10

Als het niet lukt is het een recept voor frustratie om door te willen gaan, nee dan zadel ik af en houd ik het voor gezien. Volgende keer beter.
Ik eindig bij voorkeur positief, maar dat kan ook door even af stappen en een mini stapje in de goede richting te vragen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:11

Ik ben wel perfectionistisch en kan wel balen als het niet lukt. Maar ben dan vooral boos op mezelf, ga dan vaak even stappen en het daarna opnieuw proberen. Lukt het dan nog niet doe ik een oefening die vaker wel gelukt is en stop daarna.

Volgende dag nog een poging of als het mogelijk is ( ivm daglicht buiten ga ik de volgende dag of zelfs dezelfde dag naar buiten)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:12

Ik herken het wel en vind het eigenlijk superirritant als iets niet gaat zoals ik wil in de training :o Maar heb geleerd daarmee om te gaan gelukkig. Ik begin de training wel met een plan, maar kan dit wel bijstellen als ik voel dat het niet gaat lukken die dag.

Mijn instructrice zegt altijd dat je het slechtste eerst aan moet pakken, dat helpt wel! Meestal is dat iets in de basis wat even niet lukt, bijv. net niet goed aan het been, niet fijn nageeflijk of te rennerig. Dus dan los ik eerst dat op en soms stop ik dan, maar soms zoek ik dan ook nog wat anders om op te lossen. Maar stoppen doe ik niet. Er is altijd wel iets van te maken is mijn ervaring, je moet gewoon je doel aanpassen. En uiteindelijk sluiten we dan echt wel met een goed gevoel af.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:20

Ik ben perfectionistisch, echt extreem.
Trainingen ga ik al niet meer in met doelen, krijgen ik en mijn paard alleen maar stress van. Ik stap nu met de instelling in de bak: ik ga rijden (of niet, soms wilt ze niet stil staan met opstappen, dan ga ik dat gewoon oefenen) en zie wel hoever ik kom. Als ik doelen ga stellen én mijn paard heeft geen goede dag, dan heb ik alleen mijzelf daar maar mee.
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 03-10-19 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:26

Ik herken me in J0anieke. Ik ben ook nogal perfectionistisch aangelegd, maar heb nu een paard dat even perfectionistisch terug doet, dus als ik niet correct ben in mijn hulpen raakt hij over de kook. Een leuke spiegel dus.
Ik heb daarom besloten niks meer te verwachten, en niet meer dan 1 training vooruit te denken, en dan meer in termen van: dit ging goed vandaag, ga zo door; dat moet blijkbaar anders, laat ik daar nog eens naar kijken; en als het heel goed gaat, kunnen we misschien x er nog wel bij pakken.
Deze aanpak scheelt mij heel veel frustraties

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:27

Ja, precies dat. :j
Mijn paard is ook een grote spiegel van mij. Als ik mijn dag al niet heb begin ik er al niet eens meer aan, of ik ga los longeren zonder poespas. Anders is het vragen om alleen maar meer ellende.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:29

Ik heb dat vrij vaak met mijn haf die al 12 is maar nu ineens serieus aan de bak moet met dressuur. Soms wordt ze daar chagrijnig van en gooit ze lekker eigenwijs haar hoofd omhoog als ze haar dag niet heeft. Ik ben dan wel even heel streng en zorg dat ze in ieder geval nog een rondje doet wat ik haar vraag maar daarna gaan we lekker wat anders doen. Het moet voor beide leuk zijn.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:32

Lindsey_99 schreef:
Ja, wat dan? Nou, niks. Morgen weer een dag. Mijnheer Brent B. heeft daar een heel aardig filmpje van gemaakt. Wat nou als je paard 'nee' zegt...

Echt enorm bedankt voor het delen van dit filmpje. Deze meneer kan het zo makkelijk en goed verwoorden!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:33

Ik vind juist dat een keer een slechte dag er echt bij hoort en vind t dan ook helemaal niet erg. Ik probeer het wel fatsoenlijk af te sluiten, maar maak er dan een korte training van. Het moet niet te vaak voorkomen natuurlijk :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:36

Eigenlijk bestaan er geen slechte dagen. HOoguit, zijn de verwachtingen anders als dat je paard kan bieden.
Misschien komt het door mijn oude dag, maar eigenlijk als ik ga rijden, heb ik weinig of geen verwachtingen. Ik begin met rijden en ik sluit aan daar waar het paard is. Als paard echt geen zin heeft dan ga ik of van de wei af voor een buitenrit, of ik doe iets kleins waardoor paardje toch iets beter is als bij de start en dan belonen en stoppen. Andere keer beter en misschien is ze toe aan een kleine vakantie (ze is altijd zo ijverig en werkwillig).

Ëén keer had ik echt een slechte dag waar ik heel lang de juh over in had. Ik zou mijn allerlaatste privé les krijgen in Nederland en ik had oefeningen mee gekregen om het appuyement voor te bereiden zodat we in de les wat stapjes zouden kunnen maken zodat ik dat in Frankrijk verder zou kunnen uitwerken.
Het was vroeg in de middag en ik had er een bak wat verderop zelfs voor afgehuurd, zo belangrijk was het voor me. Met Polie viel niets te beginnen. Zeer extreem niets. Erg heet, erg schrikkerig en na 20 minuten voelde ik dat ik kwaad werd.
Ik heb toen paardje stil gezet en gezegd, dat ik ging stoppen en haar naar huis zou gaan rijden. Dat ik niet wist wat er aan de hand was, maar dat dit hem echt niet meer ging worden. Tranen in mijn ogen, ik vond het zo erg.
Kwamen we op stal terug, vertel ik dit verhaal, zegt de vrouw van de stalhouder tegen haar man: "Zeg C. heb jij de paarden van Pien eigenlijk wel eten en hooi gegeven vanochtend". Niet dus. Lieve C. die altijd perfect zorgde, dacht dat zijn vrouw het dit keer had gedaan. Verklaring gevonden.
Maar dat heb ik heel lang echt erg gevonden want ik wist dat ik nooit meer les zou krijgen.

Maar verder heb ik er eigenlijk nooit mee gezeten. C'est la vie. MAAR ik ben natuurlijk al op leeftijd, en ik merk dat dit heel erg veel scheelt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:50

Ik weet sowieso al dat ik niet 3 keer per week hetzelfde moet doen. Dus stel ik wil de galop verbeteren dan werk ik daar bv 1x tijdens het grondwerken aan, ik train 1x op buitenrit met heuveltjes of harder langzamer, 1x buikspieren trainen aan de lange lijnen, en 1x dressuur in de bak.

Met rijden in de bak begin doe ik tijdens en losrijden en soms zelfs aan de hand al wat ik mijn pre-flight checks noem. Beetje als een piloot. Kan ik harder en zachter? Halthouden? Gaat ze opzij voor mijn been? Stelling en buiging? Pas als dat allemaal lukt ga ik haar langzaam oppakken. Merk ik dat bijvoorbeeld aangaloperen al moeite kost dan beloon ik dat en ga ik niet verder pushen met bv bochtenwerk. Heb ik het gevoel dat ik meer kan vragen doe ik dat maar ik blijf opletten dat ik niet teveel vraag.

En ja dan kan het ook zijn dat ik de week daarop merk dat ik ver voor het galoperen in mijn checks al een probleempje tegenkom en ik niet aan galop toekom. Geeft niet, dat komt volgende keer wel weer. En vaak gaat het dan de keer erop weer met sprongen vooruit.

Als een paard nee zegt is daar zoals hierboven blijkt meestal wel een goede reden voor. Bok alsjeblieft maar als je last van je rug hebt, dan weet ik dat de da moet komen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:58

Ik begin meestal met een plan, en doe dan iets totaal anders. Zo wil ik eindelijk eens deftig leren springen, maar is mijn merrie nogal een heethoofdje als ze hindernissen ziet. Als ze na een paar cavalletti plots wegrent in galop, laat ik de balken links liggen en oefenen we op gecontroleerd galopperen.

Is ze erg fris, oefenen we veel stuuroefeningen, dan loopt ze meer in balans en niet zo haard. Is ze te lui, dan kan een galopje haar wel wakkerschudden.

Ik rij niet veel, en vraag niet veel, maar vind het wel fijn hoe ik steeds beter weet wat ze dat moment nodig heeft. Zelfs bij les durf ik aangeven dat ik wat anders wil proberen als dat me beter/fijner lijkt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:25

Story of my life haha. Ik was perfectionistisch tot mijn minor tijdens mn studie. Daar zij de hoogleraar 'als niet kan wat moet, dan moet wat kan'. En daar ben ik over na gaan denken. 9 vd 10 medestudenten hadden in hun sterktes en zwaktes 'perfectionistisch' staan.
Maar perfectionistisch is niks. Het is nooit perfect. Nooit.
Ook al vind jij iets perfect, als een ander er dan lauwtjes op reageert is het gelijk niet meer perfect en ga je twijfelen.
Ik ga soms met een doel de rijbak in en merk gaandeweg dat we dat niet gaan halen. Ik kan dan wel doorgaan maar ik frustreer me alleen maar meer en meer en dat werkt voor niemand. Dus dan stel ik mijn doelen bij en sluit goed af. Met iets wat ie echt goed kan en dan beloon ik. Ik kan de frustraties dan ook makkelijker af laten vloeien.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:38

J0anieke schreef:
Echt enorm bedankt voor het delen van dit filmpje. Deze meneer kan het zo makkelijk en goed verwoorden!

Knap he, zoals hij dat uitlegt.
Als je het over paardenkennis (en mensenkennis hoort daar zeker bij, dat is verweven in deze) hebt, dan is hij een kei. Daar hoef je niet eens 'dressuur' voor te rijden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:49

Perfectionisme is een redelijke dooddoener. Angst is onderliggend hieraan. Ik ben bang voor....het leven. Zoiets.
Life is what happens when you are making other plans.

En keer het eens om: wat als jouw paard vooraf een plan heeft wat hij met jou wil gaan doen... :+
Paardrijden is een dialoog tussen ruiter en paard.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 22:58

Oef daar ligt mijn zwakke punt haha
Ik ben extreem perfectionistisch dat werkt niet altijs zo goed kuch
Een paar jaar geleden kon ik echt helemaal gefrustreerd afstappen ik over de zeik paard over de zeik .
Als ik nu merk dat het niet lukt vraag ik iets wat heel makkelijk is pasje wijken wn stop ik gewoon

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 23:02

Ik hoor het overal om me heen, dat perfectionisme. En ik begrijp het maar zelden. Hoe belangrijk is het dan dat je paard die dag alles deed of kon wat je vroeg?

Ik ga naar mijn paard om te ontspannen. En dat kan ik niet als ik met hem een gevecht aan ga. (en ook niet als ik die dag eigenlijk helemaal geen zin heb. Dan blijf ik liever weg.)
Dus ik heb wel een plan wat ik die dag wil doen, maar als blijkt dat mijn paard daar die dag helemaal geen zin in heeft of het lukt niet zoals ik het me heb voorgesteld, dan ga ik op zoek naar een alternatief.
Wat niet betekent dat hij altijd maar mag doen wat hij wil en dat ik niet een tijdje vol kan houden om te zien of het er toch niet in zit. Als ik ga buitenrijden en het licht is rood, dan moet hij staan. Ook als hij en ik er geen zin in hebben. Dan heeft hij het maar te doen. Maar als ik iets wil oefenen hangt mijn leven daar niet van af. Dan reflecteer ik en probeer het de volgende dag opnieuw - of anders. :)*

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 23:04

Dan ga ik het bos in om ons verdere frustratie te besparen :+

Ik kan vanuit de bak zo het deurtje door en het bos in. Ideaal.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 23:11

Als ik net opgestapt ben en mijn pony weg laat stappen, voel ik gelijk al of het wat gaat worden. Dan heb ik ook geen verwachtingen meer (werkt bij hem alleen maar averechts en ga ik lekker met hem naar buiten, waar hij altijd wel voor in is. Iedereen heeft wel eens zijn dag niet, ik ga mijn pony echt niet dwingen iets te doen als hij het normaal gesproken geen probleem vind, alleen maar frustrerend voor hem en mij, terwijl ik de volgende dag wel weer zo met hem weg kan rijden.