Verkoper-paard negeert de koop? Mag dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amstel13

Verkoper-paard negeert de koop? Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 16:09

Ik zat laast te denken wat als je een leuk paard hebt gezien die te koop staat. En de vraagt of je hem/haar mag verkoper en van de koper mag dat niet.

Mag dat?

Bij handelaren snap ik de koper wel maar bij iemand die een paard wil of er wij wil?
Laatst bijgewerkt door Amstel13 op 23-09-19 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:11

Amstel13 schreef:
Ik zat laast te denken wat als je een leuk paard hebt gezien die te koop staat. En de vraagt of je hem/haar mag kopen en van de koper mag dat niet.

Mag dat?

Bij handelaren snap ik de koper wel maar bij iemand die een paard wil of er wij wil?

Natuurlijk mag dat. Ik heb het wel eens gedaan. Als de verkoper niet aan jou wil verkopen dan doet ie dat niet. Heel simpel..

nynke55

Bedoel je nu koper of verkoper?

rien10

Als ik een paard te koop heb staan en een of andere hork wil ‘m kopen, dan is ‘t antwoord “nee”.
Het is (dan nog) mijn paard en ik beslis. Ja. Dat mag want ik ben de eigenaar.

Amstel13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 16:13

nynke55 schreef:
Bedoel je nu koper of verkoper?

Verkoper heb het ff veranderd *D

LadyMadonna

Re: Verkoper-paard negeert de koop? Mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:15

Ik beslis aan wie ik mijn paard wel of niet verkoop, logisch toch?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:15

Mag de verkoper weigeren om paard (of wat verkoper dan ook te koop heeft) te verkopen aan een geinteresseerde? Ja, dat mag.
Mag een koper alsnog van koop afzien? Ja, dat mag.

Er zitten aan beide kanten wettelijke beperkingen aan qua betaling en tot welke periode koop teruggedraait mag worden, maar je hebt geen automatisch recht op koop omdat iets wordt aangeboden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:16

Ja hoor, dat mag.
Had ooit een 13 jarige die een haflinger hengst bij mij wou kopen, dat gaan we dus niet doen.

Onervaren meisje met een hengst, geen goed plan.
Stalling slecht op orde en geen weidegang, verkoop ik geen paard aan.
Minderjarige, kan je geen koop mee sluiten.
Pa en ma hadden nergens verstand van. Dus niet gedaan.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:30

Zolang het jouw eigendom is heb je er zeggenschap over.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:34

Natuurlijk mag dat. Hij doet een vrijblijvend aanbod, dus dat jij daarop ingaat betekent niet dat de verkoper verplicht is aan jou te verkopen. Vergelijk het met een huis op Funda, als jij daar een bod op doet en zegt "ik koop het voor de vraagprijs" is de eigenaar niet verplicht om het aan jou te verkopen.

Je hebt geen overeenkomst gesloten met de verkoper door te zeggen dat je wil kopen. Dus dan mag de verkoper jou gewoon "afwijzen".
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 23-09-19 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:36

Verkoper negeert de koop niet, hij/zij wijst je aanbod gewoon af.

En dat mag gewoon.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:37

Dat zou wat zijn.. 'lekker stevig paard heb je, daar komen vast goeie frikandellen uit. Ik heb 't geld overgemaakt en kom 'm morgen halen' En dat je dan verplicht bent om 'm mee te geven :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:41

Amstel13 schreef:
Ik zat laast te denken wat als je een leuk paard hebt gezien die te koop staat. En de vraagt of je hem/haar mag verkoper en van de koper mag dat niet.

Mag dat?

Wauw, hier kan ik echt geen kaas van maken. :D

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:44

Er worden idd meerdere partijen te pas en te onpas door elkaar gehusseld, maar als ik het juist geïnterpreteerd heb komt het gewoon neer op 'Hoi ik wil je paard kopen' 'nee dat mag niet' en of dat mag of niet :+

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:49

Sunnda schreef:
Amstel13 schreef:

Mag dat?

Wauw, hier kan ik echt geen kaas van maken. :D

Ik ook niet.
Als op dezelfde wijze gecommuniceerd wordt met een verkopende partij kan ik mij goed voorstellen dat die denkt een klein kind tegenover zich te hebben en dus geen tijd in die communicatie/verkoop te willen steken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:52

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:56

Amstel13 schreef:
Ik zat laatst te denken. Wat als je een leuk paard hebt gezien die te koop staat en je vraagt of je hem/haar mag kopen. Van de verkoper mag dat niet.

Mag dat?

Bij handelaren snap ik de verkoper wel, maar bij iemand die een paard wil of er bij wil?

Ik denk dat je het zo bedoelt

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:02

Hoe zit het als jij een paard heb verkocht, hiervan spijt krijgt en jij binnen een week toch weer terug wilt en de koper wil dit niet
Laatst bijgewerkt door sporten op 23-09-19 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:04

sporten schreef:
Hoe zit als je een paard heb verkocht, spijt krijgt en jij binnen een week toch weer terug wilt en de koper wil dit niet

Verkocht is verkocht. Dan moet je hopen op empathie van de nieuwe eigenaar. Anders heb je pech ben ik bang

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:06

sporten schreef:
Hoe zit als je een paard heb verkocht, spijt krijgt en jij binnen een week toch weer terug wilt en de koper wil dit niet

Dan denk ik dat je pech hebt...
Het paard is dan niet meer jouw eigendom. Lijkt mij best vreemd om je paard te verkopen en dan binnen een week bij de kopers op de stoep te staan "ja ik neem hem toch maar weer mee naar huis". Terwijl zij misschien helemaal weg zijn van het beestje.
Misschien dat er wat mazen in de wet zitten maar ik denk dat je dan gewoon dikke pech hebt. :(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:23

sporten schreef:
Hoe zit het als jij een paard heb verkocht, hiervan spijt krijgt en jij binnen een week toch weer terug wilt en de koper wil dit niet

Dan heb je gewoon pech, verkocht is verkocht.

Na uitleg van de rest van bokkers snap ik de post van TS en ja, als verkoper mag je gewoon weigeren je paard te verkopen aan iemand (even er van uitgaand dat je nog geen koopovereenkomst met elkaar bent aangegaan).
Net zo goed dat als jij ergens gaat kijken bij een paard je niet verplicht bent om hem dan te kopen, gewoon omdat je kwam kijken :D .

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:45

Ja dat mag. Zolang je geen koop overeenkomst (of contract of iets) hebt getekend.

Stel ik zou een paard verkopen en ze komt ergens 24/7 op stal dan gaat ze daar zeker niet naar toe!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:52

sporten schreef:

Tja dit gevoel krijg ik bij de mensen die denken te kunnen bepalen wat er met paardlief gebeurd nadat ze m verkocht hebben. Verkocht is verkocht.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 18:08

Ik denk dat ts bedoelt dat ze het paard niet mag door verkopen aan anderen als ze het dan gekocht heeft. In dat geval heeft de oud eigenaar niks erover te zeggen. Maar dat is hoe ik het las.

Zolang het paard nog van verkoper is, mag die er alles mee doen, inclusief het niet verkopen aan iemand die hem/haar niet bevalt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 18:10

sporten schreef:

Dat kan hoe dan ook niet. Overeenkomst is beëindigd met het overhandigen van het paard aan de nieuwe eigenaar en kan dus niet meer vernietigd worden, ongeacht het tijdsbestek waarin jij spijt betuigt.

De overeenkomst bestaat uit de wilsverklaringen van de koper en verkoper.

De koper verklaart het paard van jou te willen kopen, en jij verklaart het paard aan hem te willen verkopen. Alleen als er sprake is van dwaling, bedrog, bedreiging of misbruik van de situatie (met eventueel bijbehorende geestestoornis vanuit de verkopende kant) door de koper, kort gezegd als aangetoond kan worden dat de overeenkomst onder dubieuze omstandigheden is gesloten, kan de overeenkomst vernietigd worden. Spijt krijgen is daar helaas geen reden van, want dat valt onder een onvoorziene toekomstige situatie (vergelijk het met de zaak van de man die op de rode knop drukte in Miljoenenjacht en daarna spijt kreeg).

Verder kan het ook nog vernietigd worden als de koper een wanprestatie levert door jou niet te betalen voor het paard. Maar ook dat heeft geen toepassing op spijtgevoel.

Ik krijg recht op mijn opleiding en vind het mega boeiend, als er iets niet klopt hoor ik het graag