Botticelli de bonte hengst in het Z1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

littleroosie

Botticelli de bonte hengst in het Z1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 12:30

Na alle commotie in ons laatste topic raapte m'n grote vriend helaas geblesseerd. Hij heeft 2 maanden de tijd nodig gehad om te revalideren en in juni zat ik er weer voor het eerst op. We begonnen met rustig opbouwen en proberen langzaam aan weer naar ons oude niveau te gaan. Sinds een maand geleden gaan we ook weer naar onze wekelijkse clubspringles. Sinds dat we weer aan het rijden zijn heb ik de dressuurlessen nog niet weer opgepakt, dit is zeker de bedoeling om binnenkort weer te gaan. Toch zijn we ondertussen alweer 2 keer gestart en niet zonder resultaat! Twee weken geleden onze comback waarbij hij 2e werd met 209,5 punt en gister reden we 205. We hebben nog erg veel om aan te verbeteren, maar we hebben een mooi begin.

Vrijdagavond reden we nog mee met de clubkampioenschappen, 60 cm springen :D Dit was voor mn zenuwen absoluut al hoog genoeg haha. Klein stukje film hier van;

Hij vindt het springen heel erg leuk dus hier blijven we ook mee door gaan, maar zal wel altijd een beetje voor dummies blijven.

Gisterochtend moesten we starten in Noordwolde. Ik merkte tijdens het losrijden dat hij nog een beetje op standje springen stond en kreeg hem hierdoor wat minder in de verzameling wat ons wel wat punten kostte. Onze appuyementen moeten echt nog een heel stuk beter, maar dit heeft nog een beetje tijd nodig. Hier het filmpje van onze proef, heel spannend om te laten zien :o

Het mag allemaal nog wat flitsender, gedragen, meer lengte in de hals en actiever, maar ik ben erg tevreden hoe hij het allemaal oppakt.

Nog een paar foto's van twee weken geleden en van de training;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips en opbouwende kritiek zijn altijd welkom. Maar vergeet niet dat we ook maar gewoon ons best doen en vooral erg veel plezier hebben samen. Het is mijn eerste paard dat ik naar het Z toe heb gereden en vind het allemaal best moeilijk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:37

Ik ben geen instructeur oid hoor, Dus ik kan het mis hebben haha

Je proef lijkt wat over het tempo gereden. Op de eerste foto is hij ook niet fijn nageeflijk. Achter de loodlijn.

In het appuyeren valt hij terug in tempo en heeft taktfouten. Maar dat gaf je zelf al aan dat daar nog werk in zit :)
Zou er wel op letten dat je niet elke pas aandrijft.

Vind de trainingsfotos erg gaaf! Bij travers kanteld ie zn hoofd zie ik. Verder komt hij natuurlijk van een revalidatie. Tijdje uit de running en dan moet alles weer op gang komen. Ik vind hem wel steeds gaver worden. Ga vooral zo door. Lekker lessen en doorrijden. Je komt er vanzelf! Ik vind het al een hele prestatie hoor! Z1. :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 13:29

Lastig Lastig. Ik zie een paard dat een een relatief beperkt achterbeen heeft. Het is geen grote beweger van zichzelf. Dat zie je erg terug in de hele proef, maar zeker in de zijgangen en de uitgestrekte gangen. Hij mist daar kracht. En je mis de lengtebuiging. Ik vind hem zelfs in de appuyement naar links wat onregelmatig worden.

Kortom; voordat ik deze in het Z1 zou uitbrengen zou ik nog veel gaan oefenen op kracht in het achterbeen, zodat het hele skala der ausbildung beter wordt. Meer impuls, meer takt, meer losgelassenheit waardoor de aanleuning en verzameling ook beter wordt.

Je zit er overigens wel erg netjes op :)

BigOne

Re: Botticelli de bonte hengst in het Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 13:33

Met springen, wat hij best goed doet, zelf als ruiter meer meegaan op de sprong. Dressuur zit idd nog wel wat werk aan.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 13:47

DiantaM schreef:
Lastig Lastig. Ik zie een paard dat een een relatief beperkt achterbeen heeft. Het is geen grote beweger van zichzelf. Dat zie je erg terug in de hele proef, maar zeker in de zijgangen en de uitgestrekte gangen. Hij mist daar kracht. En je mis de lengtebuiging. Ik vind hem zelfs in de appuyement naar links wat onregelmatig worden.

Kortom; voordat ik deze in het Z1 zou uitbrengen zou ik nog veel gaan oefenen op kracht in het achterbeen, zodat het hele skala der ausbildung beter wordt. Meer impuls, meer takt, meer losgelassenheit waardoor de aanleuning en verzameling ook beter wordt.

Je zit er overigens wel erg netjes op :)

Hier ben ik het mee eens, vooral de onderste regel viel me op. Voor je eerste Z-paard vind ik dat je heel handig de proef doorstuurt met een paard wat relatief groen is.

Ik zou hem nog wat feller van achter naar voren naar de hand toe rijden, dat zie je vooral terug in je halsstukken en uitgestrekte stap waarin hij de hand eigenlijk niet genoeg volgt. Als je wat meer verbinding in de bovenlijn krijgt, dan krijg je het achterbeen meer onder de massa en beter tot dragen. Vooral je eenvoudige wissels zullen ineens een stuk makkelijker worden als je hem beter kunt verzamelen, en ook werken aan de lengtebuiging schiet beter op als je paard meer van achter naar voor loopt.

In je appuyement zou ik proberen hem feller aan je binnenbeen te krijgen, want daar loopt hij nu doorheen. Goed buigen in een volte of wending voor je het appuyement inzet, en hem dan corrigeren wanneer hij door het binnenbeen heenloopt. Dat kun je doen door hem een pasje terug te wijken of opnieuw een kleine volte in te zetten om de lengtebuiging te herstellen wanneer je merkt dat je deze verliest.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 13:57

Ik denk dat het belangrijk is dat je met wat meer druk gaat rijden. Dan gaat hij ook beter dragen en daardoor beter sluiten. Nu kom je de Z1 wel door maar straks in het Z2 lukt het niet meer omdat hij dan moet verzamelen voor de vliegende wissel.

Desalnietemin ontzettend knap wat je al met hem bereikt hebt gezien zn conditie toen hij kwam.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 14:01

Oh jeetje, laat ik eerst stellen dat ik het heel dapper vind dat je een filmpje post en dat ik het een heel leuk paard vind en dat ik begrijp dat dit je eerste keer op dit niveau is. Ik hoop ook dat je dit als opbouwende feedback kan zien. :)
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat jouw trainer niet heeft gezegd dat je dit nog niet moet doen. De juiste voorwaarden om Z te starten zijn er gewoon nog niet. Er is geen verzameling en geen lengtebuiging. Je appuyement naar rechts zou heel eerlijk bij mij een 1 opleveren omdat het geen appuyeren is maar wijken. Naar links kan ik qua buiging niet beoordelen uit deze hoek maar mist in ieder geval impuls, tact, verzameling en afdruk. Hij stapt qua tact prima maar hij toont geen verzamelde stap. Galop lijkt veel beter, in tact, impuls en afdruk maar ook daar is hij niet verzameld. Je eenvoudige galopwisselingen zijn door de draf en dus progressief. Een eenvoudige wissel hoort een niet-progressieve overgang te zijn.

Ik denk zeker wel dat hij het in zich heeft en jij ook. En het is al heel knap dat je dit bereikt hebt met hem. Maar dit is echt nog een stap te ver en als je een keer een strenge jury treft kan dit je (bijna) verlies opleveren. Heb je wel instructie? Misschien kan je het eens met hem of haar bespreken?
Nogmaals wel heel dapper dat je het post en dat je zelfreflectie toont. Daar zouden heel ruiters een voorbeeld aan kunnen nemen. :)

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 14:43

Ziet er niet verkeerd uit zo voor de eerste keer. Hoeveel punten had je? Als tip zou ik willen meegeven om nog wat meer op de letter te rijden. Net als in het begin van de proef je begint rechtsom stelt hem na de hoek keurig recht en zet sb in, dan halve volte en dan met het appuyeren merk je al dat hij niet lekker gebogen is om het been en je daardoor ook niet mooi uit komt. Vervolgens moet je dan een stukje rechtstellen en dan een rechte lijn van M naar H rijden alleen wend je dan niet bij M af maar ver daarvoor als een soort halve volte wat zonde is want daardoor scoor je een 6 terwijl het ook een 7 had kunnen zijn. Het zijn maar kleine dingetjes maar kost wel punten. Ik vind wel dat je knap hebt gereden. Ik ben ook net begonnen in de Z1 en merk wel dat het compleet wat anders is dan de M2 vooral als je een paard hebt wat al niet een grote beweger is.

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 15:44

Het is niet gek dat je appuyementen niet goed zijn want in de travers buigt hij ook nog veel te weinig. Heel eerlijk snap ik niet waarom je appuyementen gaat vragen van een paard wat zo'n travers loopt. Verder zou je je wendingen veel scherper moeten rijden, dat kun je ook weer gebruiken om hem meer op het achterbeen te krijgen en houden.

Verder vind ik het helemaal geen gek beeld en stuur je hem er netjes doorheen, maar voor het Z mis je echt nog veel buiging en verzameling.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 17:35

Ik vind hem vooral niet lekker van achter naar voren gereden. Je lijkt weinig verbinding te hebben en dat ze je vooral in het halsstrekken heel goed terug. Hij volgt daarin je hand echt nauwelijks en hoewel hij wel teugel krijgt (die hangen zelfs in een boogje), neemt hij vrijwel geen ruimte. Ik zou zelf meer terug gaan naar de basis en eerst veel lang-laag mee te nemen, totdat je daadwerkelijk goed verbinding hebt en naar je hand toe kunt rijden. Je kunt hem daarna dan wel weer meer 'omhoog' rijden.

Verder vind ik het een heel gaaf dier om te zien! En ik weet dat het lastig is allemaal, ik liep/loop tegen dezelfde problemen aan met mijn merrie. Maar echt, een flinke stap terug nemen en weer even goed focussen op de basis, heeft ons heel erg geholpen!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:23

Ten eerste: wat een leuk paard en je rijdt hem super netjes. De galopfoto vind ik een fijn beeld geven.

Ik ga wel mee net wat hierboven gezegd is: ik zou hem nog echt niet uitbrengen.

Ik mis de verzameling en een stuk durchlassigheid.

In de traver (foto) heb je al niet de juiste lengtebuiging, je appuyement naar rechts is gewoon wijken. Die naar links is moeilijk te beoordelen maar komt hij wel volledig uit de tact. Ik denk dat je moet werken aan een veel betere reactie op de zijdelingse beenhulp en het stukje sluiten waarbij hij over de rug moet blijven gaan.

Terugkomen naar de verzamelde galop mag veel meer nog op het achterbeen. als je hem in de galop meer op achteren hebt, worden je eenvoudige wissels ook makkelijker.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:31

Ik vond hem 2 weken terug beter lopen. Tenminste de stukjes die ik toen tijdens mijn losrijden heb gezien. Gewoon lekker de tijd nemen om hem nog sterker in het achterbeen te maken. Plus hem soepeler te maken.
Ook ik vind het knap om het filmpje online hier te zetten. Durf ik niet van ons debuut. Ook al zie je daar niet zoveel op door alle regen die toen viel :o

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:45

Suzanne F. schreef:
Oh jeetje, laat ik eerst stellen dat ik het heel dapper vind dat je een filmpje post en dat ik het een heel leuk paard vind en dat ik begrijp dat dit je eerste keer op dit niveau is. Ik hoop ook dat je dit als opbouwende feedback kan zien. :)
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat jouw trainer niet heeft gezegd dat je dit nog niet moet doen. De juiste voorwaarden om Z te starten zijn er gewoon nog niet. Er is geen verzameling en geen lengtebuiging. Je appuyement naar rechts zou heel eerlijk bij mij een 1 opleveren omdat het geen appuyeren is maar wijken. Naar links kan ik qua buiging niet beoordelen uit deze hoek maar mist in ieder geval impuls, tact, verzameling en afdruk. Hij stapt qua tact prima maar hij toont geen verzamelde stap. Galop lijkt veel beter, in tact, impuls en afdruk maar ook daar is hij niet verzameld. Je eenvoudige galopwisselingen zijn door de draf en dus progressief. Een eenvoudige wissel hoort een niet-progressieve overgang te zijn.

Ik denk zeker wel dat hij het in zich heeft en jij ook. En het is al heel knap dat je dit bereikt hebt met hem. Maar dit is echt nog een stap te ver en als je een keer een strenge jury treft kan dit je (bijna) verlies opleveren. Heb je wel instructie? Misschien kan je het eens met hem of haar bespreken?
Nogmaals wel heel dapper dat je het post en dat je zelfreflectie toont. Daar zouden heel ruiters een voorbeeld aan kunnen nemen. :)

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Had het niet beter kunnen verwoorden dan Suzanne.

Jullie zijn echt een super leuke combinatie!

Mijn tip is ook; ga voorlopig even terug naar de basisvoorwaarden en laat het Z op wedstrijden even voor wat het is om het voor jezelf en je paard leuk te houden :) Zijgangen als travers en schouderbinnenwaarts in stap rijden is een hele goede manier om hem lekker los door het lijf te krijgen, gecombineerd met tempowisselingen.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:48

Alhoewel ik jullie een prachtige combinatie vind, vind ik dit echt geen Z waardig. Voor het z1 verwacht ik eerlijk gezegd, meer gedragenheid en enige vorm van verzameling. Ik vind dit paard erg vast houden in zijn lijf, lijkt de rug niet fijn te gebruiken en voor niet na te geven, hij lijkt zich aardig op te drukken. Dit paard mag wat mij betreft wel beter (losgewerkt) worden en wat meer ontspanning en richten op de basis. zodat je hem voor door kunt sluiten ,want nu ziet dat er allemaal te strak uit. Je appuyementen naar rechts en naar links is gewoon wijken opzij i.p.v. appuyeren? Traver precies hetzelfde verhaal. Imo mist ie kracht in het achterbeen in de galop wellicht kun je heuveltjes op en af galloperen om hem sterker te maken. :)

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 16:29

Iedereen bedankt om de moeite te nemen voor de stukjes feedback, en dit waardeer ik zeker. Ik hoor graag wat anderen er aan zien en wat we kunnen verbeteren.

@x_Milou; hij is idd niet makkelijk in de aanleuning en het volgen van de hand. Dit ging 2 weken veel beter en had hij een 7 op het halstrekken. Hij loopt makkelijker achter de loodlijn en ik rij hem daar ook graag naar toe. Dit is iets waar we vanaf de B al aan werken en langzaam beter wordt, maar absoluut nog beter kan. Dit heeft idd met de complete verbinding van het paard te maken en een actiever/sterker achterbeen. Hij moet in de appeyementen zeker beter aan mijn binnenbeen, ik krijg vaak te horen dat ik te lief voor hem ben en dat zie je dan in zulk soort dingen terug. Heeft nog even wat tijd nodig ;)

@Mark; Je bedoeld met meer druk meer opsluiten met het been?

@Suzanne F; ik heb sinds maart geen dressuurles meer gehad, dit is dus op eigen kunnen gereden ;) We pakken het lessen vanaf volgende week weer op. De wissels springt hij normaal wel zonder draf, maar hij stonds nog in springstandje van de avond ervoor en kon hem daardoor niet lekker sluiten. Hij kan namelijk wel goed verzamelen in de galop.

@Lobke; deze proef had ik 205 en 2 weken geleden liep hij 209,5 en een 2e prijs. Beter op de letter rijden is een tip die niet moeilijk is om op te volgen ;)

@friesWietske; hij liep 2 weken geleden inderdaad beter. De avond van te voren door het parcours heen is niet de beste voorbereiding blijkbaar ;) Was jij die arme schat die door die stortbui heen moest rijden :(:)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:35

Ik vind jullie er leuk uit zien samen. Ik ben wel eens benieuwd hoe hij het zou doen in de cross?
Geen springtopper, geen dressuurtopper maar wel een goede allrounder denk ik

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 16:40

Gillbo schreef:
Ik vind jullie er leuk uit zien samen. Ik ben wel eens benieuwd hoe hij het zou doen in de cross?
Geen springtopper, geen dressuurtopper maar wel een goede allrounder denk ik

Ik denk dat hij dat heel goed zou dan want hij is wel heel stoer, ik trek dat alleen niet haha. Ze hebben hier in de buurt wel crossles en dat wil ik straks wel eens proberen.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 16:45

Afbeelding
Afbeelding
Hier aan het springen met een andere ruiter

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:51

littleroosie schreef:
Iedereen bedankt om de moeite te nemen voor de stukjes feedback, en dit waardeer ik zeker. Ik hoor graag wat anderen er aan zien en wat we kunnen verbeteren.

@x_Milou; hij is idd niet makkelijk in de aanleuning en het volgen van de hand. Dit ging 2 weken veel beter en had hij een 7 op het halstrekken. Hij loopt makkelijker achter de loodlijn en ik rij hem daar ook graag naar toe. Dit is iets waar we vanaf de B al aan werken en langzaam beter wordt, maar absoluut nog beter kan. Dit heeft idd met de complete verbinding van het paard te maken en een actiever/sterker achterbeen. Hij moet in de appeyementen zeker beter aan mijn binnenbeen, ik krijg vaak te horen dat ik te lief voor hem ben en dat zie je dan in zulk soort dingen terug. Heeft nog even wat tijd nodig ;)

@Mark; Je bedoeld met meer druk meer opsluiten met het been?

@Suzanne F; ik heb sinds maart geen dressuurles meer gehad, dit is dus op eigen kunnen gereden ;) We pakken het lessen vanaf volgende week weer op. De wissels springt hij normaal wel zonder draf, maar hij stonds nog in springstandje van de avond ervoor en kon hem daardoor niet lekker sluiten. Hij kan namelijk wel goed verzamelen in de galop.

@Lobke; deze proef had ik 205 en 2 weken geleden liep hij 209,5 en een 2e prijs. Beter op de letter rijden is een tip die niet moeilijk is om op te volgen ;)

@friesWietske; hij liep 2 weken geleden inderdaad beter. De avond van te voren door het parcours heen is niet de beste voorbereiding blijkbaar ;) Was jij die arme schat die door die stortbui heen moest rijden :(:)

Ja, ik was degene die in die stortbui moest rijden. :o

horselover22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:57

jaaa daar is knappe botti *\o/* weer gelukkig is ie weer helemaal hersteld van die blessure hij ziet er ook zo goed uit hoop hem ooit weer eens in het echt te zien die lieverd wat ie al was toen ik hem nog kende van de stal waar ik reed maar een ding is zeker ik ben en blijf echt fan van botti ook al is het van een afstand hihihi

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 18:14

littleroosie schreef:

Goed dat je daar mee bezig bent! Ik denk dat je er inderdaad veel profijt van gaat hebben als dat beter voor elkaar is, dan worden die appuyementen ook veel makkelijker. Heb je al eens verschillende bitten geprobeerd? Ik vind met een paard dat moeilijk naar de hand toeloopt ooit zo'n flexisoft bitje wel fijn, dat is ongebroken, ligt rustig in de mond en is zacht. Een ander bit kan soms zeker helpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 18:32

Ik vind dit een prachtig paard, al vanaf het begin.

Ik vind echter ook dat je een stap te snel gegaan bent nu. :) Hij wordt hier en daar onregelmatig omdat hij simpelweg de kracht niet heeft om door te blijven lopen. De appuyementen herkende ik alleen als appuyement omdat je lezer het drie keer herhaald. Dat hij nog op "standje springen" stond vind ik een beetje een uitvlucht. Als je Z1 start moet ie gewoon gehoorzaam zijn, zeker als het de dag of zelfs 2 dagen er na is. Anders heb je echt een paar stappen over geslagen. :) Als je die zijgangen thuis niet 200% voor mekaar hebt waarom zou je ze dan in een proef willen gaan vragen waar het sowieso al moeilijker is? Daar maak je hem niet beter van en jezelf ook niet. Juist eentje die al moeilijk is om technisch goed te rijden zou je dan je tijd mee moeten nemen. Voor jezelf en voor hem. :) Hier ook eentje die gewoon echt niet simpel is in zijn aanleuning en ruggebruik en daar moet je dan "gewoon" meer tijd voor uit rekken. Niks aan te doen, die komen er ook wel, alleen wat trager. :) En ze leren je een boel!

WB de eenvoudige wissels kreeg ik van mijn trainer de tip om eens zo nu en dan naar halt te rijden ipv stap als ze er zo "doorheen dribbelen". Zodat je ze rustig maar kordaat echt laat weten dat ze er niet doorheen mogen dribbelen, ook niet één pasje. Als je zelf "halt" denkt heb je ook de neiging om meer te blijven rijden en beter te blijven zitten, ik iig. :D

Ik vraag me af wat JanDeregela bedoelt met dat je met meer druk moet gaan rijden?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:14

@littleroosie: ja, feitelijk sloft hij maar wat door de baan. En dat is raar want een paar maanden geleden heb ik een filmpje gezien waar hij echt van de grond draafde.

Ik denk dat ik een instructeur zou zoeken die zelf ook op druk rijdt en die het jou ook kan leren want dan ziet zo’n proef er ineens heel anders uit als je hem bij elkaar kunt rijden. Nu loopt hij feitelijk in tweeën.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:26

Wat een aansprekend paard! Ik schrok hier even van de reacties op je filmpje, maar nu ik hem heb bekeken snap ik het wel... Er zit nog wel wat werk in. Ik rijd (ook) met een eenvoudig paard in het Z1, maar zou mijn winstpunten hier niet krijgen als ik mijn zijgangen en wissels zo rijd... Ik zou me daarom ook niet te veel op die punten richten die je behaald hebt, maar toch proberen het geheel te verbeteren. Meer door het lijf, meer lengtebuiging en meer op het achterbeen. Dan wordt alles makkelijker! Veel succes!

En even nieuwsgierig... Weet je nog wat je voor je appuyementen had in deze proef?

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 21:40

@Mark; ik heb sinds maart geen dressuurles gehad, ik ga hier volgende week weer mee beginnen.

Afbeelding
Afbeelding
De 205 hoort bij deze proef