7 hele verschillende types en genoeg mee gemaakt.
Ruim een jaar geleden laatste paard verkocht en ben nu een gelegenheid ruiter.
Zo dat was even mijn ervaring in een notendop.
Afgelopen dinsdag samen met een vriendin op strand rit geweest vanaf een manege in Noord Holland.
We waren incl begeleiding met zijn vieren dus een heel mooi groepje.
We troffen het met het weer, heerlijk temperatuurtje en een schitterende omgeving.
Super braaf paard wat wel wat moeite had met aanspringen in galop, ging graag eerst even heel snel draven, maar eenmaal gevonden hoe haar te rijden was het ok.
Op het strand ging het even heel hard, althans de 3 voor mij, ik vind het tempo wat we op een gegeven moment hadden we snel genoeg.
Dus het werd een soort aansluit galop.
Na een stuk zijn we omgedraaid en in stap door het water weer terug gereden.
Eenmaal in het bos weer heerlijke stukken gedraafd en nog op een breed pad langs de heide gegaloppeerd.
Je merkte aan de paardjes dat ze op de terug weg waren en ze hadden het tempo er flink in.
Op een bepaald moment nog een laatste galopje...welke ook best voorwaarts was over een smal, niet echt recht, bospad.
En daar struikelde het paardje ik op reed en sloeg met mij erop over de kop.
Ik kwam terecht op mijn gezicht en ving de klap op met mijn armen en bovenlichaam.
Rechter been lag onder de achterhand.
Paard bleef doodstil liggen en mijn eerste gedachte was dat ze misschien wel een hartstilstand had gehad, zo stil bleef ze.
Na wat voelen of alles het nog deed ben ik voorzichtig er onder vandaan gegaan en stond ze gelukkig op.
Veel pijn in mijn ribben, bloedneus en een gezicht en oor vol met zand.
We waren ongeveer een half uurtje van de manege vandaan toen het gebeurde en toch maar op het paardje, die was iets kleiner, van de begeleiding gestapt om weer terug te gaan, want er kon geen auto komen en lopen ging niet echt prettig.
Eenmaal terug op de manege goed opgevangen en het paardje lekker onder de solarium, welke gelukkig er niets aan over gehouden heeft.
En gelukkig is alles met een sisser afgelopen.
Ben beurs en zo stijf als wat, zowel boven als onder lip en neus hebben een klap gehad maar niets gebroken of nog erger.
Dit had zo anders af kunnen lopen als ik geen cap op had gehad.
Dus voor een ieder...
Hoe braaf, lief, vertrouwd een paard ook is.
Een ongelukje zit echt in een klein hoekje...
Dus doe in ieder geval gewoon een cap op!
Want bij mij heeft hij er voor gezorgd dat mijn koppie nog heel is!

En nu in de kliko ermee...