Waarde bepaling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lunabrandsen

Waarde bepaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 09:52

Hoi hoi,

Ik zou graag even jullie mening willen horen.

Wat vinden jullie een goede prijs voor dit paard?

AES Jaarling merrie
Vos, bles, 3 witte benen
Moeder: Macuba “R”
Voorouders: Apple juice, Andiamo

Vader: Mandoer des Fontaines
Voorouders: Damiro, Ramiro Z, Galoubet A

Verwachte schofthoogte: minimaal 1.70 ze is nu al aardig groot
Niet bekapt, nooit geënt
Halstermak maar verder wel angstig
Op het moment wat mager en een echte naarling!
Qua beweging niet super bijzonder maar perfect voor een ruiter zoals ik

Foto kan ik sturen via PB!

De vraagprijs is 4000, ik heb hem al naar 3250 weten te krijgen maar vraag me af of dit een goede prijs is of dat ik dan teveel betaal

Zelf dacht ik aan 2750 max, mijn budget was eigenlijk 2000 maar dit heb ik al wat opgeschroefd. Ik wil haar ook graag nog klinisch laten keuren zo ver dat lukt aangezien ik de vorige keer met een blind veulen thuis kwam :+

Ik ben niet heel erg thuis in de prijzen van nu dus het zou top zijn als jullie mij kunnen helpen :D

Alvast bedankt!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:57

Prijs is eigen keuze en die waarde is dus persoonlijk en ook afhankelijk van de verkoper. Jij kan een ander zijn dier niet taxeren op waarde. Het is niet omdat jouw budget niet voldoende is, dat de VP te hoog ligt of dat de verkoper maar naar jouw budget moet toewerken.

Verder kan je klinisch wat dingen checken (stand benen, hoeven, hart, luchtwegen, ogen en algemene conditie)
Voor RX'en nog te vroeg, idem buigproeven etc. Wel kan je wat laten vrijlopen en zo iets van bewegen laten beoordelen.

lunabrandsen

Re: Waarde bepaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 11:47

@bulck

Ik zou het mooi vinden als we beide blij zijn met de prijs. Hij hoeft niet naar mij toe te werken maar wij beide wel naar elkaar. Bijna alle verkopers zetten hun paard met een veel hogere vraagprijs te koop dan wat eigenlijk hun echte prijs is.

Ik vroeg mij af of mijn bod een goede prijs is voor een paard met die afstamming en kenmerken

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:50

Zoals ik het lees, heb je er al 750 vanaf gekregen. Als het dan nog steeds buiten je budget is, zou ik niet meer gaan onderhandelen, ook al wil je dit paard heel graag hebben. Dan moet je of zoeken binnen je budget of door gaan sparen dat je meer budget hebt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:45

lunabrandsen schreef:
@bulck

Ik zou het mooi vinden als we beide blij zijn met de prijs. Hij hoeft niet naar mij toe te werken maar wij beide wel naar elkaar. Bijna alle verkopers zetten hun paard met een veel hogere vraagprijs te koop dan wat eigenlijk hun echte prijs is.

Ik vroeg mij af of mijn bod een goede prijs is voor een paard met die afstamming en kenmerken

Maar de verkoper is al meer dan gebruikelijk tegemoet gekomen. Normaliter zit er vaak (echt niet altijd) een marge op van 10-15% percent op de vraagprijs.

En wat is de afstamming je waard? Je rijdt niet op een papier.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:56

Hm, is het dier nooit bekapt...?

Angstig kan goed bij kwpn'ers (de fokmeesters willen olympisch kampioenen) - maar hoe vaak is het dier in de hand en hoe braaf bij hoeven geven en krabben?
("No foot, no horse", zeggen de Britten.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:18

Qua prijs kun je het beste advertenties bekijken van andere vergelijkbare paarden.En voor de rest: wat een gek ervoor geeft!Als je dit paardje perse wilt hebben zou ik hem niet voor een paar honderd euro laten staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:34

Niet bekapt, hoe zit het met ontworming en uberhaupt veulen abc als vaststaan, meelopen en voetjes geven? Met goed weidebeheer en met correct beenwerk geboren kan dat mogelijk probleemloos, maar het vermoeden is dan terecht dat er verder weinig naar gekeken is en eventuele problemen nu niet meer op te lossen zijn (foute voetstand moet in de eerste 3-6 maanden opgelost worden). en mogelijk dikke wormbesmetting kan je fors tijd kosten + darmschade en langdurig/permanent gevoelig(er) voor koliek.
Aan dat angstig/niks gewend zijn is veel te doen, maar dier moet fysiek in orde zijn en dat is aan de fokker.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:39

Tja iets aan de hoge kant voor een jaarling die niks kan maar als dit een perfect dier voor jou is, zou je het dan op €500,- laten schieten?

Ik zou er voor keuring ook een hoefsmid bij willen hebben als deze nog nooit bekapt is en volledig ingeent

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:45

Lijkt me niet echt een super bijzonder paard. Afstamming wel prima maar niet mega speciaal. Qua bewegingen en exterieur ook niet echt speciaal zeg je. Nooit geënt, niet bekapt, niks mee gedaan verder ook? Alleen halstermak?
Zou voor zo’n jaarling persoonlijk niet meer dan €2500 neertellen, maar dat is mijn mening.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:02

Is er een speciale reden waarom je net dit paard wil?
Als je een paard te koop aanbiedt vind ik het wel het strikt minimum dat je even een smid laat komen om het paard netjes te bekappen. Van jouw beschrijvng lijkt het me dat er niet veel naar dit paardje omgekeken is.
4000€ vind ik veel te veel voor een niet-zo-speciale jaarling met achterstallig onderhoud.
2000€ zal er dichterbij komen.

lunabrandsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 15:29

@bulck

Dat is zeker waar maar ik heb bij deze wel heel sterk het gevoel dat hij het iets te hoog in zijn bol heeft

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:32

lunabrandsen schreef:
@bulck

Dat is zeker waar maar ik heb bij deze wel heel sterk het gevoel dat hij het iets te hoog in zijn bol heeft

Dan stopt het toch? Geen hand maar een land(wereld) vol paarden

lunabrandsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 15:32

@Janneke2

Ik dacht het niet, zal het voor de zekerheid nog een keer navragen.

Ze is een tijdje snachts naar binnen gegaan en overdag buiten. Het enige wat ze kent is die route. Verder is ze wel nieuwsgierig, komt naar je toe, je kan haar aaien maar is wel bang. Ik denk dat ze verder helemaal niks kent. Dat is voor mij niet zo’n probleem maar kan natuurlijk wel meegenomen worden in de prijs!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:37

Jaarling, niet geënt, niet bekapt , waarschijnlijk nooit ontwormt en angstig aangelegd . Aangezien je de vorige keer met een blind veulen thuiskwam zullen beenstanden ed je misschien ook niet zoveel zeggen? Maar ik zou doorsparen en deze laten schieten. Ik vind vierduizend wel aan de hoge kant, en ja, fokker heeft al jaar kosten gedragen maar dat zegt niet zoveel . Voor dit geld zijn er ook volwassen paarden te koop waarvan je karakter en kunnen beter in kunt schatten en beter kunt laten keuren.

lunabrandsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 15:42

@tamary

Dat is mijn vermoeden ook. De fokker is een man van 80+ die er niet meer voor ze kon zorgen en toen heeft de huidige eigenaar ze overgenomen. Die houd er altijd twee bij huis tot ze een jaar of 2/3 zijn en verkoopt ze dan weer. Hij heeft een nu alleen 3 lopen met maar 2 stallen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:48

jaarling.. tel daar eens 4 jaar stalling per jaar bij, en bekappen entingen verzorgingsmateriaal, tuig, wie gaat aanrijden, kost dat? tegen de tijd dat jij een sportpaard hebt wat heeft ie dan al gekost. En dan mag ie geen dag ziek zijn en klinich etc. goed zijn...

voor een jaarling? die prijs de helft erbij en je kan al gelijk wegtuffen...

lunabrandsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 15:50

@bigone

Nee beenstanden ben ik idd niet in thuis, blijf ik lastig vinden te zien.

Ik heb veel rondgevraagd in mijn omgeving maar daar word ik toch ook niet veel wijzer van. (Ik werk bij een dressuurstal en in het weekend bij een opfok/rusthuis met +/- 300 paarden) Zelf heb ik al sinds mijn 16e paarden. Ik wil graag een jong dier die ik over een jaar of 3 weer zelf op kan leiden net als dat ik dat bij mijn pony heb gedaan.

Deze sprak mij erg aan, voor de helft zou ik het doen, mits ze door de klinische keuring heen komt, maar ik moet nu eerst gaan onderbouwen waarom ik die prijs zo vind. En als hij het niet wil, jammer dan laat ik haar schieten.

En ja de vorige keer.. dat was gewoon heel erg pech. Vandaar dat ik ook wat voorzichtiger ben geworden. Dat veulen had aangeboren staar wat je van de buitenkant gewoon niet kon zien of merken... ze had zich al zo goed ontwikkeld en kwam van de moeder af. Is uiteindelijk goed afgelopen want ze mocht gewoon terug

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:53

Sclimpre schreef:
Is er een speciale reden waarom je net dit paard wil?
Als je een paard te koop aanbiedt vind ik het wel het strikt minimum dat je even een smid laat komen om het paard netjes te bekappen. Van jouw beschrijvng lijkt het me dat er niet veel naar dit paardje omgekeken is.
4000€ vind ik veel te veel voor een niet-zo-speciale jaarling met achterstallig onderhoud.
2000€ zal er dichterbij komen.

Dit. Ik zou iemand met echt verstand van zaken er naar laten kijken. Als je zo iemand kent/in je omgeving hebt.

En verder vind ik dat je kan onderhandelen wat je wilt. Een verkoper kan altijd nee zeggen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:43

speurneusc schreef:
jaarling.. tel daar eens 4 jaar stalling per jaar bij, en bekappen entingen verzorgingsmateriaal, tuig, wie gaat aanrijden, kost dat? tegen de tijd dat jij een sportpaard hebt wat heeft ie dan al gekost. En dan mag ie geen dag ziek zijn en klinich etc. goed zijn...

Ja,maar het kost toch ook heel wat om een veulen met papier te fokken. En die dan voor minder dan de kostprijs moeten wegdoen?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:51

anjali schreef:
speurneusc schreef:

Ja,maar het kost toch ook heel wat om een veulen met papier te fokken. En die dan voor minder dan de kostprijs moeten wegdoen?

Dat vind ik zo’n vreemd argument altijd. Het kost ook heel veel geld om een gewoon paard naar het Z te rijden en die kosten ook lang niet hoeveel ze al opgegeten en uitgepoept hebben, laat staan de uren training.

Paarden zijn voor de meesten hobby en degene die het professioneel doen hebben ook wel eens een meevaller die compenseert voor de mindere.

Dit klinkt als iemand die ze voor weinig gekregen heeft, er weinig tot niks in investeert en er het maximale uit wil halen.

Dan denk ik inderdaad: geen hand vol maar een land vol :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:59

Er zijn anders zat toppaarden die meerdere tonnen kosten.Maar een ieder moet zelf weten wat hij vraagt voor zijn paard, en ook wat hij ervoor wil betalen.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:07

3250 op basis dat hij de basis entingen krijgt, word ontwormd en bekapt voor verkoop lijkt me schappelijk dat of je bied 2750?

Euh edit....zij :')

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:33

anjali schreef:
Er zijn anders zat toppaarden die meerdere tonnen kosten.Maar een ieder moet zelf weten wat hij vraagt voor zijn paard, en ook wat hij ervoor wil betalen.

Toppaarden ja. Precies, net als top veulens ;)
Je snap mijn punt toch wel?
Met ‘een gewoon Z paard’ bedoel ik simpel, correct, leuk, braaf, 6 op de gangen paard dat leuke constante gewone winstwaardige proefjes loopt met een amateur ruiter erop, die leveren echt niet op wat ze gekost hebben. (Zeg normale prijsklasse segment)

TS zoekt geen topveulen voor topsport maar dan nog is een gezonde basis belangrijk. Alleen het papier zegt niks.

Een jaarling dat in alle basisvoorwaarden voorzien is, is meer waard dan 1 die erg schraal staat, niet bekapt is en ergens waarschijnlijk voor gratis op een weitje heeft staan grasmaaien...
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 20-08-19 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:35

Ik vind 3250 euro een schappelijke prijs voor een rijpaard jaarling. Wel zou ik bekapping/enting en ontworming erbij niet meer dan normaal vinden.