Is een paardenhobby nog haalbaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is een paardenhobby nog haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:03

Deze vraag speelt al een tijd bij mij, en ik vraag me af hoe Bokt hierover denkt.

Van jongs af aan was ik tussen de paarden (verzorg/eigen) dit was prima omdat ik thuis woonde, naar de middelbare school ging en een bijbaan had wat nooit meer was dan een uur of 10.
Inmiddels wordt ik morgen 22 en ik zou erg graag weer een paard willen. Als ik nu naar mijn leven kijk is er heel wat veranderd. Woon 4 jaar uit huis en inmiddels samen met vriend, volg een hbo opleiding (derde jaar), moet natuurlijk werken, bijlenen voor de studie..
Het voelt heel erg alsof de paardenjaren voorbij zijn -O-
Want straks ben ik afgestudeerd, ga ik werken, wellicht reizen, gezin? 40 uur werken zal het wel worden denk ik, met studieschuld en de huidige huizenprijzen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:07

Misschien wat afgezaagd.. Maar waar een wil is, is een weg :)

Ik heb mijn paard gekocht tijdens mijn studie, wat ik overigens niemand aanraad := Inmiddels werk ik fulltime (40u) met een lange reistijd. Ja het is nogal een verantwoordelijkheid die je hebt, niet alleen financieel. Voor mij persoonlijk is dat het allemaal waard, ik besteed mijn vrije tijd graag aan de paarden.

Waarom denk je dat het niet meer zou kunnen na je studie?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:07

ik heb mijn eerste paard pas op mijn 36e gekocht en toen was het pas haalbaar.
Dus wanhoop niet, maar het kan wel even duren voor je helemaal gesetteld bent, schuld hebt afbetaald enzo

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:12

Dat hangt er van af wat jij er voor over hebt.

Ik heb nu ruim 10 jaar eigen paarden (momenteel 3)

Ik werk 38 uur,partner, eigen huis en huishouden, grote hond en 3 paarden.

tot vorig jaar werkte ik op 20 minuten afstand, paarden op 2 locaties( andere richting op, de ene op 5 minuten, de ander op 15 minuten). Ik deed beide locaties 4 keer per week, hond ging mee naar het werk. Perfect doenbaar.

Februari 2018 huis gekocht, twee maanden verbouwd en verhuisd.
werk op 10 minuten afstand, paard 1 op 30 minuten, paard 2 en 3 op 30-45 minuten. 4 keer per week nog 3-4 uur onderweg voor basisonderhoud, hond kon nog mee naar het werk en ik reed vanuit het werk rechtstreeks naar de paarden. Net doenbaar.

Sinds februari dit jaar kon hond niet meer mee naar het werk. afstand naar de paarden begon me op te breken en het kwam afgelopen winter allemaal net wat minder doenbaar.

Locatie dichterbij gezocht en gevonden, 2 van de drie staan nu op 5 minuten afstand, nr 3 komt eind van de maand erbij. Afgelopen maanden veel werk erin gestoken, deze week nog rubbertegels leggen, en dan nog kijken om een paddock aan te leggen.

Hier zal ik dagelijks een uurtje werk hebben en ze staan alledrie samen superdichtbij, beter combineerbaar dus met huishouden en hond (die ook weer gemakkelijker mee kan ernaartoe).

Alles op doe het zelf, dus financieel goed doenbaar, er kruipt wel wat werk in, maar we gaan weinig op restaurant, gaan zelden uit en reizen niet (behalve eens een weekendje weg.)
Sociale dingen zijn meestal gecombineerd met hond (of met paarden), en ik hoef geen dure merkkledij.

Op deze manier is het perfect haalbaar, maar ik moet soms andere dingen laten (alhoewel ik zeker niet kan klagen)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:13

Goh, ik denk dat het zeker niet voorbij hoeft te zijn. Ik ben 20 en wordt 21, heb een eigen paard sinds ik 16 ben, ook een vriend die al werkt, studeer ook aan de unief dus dat is vaak nog iets meer werk dan meeste hbo, maar heb het voordeel wel thuis te wonen. Qua kosten en tijd gaat het voor mij wel perfect met een bijbaan. Natuurlijk zit ik ook wel met een cultuurverschilletje: in België wordt er zelden een lening aangegaan om te studeren.
Je hoort wel vaker mensen die langer blijven thuis wonen vanwege een paard. Ik denk dat je het moet bekijken als een toekomstplan, net zoals een gezin en reizen. Het hoeft niet, maar het kan en het is écht niet onmogelijk. Zeker niet als je ergens je paard in een all-in kunt stallen, dan heb je ook zelf de luxe om te kiezen wanneer je gaat en hoevaak je gaat. Het hoeft dus echt niet voorbij te zijn. Gewoon goed plannen en sparen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:39

Nee hoor. Vanaf mijn 18e overgestapt op paarden en zelf alles betalen. Nu 30 en 4 paarden aan huis :) Ik heb het geluk dat mijn partner mee deelt in de kosten. Alleen zou mij dit niet lukken. Dan zou ik er één in pension hebben denk ik.

Wij hebben geen kinderen en dat maakt alles wel makkelijker :)

Skippy01

Re: Is een paardenhobby nog haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:42

Ik kocht op mijn 26e mijn eerste paard. Die verkocht, maar nu een ander paard.
Ik ben 30, gestudeerd tot mijn 24e, gaan werken, appartement gekocht, paard gekocht, appartement verkocht, huis gekocht, paard verkocht, ander paard gekocht. En tussendoor ook nog ergens een hond gekocht ;)

Maar je moet prioriteiten stellen. Ik kan geen 3x per jaar op vakantie. 1x is al een opgave en ik kan niet lang of duur gaan. Ik rijd geen nieuwe of luxe auto. Ik heb geen groot huis. Als je álles wil: vakanties, auto, huis en alles ook nog nieuw/ groot/ luxe... tjah, dan zit het paard er niet in vermoedelijk. Prioriteiten stellen :)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:43

Iets andere situatie hier, 24 jaar, 2 paarden, maar woon nog thuis. Werk parttime bij een werkgever en parttime m'n eigen bedrijf. Financieel gaat dit top. Ik heb geen studieschuld, gelukkig.
Maar als ik geen paarden had gehad, had ik wel allang uit huis geweest.

Als het allemaal loopt zoals het er nu naar uit ziet, wordt het in de toekomst zelfs nog makkelijker voor me. Zeker als ik eenmaal herstelt ben van m'n pfeiffer :)

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:45

Die paardenhobby kan toch over zo'n 45 jaar. Ik vergelijk het met mijzelf, 48 jaar lang gewerkt en dan wordt je opzij gezet. Binnenkort 70 jaar. Dus alle tijd voor paardrijden anders denk ik er alleen maar aan dat ze je niet meer nodig hebben. Ik rij 6 keer per week, heb een jong paard in bruikleen en neem regelmatig dressuurles. En deze week staat ook nog in de planning een eerste springles met dit paard. Uiteraard ook buitenritten. Vanmorgen was ik om 8 uur op stal en om 12 uur naar huis gefietst. Oja, fiets ongeveer 100 km per week voor paard.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 12-08-19 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:47

Ik heb tijdens mn studie een veulen gekocht. Toch betrokken gebleven in het paardencircuit, mn eigen paard vanaf begins af aan opvoeden en toch voldoendr tijd hebben voor werk en studie.
Ik werk nu ook 40 uur per week (soms meer) maar in de zomer heb je lang licht dus kun je later gaan. Ik ga 4xper week minimaal naar stal om te trainen.
In de winter is het rotter maar dan kan ik mn werk iets anders indelen waardoor ik soms overdag kan gaan. En je kunt weellicht ook kiezen voor 32 uur werken ipv 40?als dat kan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:49

Nico12 schreef:
Die paardenhobby kan toch over zo'n 45 jaar. Ik vergelijk het met mijzelf, 48 jaar lang gewerkt en dan wordt je opzij gezet. Binnenkort 70 jaar. Dus alle tijd voor paardrijden anders denk ik er alleen maar aan dat ze je niet meer nodig hebben. Ik rij 6 keer per week, heb een jong paard in bruikleen en neem regelmatig dressuurles. En deze week staat ook nog in de planning een eerste springles met dit paard. Uiteraard ook buitenritten.

Ik zou nooit iets 45 jaar uitstellen :(
Niet iedereen wordt even oud en als je het nu graag wil, is er zeker een weg!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:50

Alja schreef:
Nico12 schreef:
Die paardenhobby kan toch over zo'n 45 jaar. Ik vergelijk het met mijzelf, 48 jaar lang gewerkt en dan wordt je opzij gezet. Binnenkort 70 jaar. Dus alle tijd voor paardrijden anders denk ik er alleen maar aan dat ze je niet meer nodig hebben. Ik rij 6 keer per week, heb een jong paard in bruikleen en neem regelmatig dressuurles. En deze week staat ook nog in de planning een eerste springles met dit paard. Uiteraard ook buitenritten.

Haha ik zou ook écht geen 45 jaar wachten -O- :') Waar een wil is is een weg, ik ben 20 en ik doe het, het is echt niet onmogelijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:51

Alja schreef:
Nico12 schreef:

Inderdaad, je weet nooit hoeveel geluk je zal hebben. Als je op je 70 jaar fanatiek kan paardrijden is dat super, en je heel zeker van harte gegund.
Als je pech hebt krijg je echter 20 jaar ervoor een ongeval waardoor je nooit meer mobiel genoeg bent en kan je nog amper iets, laat staan paarden houden.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:52

Alja schreef:
Nico12 schreef:

Daar zit wat in.
Maar gelukkig kan ik mijn tijd erin kwijt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:53

Kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen. Mijn eerste pony heb ik (als twenter, bewust voor een jong dier gekozen dat nog geen zeer regelmatige training nodig had) aangeschaft tijdens het eerste jaar hbo. Mijn tweede heb ik (als jaarling) aangeschaft in mijn afstudeerjaar van dezelfde opleiding.

Ik had altijd 1 of zelfs 2 bijbaantjes, werkte in de vakanties bij en besteedde weinig tot geen geld aan kleding/vakantie/uitgaan. Soms was het sappelen, maar ik werd en word er echt gelukkig van.

Was het altijd de ideale situatie? Zeker niet, maar dat is het nu (getrouwd, eigen huis, enerverende baan voor 32 uur per week plus 2 honden) nog steeds niet en de perfecte situatie gaat er ook nooit komen, want zo is het leven. Links- of rechtsom lukt het allemaal prima (maar kinderen zitten hier niet in de planning).

Hoe dan ook ben ik blij dat ik als tiener niet naar mijn toenmalige vriend heb geluisterd, die vond dat ik met een eigen paard moest wachten tot ik alles tot in de puntjes geregeld had. Dan had ik er nu nog steeds geen gehad, laat staan 2. :D

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:09

Dat kunnen wij toch ook niet voor je bepalen. Ligt er ook maar net aan hoe je met je beesten wilt omgaan.

Ik ben 31, geen vent. Werk 40 uur, 2 honden, eigen appartement, trailer, paard en auto. Sport ook nog een paar keer in de week en zelfs ik heb tijd over. Voor mij zit de truc hem in plannen. M'n paard hoeft er niet elke dag uit omdat hij 24/7 in een hit-actief stal staat.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:10

Waarom begin je niet met een bijrijdpaard en als blijkt dat het qua tijd haalbaar is en je er nog steeds zin in hebt kan je kijken of een eigen paard financieel gezien ook tot de mogelijkheden behoort

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:15

Je kunt ook voor een paard kiezen ipv voor een gezin natuurlijk. Denk dat een paard per jaar minder kost dan een kind. Bovendien kun je een paard in het ergste geval weer verkopen mocht het financieel toch niet haalbaar blijken op langere termijn.

Als je echter wil gaan reizen zou ik dat sowieso eerst doen en bekijk de situatie dan nog 'ns. Bij mij nam mijn reishobby de overhand al pas ik op reis vaak wel iets met paarden in zoals verblijven en rijden op duderanches in Noord Amerika en een jilleroostay in Australie.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:18

Hier fulltime job, partner en altijd vlot kunnen combineren met een paard op pension.
Nu 29 en een eerste zwangerschap, ik ga het proberen met een kindje, we zien wel hoe we het oplossen, maar zonder paard zou mijn leven een stuk armer zijn.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:18

Wil je je paardenhobby weer terug of wil je ook per se je eigen paard?

Ik heb tijdens mijn studie mijn paarden verkocht en fokmerries teruggekocht. (Ofja, die waren allemaal van mijn ouders). Doordat ik wel altijd in de sport heb gereden kon ik zo bij iemand terecht die te weinig tijd had voor haar twee sportpaarden. Ik rijd een van die paarden nu zo'n drie keer per week, ga er mee naar buiten en mee op wedstrijd. Als de eigenaresse op vakantie is rijd ik haar andere paard ook en we gaan met elkaar mee op wedstrijd. Voor allebei een win-win dus.

Wil ik uiteindelijk weer een eigen paard: ja zeker. Maar voor nu is dit meer dan ideaal! Naast de kosten van ons huis, vaste lasten en de leuke dingen zou ik gewoonweg geen paard in pension kunnen betalen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:19

Paardenhobby is toch niet alleen met eigen paard?

Ik heb na even zoeken een heerlijk plekje gevonden met twee paarden die ik rij :) zo kan ik toch genieten zonder dat ok de kosten heb. Want dat is gewoon niet haalbaar, combi paard in randstad als uitwonende student. Na mijn studie komt er absoluut een eigen paard en gelukkig staat vriend daar ook achter (niet dat hij er iets over te zeggen heeft hahahaha :P maar toch fijn om erin gesteund te worden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:23

dank voor alle reacties.

goed om te vermelden dat ik met reizen meer vakantie van 2 weken per jaar bedoel, haha.

iets 45 jaar uitstellen vind ik ook geen optie. want de situatie is nooit ideaal en je kunt niet in de toekomst kijken hoe het dan met je gezondheid gesteld staat.

eigen paard heb ik gehad dus ik weet hoe het is qua tijd en geld. ik kijk alleen graag vooruit en zie dat er steeds meer verantwoordelijkheden (financieel en tijd) bijkomen naarmate je ouder wordt en hier maak ik me zorgen over.
ik kan natuurlijk kiezen om op mezelf te gaan wonen en alle vrije tijd in te vullen met paard. maar dat is mijn situatie niet.
dus ik vraag me af of er meer bokkers van mijn leeftijd zijn die zich hier ook zorgen over maken, of zorgen over gemaakt hebben.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:24

Het is natuurlijk volstrekt onverantwoord :+, maar het is altijd haalbaar.
Zoals hier wordt gezegd: waar liggen je prioriteiten, wat heb je er voor over?
Mijn echte paardenjaren begonnen pas toen ik ging werken, want toen kon ik een eigen paard betalen.
Maar ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik na mijn studie eerst een paar jaar veel heb gereisd.
Dat kan nu (met 5 paarden aan huis) echt niet meer...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:26

Het ligt aan hoe jij je prioriteiten stelt.
Er is niemand die jou zegt dat je een partner en kinderen moet nemen of op reis moet gaan hoor. ;)
Persoonlijk word ik gelukkiger van mijn dieren dan van maatschappelijke normen opvolgen/ dingen doen "omdat anderen vinden dat het zo hoort".
Kijk naar wat jou gelukkig maakt en volg je hart, het is jouw leven!

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:28

Hier een gezin met een kind (5), eigen bedrijf en een paard, plus 2 honden. En het lukt prima. Waar een wil is, is een weg! Mijn paard (plus mijn tijd met haar)is me veel te dierbaar om los te laten! Idd geen dure vakanties, of dure auto, maar wel mijn ene pk