Ik heb eens vraagje!
Ik ben zelf een dame met overgewicht. Ik heb een schildklier probeer en ben heel hard bezig om van me over gewicht af te komen. Nu ben ik opzoek naar een verzorgpaard om wat mee bezig te zijn niet rijden maar gewoon longeren en grondwerk ect.
Nu krijg ik veel reacties eens te kijken bij koudbloed paarden! Maar deze zijn toch juist gebouwd om te trekken en niet om te dragen?
Ik hoor heel vaak dat ze inschatten dat een groot paard me gewicht wel kan dragen, ik weeg namelijk zelf 110 kilo helaas. Ik vind zelf dat dit voor geen een paard echt bevorderlijk is. Uiteraard krijgen van een keer een half uurtje bijvoorbeeld geen last. Maar op de lange termijn is dat zeer zeker niet goed voor een paard. En voel ik me er ook niet goed bij om erop te stappen. Veel eigenaren zoeken juist iemand die onder het zadel voor de beweging zorgt en niet via grondwerk of longeer werk. En zeggen wel ach mijn paard kan het aan.
Uiteraard heeft het ook met de bespiering, conditie, bouw en grote van het dier te maken. Maar persoonlijk vind ik zelf dat ik gewoon simpel weg te zwaar ben. En voor mij is het paard zijn welzijn het aller belangrijkste, kan er geen plezier uit halen om al wetende het dier niets goed te doen toch te rijden. Ik heb me wel een paar keer laten ompraten toch op te stappen maar hield er eerder een schuld gevoel aan over.
Nu door alle commentaar rond om koudbloed, ben ik toch aan het twijfelen geraak en wou ik eens om jullie raad vragen? Aangezien jullie me niet kennen en dus een eerlijke mening kunnen geven hecht ik er meer waarde aan als mensen om me heen!
Dankjulliewel alvast