Kan een paard niet geschikt zijn voor meerdere ruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Kan een paard niet geschikt zijn voor meerdere ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 13:34

In dit topic wil ik graag een discussie starten of elk paard geschikt is voor meerdere ruiters.

Ik heb een tijd gedacht om voor mijn paard iemand erbij te zoeken, maar ik begin hier steeds meer aan te twijfelen.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zou elk paard geschikt zijn voor meerdere ruiters?

Dioxide

Re: Kan een paard niet geschikt zijn voor meerdere ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:41

Nee.

Het ene paard is nou eenmaal een grotere autist dan de andere :D Sommigen zijn gewoon zo gevoelig dat ze het mentaal niet goed trekken als er steeds verschillende ruiters op rijden. Ik denk dat het goed is als je het gewoon bij je eigen paard bekijkt en of 1 vaste bijrijder goed kan matchen.

Pistasche

Re: Kan een paard niet geschikt zijn voor meerdere ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:44

Wat verwacht je ervan?

Een paard is geschikt voor meerdere ruiters als je de juiste ruiter(s) kan vinden. Dat ligt niet aan het feit of een paard wel of niet geschikt is voor meerdere ruiters maar of je de juiste persoon kan vinden.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:49

Eerlijk gezegd vind ik het fijn dat mijn paard andere ruiters accepteert.

Je weet maar nooit waar het goed voor is.

Ze is niet heel sociaal en ook niet vergevingsgezind, toch laat ik er heel af en toe iemand anders op.

Ik heb 1 iemand die ze heel goed accepteert, zij is dan ook meer dan welkom om te komen rijden wanneer ze kan.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:53

Ik dacht ook altijd dat mijn paard niet geschikt zou zijn voor meerdere ruiters. Mede doordat als ik iemand anders hem had laten rijden, hij een aantal dagen nog spastisch en autistisch reageerde. Het was dan ook sporadisch dat iemand anders hem reed. Uiteindelijk vanwege tijd en financiële redenen hem verkocht. Nu is hij van 2 meisjes samen en gaat het hartstikke goed, hij is dol op hen en nog belangrijker, zij op hem.

Bij mijn gekke autisten (ex) paard ligt het meer aan het vertrouwen dat hij in iemand heeft dan dat hij niet of wel geschikt zou zijn voor meerdere ruiters.

Het zijn en blijven gewoonte dieren, als altijd dezelfde persoon er op rijdt en met hem/haar bezig is, dan is het een hele omschakeling als persoon 2 of nog meer erbij komt, maar mettertijd wennen ze er wel aan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:54

Pistasche schreef:
Wat verwacht je ervan?

Een paard is geschikt voor meerdere ruiters als je de juiste ruiter(s) kan vinden. Dat ligt niet aan het feit of een paard wel of niet geschikt is voor meerdere ruiters maar of je de juiste persoon kan vinden.

Dat denk ik ook.

Ik had zelf een bijrijder en de 1e 2 x was echt hilarisch, mijn paard stond stil en staken etc. hij begreep niets van haar.
na wat lessen en de knoppen uitgelegd vanuit mijn kant ging dat echt een heel stuk beter en kon ze er goed genoeg mee uit de voeten. (Paard is onlangs overleden aan koliek)

Paard liep uiteraard niet zoals bij mijzelf (Ik rijd er zelf ZZl/ZZZ mee), maar dat hoeft ook niet, ging om de dagelijkse beweging.
Ik merk ook geen verschil als zij hem gereden heeft, paard doet gewoon zijn gevraagde ding bij mij.
Dus ik denk dat het aan de kwaliteiten en kunde van de ruiter ligt, niet of een paard wel of niet geschikt is.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 11-07-19 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:55

Mijn merrie 'verdraagt' andere ruiters, maar goed ook, als er iets met mij gebeurt moet een andere ruiter het kunnen oplossen. Maar ze geeft wel duidelijk voorkeuren aan bepaalde ruiters, en andere moet ze helemaal niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:56

Gizeppie schreef:
In dit topic wil ik graag een discussie starten of elk paard geschikt is voor meerdere ruiters.

Ik heb een tijd gedacht om voor mijn paard iemand erbij te zoeken, maar ik begin hier steeds meer aan te twijfelen.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zou elk paard geschikt zijn voor meerdere ruiters?

Gaat het om Chablis?
Want die is in het verleden door meerdere ruiters gereden dus dat moet toch geen probleem zijn?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 13:56

Dioxide schreef:
Nee.

Het ene paard is nou eenmaal een grotere autist dan de andere :D Sommigen zijn gewoon zo gevoelig dat ze het mentaal niet goed trekken als er steeds verschillende ruiters op rijden. Ik denk dat het goed is als je het gewoon bij je eigen paard bekijkt en of 1 vaste bijrijder goed kan matchen.

Dank voor je antwoord.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 13:57

Cayenne schreef:
Gizeppie schreef:

Gaat het om Chablis?
Want die is in het verleden door meerdere ruiters gereden dus dat moet toch geen probleem zijn?

Ja gaat om Chab.. Klopt, hij is door meerdere gereden.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 13:57

Pistasche schreef:
Wat verwacht je ervan?

Dat is wel een goede!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:58

Ik denk eerder dat het aan de ruiter of het baasje ligt. Die van mij kan prima met iedereen zo lang je maar van zijn smoel afblijft. "O je houd druk op te teugels en rem der op? Dan ik ook." En ik denk dat een hoop aan de opvoeding ligt. Die van mij gaan ieder jaar een maandje naar een andere stal om in de lessen te lopen. Dan worden ze niet gefixeerd op een persoon en leren ze beter om te gaan met vreemden. Ook makkelijker als ik er ooit een moet verkopen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:59

Iedereen kan op mijn paard rijden en dat is eigenlijk altijd bij al mijn paarden zo geweest. Voor kinderen is hij wat te groot om echt te rijden, maar die kunnen ook gewoon met hem stappen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 13:59

Ik denk dat het eerder de vraag is of de ruiter geschikt is om zijn paard door anderen te laten berijden. Ik vind het niet zo fijn. Net zoals ik het irritant vind als iemand anders met mijn auto gereden heeft. Je moet dan telkens toch een paar dingen terugzetten zoals je het graag hebt. En ja, de hele familie rijdt met mijn auto :).

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 14:01

ClauH schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het fijn dat mijn paard andere ruiters accepteert.

Je weet maar nooit waar het goed voor is.

Ze is niet heel sociaal en ook niet vergevingsgezind, toch laat ik er heel af en toe iemand anders op.

Ik heb 1 iemand die ze heel goed accepteert, zij is dan ook meer dan welkom om te komen rijden wanneer ze kan.

Maar ik neem aan dat zij een match zijn?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 14:02

listiglistje schreef:
Pistasche schreef:
Wat verwacht je ervan?

Dat denk ik ook.

Ik had zelf een bijrijder en de 1e 2 x was echt hilarisch, mijn paard stond stil en staken etc. hij begreep niets van haar.
na wat lessen en de knoppen uitgelegd vanuit mijn kant ging dat echt een heel stuk beter en kon ze er goed genoeg mee uit de voeten. (Paard is onlangs overleden aan koliek)

Paard liep uiteraard niet zoals bij mijzelf (Ik rijd er zelf ZZl/ZZZ mee), maar dat hoeft ook niet, ging om de dagelijkse beweging.
Ik merk ook geen verschil als zij hem gereden heeft, paard doet gewoon zijn gevraagde ding bij mij.
Dus ik denk dat het aan de kwaliteiten en kunde van de ruiter ligt, niet of een paard wel of niet geschikt is.

Dankje!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:05

Dioxide schreef:
Nee.

Eens.
Ik heb een paard gehad die zodanig “autistisch” was, dat als iemand anders dan de vaste stalhulp het dier vasthield bij het opstappen de ruiter er al niet meer op kwam. Paard heeft langere tijd bij een prof. ruiter gestaan, maar bleef buitengewoon gecompliceerd geval. Paard had ook een hele lage leerbaarheid.

Andere paarden kunnen best geschikt zijn voor andere ruiters, maar zeker niet voor elke ruiter.
Mijn paarden zijn eerlijk en braaf, maar vaak ook (heel) heet, scherp en sensibel. Daar durf ik echt niet iedereen op te zetten. Als ik zelf niet kan rijden gaat er een prof op.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 14:05

speedfiets_2 schreef:
Ik denk eerder dat het aan de ruiter of het baasje ligt. Die van mij kan prima met iedereen zo lang je maar van zijn smoel afblijft. "O je houd druk op te teugels en rem der op? Dan ik ook." En ik denk dat een hoop aan de opvoeding ligt. Die van mij gaan ieder jaar een maandje naar een andere stal om in de lessen te lopen. Dan worden ze niet gefixeerd op een persoon en leren ze beter om te gaan met vreemden. Ook makkelijker als ik er ooit een moet verkopen.

Mijn paard is absoluut niet geschikt om in lessen mee te lopen. Is simpel gezegd geen manege paard. Ik heb t een keer geprobeerd toen is hij met een dochter van een stal genoot in een les mee geweest, maar toen is hij er vandoor gegaan.

Verschillende locaties vindt hij overigens prima. Makkelijk op vreemd terrein. Voor lessen is hij simpel weg te slim.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 14:05

Sclimpre schreef:
Ik denk dat het eerder de vraag is of de ruiter geschikt is om zijn paard door anderen te laten berijden. Ik vind het niet zo fijn. Net zoals ik het irritant vind als iemand anders met mijn auto gereden heeft. Je moet dan telkens toch een paar dingen terugzetten zoals je het graag hebt. En ja, de hele familie rijdt met mijn auto :).

Misschien is dat t

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:06

Ik heb tot nu toe al mijn paarden altijd samen met mijn moeder gereden. Echt geen probleem. Rustig opbouwen en per paard bekijken wat nodig is. Kost bij de een wat meer tijd dan bij de ander. Ik denk wel dat continu verschillende mensen erop voor geen een paard echt goed is/wat toevoegt. Liever een extra persoon die misschien wat minder goed rijdt, maar waar het paard wel op vertrouwt dan heel vaak verschillende mensen die het maximale vragen op een net wat andere manier.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:06

Gizeppie schreef:
speedfiets_2 schreef:

Mijn paard is absoluut niet geschikt om in lessen mee te lopen. Is simpel gezegd geen manege paard. Ik heb t een keer geprobeerd toen is hij met een dochter van een stal genoot in een les mee geweest, maar toen is hij er vandoor gegaan.

Verschillende locaties vindt hij overigens prima. Makkelijk op vreemd terrein. Voor lessen is hij simpel weg te slim.

En een op een privé? De mijne loopt ook niet in manege lessen maar bij een prof in de privélessen

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 14:07

Roodvos schreef:
Dioxide schreef:
Nee.

Eens.
Ik heb een paard gehad die zodanig “autistisch” was, dat als iemand anders dan de vaste stalhulp het dier vasthield bij het opstappen de ruiter er al niet meer op kwam. Paard heeft langere tijd bij een prof. ruiter gestaan, maar bleef buitengewoon gecompliceerd geval. Paard had ook een hele lage leerbaarheid.

Andere paarden kunnen best geschikt zijn voor andere ruiters, maar zeker niet voor elke ruiter.
Mijn paarden zijn eerlijk en braaf, maar vaak ook (heel) heet, scherp en sensibel. Daar durf ik echt niet iedereen op te zetten. Als ik zelf niet kan rijden gaat er een prof op.

Klopt misschien wel. Chab kan niet door iedereen binnen en buiten gezet worden. Bij de een gaat hij in de staak bij de ander loopt hij zo mee.

Mijn paard is niet heet en sensibel, maar heeft wel grapjes..

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:08

Mijn paard is gelukkig wel ‘makkelijk’. Ik kan en durf er iedereen op te zetten.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-19 14:09

@speedfiets2

Geen idee nooit geprobeerd. Opzich kan je m wel goed rijden hoor als iemand anders erop zit, maar daarna krijgt hij vaak oude gewoontes terug..

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:11

Mijn eigen paard vind iedereen leuk en rijd zo met iedereen weg, met mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten, kinderen, oudere. Alles is reuze gezellig!

Een ander paard wat ik ken heeft 1 eigenaar en 1 verzorgster. Deze kunnen haar beide rijden, maar als iemand anders er op stapt is het drama. Zij is erg eenkennig.

Dus misschien is het bij de een meer wennen dan voor een ander