Even een kleine disclaimer: ik heb niet echt een specifieke vraag geloof ik. Het is een hoop zenuwachtig gebrabbel, maar desalniettemin hoop ik dat iemand mij even een steuntje in de rug kan geven.

De kogel is hier door de kerk. Na jaren dromen, wikken en wegen, is het besluit genomen. Ik ga in oktober mijn eerste eigen paard aanschaffen. Nouja, paard. Het wordt waarschijnlijk een stevige D/E pony, aangezien ik door mijn spierziekte wat moeite zal krijgen met opzadelen en opstijgen. Dus hoe kleiner hoe beter.
Ik rijd al jaren op een manege, speciaal voor gehandicapte ruiters. Het paard wordt hier voor mij opgezadeld, ik krijg een hulpje met opstijgen, hobbel fijn een uurtje in de rondte, en ik stap weer af. Ideaal, zorgeloos. Maar het is te weinig! Dat uurtje in de week, nee, ik wil meer! Heerlijk naar buiten op mijn eigen knol, uren rijden over de Veluwe, een echte band opbouwen met een paard. Vandaar dus de keuze om na jaren manege hobbelen een eigen paard aan te schaffen.
Vanaf oktober zal ik dus actief gaan zoeken, het stalletje is al geregeld. Maar daar komt het. De onzekerheid, en in feite, onwetendheid.
Ik benoemde het net al, rijden op een manege is wel zorgeloos. Ik hoef niet na te denken over passende zadels, hoefsmid, dierenarts. Als een paard kreupel is, kruip je op een ander paard. Ik ben het type dat zich graag goed inleest in iets, ik wil mijn paard natuurlijk de beste zorg bieden, dus ik moet goed beslagen ten ijs komen. Maar ik moet zeggen dat ik door het lezen (op internet, fora ed) ook wel heel onzeker ben geworden. Volgens mij weet ik niet zoveel van paarden eigenlijk. Help.

Wel op ijzers, niet op ijzers? Bitjes: watertrenzen, enkelgebroken, dubbelgebroken, rubber, leren bitten. Zadels: met stevige kniewrong, zonder, inch-maten, veelzijdigheid of dressuur? Longeren met of zonder bijzet, op eigen benen leren lopen, hoe vaak longeren want dat is toch best belastend op zo'n cirkel? Paarden die stijf zijn, ergens een blokkade hebben, net niet helemaal lekker lopen. Zie ik dat wel, als paard lief eenmaal op stal staat? En de aanschaf, oh god, straks smeert iemand mij een pony aan die binnen 2 weken hartstikke kreupel is.
Het spijt me oprecht dat ik zoveel typ hier, maar ik wil zo graag die onzekerheid kwijt. Hoe deden jullie dat, bij een eerste paard? Komt het vanzelf? Ik ben zo bang om het verkeerd te doen. Het welzijn van het paard staat voorop, en ik wil het zo graag allemaal goed doen.