Van skelet tot gelukkige senior - een halfjaar Vitos liefde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sophieca

Van skelet tot gelukkige senior - een halfjaar Vitos liefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 21:38

7 mei 2019, dat betekent dat het al een halfjaar geleden is dat ik de beste keuze van 2018 maakte...
Oh, wat hebben we veel meegemaakt in 6 maanden tijd. Wat hebben we vaak de dierenarts gezien, wat heb ik me vaak zorgen gemaakt maar wat een liefde en ik zou het zo allemaal opnieuw doen. <3

7 november 2018
Op 5 november 2018 ging ik kijken bij een friese ruin, die volgens de meneer aan de telefoon, 19 jaar was, maar nog gezond en fris voor zijn leeftijd... Ik trof een andere situatie aan... Na 2 dagen piekeren en de bijbehorende huilbuien besloot ik dat Vitos naar mij toe mocht komen. "Dom!" kan je zeggen, "want ik wist immers niet waar ik aan begon. Een bijna-22-jarige die een zwaar verwaarloosd paard koopt..." :? Maar dat kon mij niks schelen! Op 7 november 2018 was hij eindelijk op zijn plaats beland en ik wist al: hij gaat NOOIT meer weg! <3
Afbeelding

Vitos bleek uiteindelijk bijna 21 te zijn. Voor de friezenkenners: hij is een Teunis 332 x Ygram. Hij had vermoedelijk al jarenlang bloedworm, leverschade door giftig kruid te eten bij gebrek aan gras, hij had slechte tanden, hij had een ongeldig paspoort (medische fiche ontbrak), hij was niet ingeënt, hij had een doffe vacht en dunne kapotte manen, hij was niet ingeschreven in de databank van België, hij was graatmager en miste bespiering, hij heeft een lichte vorm van CPL, hij had last van mijten, hij had een oude blaar die woekerde in zijn hoef, hij had hoge hielen, afgebrokkelde hoeven en stond ook mank, hij had problemen met vertrouwen en omgangsproblemen (logisch natuurlijk na wat mensen met hem gedaan hebben...), ... -:(-

Na één week
Na een week voelde Vitos zich al iets beter. Het karakterloze skeletje veranderde langzaam aan in een gezonder paard met een koppig, nieuwsgierig, ongeduldig en intelligent karakter. Ik moest wennen aan hem en hij aan mij. Dat zorgde af en toe ook voor wat botsingen! :+
Afbeelding

6 maanden later...
Inmiddels, 6 maanden later, zijn we onafscheidelijk. We zijn er nog steeds niet, maar hij doet het zó goed! Zijn omgangsproblemen zijn grotendeels opgelost, hij wordt steeds ronder, zijn bloedwaarden worden steeds beter, er wordt gewerkt aan zijn hoeven (dat is nu nog één van de grootste werkpunten), hij voelt zich overduidelijk goed, hij maakt langzaam aan ook vriendjes in de kudde in plaats van zich afzijdig te houden, we pakken de trainingen langzaam aan op, hij heeft onlangs een behandeling van een osteopaat gekregen, hij vertrouwt mij steeds meer (hij blijft wel een eenkennig paardje :j), hij staat al klaar als hij mij hoort, ... Wat een topper en wat ben ik verliefd! <3

Afbeelding
Afbeelding

Op naar nog vele jaren! ;) Bedankt voor het lezen! :wave:
Afbeelding

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:41

Respect hoor !
Wat zag hij eruit zeg. Maar op de goede weg gelukkig en hopelijk mag hij heel oud bij je worden.

*\o/*

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:42

Respect! Maar ook echt dat je het aangedurfd hebt om zo een paard een kans te geven!
Petje af, ik hoop dat jullie nog lang samen kunnen genieten.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:43

Jeetje wat schrikken die eerste foto... Dat mensen een dier zo kunnen laten staan, dat geloof je toch niet?
Hij heeft maar geluk dat hij bij jou beland is, hij ziet er nu stukken beter uit!
Ik hoop dat jullie nog lang samen mogen blijven, hij lijkt me een lieverd en hij heeft het met jou getroffen! :))

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:43

Wat fijn voor hem dat je hem een kans op een fijne oude dag gegeven hebt +:)+ Hij is ook al behoorlijk opgeknapt zeg!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:46

Och, wat een stakkertje was het, en wat is hij al goed opgeknapt! Hopelijk kun je nog heel veel jaar van hem genieten!

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 21:46

Je verdient echt alle respect van de wereld om je aan zo’n project te wagen! Ik schat de kans heel groot dat het anders helemaal niet goed was afgelopen met hem!

Hij ziet er een heel stuk beter, fitter en knapper uit. Keep up the good work *\o/* ik denk dat dit paard je heel veel plezier gaat geven.

sophieca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 06:43

Veraaaaah schreef:
Je verdient echt alle respect van de wereld om je aan zo’n project te wagen! Ik schat de kans heel groot dat het anders helemaal niet goed was afgelopen met hem!

Hij ziet er een heel stuk beter, fitter en knapper uit. Keep up the good work *\o/* ik denk dat dit paard je heel veel plezier gaat geven.

Hij werd in die staat nog gebruikt voor huifkartochten en koetsritten... |( Hartverscheurend toch!
Dankjewel :):)

corine1981

Re: Van skelet tot gelukkige senior - een halfjaar Vitos liefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 06:53

Jeetje wat zag hij eruit. Puur dierenmishandeling..

Wat fijn dat hij hem overgenomen hebt een wat gaat hij de goede kant op. Ik hoop dat jullie nog jaren plezier van elkaar hebben!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 07:07

Ach wat heeft dat paardje een geluk gehad dat hij jou is tegengekomen. Lief mens ben je!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 07:12

Wat een mazzel heeft het paard dat hij bij jou is beland. Jeetje. Petje af!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 07:54

Wat een lief hoofd.... wat zal hij blij zijn dat hij daar vandaan is? Was dat in België? Gek dat je daar toch heel regelmatig dit soort verhalen voorbij ziet komen... wat zou dat toch zijn?

In ieder geval hebben jullie elkaar getroffen! Heel veel geluk nog samen?

sophieca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 07:59

Ninx schreef:
Wat een lief hoofd.... wat zal hij blij zijn dat hij daar vandaan is? Was dat in België? Gek dat je daar toch heel regelmatig dit soort verhalen voorbij ziet komen... wat zou dat toch zijn?

In ieder geval hebben jullie elkaar getroffen! Heel veel geluk nog samen?

Ik woon inderdaad in België, maar Vitos is wel geboren bij de fokker Mart van Daal in Nederland. Ik weet niet hoe lang hij in NL of in BE geleefd heeft... Zijn verleden is één groot raadsel.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:12

Wauw TS, die is goed bekomen bij jou +:)+ .
“Nog gebruikt bij huifkartochten”, ocharme toch |(

Ninx schreef:
Was dat in België? Gek dat je daar toch heel regelmatig dit soort verhalen voorbij ziet komen... wat zou dat toch zijn?

Ja want in Nederland hoor/lees je zoiets nóóit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:15

Chapeau ts. Ik heb al vaker dergelijke paardjes opgevangen. Het is zeker niet simpel om ze op die leeftijd nog in deze conditie te krijgen in de winter. Je hebt topwerk geleverd!

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:35

Jeetje wat een project en wat is hij al opgeknapt. Diepe buiging ts dat je dit hebt aangedurfd. Nog heel veel jaren samen plezier toegewenst.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 08:36

Deze stumperd heeft geluk gehad dat jij het met hem zag zitten ! :D

Knap werk ! Jij hebt zijn leven veranderd _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:06

Die had ik ook niet kunnen laten staan... Wat sneu ;(
Maar super goed werk geleverd, hij ziet er goed uit! +:)+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:08

Welke idioot gaat nog lekker zitten op een koets/kar als er zo'n paard voor staat? -:(-

TS fantastisch werk! Wat heeft hij een geluk met jou.

sophieca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 12:43

Selka schreef:
Welke idioot gaat nog lekker zitten op een koets/kar als er zo'n paard voor staat? -:(-

TS fantastisch werk! Wat heeft hij een geluk met jou.

Vind ik ook, maar sommige mensen denken blijkbaar meer aan zichzelf dan aan het welzijn van hun paard... Dankjewel! ♡

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:54

ach arm moppie, ik snap niet dat het zover kan komen en dat mensen dit over hun hart kunnen verkrijgen! Wat ben jij een topper en wat boft hij met jou! Wat ziet hij er goed uit! Fijn dat je in de zomer nog wat vetjes kan kweken waar hij in de winter weer op kan teren!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:16

Je hebt een hart van goud! wat super dat je je over hem ontfermd hebt en wat zag hij er uit..echt heel erg sneu.

Mirthe94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 17:14

Wat een vooruitgang zeg. Respect ! :D

xdaniejelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:29

Gossie wat zag hij er slecht uit.. ;(

Maar wat enorm fijn dat hij bij jou is gekomen, wat is hij opgeknapt zeg!! +:)+

Haloooww123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:38

Wauw wat is hij goed opgeknapt en wat een geluk voor hem dat jij hem gekocht hebt!! <3

Heel veel plezier met hem! :j