Solitare ruiters, hoe verbeter en inspireer je jezelf

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Solitare ruiters, hoe verbeter en inspireer je jezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 14:47

Al jaren heb ik de paarden in de zomer op het land. Dicht bij huis, ver van de paardenwereld. Heerlijk rustig en mijn penny momentjes zijn geweldig.

Maar rijtechnisch gaat er iets mis. Ik vind het heerlijk om te rijden... Alleen dan zit ik in de bak, heb je 10x wat oefeningen gedaan. Hij doet het toch netjes. Dus stop je. Zo merk ik aan mezelf dat ik elke keer korter ga rijden, dagje oversla enz... Want het gaat zo netjes.
Dan komt er een clinic, dus op pad. Leer weer wat. Ben 2 dagen lekker aan het oefenen en dan zakt het af.
Dit geheel frustreerd me eigenlijk gigantisch. Ik bedoel, het is niet dat ik niet wil rijden. Ik wil rijden. Het geheel blijft het zelfde als ik een keer dagje grondwerken of buitenrijden inlas.

In de winter merk ik dat het makkelijk gaat, dan staan ze vol in de paardenwereld op stal. Kleine opmerkingen maken dan dat ik genoeg inspiratie en verbeterpuntjes heb om te blijven rijden.

Dus vertel mij bokkers, hoe gaan jullie daar mee om?

LBLGypsyCobs

Re: Solitare ruiters, hoe verbeter en inspireer je jezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:49

Kun je niet elke week of om de week les op je eigen wei nemen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:51

O ja, herkenbaar :j

Misschien toch regelmatiger een lesje nemen? Met les heb ik weer even iemand die op de grond kijkt en wat aanwijzingen geeft zodat ik daar weer mee verder kan tot de volgende les :-)
Niets vervelenders als dat je instructeur vraagt hoe het de afgelopen tijd gegaan is en je moet bekennen dat je eigenlijk vooral hebt buiten gereden :+

Zonder les beland ik al snel in vooral buitenritten en o ja, af en toe een half uurtje bak. En dat is dan ook inderdaad een half uurtje bak, want ze doet braaf wat ik vraag :+

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:55

Per keer bedenken waar ik aan wil werken en ik heb een app waar leuke oefeningen op staan om te doen, ter afwisseling!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:57

Les nemen, dan blijf je als combinatie groeien. En door regelmatig les te hebben blijf je ook je training op peil houden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 15:01

Ohja, dat vergeet ik. Heb om de 2 of 3 weken les (afhankelijk van mijn juf d'r ruimte). Plus dan 1 keer in de 5/6 weken een clinic. Maar die dalletjes tussen door, die zijn zo sterk.

Apple: Dat vooral braaf zijn is ook echt een dingetje. Ze doen het zo braaf, dan doe ik in de les iets. Krijg je je verbetering en dan na een paar keer oefenen en het gaat weer braaf.
Ik ben helemaal geen buitenritten persoon. Gek genoeg verveel ik me daar ook in namelijk :o En ik ben gek op dressuur (en WE).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:08

Cameraatje langs de bak zetten en dan heb je zo weer inspiratie genoeg.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:32

Gewoon elke maand een wedstrijdje starten, dan heb je een doel om naartoe te werken

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 15:50

Dat was nou net weer niet de bedoeling ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:58

Misschien bijhouden wat er goed en minder goed gaat en waar je aan wil werken? En dat doornemen voordat je gaat rijden. Ik moet zeggen dat ik er ook wel last van heb, als het lekker gaat moet ik opletten dat ik niet te snel stop. :+ Ik heb voor mezelf dus een aantal dingen die goed moeten gaan en de ene keer stop ik dan, de andere keer pak ik iets anders mee.

En ik kijk serieus op de klok als ik begin en wil stoppen. :')

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:05

Oh heel herkenbaar :o Al mijn bijrijdpaarden tot nu toe stonden aan huis en bij de laatste was er uiteindelijk gewoon geen motivatie meer. Ik kan heel slecht een doel stellen (bv. werken aan lengtebuiging, overgangen, weet ik het) en als ik dat wel doe dan kan ik me er uiteindelijk niet aan houden, dan ga ik inderdaad gewoon een beetje doelloos hobbelen en na 30-40 minuten ben ik er wel klaar mee. Met longeren en werken aan de hand net zo. Wat mij helpt is regelmatig les nemen, dus echt om de week lessen, dan behoud ik mijn motivatie. Anders niet. Bij het vorige paard was ik ook altijd 1,5 uur bezig met uitmesten en paaltjes in de bak verzetten voordat ik überhaupt mijn paard kon aanraken dus dat was ook heeeeel erg slecht voor mijn motivatie, maar dat terzijde :=

Wat ik ook wel eens doe is bijvoorbeeld paaltjes of pionnen neerzetten om daar wat mee te doen, of balkjes. Ik vind WE ook erg leuk, dus dan probeer ik bijvoorbeeld achterwaarts langs balken te stappen of zijwaarts eroverheen, slalommen om de pionnen, beetje dat soort dingen. Maar alsnog vind ik les wel de beste motivator hoor :D Heb ook geprobeerd om een boekje bij te houden, maar na 3 keer kan ik alles gewoon overnemen, want dan verandert er niks :')

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:14

Citaat:
Alleen dan zit ik in de bak, heb je 10x wat oefeningen gedaan. Hij doet het toch netjes

Ik zie het probleem dan niet zo?

Goed is goed toch?

Zo hou je je paard mooi heel denk ik dan. Ik heb dat in de winter, koud, donker, geen zin....

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:19

Veulen84 schreef:

Waarom niet?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:29

Je bent je best aan het doen om je paard te verbeteren, maar iets minder om jezelf te verbeteren en uit te dagen, is dat het? Dat je op zoek wil of moet naar iets waarmee je jezelf ook weer uitdaging biedt en prikkelt?

Is er niet iets wat jij altijd al hebt willen leren of bereiken of zo waar je naar toe kunt gaan werken? Niets zo vervelend als het niet hebben van een echt doel.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:33

Ik motiveer mijzelf sowieso door wedstrijden te rijden. Dan moet ik trainen. En ook elke week lessen. In de winter rij ii iets minder maar dat is ook oké.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:48

Zo herkenbaar.
Ik hobbel ook maar wat rond (en dan nog het liefst buiten kilometersvreten) en mijn technisch niveau is al jaren amper vooruit gegaan.
De merrie leert heel snel en haar grootste motivatie is zo snel mogelijk weer de weide in om gras te vreten. Die weet ook best dat ik pas stop als ik tevreden ben dus tenzij in een dwarse bui doet ze netjes alle oefeningen.
En dan sta je daar na een halfuur, zonder inspiratie.

Af en toe een clinic geeft dan idd weer nieuwe leiddraden maar een echte stok achter de deur is er niet.
Paard maalt er niet om (again: grootste motivatie: luilekkerland in de weide) en ik heb geen wedstrijdambities maar soms vind ik het wel zonde ja. Vooral het paard heeft wel wat potentie en ook als combi kunnen we best nog groeien.

Maargoed, ben ook kieskeurig op lesgevers en bvb in een groeps(manege) les hobbelen interesseert me niet meer zo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 16:51

Veulen84 schreef:

Nee, dat is voor mij ook geen motivatie. Maar jezelf filmen is misschien wel een idee. Wat zegt je lesgever er van? Kunnen jullie samen een aantal doelen bepalen misschien?

Wat je misschien wel kan motiveren is het rijden van proefjes voor jezelf. Dan moet je de oefeningen achter elkaar doen en op de letter.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:00

Ik krijg van mn instructrice ook altijd huiswerk mee. Misschien aan het eind van de les vragen wat voor huiswerk je hebt, zodat je tussen de lessen door een doel hebt om naar toe te werken?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:08

Waarom niet een keertje op concours gaan elke maand? Wat bij mij ook altijd nieuwe inspiratie en motivatie geeft is paarden van anderen rijden! Ik ga voorlopig even nog niet op concours met de mijne dus dan is dat een leuke afwisseling voor mij om daarna weer vol aan de bak te gaan met mijn eigen paard!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:53

Ik vind de motivatie om te trainen dan inderdaad door met regelmaat een les te rijden waarvoor je traint maar waarin je ook weer dingen leert die je in je training mee kunt nemen.
Je wilt de volgende les toch ook graag weer laten zien dat je best wel iets geoefend hebt...

En eigenlijk ben ik om die reden toch ook weer wedstrijden gaan rijden een paar jaar terug.
Ik zei altijd dat ik niet meer ging starten omdat ik het niks vond, maar ik merk dat ik daar toch ook weer een stukje motivatie uit haal om dingen kritischer te trainen.
Ik ben zelf vrij snel tevreden en lukt het vandaag niet komt het morgen of overmorgen wel en is het niet precies op de letter of zoals het hoort, nou ja jammer...
Maar door wat proefjes te gaan rijden kreeg ik toch wel meer iets van ‘Ow daar mag ik wel eens beter op letten of wat meer aandacht aan besteden, daar ben ik gewoon echt veel te makkelijk mee...’

Ik heb in de lessen die ik rijd ook vooral veel plezier, ik vind het ontzettend leuk om samen met m’n paard te leren en te merken dat je zo samen ontwikkelt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:08

Ik heb ook zelden les, maar altijd wat te verbeteren.
Ik voel eindeloos of een oefening nog soepeler, makkelijker of met minder hulpen kan.
Ik heb hier veel spiegels dus kijk me suf naar mijn houding en die van het paard.

Ik weet ongeveer wat ik wil voelen en ik merk bijna altijd dat er dingen beter kunnen. Ik ben kritisch op mezelf omdat ik weet dat het beter kan als ik anderen zie. Ga op een wedstrijd kijken of open YouTube en genoeg beeldmateriaal om jaloers op te worden om het beter te kunnen. Of juist te zien hoe je het zelf niet wil.

En ik ben dol op het aanleren van een nieuwe oefening. Dus als alles klopt kan je weer vooruit met iets nieuws.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:11

Herkenbaar. Ik heb ook die motivatie nodig.
En toch ga ik heerlijk alleen op buitenrit.
Vandaag ook een rondje gemaakt van een uur. Weliswaar stappend omdat we conditie op moeten bouwen. Maar dat verveelt nooit.

Dus bedenkt iets waar je zeker energie van krijgt.
Is het hele jaar door op pension niet wat?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:24

Maaruhm gewoon lekker naar buiten is daar iets mis mee? Ik mis de aansluiting met de "echte" paardenwereld niet. Als ik van een vriendin de discussies hoor op een pensionstal, had ik ze al lang verkocht. Lekker je eigen ding doen, het is een hobby en het gaat erom dat jij en je paard plezier hebben dat is het doel. Niet of ie nu wel of niet die lengtebuiging goed doet. Zal dat paard een worst wezen. Die is sowieso eigenlijk gemaakt om rechtdoor te lopen /3 *\o/*

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:42

Iriscope schreef:
Ik krijg van mn instructrice ook altijd huiswerk mee. Misschien aan het eind van de les vragen wat voor huiswerk je hebt, zodat je tussen de lessen door een doel hebt om naar toe te werken?

Ook mijn gedachte! Of eventueel een andere instructrice? De mijne heeft elke keer weer nieuwe oefeningen en een nieuwe uitdaging om te oefenen. Ze is ook heel duidelijk in hoe de oefening moet verbeteren, ze legt dat echt goed uit. Wellicht moet ik nog veel leren maar ik leer elke les iets nieuws en heb altijd genoeg om over na te denken!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:54

Laulitz schreef:
Iriscope schreef:

Ook mijn gedachte! Of eventueel een andere instructrice? De mijne heeft elke keer weer nieuwe oefeningen en een nieuwe uitdaging om te oefenen. Ze is ook heel duidelijk in hoe de oefening moet verbeteren, ze legt dat echt goed uit. Wellicht moet ik nog veel leren maar ik leer elke les iets nieuws en heb altijd genoeg om over na te denken!

Tja, ik leer niet meer elke les iets nieuws. Ik weet waar ik naar toe moet en wil werken, maar in de les met een extra paar ogen en soms een iets andere manier. En dan heb ik ondanks 'huiswerk' alsnog weken dat het gewoon allemaal goed gaat en ik dus te snel klaar ben. Dan staan we dus stil in onze ontwikkeling, omdat hetgeen wat we wilden oefenen dus goed ging. Nu vind ik het makkelijker zodra paard een hoger niveau is, dan heb je veel meer dingen om te oefenen. :') Juist omdat je niet elke dag hetzelfde wil doen en ook voor spieren af moet wisselen. Maar een lager opgeleid paard blijf je toch al sneller in dezelfde basis dingen hangen.

Nu moet ik zeggen dat je soms niet anders kan, dan is het paard nog niet sterk genoeg om meer te vragen en moet je dus veel 'hetzelfde' doen. Mijn valkuil is dat ik dan blijf hangen in korte stukjes bijvoorbeeld, in plaats van mee bouwen met paard die sterker wordt. Daarom schrijf ik dus regelmatig wat op. En ik laat graag filmen