Blijf twijfelen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MissJG

Blijf twijfelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 15:32

Hallo allemaal.
Ik zit weer eens te twijfelen.
Het besluit dat er een paardje gaat komen staat vast.
Rijden is niet mijn sterkste kant. Ik zeg niet dat ik niet kan rijden maar simpel gezegd ik ben geen wedstrijdruiter. Ik heb met de degene waar ik nu rij besproken wat slim is. Volgens haar is dat een jong paard dus veulen of een ouder leerpaard. Ik twijfel zelf enorm tussen beide. Dus zou graag wat meningen willen. Veulen spreekt me aan omdat ik een gevoelspersoon ben. Dus het samen met een paard verder groeien is in mijn ogen geweldig. Ik twijfel alleen enorm aan mijn eigen kunnen. Ik heb nooit eerder een eigen* paard gehad dus alles is nieuw. Een ouder paard is makkelijker uiteraard. Maar ik vind een paard van zeg 18 waar mijn instructrice het over had echt te oud. Ik zou graag nog een x aantal rijden en een ouder paard is voor mijn gevoel een groter risico op ziekte etc. Ik weet natuurlijk ook dat een jong paard geen garantie geeft.
Het volgende punt mijn dochter is nu 5 en is heel erg geïnteresseerd in alles wat met paarden en pony’s te maken heeft. Zodra ze 6 is zal ze mogen starten met lessen. (Ik ben door haar weer begonnen) veel ellende gehad in het verleden ziekte etc waardoor ik lang niet gereden heb. Ik zou dus graag een paardje willen waar zij later als ze het echt leuk blijkt te vinden ook op kan lessen/rijden. Ik heb eerder 2 topics geopend met ongeveer dezelfde vragen. Dus mss is deze ook wel overbodig. Zoals jullie lezen zie ik door de paardjes het bos niet meer ik heb een 2 jarige tinker gezien op Mp. Lijkt me een leuk dier maar gaan kijken zonder alles op orde te hebben en er echt uit zijn is gewoon niet verstandig. graag jullie eerlijke mening ❤️

verootjoo

Re: Blijf twijfelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:35

Ik zou met zo weinig ervaring zeker geen jong dier nemen en zelf alles gaan leren :n

Ik zou kijken naar een braaf paard/pony wat alles al kent die dan een jaar of 10/12 is. Dan kan je er nog even mee vooruit :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:36

Ik zou voor een wat ervarener leerpaard gaan.. Een paar van een jaar of 15.. Die hebben alles wel al gedaan en gezien, maar zijn nog jong genoeg om nog alles mee te kunnen..

DreamRose6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:37

Ik zou zelf denk ik voor een paard gaan die ongeveer 13 jaar is en het meeste/alles al kent, als je dan toch wat dingen zelf wil aanleren kun je altijd beginnen aan vrijheidsdressuur <3

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 15:45

Even als extra informatie. De stalling zal zijn bij degene die mij les geeft. Ze heeft zelf 32< paarden haar ouders een manege. Ze is een ervaren persoon die dus samen met mij het beleren wil aanpakken. Ik ben alleen zelf bang dat ik als het een echt veulen word. Ik na 3 jaar als we dan kunnen starten erachter kom dat het niet klikt lukt etc. Zoals jullie lezen ik twijfel gewoon echt enorm over mijn eigen kunnen. Ze zegt je bent niet bang het rijden loopt lekker en je man is net zo geïnteresseerd. ( we rijden samen ) dus komt wel goed. Maar ik weet inmiddels dat echt niet altijd alles maar goed komt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:47

Als je zo onzeker al bent zou ik zeker gaan voor een ervaren paard. Ervaring op doen met zelf een paard doen. En dan eens nadenken over een jong dier.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:48

Het samen groeien met een jong paard is natuurlijk heel erg leuk, maar als je denkt dat je er te weinig ervaring voor hebt dan kan het ook gevaarlijke situaties opleveren. Zelf consequent zijn staat met stip op 1 bij een jong paard. Als je voor een jonkie gaat, zorg dat dat je mensen met de juiste kennis om je heen hebt die je kunnen helpen :) Denk ook meteen na over het beleerproces, ga je dat zelf doen of laten doen?

Leerpaarden zijn er in alle soorten en maten, kapot en niet kapot. Een volwassen en net opgeleid paard van een jaar of 7 kan voor jou ook een goede match zijn hoor, pin je niet te hard vast op de leeftijd. Het klinisch en röntgenologisch keuren van een jonger paard is sowieso aan te raden. Het biedt geen garanties, maar kan je wel een hoop kosten besparen.

Mijn oudje van 20 gaat trouwens nog als de brandweer :+ Alle knopjes van het Z er op, braaf genoeg en zo fit als een hoentje. We hebben haar gekocht als leerpaard voor mijn vriend, volledig beginner en nooit iets met paarden gedaan. Ik begeleid hem rondom haar en daarom hebben we hier voor gekozen.

Hendrik, mijn eerste eigen paard, heb ik doorgereden vanaf zadelmak en stuurbaar. Een heel ander 'traject' dan een "kant en klaar"-paard. De ervaring had ik gelukkig wel, maar alsnog ontkom je niet aan les en heeeeel veel tot honderd tellen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:52

Mwah nee, als ik jouw verhaal zo lees zou ik absoluut geen jong paard kiezen. Een volwassen paard is dan een stuk stabieler en betrouwbaarder, mits je het juiste paard weet te vinden uiteraard.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 15:56

Het opvoeden en de omgang opzich maak ik me dan weer niet zo druk over. Ik heb al zeg ik t zelf geduld en tolereer zeker geen ongewenst gedrag. Van mensen dieren en me dochter ( little monster ❤️) niet.
Het gaat me echt over het rijden. Een trainingstal is natuurlijk een optie. Die zit hier ook in de buurt. En eventueel kan degene waar ik les de basis ook leggen. Maar derest zal ik natuurlijk toch zelf moeten doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:01

MissJG schreef:
Het opvoeden en de omgang opzich maak ik me dan weer niet zo druk over. Ik heb al zeg ik t zelf geduld en tolereer zeker geen ongewenst gedrag. Van mensen dieren en me dochter ( little monster ❤️) niet.
Het gaat me echt over het rijden. Een trainingstal is natuurlijk een optie. Die zit hier ook in de buurt. En eventueel kan degene waar ik les de basis ook leggen. Maar derest zal ik natuurlijk toch zelf moeten doen.

Maar dan heb je financieel een duur paard wanneer je een veulen van een half jaar koopt. twee en half jaar stallingsgeld en dan maar afwachten of het met het rijden klikt, komt bij dat je dochter er misschien over vier jaar aan toe is om ook zelf te rijden( vier jaar manege is niet zoveel hoor) en dan zeker nog niet op een jong beest moet beginnen. Calculeer die hoop stallingsgeld in je budget in en ga voor een goed paard war je een fijn gevoel bij hebt, kun je meteen met rijden beginnen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:12

eigenlijk wil je geen eerlijke mening,zowel de mensen die hier reageren als je eigen instructrice zeggen neem een wat ouder paard.Maar zelf wil je gewoon een veulen.Dan moet je dat doen.

Persoonlijk denk ik in julie geval dat een ouder paard wijzer is,zeker als je wil dat je dochter er ook plezier aan heeft.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:16

Er moet altijd van minimaal 1 kant het vertrouwen komen dat het goed komt. Jij hebt het niet (hard gezegd) en je kunt het niet echt van een veulen vragen, toch? Ik zou gaan voor een bevestigd paard.

En dat kan er trouwens net zo goed een van 5 zijn hoor

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:24

Met jouw verhaal snap ik überhaupt niet dat je de optie van een jong paard/veulen open hebt staan. Dat is toch geen combinatie als je ook nog wil dat je dochter er binnen een paar jaar op kan rijden? Met jou lijkt het me ook geen geweldige combi, het kan heel leuk zijn hoor maar wil je echt zoveel geld en tijd in training/begeleiding steken? Jarenlang? Ga lekker voor een paard van minimaal 13 jaar waar je een goede klik mee voelt en die bewezen braaf is met kinderen, dan kom je nog meer dan genoeg dingen tegen bij het rijden/hebben van een eerste eigen paard.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:33

Ik zou inderdaad voor een paard van minimaal 12 jaar gaan. Jong genoeg, maar wel de nodige ervaring. Heel eerlijk, ik vind het nogal onverstandig om een jong (onbeleerd) paard te kopen als je je dochter van 5 in de toekomst erop wil laten rijden. Daarnaast als je zelf al onzeker bent is het gewoon geen goede combi. Ik rijd een paard van 23 en dat is echt nog een pittige tante hoor, het is dat ze wat grijzer op haar hoofd is, maar anders zou je haar 10 jaar jonger inschatten, dus leeftijd zegt niet alles en je kunt dan alsnog lang van je paard genieten.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:35

Absoluut geen jong paard.
Jullie moeten er beide mee uit de voeten kunnen en ik schat in dat je dochter dan niet kan over pakweg twee jaar. Daarnaast als ik bij gebrek aan eigen kinderen naar mijn nichtjes kijk (12 en 16 jaar) vind ik een ouder paard juist bij hun wel heel erg fijn en ben ik echt wel aan te voorzichtige kant en vind ik het jongste paard (7 jaar) voor hun geen goed idee. Ze missen beide de overtuigingskracht die deze merrie echt wel nodig heeft.
Bij beide oudere paarden leren ze ook maar dan wel op een veilige manier zonder dat ze gelijk al hun overtuigingskracht moeten inzetten en dan noch te kort schieten

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:35

Ik neem aan dat 12+ adviezen van (ervaren) mensen die zeggen dat je moet gaan voor een ervaren paard wel duidelijkheid geeft toch? ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:40

Jonge paarden goed opleiden is iets voor ervaren mensen. Als je dat traject mee wil maken, kijk het dan gewoon af bij je instructrice.

Maar een netjes opgeleid, opgevoed en betrouwbaar paard vanaf een jaar of 6 - 8 voldoet voor jouw gebruik prima. Daar kun je nog veel van leren en ook veel aan leren, maar de basis zit er dan wel goed in.

Ouder wil helemaal niet zeggen betrouwbaarder en/of meer meegemaakt.
Als dat paard alleen maar rondjes gelopen heeft in een binnenbak met af en toe een buitenritje op het terrein, dan moet daar wel een heel cool (of afgestompt?) karakter in zitten wil dat in het bos niet over de flos gaan.

Let dus meer op de staat van dienst dan op leeftijd.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:44

Koop gewoon een tinker of haflinger oid van een jaar of 10 waar je lekker mee aan de gang kunt. Een jong paard is een vak apart. Een paard wat alles al kent is veel makkelijker en zul je veel meer plezier aan beleven. Je kunt met een wat ouder paard ook een band opbouwen, daar kun je ook samen mee groeien.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 19:59

Iedereen bedankt voor de antwoorden!
Eigenlijk bevestigd iedereen mijn eigen gedachte.

beatje schreef:
eigenlijk wil je geen eerlijke mening,zowel de mensen die hier reageren als je eigen instructrice zeggen neem een wat ouder paard.Maar zelf wil je gewoon een veulen.Dan moet je dat doen.

Persoonlijk denk ik in julie geval dat een ouder paard wijzer is,zeker als je wil dat je dochter er ook plezier aan heeft.

Dit klopt dus niet. Erg bijzonder dat je gelijk een aanname maakt. Ik kom juist hier om meningen.

Ik zat zelf ook te denken aan een paardje van een jaar of 8-10. Maar volgens de omgeving betaal je dan de hoofdprijs en gaan ze niet zonder reden op die leeftijd weg. Ze zijn van mening dat een veulen het beste is zodat je zeker weet dat ze niet verpest zijn. En met hulp komt t allemaal wel goed. Maar merk dat dat dus idd niet helemaal correct is.

Of een ouder paard omdat die goedkoper zijn en meer ervaren.

Nu klopt het dat ik een max in mijn hoofd heb van circa 5.000 euro. Maar ik denk zelf dat het best mogelijk kan zijn om een leuk paardje te vinden waar ik en mijn dochter van kunnen genieten zonder teveel gevaren.

Ik vind namelijk een veulen ook niet betrouwbaar bij me kleine meid. Al ben ik wat overbezorgd ik denk dat menig moeder dat toch wel met me eens is.

Een Fries kan ik vergeten dat snap ik...
Maar een leuke tinker fjord of haflinger zal toch een optie kunnen zijn?

Er was me een fjord aangeboden. Maar ik vond €5500 voor een fjord van 17 jaar echt teveel.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:01

En een IJslander? Erg leerzaam, lekker voorwaarts maar niet schrikkerig. Alleen niet de goedkoopste :P

Haflingers en fjorden kunnen zich zo sterk maken, en zijn niet altijd gevoelig (alle paarden natuurlijk, maar dat is mijn ervaring ;) ) wat ik nooit zo fijn vind.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:03

Voor €5000 kan je een prima gezond en leuk huis/tuin/keuken pony of paard kopen hoor :j En of ie verpest is of niet kom je gauw genoeg achter bij het proefrijden.
Een veulen is vaak goedkoper in aanschaf, maar verkijk je niet op de kosten die je daarvoor moet maken voor je er mee kunt rijden. Als je alles tegen elkaar afweegt is het vaak zo dat je dan alsnog goedkoper uit bent met een al beleerd paard waarvoor je ‘de hoofdprijs’ moet betalen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:07

Met dat budget en het type paard dat je in je hoofd hebt moet dat prima lukken. Fjorden zitten momenteel rond de 3000,- Een 8-10 jarige die netjes gereden is en groter dan 1,45m zal nu eerder tegen de € 3500,- doen. Echter zijn die erg gewild en met een lantaarntje te zoeken.
Als het je niet per sé om het ras te doen is heb je denk ik de grootste kans bij de Tinkers op dit moment.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:11

Paarden genoeg in die prijsklasse, pin je niet vast op een ras maar kijk wat verder. Wat wil je er mee , nu en in de toekomst. Dieren genoeg maar de kunst is om er eentje te vinden die aan je verwachtingen van leuk rond kunnen rijden voldoet.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 20:18

Mijn doel is een paard voor mijn hele gezin. Dus een paardje waar eventueel mijn man en dochter ook op kunnen rijden. Ik zelf ben geen topruiter zal ik ook nooit worden. Ik rij voornamelijk voor mijn ontspanning maar hou wel van netjes dressuur rijden en af en toe wat kleine sprongetjes als afwisseling.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:25

MissJG schreef:
Veulen spreekt me aan omdat ik een gevoelspersoon ben. Dus het samen met een paard verder groeien is in mijn ogen geweldig. Ik twijfel alleen enorm aan mijn eigen kunnen.

Team worden kan, wil en "moet" je toch, en dat lukt ook zeer goed met een al volwassen paard.
Onzeker + jong paard is een slechte combi, een forse D/E maat waar iedereen op kan van zo 6-8 jaar echter is zeker een mogelijkheid en ook die zijn er in stabiel en redelijk wereldwijs variant te vinden.