Eerste paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bolbi

Eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 12:56

Lieve mensen,

om te beginnen ben ik hier nieuw en heb ik nog nooit echt op een forum gezeten. Sorry als dit dus in de verkeerde categorie is geplaatst!

Een hele poos geleden (zeker 8 jaar) ben ik gestopt met paardrijden. Dit omdat ik het vervelend vond hoe er met de paarden werd omgegaan op onze manege en ik wilde daar geen deel van uitmaken. Ik heb het daarna nooit meer echt opgepakt. Niet omdat ik het niet wou, maar omdat ik liever mijn eigen paard wilde hebben om daarmee aan de slag te gaan dan manege paarden rijden. Alleen op dat moment had ik daar de financiele middelen niet voor, ook mijn vader en moeder niet.

Nu, 8 jaar later, kriebelt er bij mij nogsteeds iets wanneer er over paarden wordt gesproken of als ik paarden zie. Ik mis het paardrijden ontzettend en ik heb nog steeds altijd de droom een eigen paard aan te schaffen. Het enige wat er nu veranderd is, is dat ik nu wèl de financiele middelen heb om een paard te kopen en te onderhouden.

Volgend jaar ga ik verhuizen. Ik woon momenteel op mezelf, en ga terug bij mijn moeder wonen. Na lang nadenken - zeker 1,5 jaar - heb ik besloten dat ik mijn eigen droom wil waar maken en een paard wil kopen wanneer ik weer terug bij mijn moeder woon. Het is geen overhaast besluit, het is echt iets waar ik al zo lang op wacht en al zo lang wil maar het kon nooit tot nu. Ik ben van plan om vóór dat ik het paard koop weer een aantal (privé) lessen te nemen, om weer op niveau te komen.

Mijn vraag is, voor de mensen met een eigen paard hier, hoe verliep jullie situatie met het kopen van jullie eerste paard? Ik vind het heel spannend omdat het toch een grote stap is wat niet zomaar iedereen doet of kan doen. En als ik het jullie mag vragen, hoeveel zijn jullie ongeveer per maand kwijt? En zijn er nog dingen waarmee ik rekening moet houden? Ik heb natuurlijk al wel wat onderzoek gedaan en wat dingen uitgerekend maar vind het ook leuk om andere mensen hun ervaringen te horen!

Sorry voor het lange bericht. Ik ben gewoon ontzettend benieuwd naar wat jullie er van vinden en hoe jullie het hebben ervaren met jullie eerste paard!

Groetjes, AvU <3

juval

Re: Eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:03

welkom op bokt! en wat leuk dat je plannen hebt om een eigen paard te gaan kopen.
goed voorbereiden is wel nodig.
waar ga je je paard stallen? dat zullen de grootste maandelijkse kosten zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden, manege, pensionstalling, eigen weide etc.

Ik heb al een eigen pony sinds ik 11 jaar oud was, dus eigenlijk weet ik niet beter.
Een eigen paard is een deel van je leven, een groot deel! het kost veel tijd, energie, geld, maar je krijgt er ook heel veel voor terug. Een doel in je leven :)

qua financiën hangt het er helemaal van af hoe en waar je je paard gaat stallen.
Ik was op een halfpensionstalling in het midden van het land (buitenbak, dichtbij bos, dagelijks weidegang, zelf mesten, zelf voer kopen, er werd gevoerd en buiten/binnen gezet) ongeveer 300 in de maand kwijt.

Nu heb ik mijn paard aan huis staan en kost het me heel veel minder.

Bolbi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 13:08

juval schreef:
welkom op bokt! en wat leuk dat je plannen hebt om een eigen paard te gaan kopen.
goed voorbereiden is wel nodig.
waar ga je je paard stallen? dat zullen de grootste maandelijkse kosten zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden, manege, pensionstalling, eigen weide etc.

Ik heb al een eigen pony sinds ik 11 jaar oud was, dus eigenlijk weet ik niet beter.
Een eigen paard is een deel van je leven, een groot deel! het kost veel tijd, energie, geld, maar je krijgt er ook heel veel voor terug. Een doel in je leven :)

qua financiën hangt het er helemaal van af hoe en waar je je paard gaat stallen.
Ik was op een halfpensionstalling in het midden van het land (buitenbak, dichtbij bos, dagelijks weidegang, zelf mesten, zelf voer kopen, er werd gevoerd en buiten/binnen gezet) ongeveer 300 in de maand kwijt.

Nu heb ik mijn paard aan huis staan en kost het me heel veel minder.

Dankjewel! Ik heb gekeken en de pensionstalling dichtbij mijn moeder is 184,- per maand. Dus dat valt reuze mee! Er zit heel veel bij in begrepen.

Ik weet dat het heel veel tijd en energie kost, en dat vind ik absoluut niet erg maar juist heel fijn. Ik vind paarden het mooiste wat er is. :)

Ik maak me alleen soms zorgen om de dierenartskosten. Is een paardenverzekering iets wat je zou aanraden of zou ik beter gewoon geld apart moeten zetten?

Lize92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:28

Welkom! En wat leuk dat je een eigen paard wilt gaan kopen! Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje, ik ga binnenkort mijn bijrijdpaard overnemen en dat is dan ook mijn eerste eigen paard, ik lees dan ook even mee. Wat ik verder een handig topic vind om wat overzicht in kosten te krijgen is deze: C_arola @ [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Bolbi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 13:33

PRD schreef:
Welkom! En wat leuk dat je een eigen paard wilt gaan kopen! Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje, ik ga binnenkort mijn bijrijdpaard overnemen en dat is dan ook mijn eerste eigen paard, ik lees dan ook even mee. Wat ik verder een handig topic vind om wat overzicht in kosten te krijgen is deze: C_arola @ [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Wat leuk dat je je bijrijdpaard gaat overnemen! Dankjewel voor de link :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:39

Welkom! En wat leuk dat je plannen maakt om een eigen paard te gaan kopen. :)

Ik heb in 2017 mijn eerste eigen pony gekocht. Ik vond het enorm spannend en had na de eerste week ook heel even een momentje waarop ik me afvroeg wat ik me nu weer op de hals had gehaald. :roll:
Maar ik ben nog steeds zo gelukkig met mijn pony!

Het topic wat hierboven wordt geplaatst is een goede om te lezen. :j Daar worden veel zaken genoemd die je misschien over het hoofd ziet nu.

Veel plezier met het opzoek gaan naar een paard! :)

Bolbi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 13:51

Frummels schreef:
Welkom! En wat leuk dat je plannen maakt om een eigen paard te gaan kopen. :)

Ik heb in 2017 mijn eerste eigen pony gekocht. Ik vond het enorm spannend en had na de eerste week ook heel even een momentje waarop ik me afvroeg wat ik me nu weer op de hals had gehaald. :roll:
Maar ik ben nog steeds zo gelukkig met mijn pony!

Het topic wat hierboven wordt geplaatst is een goede om te lezen. :j Daar worden veel zaken genoemd die je misschien over het hoofd ziet nu.

Veel plezier met het opzoek gaan naar een paard! :)

Wat fijn dat je nogsteeds zo gelukkig bent met jouw pony! Altijd leuk om te horen dat mensen zo blij zijn met hun paardjes. Ik heb ook soms het gevoel dat ik misschien iets te enthousiast ben, maar het moet gewoon kunnen! :D

daarisdekaasJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:57

Wat leuk!

Ons eerste paard hebben onze ouders aan geholpen, dat was toen een nieuw paard op stal bij de mensen waar ik toen paarden bij reed. Ik was opslag verliefd en enkele maanden later was ze van mij en mijn zusje. Waar ik me goed in zou verdiepen is de verzekering inderdaad. Dit is mijn persoonlijke ervaring en mening natuurlijk, maar achteraf zou ik zelf geen verzekering afgesloten hebben. Deze was toen wij 'm afsloten niet gek duur, maar werd steeds duurder. Echter konden wij ook geen nieuwe, andere of aanvullende meer afsluiten omdat het paard toen klinische gebreken had en ouder was. Ondertussen bleef de prijs stijgen, maar hadden we ook geen buffer om de verzekering op te heffen. Ook kwamen er meer regels bij over wat wel en niet vergoed werd waardoor we alsnog best veel zelf moesten betalen. Wellicht zijn er nu betere verzekeringopties in paardenland hoor, dat weet ik niet, maar ik zou me hier wel goed in verdiepen.

Hoe ik het in de toekomst zou doen is om te zorgen dat voordat ik een paard koop al een buffer te hebben voor medische kosten (1000-2000 euro misschien?), en iedere maand een bedrag op die rekening te storten wat je anders voor verzekering zou uitgeven, voor dierenartskosten en andere onvoorziene kosten. Maar dat is persoonlijk want daarmee neem je natuurlijk ook het risico dat als er plots iets heel ingrijpends gebeurd als je je paard net hebt, dat je nog niet voldoende buffer hebt. Als wij het zo aan hadden gepakt met de kosten die we gehad hebben, zou het geen probleem geweest zijn, maar je kunt helaas niet van te voren weten hoeveel dierenartskosten je gaat krijgen.

Ik zie ook dat je vrij jong bent en nu dus weer terug naar je moeder gaat. Ik weet verder niet wat de reden is en hoe lang je van plan bent om bij je moeder te blijven maar in deze is het denk ik ook handig om vooruit te kijken: heb je als je uit huis gaat nog steeds geld genoeg om je paard te onderhouden?
Laatst bijgewerkt door daarisdekaas op 01-05-19 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:00

Misschien dan ook een tip. Ga eens kijken op die stalling in de buurt. Ik weet niet wat je belangrijk vindt mbt de stalling ?
Let op zaken zoals : wordt er uitgemest voor je of niet, zijn de stallen schoon, komen de paarden veel buiten ( ook in de winter ), moet je extra betalen voor buiten/ binnen zetten, is er een (goede ) rijbak, kan je lekker buitenriijden in de omgeving, zijn de stallen groot, is er genoeg ruimte, moet je zelf je eigen krachtvoer kopen of zit dat in de prijs, geven ze genoeg ruwvoer per dag etc etc.
Maak voor jezelf eens een lijstje van wat jij belangrijk vind bij een stalling voor je paard en kijk of je die punten terugvindt bij de stalling in de buurt.

Wat een eigen paard kost is mega afhankelijk van wat je wil en zoekt. Stalling zal waarschijnlijk idd de grootste kostenpost zijn. Maar als je wilt lessen met je paard ben ik ook behoorlijk wat kwijt, zeker voor een privéles. Zadel, hoofdstel kosten ook wat, kleding voor jezelf. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

Dierenartskosten zijn natuurlijk niet van te voren te zeggen. Een verzekering, hmmmmm ALS je dat wilt zoek dan goed uit welke. Soms betaal je behoorlijk veel en wordt er weinig uitgekeerd. Je kan ook zelf een spaarpotje maken.
Laat bij aanschaf je paard in ieder geval wel goed keuren en vraag eens na of het paard altijd gezond is geweest.

Bolbi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 14:05

daarisdekaas schreef:
Wat leuk!

Ons eerste paard hebben onze ouders aan geholpen, dat was toen een nieuw paard op stal bij de mensen waar ik toen paarden bij reed. Ik was opslag verliefd en enkele maanden later was ze van mij en mijn zusje. Waar ik me goed in zou verdiepen is de verzekering inderdaad. Dit is mijn persoonlijke ervaring en mening natuurlijk, maar achteraf zou ik zelf geen verzekering afgesloten hebben. Deze was toen wij 'm afsloten niet gek duur, maar werd steeds duurder. Echter konden wij ook geen nieuwe, andere of aanvullende meer afsluiten omdat het paard toen klinische gebreken had en ouder was. Ondertussen bleef de prijs stijgen, maar hadden we ook geen buffer om de verzekering op te heffen. Ook kwamen er meer regels bij over wat wel en niet vergoed werd waardoor we alsnog best veel zelf moesten betalen. Wellicht zijn er nu betere verzekeringopties in paardenland hoor, dat weet ik niet, maar ik zou me hier wel goed in verdiepen.

Hoe ik het in de toekomst zou doen is om te zorgen dat voordat ik een paard koop al een buffer te hebben voor medische kosten (1000-2000 euro misschien?), en iedere maand een bedrag op die rekening te storten wat je anders voor verzekering zou uitgeven, voor dierenartskosten en andere onvoorziene kosten. Maar dat is persoonlijk want daarmee neem je natuurlijk ook het risico dat als er plots iets heel ingrijpends gebeurd dat je nog niet voldoende buffer hebt.

Ik zie ook dat je vrij jong bent en nu dus weer terug naar je moeder gaat. Ik weet verder niet wat de reden is en hoe lang je van plan bent om bij je moeder te blijven maar in deze is het denk ik ook handig om vooruit te kijken: heb je als je uit huis gaat nog steeds geld genoeg om je paard te onderhouden?

Bedankt voor je reactie. :) Ik ben van plan om genoeg te sparen tot ik bij mijn moeder woon om een paard + toebehoren aan te schaffen en dat ik zo'n 1500,- als buffer heb waar ik even mee vooruit kan. Het is inderdaad verstandig om sowieso elke maand een bedrag over te maken op een aparte rekening voor eventuele dierenarts kosten.

Ik wil sowieso een goede verzekering afsluiten, zolang deze redelijk qua prijs is en dat er goede overeenkomsten zijn.

Ik ben op het moment 21 jaar, en rond volgend jaar mijn MBO opleiding af. Mijn doel is om door te studeren aan het HBO, dat houdt in dat ik dan sowieso nog 4 jaar bij mijn moeder ga wonen. Ik heb een hele slechte band met mijn vader en woon momenteel alleen maar ik woon in het centrum van Den Bosch en dat is gewoon niet te betalen. Wanneer ik terug naar mijn moeder ga, heb ik genoeg geld om voor een paard te kunnen zorgen en te sparen, alleen wordt het misschien lastig als ik klaar ben met school maar ik ben sowieso nog van plan om bij mijn moeder te wonen ook als ik klaar ben met het HBO, zodat ik goed kan sparen en zonder problemen weer het huis uit kan. (Ik ben op mijn 18e uit huis gegaan omdat ik bij mijn vader woonde, en mijn moeder aan de andere kant van NL dus had op dat moment geen andere optie haha). Maar het paard zal nooit onder mijn omstandigheden lijden omdat hij/zij natuurlijk op #1 komt.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:07

Hee wat leuk!
Een eigen paard is leuk en leerzaam.

Houd er wel rekening mee dat je misschien wel weer op jezelf wil wonen.

Maar goed, geniet ervan. Mijn eerste paard had ik ook op pension waarbij andere pensionklanten mij tips gaven. Veel geleerd.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:08

Oh en verzekering is vaak alleen mogelijk wanneer je een keuring hebt laten uitvoeren.

En paarden die al gekeurd zijn, is ie voor de verzekering vaak verlopen: let hier dus goed op.

Bolbi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 14:11

Maris schreef:
Misschien dan ook een tip. Ga eens kijken op die stalling in de buurt. Ik weet niet wat je belangrijk vindt mbt de stalling ?
Let op zaken zoals : wordt er uitgemest voor je of niet, zijn de stallen schoon, komen de paarden veel buiten ( ook in de winter ), moet je extra betalen voor buiten/ binnen zetten, is er een (goede ) rijbak, kan je lekker buitenriijden in de omgeving, zijn de stallen groot, is er genoeg ruimte, moet je zelf je eigen krachtvoer kopen of zit dat in de prijs, geven ze genoeg ruwvoer per dag etc etc.
Maak voor jezelf eens een lijstje van wat jij belangrijk vind bij een stalling voor je paard en kijk of je die punten terugvindt bij de stalling in de buurt.

Wat een eigen paard kost is mega afhankelijk van wat je wil en zoekt. Stalling zal waarschijnlijk idd de grootste kostenpost zijn. Maar als je wilt lessen met je paard ben ik ook behoorlijk wat kwijt, zeker voor een privéles. Zadel, hoofdstel kosten ook wat, kleding voor jezelf. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.

Dierenartskosten zijn natuurlijk niet van te voren te zeggen. Een verzekering, hmmmmm ALS je dat wilt zoek dan goed uit welke. Soms betaal je behoorlijk veel en wordt er weinig uitgekeerd. Je kan ook zelf een spaarpotje maken.
Laat bij aanschaf je paard in ieder geval wel goed keuren en vraag eens na of het paard altijd gezond is geweest.

Ik heb sowieso al geregeld dat wanneer ik een paard ga kopen dat er een arts komt om het paard helemaal na te kijken. Dat vind ik ook heel belangrijk. Van wat ik heb gezien is de stalling in de buurt van mijn moeders huis een uitstekende stal waar alles bij inbegrepen zit! Natuurlijk ga ik dit nog goed uitzoeken en bespreken met de staleigenaar.

De kosten van zadel/hoofdstel etc. heb ik meegerekend in het bedrag wat ik nodig ga hebben. Ik wil geen topsport paard, maar gewoon een leuk recreatie paardje waar ik gezellig mee kan rijden en kan verzorgen. Ik heb op het moment geen behoefte aan wedstrijdrijden, dus dat scheelt ook hopelijk! Dus dit moet allemaal goed komen! Ik geef sowieso niet veel geld uit aan andere spullen zoals kleding oid. dus dat is fijn. Ik kan daardoor heel veel investeren in een goede omgeving en verzorging van het paard.

Bedankt voor je reactie!

Bolbi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 14:13

Knert schreef:
Oh en verzekering is vaak alleen mogelijk wanneer je een keuring hebt laten uitvoeren.

En paarden die al gekeurd zijn, is ie voor de verzekering vaak verlopen: let hier dus goed op.

Het lijkt mij ook super leuk en leerzaam om een paard te hebben! Fijn dat je die keuring even aankaart, dan kan ik daar ook goed op letten. Weet jij hoeveel het ongeveer kost om een paard te laten keuren?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:15

Leuk hoor, spannende periode.
Toen ik onze huidige pony ging kopen, kwam mijn dochter van een A pony, en ik van een groot paard van 1.75M.
Met een D-E pony op het oog moest ik alles nieuw kopen.
Mijn budget was dan ook gebaseerd op Paard, Uitrusting (waarbij een goed zadel verreweg de duurste investering is) en een hele pot met geld voor lessen en begeleiding.
Succes met je zoektocht

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:16

AvU schreef:
Knert schreef:

Het lijkt mij ook super leuk en leerzaam om een paard te hebben! Fijn dat je die keuring even aankaart, dan kan ik daar ook goed op letten. Weet jij hoeveel het ongeveer kost om een paard te laten keuren?

Rond de € 250,-- tot € 350,-- voor een klinische keuring.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:24

800-1000 voor een klinische en rontgologische keuring
informeer goed naar wat voor verzekering je wil.
Wil je echt goed verzekeren, dan zul je vaak ook foto's moeten maken.

Maar je hoeft niet te verzekeren hoor.
Heb er ooit een goed verzekerd. Was 50 euro per maand kwijt en nog was alles niet gedekt.
Uitindelijk heeft ie 9 jaar in de verzekering gezeten, mankeerde niets.

Nu heb ik een paard ook weer zonder verzekering,...maar heb dan ook een zeer ruime spaarpot. En spaar elke maand rustig 500-750 euro. Ik laat mij niet leiden door een verzekeraar zeg maar.

Keuren raad ik je wel aan. Verzekeren niet zo zeer.

Bolbi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 14:28

Knert schreef:
800-1000 voor een klinische en rontgologische keuring
informeer goed naar wat voor verzekering je wil.
Wil je echt goed verzekeren, dan zul je vaak ook foto's moeten maken.

Maar je hoeft niet te verzekeren hoor.
Heb er ooit een goed verzekerd. Was 50 euro per maand kwijt en nog was alles niet gedekt.
Uitindelijk heeft ie 9 jaar in de verzekering gezeten, mankeerde niets.

Nu heb ik een paard ook weer zonder verzekering,...maar heb dan ook een zeer ruime spaarpot. En spaar elke maand rustig 500-750 euro. Ik laat mij niet leiden door een verzekeraar zeg maar.

Keuren raad ik je wel aan. Verzekeren niet zo zeer.

Oh dat is redelijk prijzig, de keuring. Ik vraag me af of een verzekering een goede optie is want ik hoor meer negatief dan positief erover. Mensen die bakken met geld in een verzekering stoppen en als puntje bij paaltje komt wordt er nog niks gedekt.. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan kan ik beter elke maand geld opzij zetten inderdaad! Als ik een buffer heb van 1500/2000 is het dan verstandig om nogsteeds grote bedragen over te maken? Of red ik het dan ook met ongeveer 200/300 per maand over maken? Ik weet bijna 100% mocht er iets zijn en het wordt heel duur bij de dierenarts dat ik wel een paar familieleden heb die bijspringen of waarvan ik eventueel zou mogen lenen. En hoe groot is de kans dat je paard nou iets mankeert als je hem van te voren goed hebt laten nakijken? Ik maak me om niks zorgen alleen de dierenartskosten die er eventueel bij komen kijken is wel heftig haha!

daarisdekaasJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:04

AvU schreef:
Oh dat is redelijk prijzig, de keuring. Ik vraag me af of een verzekering een goede optie is want ik hoor meer negatief dan positief erover. Mensen die bakken met geld in een verzekering stoppen en als puntje bij paaltje komt wordt er nog niks gedekt.. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan kan ik beter elke maand geld opzij zetten inderdaad! Als ik een buffer heb van 1500/2000 is het dan verstandig om nogsteeds grote bedragen over te maken? Of red ik het dan ook met ongeveer 200/300 per maand over maken? Ik weet bijna 100% mocht er iets zijn en het wordt heel duur bij de dierenarts dat ik wel een paar familieleden heb die bijspringen of waarvan ik eventueel zou mogen lenen. En hoe groot is de kans dat je paard nou iets mankeert als je hem van te voren goed hebt laten nakijken? Ik maak me om niks zorgen alleen de dierenartskosten die er eventueel bij komen kijken is wel heftig haha!

Dat eerste wat je zegt over de verzekering kan ik me heel erg in vinden. Als je kijkt wat wij betaald hebben zo onderhand en wat wij uitgekeerd hebben gekregen (daarbij dat we een hoop niet uitgekeerd hebben gekregen) vind ik het echt zonde van het geld. Tja, mocht ons paard overlijden door natuurlijke omstandigheden zoals brand of bliksem krijgen we het verzekerde bedrag uitbetaald. Maar of dat nou zo belangrijk (of waarschijnlijk) is :') . Als je 200 a 300 per maand kan sparen kun je je buffer denk heel mooi opbouwen!

Klinische keuring ook zeker doen, bij een zelf gekozen dierenarts! Een röntgenologische keuring is erg duur maar eigenlijk ook aan te raden. Er zijn een hoop dingen die met het blote oog niet te zien zijn maar later voor heel wat problemen kunnen zorgen.

Wat ik me ook nog bedenk is ruim voor tuig en spullen inschatten. Bij het inschatten van dergelijke dingen heb ik al snel zo iets: 'tweedehands dit, goedkoopste van dat' en met veel dingen kan dat, maar soms heb je toch meer of duurdere dingen nodig dan dat je denkt. Zeker met zadels, wij zijn uiteindelijk met een zadel in een veel duurdere prijsklasse (lees, dubbel) uitgekomen omdat de zadels in een lagere prijsklasse niet goed lagen (en we hadden eigenlijk nog helemaal niet zo lang een tweedehands zadel die ook niet lekker lag). Maar dat ligt natuurlijk ook weer aan je paard en zijn rug en soms kan je het tuig ook weer overnemen bij de koop. :)

rsoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:35

Super leuk je eerste eigen paard!

ik ben sinds 1 februari ook gelukkige eigenaar van mijn eerste eigen paard en ik kan je vertellen je krijgt er geen spijt van! <3

het paard wat ik heb gekocht bereed ik al 3 jaar dus ik wist wat ik kocht.
de kosten die ik er tot nu toe aan heb gemaakt zijn:
- Osteopaat
- inentingen
- tandarts
- hoefsmid
dit wilde ik graag allemaal meteen goed hebben zodra hij van mij was zodat mocht er ooit iets in het gedrag van het paard veranderen dat ik dan meteen wist dat bovenstaande dingen helemaal nagekeken waren. en voor mij zelf gewoon een fijn gevoel om te weten dat bovenstaande allemaal goed was.

verder heb ik zelf een nieuw zadel aangeschaft. ik had er een zadel bijgekregen maar deze was oud en ik wilde liever dat het allemaal gewoon meteen goed was.

ik betaal 265,- per maand aan stalling. hier zit echt alles bij, van eten tot weidegang tot stal mesten.

natuurlijk heb ik ook nog wat geld uitgegeven aan dekjes en noem het maar op maar dit kun je natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt.

zolang er bij mij dus geen dierenarts aan te pas komt, betaal ik:
- 265 stalling maandelijks
- 5 euro p.w. les
- iedere 8 weken hoefsmid 30 euro

ik heb trouwens ook geen verzekering. precies om dezelfde reden als je hierboven zegt. vaak komt het voor puntje bij paaltje dat er niet veel vergoed wordt. ik ben dus begonnen met een eigen buffer en stort hier maandelijks wat geld bij!

alvast heel veel succes en natuurlijk al veel voor plezier met alles uitzoeken en kopen!

RedKiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:56

Super leuk dat je een paard gaat kopen :-) Ik heb mijn merrie ondertussen 2.5 jaar, en elke dag weer blij dat ik die beslissing heb gemaakt. Echter vielen de kosten iets hoger uit dan gedacht omdat ik vrij krap had gerekend, kan je dus aanraden niet het minimum te rekenen en ook rekening te houden met het feit dat kosten kunnen stijgen (jaarlijkse verhogingen etc). Kosten zullen voornamelijk bestaan uit stalkosten, en die zijn weer afhankelijk van locatie en wat is inbegrepen. Ik betaal in Zuid Holland op een all-inclusive stal 450 per maand, en daar komt hoefsmid, lesgeld, extraatjes en verzekering nog bovenop, en zo nu en dan nog de dierenarts.

Wat betreft verzekering, ik ga die van mij maar opzeggen, is echt zonde van het geld, zelfs nu mijn merrie 6 maanden geblesseerd is geweest heb ik nog steeds niet het geld eruit gehaald dat ik in zes maanden betaal aan de verzekering, laat staan de rest van het jaar. Je zal maar net pech hebben dat er dan net wat gebeurd, maar daar heb je dan een buffer voor zoals al eerder is gezegd, en je gaf zelf al aan dat je die hebt en verder uit gaat bouwen.

Nog een puntje wat heel belangrijk is en nog niet genoemd: sfeer op de stal waar je gaat staan. Het is zo belangrijk dat je je daar prettig voelt en met plezier naartoe gaat!! Ga er anders een paar keer naartoe, rij misschien een manege les mee om te zien hoe er met paarden wordt omgegaan, praat met andere klanten. Dan krijg je een beetje feeling voor de sfeer en of je het daar wel leuk vindt. De faciliteiten voor je paard moeten goed zijn, maar jij zal er ook elke dag moeten komen.

En last but not least: heb je een backup voor als jij niet kan gaan? Stel je bent ziek of bent langdurig uitgeschakeld door een ongeluk bijvoorbeeld, wie zorgt er dan voor je paard? Denk daar goed over na zodat je op alles voorbereid bent ;-)

Heel veel succes, en vooral plezier!!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:25

Bij mij is het destijds allemaal een beetje vanzelf gegaan.

Ik huurde het paard eerst en heb hem vervolgens gekocht. Toen bestond er nog geen internet (of amper).
Stal zoeken ging via via. Je rolt al snel erin door praten met je stal genoten. Op die manier kom je ook vaak aan je DA, hoefsmid, adresjes voor voer en andere atributen :D .

Ik heb mijn paard(en) een paar jaar verzekerd gehad tegen ongevallen, brand en hemelvuur en plotseling overlijden. Maar uiteindelijk heb ik die opgezegd en had ik gewoon een spaarpotje. Nu heb ik niet heel veel pech gehad met enorme rekeningen. Ik vind het bedrag wat jij voor ogen hebt een mooi bedrag.
Tuurlijk kun je altijd meer sparen...altijd handig. Maar als het zover is en het paard staat er kun je jezelf ook gaan afvragen hoever ga je in bepaalde situaties.

Verder vind ik de stalling wel heel belangrijk. Mijn paard moet daar wonen namelijk.
Persoonlijk zie ik hem dan veel buiten met maatjes en het juiste voer/verzorging. Staat hij een aantal uur op stal dan wil ik dat de stal lekker schoon is. Ik slaap zelf ook niet in mijn eigen stront.

Als je een buiten rijder bent zoek een stal waar meer gelijk gestemde mensen staan. Op een wedstrijd gerichte stal ga je niet gelukkig worden.

Zo en nu nog een leuk paard :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:39

Maar ga je bij je moeder wonen zodat je een paard kunt kopen of ga je bij je moeder wonen en heb je daardoor de mogelijkheid om een paard te kopen? En los van dat, studeren kost tijd en geld dus misschien een optie om je koopplannen toch nog even uit te stellen tot je je propadeuse hebt , dan weet je hoeveel tijd je met studeren kwijt bent. En daarnaast een goede manege zoeken om het rijden weer op te pakken want een eigen paard is heel leuk maar kost veel tijd en zeker veel geld.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:07

Als je 8 jaar niks met paarden hebt gedaan vind ik het wel een grote stap om direct een paard te kopen. Financieel, maar ook qua tijd - wat bigone zegt hierboven. Je moet er gewoon heel goed over nadenken, het is nogal een aanschaf :) . Misschien kun je beter eerst een tijdje een paard bijrijden of leasen en dan pas besluiten of je echt zelf ééntje wilt?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:08

Neem iemand mee die kritisch kan kijken. Want zelf ga je automatisch door een roze bril heen kijken bij aanschaf.

Liefst een paar keer rijden voor je tot koop over gaat en een bloedje laten trekken zodat je zeker weet dat ze geen verdovende /rustgevende middelen in zich had op het moment van de laatste keer proefrijden.

Naja en laten keuren hé! Klinisch sowieso. Maar rontgenlogisch kan ook als je in de toekomst wedstrijden wilt rijden.