Welke stokmaat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_xxx

Welke stokmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 14:30

Hoi allemaal,

Na jaren op manages gereden te hebben, wil ik eind dit jaar graag een eigen paard/pony aanschaffen.
Nu is mijn vraag, naar welke stokmaat kan ik het beste kijken?

Op de manege rijd ik op een paard van circa 1.67m. Qua maat staat dit prachtig. Ik heb echter een spierziekte en evenwichtsstoornis, waardoor alles voor mij net wat moelijker is. Paardje wordt ook voor mij op- en afgezadeld op de manege. Voor een eigen paard zou het dus fijner zijn als het beestje iets kleiner is, zeker bij het opzadelen en het opstappen.
Ik zou een paardje zoeken voor de recreatie, veel buitenritjes en lange teugel werk in de bak.
Ik ben 1.65 en weeg 62 kg.

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren!

Skippy01

Re: Welke stokmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:38

Is het niet handig om dan te kijken naar een wat kleinere wat stevigere?
Ik ben zelf 1,75m en mijn haflinger merrie is 1,49m. En dat misstaat niet.
Een haflinger / tinker / fjord / andere grote d- of e-pony lijkt me met jouw lengte prima hoor!
Of als je wat sportiever wil: een quarter horse bijv. (hangt een ander prijskaartje aan vaak wel).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:38

Is het de bedoeling dat je je eigen paard wel zelf op- en afzadelt?

Want dan zou ik gaan voor een leuke e-pony.
Een haflinger kan ook goed, al neem ik aan dat je dan wel een heel betrouwbare en niet te ontdeugende haf moet hebben. Geen idee hoe het aanbod daarin is :o

Je bent vrij klein, dus ik denk dat je in de kleine maten, zelf nog met D-pony's, prima rond kan. Even afhankelijk van wat je zelf allemaal moet en kan doen...

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:39

Ik denk dat als je een steviger type paardje vind je met de 145 al een heel eind komt, ikzelf heb een ijslander van 138. Kan ook maar zou net wat mooier staan als hij wat groter was geweest hahah.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:39

Janine1990 schreef:

Een haflinger kan ook goed, al neem ik aan dat je dan wel een heel betrouwbare en niet te ontdeugende haf moet hebben. Geen idee hoe het aanbod daarin is :o

Je bent vrij klein, dus ik denk dat je in de kleine maten, zelf nog met D-pony's, prima rond kan. Even afhankelijk van wat je zelf allemaal moet en kan doen...

Dat aanbod is prima hoor ;)
Kwestie van een haf bij een serieuze ruiter vandaan halen, die een nette basisopvoeding gehad heeft. Het zijn nét echte paarden :+ :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:43

Skippy01 schreef:
Janine1990 schreef:

Dat aanbod is prima hoor ;)
Kwestie van een haf bij een serieuze ruiter vandaan halen, die een nette basisopvoeding gehad heeft. Het zijn nét echte paarden :+ :j

Haha ben ik helemaal van overtuigd inderdaad, dat het echte paarden zijn :P
Maar heb altijd een beetje de indruk dat ze worden gezien als 'leuk, lekker makkelijk paard'. Waar vervolgens gigantisch tegenvalt, waardoor je best wel veel rotzooi krijgt in het aanbod ervan. Omdat mensen er toch maar weer vanaf moeten omdat het tegenvalt :+

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:48

Dat klopt ook wel een beetje hoor. Ze hebben een makkelijke stokmaat, en zijn meestal niet zo heet. Maar verder zit er wel een kop op.
Ik ben positief bevooroordeeld: zelf een jonge haf van nu bijna 5, waar in de basis alle knoppen opzitten (stap, draf galop, achterwaarts, stelling, buiging) en we nu gaan verder verwerken aan de buiging en de eerste zijgangen. Ook pakt ze het werken aan de hand top op en springt ze alles waar ik haar voor zet.
Máár daar zit wel werk in.
Daarom gewoon bij iemand kopen die er wel iets mee doet, zodat zo'n dier niet als boscrosspony alleen gebruikt is.
Zo stond (staat?) de moeder van mijn merrie te koop bij de fokker: pony heeft Z dressuur gelopen bij hen, springt, crosst, gaat op buitenrit... maar ja, héle serieuze jonge amazones erop gehad ook altijd.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 14:57

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ja, ik zal zelf op en afzadelen, poetsen ed. Alleen het uitmesten wil ik uitbesteden, maar dat komt wel goed.

Uiteindelijk ligt het er natuurlijk aan hoe het staat als ik erop zit, maar ik vind het erg fijn om jullie ideeën te horen. Dat zoekt net iets makkelijker, als je weet waar je naar kunt kijken.
Haflinger lijkt me geweldig! Ik heb heel lang op een hafje gereden. Liever lui dan moe en stronteigenwijs, maar vrijwel bomproof en deed bijna nooit gekke dingen.
Quarters heb ik toevallig ook naar gekeken. Wel vaak western beleerd en ingereden, dus ik weet niet of dat een problem is als ik dan Engels wil rijden? :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:01

Britt_xxx schreef:
Quarters heb ik toevallig ook naar gekeken. Wel vaak western beleerd en ingereden, dus ik weet niet of dat een problem is als ik dan Engels wil rijden? :)

Natuurlijk niet! Je moet niet verwachten dat je de oprichting gaat krijgen die je in de GrandPrix wil hebben, maar ieder gezond paard kan de basissport dressuur gewoon doen hoor :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:04

Nouja, uitmesten heeft weinig met een stokmaat van doen he :P

Voor het opzadelen is het dan ook wel relevant of je op een krukje kan staan... Ik ben zelf 1.86m dus ik heb niet zo snel het probleem dat een paard te groot voor me is (eerder te klein), maar zou ik een paard van mijn eigen hoogte moeten opzadelen, dan moet ik echt boven mijn macht tillen.
Voor jou de vraag, kan jij dat? Zonder dat je achterover zeilt? En ik weet niet wat voor spierziekte je hebt, maar misschien valt krachtverlies wel onder de symptomen? Dan zou ik echt niet voor een paard van 1.65m gaan.

Ga ik uit van mijn paard, die is 1.68m, opzadelen is piece of cake. Vlechten (het is een fries, dus hij heeft altijd een vlecht in) moet ik wel vanaf een krukje doen.
Dus ik zou als ik jou was ook echt paarden/pony's van 1.45m niet uitsluiten... En afhankelijk van je aandoeningen misschien juist mijn pijlen richten op die stokmaat.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 15:13

Op een krukje staan is helaas geen optie voor mij, precies om wat je zegt, de kans bestaan dat ik ervan af val. En ik heb inderdaad ook lichte tot matige spierzwakte in armen en benen.
Daarom ben ik opgelucht dat jullie aangeven dat een kleinere pony ook een optie is. Anders wordt opzadelen wel een probleempje, en ik wil dit graag zelf kunnen, ook als ik met peerd op stap ga bijvoorbeeld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:15

Als het vanwege je eigen lengte is zou je ook voor een breed paard kunnen kijken. Daar steken je benen minder gauw onderuit dan een smalle. Ik ben 1,82 meter, mijn paardje 1,34. En ja, m'n voeten komen er wel ietsjes onder uit maar veel minder dan wanneer hij rank gebouwd zou zijn. Hij is zeg maar het type waarvan je de rug heel goed zou kunnen gebruiken om een afgietsel voor een eettafel van te maken.

_irene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:29

Criollo’s zijn ook kleiner van formaat.

Chabby2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:35

Ik denk dat een Welsh K ook een leuk ras voor jou kan zijn.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:38

Modder schreef:
Ik denk dat een Welsh K ook een leuk ras voor jou kan zijn.

En dan niet verwarren met een welsh cob, want die kunnen met spierproblemen wel wat lastig uit te zitten zijn denk ik... ;)

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:13

Ik ben 1,65 en rijd op een (rondgeribte) D pony van 1,42. Ik heb geen lange benen en dit past prima. Ik kom niet met mijn benen onder haar buik uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:18

Heb je al eens bij de gangenpaarden rassen gekeken? Deze zijn kleiner en hun extra gang is een voordeel voor mensen met fysieke problemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:24

SVRL schreef:
Heb je al eens bij de gangenpaarden rassen gekeken? Deze zijn kleiner en hun extra gang is een voordeel voor mensen met fysieke problemen.

Ja, hartstikke leuke theorie. Maar een gangenpaard vereist ook wel een ruiter die handig genoeg is om bij het paard al die gangen uit elkaar én goed gelopen te houden. En gangenpaarden zijn in aanschaf behoorlijk duur. Daarnaast zit niet elk gangenpaard even comfortabel, net als bij een drieganger geldt dat hoe meer beweging hoe minder fijn het zit.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:28

Een stevige d pony zou echt geen enkel probleem moeten zijn hoor. Ik ben ietsje kleiner dan jij, rond de 60 kg en stap regelmatig op een redelijk stevige c pony, staat niet eens gek.
Mijn eigen ‘paard’ is een tinker van 1.56, zeker geen buffel qua bouw, wel behoorlijk breed in de rug en schouders. Daar kom ik met mijn voeten lang niet onderuit. Aangezien mijn paard enorm braaf en geduldig is maar verre van traag, wordt hij weleens ‘uitgeleend’ aan diverse ruiters. Een tijd terug gebruikt voor de eerste rijlessen van de man van een stalgenoot, de beste man is ruim 1.90 lang, en zelfs dat paste eigenlijk heel behoorlijk.
Een kennisje van me met een lichamelijke beperking (spierziekte) heeft hem ook vaak gereden, en hoewel hij groter is dan waarmee normaal op rijdt (fjorden) is hij voor haar makkelijk zelfstandig op te komen vanwege het feit dat hij als een standbeeld stil staat en niet onder de indruk is als er iets anders dan anders gaat.
Karakter lijkt me voor TS dus minstens net zo belangrijk als maat. En dat soort bomproof karakters zul je idd meer vinden bij de haflingers, tinkers, en andere stevige pony types.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:08

Koper schreef:
SVRL schreef:

Ja, hartstikke leuke theorie. Maar een gangenpaard vereist ook wel een ruiter die handig genoeg is om bij het paard al die gangen uit elkaar én goed gelopen te houden. En gangenpaarden zijn in aanschaf behoorlijk duur. Daarnaast zit niet elk gangenpaard even comfortabel, net als bij een drieganger geldt dat hoe meer beweging hoe minder fijn het zit.

Niemand hier weet over welk budget TS beschikt of hoe kundig zij als ruiter is. Daarnaast zijn er mensen die haar kunnen begeleiden als ze hulp nodig heeft. En ze hoeft de extra gang er ook niet uit te rijden, de meeste gangenpaarden zitten ook in hun draf en galop veel zachter als een gewone 3-ganger. Of ze kan gaan voor een kruising, ken iemand die een kruising lusitano/rocky mountain fokt. Daar zitten er ook tussen die gaiten en ze zijn een pak goedkoper als een gewone rocky.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 17:36

Bedankt voor het meedenken allemaal.

Supertje schreef:
Karakter lijkt me voor TS dus minstens net zo belangrijk als maat. En dat soort bomproof karakters zul je idd meer vinden bij de haflingers, tinkers, en andere stevige pony types.

Zeker! Het vinden van het perfecte paardje zal heel wat voeten in de aarde hebben. Ik verwacht niet 1, 2, 3 een paard te hebben. Gelukkig heb ik geen haast.

Ik had nog niet bij de gangpaarden gekeken. Ik sta open voor vrijwel elk ras, zolang het paardje maar perfect bij me past qua karakter, stokmaat etc. Al heb ik 0 ervaring met gangenpaarden.

Ik zal dit topic niet te veel onderspuwen met randinformatie zoals budget ed. Maar aangezien ik geen wedstrijdambities heb en meer een maatje voor het leven zoek, ben ik niet van plan extreem veel geld uit te geven. Zoals het er nu voorstaat, €7.000-€8.000 maximaal. Ik denk dat dit vrij reëel is. Anders hoor ik het graag.
Qua kundigheid als ruiter, tsja. Ik zit mijn paard niet in de weg tijdens het rijden, rij graag met zachte hand en hulpen, gewoon lekker samen ontspannen. Galop is af en toe een dingetje als ik uit balans raak, maar dit gaat steeds beter. Ik vind mijzelf wel bekwaam genoeg om een eigen paard te bezitten.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:44

Mocht je voor een Haflinger willen gaan dan is je budget meer dan toereikend en ook een ander leuk paard/pony moet ruimschoots haalbaar zijn.

Zelf ben ik 1.76m en heb op dit moment een bijna 6 jarige Haflinger van 1.46m in de M1 dressuur. Mijn 3 jarige wordt groter, zo'n 1.54m verwacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:21

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 00:42

Op een ‘kleinere’ pony pas je denk ik goed hoor! Zolang de pony niet heel smal gebouwd is. Super leuk dat je een eigen paardje gaat nemen!

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 14:13

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik zal mijn zoektocht richten op pony's met een stokmaat van 1.45 tot ongeveer 1.55 denk ik. Net wat voor paardje het is.
Op zich had ik het idee om ook naar een New Forest pony te kijken omdat ik daar in het verleden een zeer goede ervaring mee heb gehad. Haalbaar volgens jullie, bij een robuust paardje met een stokmaat van 1.47 of groter?