Ruiter heeft geen controle op paard

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Ruiter heeft geen controle op paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 11:50

Alvast bedankt voor het lezen!
Als er iemand is die denkt te weten over wie dit gaat plaats dit dan alsjeblieft niet in het topic, maar stuur een pb.

Een tijdje geleden is er een nieuw meisje komen rijden op de plaats waar ik rij.

Nu is het een heel onzekere ruiter die eerst met de eigenaresse ging wandelen om het paard waar zij mee rijdt te leren kennen. Dit is van het begin niet zo goed verlopen.
Het paard is een pittige merrie met veel bloed en heeft echt een rustige ruiter nodig die correct met haar om gaat. Ik heb vroeger veel met de merrie gereden dus ik ken haar wel, maar onze karakters passen niet echt bij elkaar waardoor ik verder niet meer met haar reed.

De eigenaresse zag het op een bepaald moment niet meer zitten om met haar op wandeling te gaan waardoor ze aan mij vroeg of ik niet mee wou gaan aangezien ik de omgeving en de paarden goed ken. Ik zei natuurlijk ja, maar ik wist verder niet wie het was of hoe ze in omgang met de paarden is.

De eerste keer dat we op buitenrit gingen was al niet gemakkelijk omdat ze echt geen controle heeft. De merrie wordt heet en komt in verzet als ze spanning voelt. Volgens haar was het niet haar fout en ben ik halverwege gewisseld van paard. Bij mij was er niks aan de hand en ik kon met een los teugeltje verder stappen.
Toen ze zag dat de merrie wel degelijk rustig was wou ze er terug op. Natuurlijk schoot paardlief weer onmiddelijk in de stress toen ze eenmaal in het zadel zat. Ik heb haar toen telkens gezegd hoe ik het doe en heb haar tips gegeven, dit hielp, maar ik werd er echt moe van := . Aangezien dit de eerste keer was had ik er wel begrip voor dat het zo gelopen was, maar ik had niet genoten van de buitenrit.

Afgelopen keer zijn we voor de 2e keer weggeweest. Het was heel mooi weer waardoor er meer wandelaars waren. We waren nog maar net in het bos toen we voorbij een weide met andere paarden kwamen. Deze waren aan het rennen waardoor die van haar schrok. Ze blies zich helemaal op met de staart in de lucht. Ze werd hier heel bang van en riep dat ze eraf ging springen (ze was gewoon wat ter plaatse aan het trippelen ). door haar geschreeuw en getrek aan de teugels werd dat paard nog heter en begon die van mij ook nerveus te worden :roll: . Er stonden wandelaars rond ons waardoor ik iedereen aan de kant heb gestuurd en tegen haar heb gezegd dat ze erop moest blijven zitten en de teugels los moest laten. Toen ze dit deed ontspande haar paard wat en zo hebben we telkens een paar pasjes kunnen zetten.
Bij angst moest ze van mij stilstaan, paard laten kijken, teugels los en zelf blijven ademen en ontspannen. en dit hebben we een paar keer herhaald tot we door konden wandelen.
De rit was in het algemeen niet ontspannen, maar er het was voor mij echt niet leuk omdat ik die van mij rustig moest houden om haar en haar paard niet op te jagen. Ik heb het gesprek proberen te openen over hoe ik mij hier door voelde, maar dat komt precies niet aan. Haar reactie op alles is 'ja ik moet het toch ooit leren'. Dit snap ik wel, maar de basis zit er totaal niet.

Nu vroeg ze weer of ik mee wou en ik heb tegen haar gezegd dat het misschien beter is om eerst aan de hand buiten te gaan wandelen om op deze manier rust en ontspanning te vinden. Ik wil eventueel wel met die van mij mee ook aan de hand zodat ze niet alleen wilt. Rijden kan ze nog in de piste als ze dat echt zou willen. Hier antwoordde ze op dat ze het nut hier niet van inziet en dat ze zondag alleen gaat rijden. Ze wilt enkel rijden en de rest interesseert haar precies niet zoveel -O- .
Ik zie dit echt fout aflopen en ik kan niet tot haar doordringen dat er geen basis vertrouwen is...
Het zijn mijn paarden niet en ik ben me hier wel bewust van, maar ik rij deze paarden al van mijn 11e dus ik trek me het wel aan.

Ik weet niet echt wat ik met dit topic wil bereiken. Ik denk dat ik het gewoon even van mij af wil schrijven...

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Ruiter heeft geen controle op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:02

Oog-kleppen op, laten voor wat t is. Wie niet wil leren moet maar voelen. jij bent niet verantwoordelijk voor de persoon. Als er iets gebeurt in bij zijn van jou, heb jij weer een trauma en s(on)schuld gevoel, dat wil je niet!

Isabel_k

Berichten: 4775
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:02

Is het geen optie om eerst in de bak te rijden of op een weiland? Misschien voelt een hek voor haar ook iets veiliger en op deze manier kan je haar goed begeleiden. Pas als het vertrouwen van alle kanten is (van jou, van het paard en natuurlijk van haarzelf), dan pas een rustige staprit.

Ik snap echt dat ze heel graag wil rijden, maar zo op buitenrit klinkt niet als een goed plan.

tamary

Berichten: 29324
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ruiter heeft geen controle op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:10

Ze heeft duideijk niet door dat er in de basis wat mist en dat dat niet op buitenrit op te lossen is, omdat daar de gaten niet zitten. Begrijpelijk dat je geen instructrice wil zijn, je rijdt daar voor je plezier, niet als werk.

BlueAmethyst

Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-18

Re: Ruiter heeft geen controle op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:15

Eigenaresse erop aanspreken?
Als jij er last van mee hebt, mag je gerust weigeren om nog met haar op buitenrit te gaan. Zeker als er gevaarlijke situaties van komen.

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:16

Misschien even met de eigenaar praten, uitleggen dat je niet mee wilt gaan omdat de band tussen het paard en de nieuwe berijder nog onvoldoende is, en dat het paard nog geen vertrouwen genoeg heeft in de ruiter om veilig op buitenrit te gaan. Dat je graag weer meegaat zodra die beter geworden is en jullie veilig(er) op pad kunnen gaan.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 22-02-19 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:16

Wauw ik zou er dus echt niet blij mee zijn als mijn buitenritpartner zo'n topic over me opende op het grootste paardenforum van NL!

Niet sportief van je TS, sorry.

Zeg dan gewoon dat je geen zin meer hebt om met haar te rijden en laat ze het zelf uitzoeken. Stel je voor dat iemand dit herkent, of erger nog: zij zelf dit leest :n

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:23

Citaat:
De eigenaresse zag het op een bepaald moment niet meer zitten om met haar op wandeling te gaan waardoor ze aan mij vroeg of ik niet mee wou gaan aangezien ik de omgeving en de paarden goed ken. Ik zei natuurlijk ja, maar ik wist verder niet wie het was of hoe ze in omgang met de paarden is.


Hier gaat het in mijn ogen mis. Jij bent niet verantwoordelijk om met een andermans dieren op pad te gaan, mooi dat je het geprobeerd hebt.
Maar ik zou terug koppelen aan de eigenaresse dat je het niet ziet zitten en dat zij een andere oplossing moet zoeken.

Niet meer op pad gaan met elkaar, zo te lezen gaat het van kwaad tot erger.
Straks zit je beide met een gestrest gevoel er op en breng je dat over op de paarden, dat gaat voor situaties zorgen waar niemand blij van wordt.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:27

Secretly schreef:
Oog-kleppen op, laten voor wat t is. Wie niet wil leren moet maar voelen. jij bent niet verantwoordelijk voor de persoon. Als er iets gebeurt in bij zijn van jou, heb jij weer een trauma en s(on)schuld gevoel, dat wil je niet!


Zeker hoor. Van een gebroken nek of ledemaat zal ze leren!

:(

Roodvos

Berichten: 6768
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:30

Ik begrijp dat je verantwoordelijkheid voelt naar de paarden, maar heel kortaf: je wil de merrie zelf niet rijden, dus je kan er weinig van vinden als een ander dat dan doet. En je kan er nog minder van vinden dat je van mening bent dat die ander dat dan fout doet.

De eigenaresse van de paarden vindt kennelijk dat het kan, de nieuwe amazone vindt zelf ook dat het kan. Tja, dat heb je dan maar te accepteren. Niet jouw paard, niet jouw probleem.

En dat gezegd hebbende: je moet het ook niet jouw probleem laten maken. Jouw taak is het aan jou toevertrouwde paard naar eer en geweten te rijden. En als je het niet vertrouwd met de nieuwe ruiter naar buiten te gaan, moet je dat ook niet (meer) doen. En dat mag (moet) je desgevraagd wel aan de eigenaresse doorgeven.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:30

MarliesV schreef:
Citaat:
De eigenaresse zag het op een bepaald moment niet meer zitten om met haar op wandeling te gaan waardoor ze aan mij vroeg of ik niet mee wou gaan aangezien ik de omgeving en de paarden goed ken. Ik zei natuurlijk ja, maar ik wist verder niet wie het was of hoe ze in omgang met de paarden is.


Hier gaat het in mijn ogen mis. Jij bent niet verantwoordelijk om met een andermans dieren op pad te gaan, mooi dat je het geprobeerd hebt.
Maar ik zou terug koppelen aan de eigenaresse dat je het niet ziet zitten en dat zij een andere oplossing moet zoeken.

Niet meer op pad gaan met elkaar, zo te lezen gaat het van kwaad tot erger.
Straks zit je beide met een gestrest gevoel er op en breng je dat over op de paarden, dat gaat voor situaties zorgen waar niemand blij van wordt.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Niet van haar probleem jouw probleem maken.
Goed dat je het hebt geprobeerd, het werkt niet, dus niet voor herhaling vatbaar.
Jouw plezier en veiligheid moet niet in gevaar komen door dit soort combinaties.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:43

Ik volg even. Heb een soortgelijk probleem met een ruiter die totaal geen controle heeft maar wel alles wil doen. Ooit zelf ook eens een topic over geopend. voor diegene die dit niet sportief vinden van de ts: ik vind het alleen maar logisch om advies te vragen hoe met zulke situaties om te gaan.soms is het gewoon moeilijk en is een nuchtere kijk van buitenaf zeer welkom. Ook in dit topic. Niemand is herkenbaar. Dus stel dat dit meisje er toch ooit achter komt kan ze alleen maar te weten komen dat anderen haar acties niet verantwoord vinden en zich zorgen maken. Dat Lijkt mij eerder positief werken om iemand tot nadenken te zetten alvorens ongelukken gebeuren ipv te doen alsof de nieuwe Calimero tot leven is gekomen.

Voor TS: als het voor jou niet leuk is, dan is er natuurlijk niemand didie jou verplicht om het te doen. Laat het verder gewoon gaan, meer dan adviseren om eerst in de piste de controle te hebben kan je niet doen.
Mijn ervaring is dat er meestal veel meer begeleiding nodig is dan wat een stalgenootje zo even kan geven.
Je kan gewoon eerlijk zeggen dat het voor jou te lastig is als ze haar paard niet kan laten ontspannen en dat je eventueel wel weer mee wil als er wat meer controle is. Dan is het voor haar ook gewoon duidelijk. En inderdaad: jou veiligheid (en die van haar) voorop!

Equos

Berichten: 37
Geregistreerd: 20-05-18
Woonplaats: Hogwarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:31

Ik denk dat je moet kijken wat het veiligst is voor iedereen, ik snap dat je aardig wil zijn en haar probeert te helpen, maar als zij het niet snapt waarom jij het zegt, helpt dat ook niet echt. Probeer het anders nog een keertje duidelijk uit te leggen aan haar, of de eigenaresse. Als dat niet werkt dan heb je je best gedaan en is het niet meer jouw probleem, ik snap dat het lastig is, maar je gaat jezelf en je paard niet onnodig in gevaar brengen :)

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:00

Jazzie03 schreef:
Rijden kan ze nog in de piste als ze dat echt zou willen. Hier antwoordde ze op dat ze het nut hier niet van inziet en dat ze zondag alleen gaat rijden. Ze wilt enkel rijden en de rest interesseert haar precies niet zoveel -O- .


Ik snap die bijrijder eigenlijk totaal niet.
Buitenrijden met begeleiding, zo in de stress schieten dat je eraf wil, en toch niet zelf opteren om dan maar "veilig binnen" te blijven tot het daar super loopt en je weer lef hebt om naar buiten te gaan?

Ja, je moet het leren, maar dit is wel erg extreem.
Ik heb hem ook aardig genepen tijdens het eerste half jaar dat ik mijn ruin buiten reed (ik rijd meestal op kop), ook lief stalgenootje dat veel met mij gewandeld heeft, maar NOOIT dat ik geen controle had en als het toch eens moeilijk werd en begeleidend paard ook vertikte de leiding te nemen, ging ik er met de glimlach af om 50 meter verder er weer op te klimmen.
Als je merkt dat je met je gedrag anderen echt stoort, dan blijf je toch op stal rijden?

BigOne
Berichten: 38687
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ruiter heeft geen controle op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:05

Gewoon weigeren en dit ook zo benoemen naar haar en de eigenaar. Duidelijk zeggen dat zolang zij zo gespannen is jij daar niet de verantwoording voor neemt, ook geen wandeling aan de hand want dat lost zeker het probleem niet op.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ruiter heeft geen controle op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:12

Ik zou heel eerlijk zeggen dat je haar niet vertrouwd vind op buitenrit en niet met haar mee wilt. Eerst een basis opbouwen in de bak en over een paar maand weer eens kijken of je het dan wel ziet zitten. Je wordt er vast niet haar grootste vriendin mee maar liever dat dan lijdzaam toezien hoe het misgaat toch?

Koper

Berichten: 30565
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:18

TS als ik jou was zou ik even aan de modjes vragen of ze je topic willen verwijderen. Het is niet zo tof om op deze manier iemand te bespreken.

Verder sluit ik me aan bij de overige reacties. Je hebt je best gedaan maar het is niet aan jou om dit op te lossen. Ga gewoon je eigen paard rijden en laat de eigenaar en die griet het samen uitzoeken. Het is lief dat je je er zorgen om maakt maar blijkbaar kost het jou je plezier in het rijden en wordt er weinig met je tips gedaan. Dat gaat je op den duur opbreken.

BigOne
Berichten: 38687
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:32

Koper schreef:
TS als ik jou was zou ik even aan de modjes vragen of ze je topic willen verwijderen. Het is niet zo tof om op deze manier iemand te bespreken.

Verder sluit ik me aan bij de overige reacties. Je hebt je best gedaan maar het is niet aan jou om dit op te lossen. Ga gewoon je eigen paard rijden en laat de eigenaar en die griet het samen uitzoeken. Het is lief dat je je er zorgen om maakt maar blijkbaar kost het jou je plezier in het rijden en wordt er weinig met je tips gedaan. Dat gaat je op den duur opbreken.

Hoezo verwijderen, dit gaat tenminste ergens over, namelijk het voorkomen van ernstige ongevallen.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:48

Ach kom, TS komt ten eerste uit het Belgische Limburg, zo overdreven veel Belgen zitten hier niet op het forum. En als het meisje waar dit topic over gaat het wel leest tja..? TS heeft met haar willen praten, zij wilt niet luisteren dus TS opent hier een topic. Dat mag ze toch gewoon doen? Genoeg topics op Bokt die over specifieke mensen gaan. Sterker nog, heel veel reacties op Bokt gaan over mensen, mag je hier dan over niemand meer praten? Denk dat Bokt snel leeg zal lopen..

Verder heb ik helaas niet echt tips voor je TS, ik denk dat het voornaamste al gezegd is. Je kan de eigenaar van het paard aanspreken en duidelijk maken dat jullie niet meer samen op buitenrit gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:02

DezeNaam schreef:
Ach kom, TS komt ten eerste uit het Belgische Limburg, zo overdreven veel Belgen zitten hier niet op het forum. En als het meisje waar dit topic over gaat het wel leest tja..? TS heeft met haar willen praten, zij wilt niet luisteren dus TS opent hier een topic. Dat mag ze toch gewoon doen? Genoeg topics op Bokt die over specifieke mensen gaan. Sterker nog, heel veel reacties op Bokt gaan over mensen, mag je hier dan over niemand meer praten? Denk dat Bokt snel leeg zal lopen..

Verder heb ik helaas niet echt tips voor je TS, ik denk dat het voornaamste al gezegd is. Je kan de eigenaar van het paard aanspreken en duidelijk maken dat jullie niet meer samen op buitenrit gaan.


Hier een Belgisch Limburger. :D

Nee, ik snap TS wel hoor. En snap de eigenaar niet. Zelf ben ik heel strikt op mijn paarden. Heb ook al iemand van de mijne geplukt, omdat ik voelde dat hij stress begon op te bouwen bij die persoon. Zo iemand komt op mijn paard niet op. Zit nu met een jong paard en een vrij groen verzorgstertje, zij mag hem van mij niet rijden. Enkel stappen onder mijn toezicht is toegelaten. Begrijp dus echt niet hoe een eigenaar zo laks met zijn/haar paarden kan zijn.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 17:07

Bedankt voor de reacties! Ik heb besloten dat ik voorlopig niet meer op buitenrit ga met haar omdat ik me er niet goed bij voel en omdat ik mij super schuldig zou voelen als er wel iets zou gebeuren. Aan de hand wil ik het wel nog doen.

Ook heb ik het opengetrokken met de eigenaresse en zij snapt me volledig, vooral het stuk dat er nog geen vertrouwen is.
Verder ga ik het ook nog met haar bespreken en dan doet ze er maar mee wat ze wilt...

Overigens heb ik nooit een naam of plaats genoemd die terug naar haar te leiden zijn. Ik snap dat sommige mensen dit niet vinden kunnen, maar ik vind dit wel kunnen. Zeker omdat ik ook nergens gezegd heb dat ik ze geen toffe meid of een slechte ruiter vind.

Heeft iemand nog een tip hoe ik nog eens duidelijk, maar vriendelijk kan uitleggen hoe gevaarlijk het kan zijn om geen/weinig controle te hebben?

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:12

Lijkt me een vervelende situatie hoor TS. Ik zou allereerst absoluut niet meer mee gaan. En daarbij ook de eigenaar inlichten en beschrijven dat de buitenrit niet goed ging en dat het naar jouw mening niet verantwoord is als zij op pad gaat.
En dat is alles wat je eraan kunt doen.

De eigenaar loopt een reeel risico om aansprakelijk te zijn voor eventuele schade, dus het lijkt mij een goede reden voor de eigenaar om hier in te grijpen (ik weet niet precies hoe de aansprakelijkheid in Belgie verloopt maar ik ga er vanuit dat het niet heel anders is dan in Nederland en dan loop je wel een risico.) Maar jouw mogelijkheden zijn beperkt.

Wellicht kun je je zondag zo timen dat je vooral ook niet in de buurt bent, op het tijdstip dat zij zou gaan rijden, dat scheelt misschien iets aan stress.

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Ruiter heeft geen controle op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:40

Ik zie ook geen graten in je post hoor TS. Gewoon nette uitleg over je observatie.
Overigens vind ik het van de eigenaar uit ook wat onvoorzichtig. Als het bij haar al niet super gaat, waarom dan laten buiten gaan zonder jouw hulp/controle met een derde?

Overigens ben ik het wel eens dat je nog eens met de eigenaar moet babbelen. Misschien hoopte die op een mirakel als jij te paard mee ging. Ze heeft geen glazen bol, dus moet je haar inlichten hoe het liep, dat is wel zo netjes.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:51

Ik ben het eens met de rest van de posters. Ook ik zou adviseren je handen ervanaf te trekken. Als dit zo doorgaat, eindigt het zonder meer in een drama, en soms is het verstandiger je verantwoordelijkheid te nemen door te zeggen dat je hier niet meer mee gaat, omdat je het niet verantwoord vindt. Dan kan jou ook niets in de schoenen worden geschoven, moest er iets mis gaan. Ik denk dat het wijs is om het ook zo met de eigenaar te bespreken.
Verder kun je de situatie heel goed beschrijven, ik zou dit dus ook naar de eigenaar toe doen, zodat zij weet wat er aan de hand is, en hoe het gaat.

Overigens vind ik niet dat het topic verwijderd zou moeten worden, dit is heel leerzaam als het over het voorkomen van gevaarlijke situaties gaat.

alice0cullen

Berichten: 2441
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Ruiter heeft geen controle op paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:45

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo n ongepast topic het gaat ook om een stukje veiligheid. Wij hebben op de manege ook wel eens kinderen gehad en ook ouders die vonden dat hun kind beter kon rijden dan in de praktijk de waarheid is. En dan gaat het nog om kinderen die dan ineens op echte paarden willen rijden en dit dan bijna eisen in de lessen. Wij staan dit niet toe voor hun veiligheid en het is niet ongewoon dat soms kinderen stoppen hierom.
Het jammere is bij jou dat het gaat om een volwassen persoon die dus eigen keuzes kan maken. Wat ik in dit verhaal wel mis is de eigenaar van het paard. Waar is die en waarom vind zij het wel verantwoord de amazone op het paard naar buiten te laten gaan? Waarom begeleid zij die combinatie niet wat meer zodat het niet jou probleem wordt.

Weet niet helemaal hoe het zit maar volgens mij blijft de eigenaar ook ten alle tijde verantwoordelijk voor haar eigen paard, ook als die op buitenrit is met een andere amazone. Dus mocht er inderdaad wat gebeuren in de trant van paard veroorzaakt letsel of schade, dan kan de eigenaar daar voor op draaien met alle gevolgen van dien.

Zou dus goed in gesprek gaan met beide. Angst is een ding, maar er gewoon afspringen onder het mom van bang en moet nog leren is nog een tweede. Dan blijft ze maar in de bak rijden.