Aankoop paard. Wie meenemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73

Aankoop paard. Wie meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 00:10

Onlangs een discussie gehad met een stalgenootje.
Wie neem je mee bij aankoop van een nieuw paard/pony?
Is dat diegene die al lang in de paarden zit?
Is dat je instructeur m/v?
Is dat iemand met een gedegen opleiding in de sport?

Even afgezien van een medische keuring door de dierenarts.

Wat vinden jullie?

pompadour

Re: Aankoop paard. Wie meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:13

Zeker iemand mee nemen. eventueel instructeur.
2 paar ogen zien meer !!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:19

Ik neem altijd mijn moeder mee ookal heeft die geen enkel verstand van paarden. En mijn stalhouder/instructrische. Maar ga voornamelijk af op mijn eigen gevoel.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:24

ligt er aan... ik zou iemand mee nemen die niet zomaar mijn gevoel beïnvloed.
mijn instructrice ken mijn beter dan mening geen dus die zou zeker mee gaan. als ze wil natuurlijk.
maar bij de eerste x maakt het mijn nog niet zo veel uit omdat ik erg op gevoel zou werken.
wel zou ik filmpje maken en naar vriendin sturen zij is osteopaat en ziet toch soms problemen die ik over het hoofd zie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:26

Ik zou kiezen voor iemand met veel ervaring in de paardenhandel, maar vooraf ook met de instructeur overleggen.
En altijd 2x kijken gaan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:33

Mijn superslimme broer, instructeur en iemand die goed filmt.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:37

Het probleem dat je op gevoel af gaat, dat je andere dingen niet ziet. Ergens is dat niet raar natuurlijk.
Zeker als je een WOW moment hebt bij het zien van je toekomstige paard .
Een instructeur kijkt juist naar andere dingen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:38

pinkie87 schreef:
mijn instructrice ken mijn beter dan mening geen dus die zou zeker mee gaan. als ze wil natuurlijk.
maar bij de eerste x maakt het mijn nog niet zo veel uit omdat ik erg op gevoel zou werken.
wel zou ik filmpje maken en naar vriendin sturen zij is osteopaat en ziet toch soms problemen die ik over het hoofd zie.

Dan zou ik jou was vragen dat je vriendin ook mee gaat :)ddd

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:42

In elk geval iemand meenemen die jou goed kent en weet wat je zoekt en wat bij je past. En die vooral geen roze bril op heeft dus realistisch kan meekijken of het paard geschikt voor je is. Diegene kan ook mooi even filmen zodat je terug kan kijken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:44

Ik vraag iemand mee die veel verstand heeft van paarden en handel.

Ben al eens een keer bijna goed beetgenomen. Maar zij doorziet elke truuk.
En ja ze mag mijn gevoel dan ook beïnvloeden. Ze weet wat ik zoek en wat ik wil.
Het wow gevoel moet ik sowieso hebben. En als zij het dan ook nog een goed paard vind voor mij gaat hij/zij na de keuring met mij mee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:56

Iemand voor de gezelligheid, meestal mijn vader. Ik kan een paard prima beoordelen en laat het medisch keuren over aan de dierenarts.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 06:35

pompadour schreef:
pinkie87 schreef:

Dan zou ik jou was vragen dat je vriendin ook mee gaat :)ddd

nee ik wordt te veel beïnvloed als ik te veel verschillende mensen mee zou nemen. en weet eigelijk op de dag van vandaag dat als ik mijn eigen gevoel en instinct volg de goede weg volg ;) ik maak juist de fout om te veel aan andere meningen vast te hangen. ik weet dat ik ook al volg ik mijn gevoel wel heel rationeel kan blijven denken.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:02

Ik altijd mijn mama
Heeft zelf vroeger in de handel gewerkt, reed toen ze nog mocht rijden subtop, ging heel vaak mee met veeartsen naar keuringen, maar bovenal weet ze wat ik zoek en wat bij mij past, wat ik kan en niet.
Zo zou ik zonder haar nooit aan mijn 2de paard gekomen zijn. Ik wou eerst niet eens opstappen omdat hij zo rillerig was.
Maar ik moest erop, en het voelde als thuiskomen. Met dat ik zat zei ze al tegen die mensen dat hij verkocht was, en toen had ik nog geen stap gezet met hem. (Hoorde ik paar weken terug van de oude eigenaars)
Maar ze had wel gelijk.

Voor mij dus iemand met kennis van handelen, van rijden, kleine medische achtergrond en die mij kent en mij met de voeten op de grond zet.
En altijd volledig medische keuring

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:28

Ik zou mijn instructrice meenemen, maar ook iemand met 0.0 paarden verstand. Die letten toch weer op andere dingen

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:34

Ik zou de eerste keer mijn moeder of vriendin/zusje meenemen en de tweede keer mijn instructrice en iemand uit het eerste rijtje dat nog niet is mee geweest. :j Na het eerste bezoek zou ik mijn instructrice nog een filmpje sturen.

Vorig jaar ging ik rond deze tijd kijken voor een paard in bruikleen. Dat heb ik zelf gedaan en ik heb hem ook voor mezelf gehouden tot hij uit de trailer kwam. Dat was een aparte en ik wilde geen andere mening. Ik heb alleen het ras, leeftijd et cetera aan mijn stalgenootjes verteld. Toen ik hem vervolgens van de vorige eigenaar kreeg heb ik dat wel overlegd met mijn moeder, een vriendin en instructrice. :j

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:01

Mijn moeder heeft zelf op hoog niveau gesport en heel veel verstand van paarden, ook exterieurmatig, dus ik neem haar altijd mee.

Wie je meeneemt maakt niet zoveel uit, zolang diegene er maar verstand van heeft!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:27

Toen ik als kind mee mocht om een pony te kopen, werd mij zeer op het hard gedrukt niet te blij en gretig te kijken totdat de onderhandeling over de prijs was geweest :D:D

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:30

Ik nam mijn moeder mee die geen verstand van paarden heeft haha! Puur voor de gezelligheid en ik haar mening belangrijk vind. Ik zorgde ervoor dat ik veel filmpjes maakte en als ik een fijn gevoel bij het paard kreeg stuurde ik die door naar mijn instructrice voor haar mening en opinie omdat zij er gewoon verstand van heeft en ik niet onwijs veel kaas van heb gegeten. Uiteindelijk toch iets gekocht waarvan zij adviseerde toch een zadelmak paard te kopen omdat je nooit weet hoe een paard onder het zadel is. Toch wel gedaan want ik was echt verliefd.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:47

ik heb er gisteren een verkocht, daar was moeder en dochter met schoonmoeder op pad. Waar dus een berg familie naar de filmpjes via de wats-app terug reageerden elk filpje foto had 5x ping
Zelf ging ik met man en kinderen voor een shet.
voor mezelf ging ik alleen en liet het medisch keuren achteraf door de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:57

Mijn huidige paard ben ik in mijn eentje gaan bezichtigen.
Ik vind dat ik inmiddels genoeg ervaring heb om zoiets alleen te doen, en vind andere mensen in zo'n situatie alleen maar afleiding :o

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:04

Als ik nu voor een paard zou kijken zou ik mijn moeder meenemen. Niet omdat ze zo veel verstand heeft van paarden, maar omdat ze mij en mijn dromen goed kent en door mijn impulsiviteit en heen kan prikken zodat ik me niet laat verleiden door een leuk koppie zonder dat dit paard werkelijk bij mijn dromen past. :))

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:07

Ik neem (altijd) mijn beste vriendin mee, die het ras ook fokt en mij door en door kent. Ze weet waar ik naar op zoek ben, wat ik aan kan, en wat goed in elkaar zit. Ik ben zo'n twijfelaar en kan wel iemand nodig hebben die iets rationeler kijkt. Ik keur bijna alles af nog voor ik ben gaan kijken, omdat het niet nét dat is. Zij trekt mij over de dorpel.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:07

Mijn eerste paard heb ik gekocht en ben ik alleen gaan kijken. Was nog niet zadelmak dus rijtechnisch viel er niets van te zeggen. Die heb ik nu na 10 jaar nog steeds.
Mijn tweede paard was een jaarling, ben met mijn man gaan kijken en direct gekocht. Viel dus ook niets te keuren of te rijden. Helaas op zijn 3 jaar stuk met spat door waarschijnlijk een schuiver of klap op de wei.
Mijn derde paard was al 18, kende ik al een paar jaar, heb ik voor een appel en ei overgenomen om nog een paar jaar springplezier mee te hebben dus ook niets gekeurd en toestanden. Helaas maar anderhalf jaar van mogen genieten.
Mijn 2 shetlanders is mijn man mee gaan "kiezen", moeten momenteel enkel dienen als grasmaaier en zijn op 5 maanden en 2 jarige leeftijd gekocht. Staan nog steeds gras te maaien.
Heb nog een dressuurpaard bij ons op stal laten keuren, die was van mijn staleigenaar en alle professionele mensen rondom mij, kenden het paard dus. Werd helaas afgekeurd op een behoorlijk hartruis.

Mijn nieuwe sportpaard dat ik in september gekocht heb, had mijn instructrice doorgekregen en was gefokt en nog in eigendom van een hele goede keuringsdierenarts met springstal. Ben dus ook met mijn instructrice gaan kijken en zij heeft voor mij gehandeld over het herkeuren en de prijs. De beste man had er voor dezelfde prijs ook maar ineens de rug op de rx gezet (handig als je zelf keuringsarts bent). Die staat nu sinds eind september bij mij op stal.

Ben bij alle paarden overigens maar 1 keer gaan kijken of heb maar 1 keer gereden en vaak was het ook gewoon het eerste paard waar ik bij ben gaan kijken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:12

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:46

Vroeger,dat was voor het internettijdperk, werden paarden in een krantenadvertentie aangeboden. Je had toen veel meer tijd om te beslissen dan nu. Ik ging eerst zelf kijken en dan nog enkele malen terug,met familie eerst en met mijn stalhouder, voor ik het besluit nam. Momenteel gaat door internet een verkoop vaak razendsnel,je moet eigenlijk meteen beslissen. Daarom neem ik nu meteen mijn stalhouder mee,die heeft er een nuchtere kijk op.