Mare on the move

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sill_Monster

Mare on the move

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 18:31

Hallooo :D

Na mijn merrie beleerd te hebben op 3 jarige leeftijd maar haar daarna voor 2 jaar op rust gezet te hebben heb ik afgelopen vrijdag er voor de 4e keer opgezeten. Het oppakken gaat heel makkelijk, ze is een gecompliceerde merrie met een verleden maar we komen er wel. Helaas was het door mijn schuld wel dat ik even vliegles heb gehad die dag maar gewoon weer opgestapt een doorgegaan :j

Het zijn geen wereldfoto's maar ik ben er trots op *D
Foto's zijn dank aan mijn super zus (nowylover). <3

Ik hoef geen tips over mijn houding of manier van rijden. Er zit werk aan, I know.

We beginnen even met rondlopen en alles bekijken.
Afbeelding

Rustig erop en stappen en kijken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galopje heel kort

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto als inzet voor haar bok en ren mode
Afbeelding

Merrie zou merrie niet zijn met haar pose
Afbeelding

En nog even een mooie stand foto
Afbeelding

Bedankt voor het kijken :D

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:38

Sorry maar ik vind de foto's niet fijn om naar te kijken.
Heel veel spanning bij de merrie en drukt haar rug helemaal weg.

En ik krijg spontaan pijn in mijn knieën. Vind je dat fijn rijden zo'n korte beugels.

. Zoek eerst eens de ontspanning bij haar op en werk dan verder met haar.

Mars

Re: Mare on the move

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:42

Beugels kort, mwah is een keuze. Wat ik kwalijker vind is hoever je achterop je zadel zit waardoor ik me kan voorstellen dat die geen optimale drukverdeling meer kan geven. Hetgeen ook kan leiden tot bok en rensessies. Ook hang je op momenten erg in de mond, is een bokriempje om de hals niet een beter plan?

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:45

Ik ga mee met mijn voorganger. Ook vind ik je te groot voor dit dier, je zit enorm kort en achterop de lepel en dat maakt dat je ook niet in dit zadel past. Sorry, maar ik denk echt dat je beter op zoek kan naar een groter paard.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 18:49

Zoals ik al zei weet ik over mijn houding. Ik was vies gevallen waardoor we beide spanning hadden en was dit de eerste x in de buitenbak.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:55

Het gaat niet zozeer alleen om houding maar mede door je beugellengte pas je niet lekker in het zadel en kom je al snel te ver achterop de lepel te zitten. Dan krijg je een te hoge druk achterop de rug en daar kan je paard onderuit willen rennen/bokken.
En het hangen in de mond is natuurlijk geen houdingsdingetje. Dat is ofwel op een verkeerde manier je balans zoeken of een gebrek aan vertrouwen.

Was t niet fijner geweest voor jullie beiden als het de 1e keer buiten is om iemand haar even aan de longe te laten vasthouden?

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:55

Sill_Monster schreef:
Zoals ik al zei weet ik over mijn houding. Ik was vies gevallen waardoor we beide spanning hadden en was dit de eerste x in de buitenbak.

Ik denk dat jouw houding het gedrag van je merrie versterkt. Je zit krampachtig, met korte beugels en achterop het zadel.... Dat doet je merrie pijn en daardoor zal ze absoluut niet ontspannen gaan lopen.... daardoor verkramp jij weer meer en zo zit je in een neerwaartse spiraal.

Mijn instructeur heeft mij verteld: doe je iets tien keer met een paard fout, dan heb je honderd keer een goede weg nodig voor je het aangeleerde gedrag kwijt bent.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:57

Allereerst, wat goed dat je haar de tijd hebt gegeven en haar nu pas aan het oppakken bent. Het ziet er helaas niet fijn uit. Het zadel lijkt veel te klein voor jou en je beugels mogen heel wat gaatjes langer.
Hierdoor zit je echt op de verkeerde plek op haar rug waardoor je haar echt niet helpt.
Kijk eens naar een ander zadel en wat instructie. Het zou zonde zijn als je zo de tijd hebt genomen en dan nu steken laat vallen.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 19:00

Ze rende en bokte omdat ze achter een ander paard aanwou. Spanning was er amper tot niet voordat ik erop ging. Ja ik hang op stukken iets teveel in haar mond, sturen met 1 hand is niet handig als je een bokriempje van het zadel af heb. Dit is onkunde van mij, im ben ook lerende. Ik vind jullie tips fijn en ik begrijp ze maar na 2 jaar wachten en eindelijk weer rijden was een soort trots van me.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:17

Scheelt weer dat niemand het verhaal achter deze merrie kent. Twee jaar terug is zij door meerder mensen letterlijk afgeschreven geweest als rijpaard. Beestje heeft zeker haar eerste anderhalf jaar van haar leven geen goede start en ervaringen gehad , waardoor ze letterlijk in niets en niemand vertrouwen meer had en je het liefste het licht uit je ogen sloeg.

Nee dat haar houding niet goed is op dit moment en dat ze niet fijn in het zadel zit op dit moment op de foto's is ze zelf ook bewust, maar hallo het is de vierde keer dat ze er zo op rijd, tevens de eerste keer in de buitenbak. Daarnaast is ze er echt vies hard van afgevallen dus is het vreemd dat ze dan een boktriempje vasthoud voor iets meer vertrouwen en stevigheid lijkt mij niet.

Daarnaast is het überhaupt heel wat dat Sill er zelf zit ook zacht gezegd een wonder aangezien ze zelf ook heel ziek is geweest door de ziekte van Lyme waardoor ze bijna niets meer kon.

Verder zag ik een opmerking langs komen over dat ze te groot is voor deze merrie? Serieus beetje is 4.5 jaar en een achterstand opgelopen door haar verkeerde start waardoor ze pas de afgelopen twee jaar is gaan schieten en zeker nog niet is uitgegroeid.

Dus nee geen perfecte foto's. Moet je dat willen voor een paard dat 4.5 jaar is en net weer onder het zadel is met haar achtergrond. Nee dankje.

Wel kan ik je zeggen dat ik bere trots ben op hun waar ze nu staan na zoveel tegenslag.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:19

Het kan zijn dat het bokken en rennen nu door iets anders kwam, maar als je nog even door rijd op deze manier, kun je je er geld op inzetten dat ze last van haar rug gaat krijgen (en daardoor mogelijk gaat bokken).
We bedoelen het goed, een groter zadel (of misschien alleen al langere beugels) voorkomt dat jouw gewicht grotendeels achterin het zadel komt en je daar dus een hele hoge druk krijgt. Tevens moedigt dat ook je paard niet aan om over de rug te gaan lopen, want je hebt veel druk op het deel dat ze op moet bollen. En ik vind het ook niet zo gek dat je er af lag met dit zadel, je lijkt er nu al zowat achter het zadel te komen als je gewoon zit, lijkt me niet dat je daar stevig op kan zitten.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 19:22

Ik denk dat de opmerking over het zadel nu wel goed zijn nietwaar? Ik ben er mee aan het werk. Rome is ook niet gemaakt binnen 1 dag.

Er is geen haast met het inrijden van haar. Longeren of voltewerk zit er niet in door slapheid van haar. Ik wil puur nu even de go en ho erin hebben en dan rustig kracht opbouwen.

Ja, ik vind te tips fijn, ja ik snap ze. Maar erover doorgaan is wat minder leuk

Daarnaast hou ik haar reactie op en top in de gaten. Anders had ik haar niet 2 jaar lang stil gezet. :D

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:26

@Bowo ik kan je zeggen die bok kwam echt door het punt dat ze met een andere paard mee wou die in de baan reed. Daar zijn meerdere getuigen van. En die paar sprongen dat weg rende zijn bijna niet noemens waardig. Beestje stond vrijwel gelijk stil toen ze er af lag.

Verder is ze volledig op de foto geweest en was daar niets op te vinden dat dit zou kunnen veroorzaken. En nee ze zit verder ook niet vast, dat is allemaal gecontroleerd en wordt ook bij gehouden.

Daarnaast liet ze haar lopen zoals ze graag zelf wou lopen dat dat moment en was het vooral alleen gas/rem en sturen wat ze deed.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:29

leuk beestje, fijn dat je nu met haar aan het werk kan.
Persoonlijk zou ik de beugels ook wel een paar gaatjes langer hebben gedaan, maar dat is persoonlijk.
Succes!

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:32

Wat een mooi koppie heeft je merrie, ik vind jullie samen ook best een leuke combinatie om te zien.
Wel erg veel spanning inderdaad, maar gezien de situatie kan ik me dat goed voorstellen. Zie je juist netjes op een aantal foto's zadel/bokriempje(?) vastpakken en andere hand naar voren ipv vol erin hangen.
Heel mooi ook dat je zelf al aangeeft dat je nog lerende bent en niet het paard de schuld gaf dat je er helaas naast belandde. Dat toont wel dat je een goede instelling hebt, heel geduldig kom je ook over.
Wat betreft het zadel ga ik er in mee dat dat niet helemaal lekker lijkt te zitten maar daar is al genoeg over gezegd.

Fijn dat je er eindelijk weer op kon na zo te lezen een hoop tegenslag. Hopelijk kunnen jullie lekker aan de slag samen de komende tijd richting meer kracht en ontspanning :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:33

Ik snap best dat je je beugels kort hebt en een bokriempje om hebt als ze weer net onder het zadel is en je hiervoor al een keer flink gelanceerd bent. Zolang je blijft lichtrijden en verlicht zitten in galop kan het niet zo heel veel kwaad, blijf haar voorwaarts rijden, dat is eigenlijk het belangrijkste en houd het werk kort. Liever een kwartiertje draf en galop op beide handen en dan eraf en ernaast uitstappen. Zo wordt ze vanzelf sterker in het lijf en zul je meer kunnen gaan vragen.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 19:36

knakker: Dankje!

Memories: Zadel ga ik inderdaad naar kijken en aanpassen. Zelf aan mijn lichaam zit ook werk aan dus dat speelt ook mee. We doen het rustig aan en ik luister goed naar haar.

Benzz: Dankje, galop is eigenlijk nog niet mijn doel omdat ze dit nog erg moeilijk vind. De keren dat ze aansprong was uit wil en dan liet ik haar een paar sprongen door gaan tot ik haar terug nam. Ik rij haar alleen stap en draf en dan lange stukken rechtuit. Daarna doen we een stapje verder als ze er aan toe is!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:38

Wat knap dat je na een vervelende valweer opgestapt bent. En fijn dat het paard nog een kans heeft gekregen bij jullie.

Van een paard dat net onder het zadel is verwacht ik ook niet dat hij ontspannen loopt.
Persoonlijk had ik deze foto's misschien zelfs niet eens geplaatst, maar pas als je haar 15x gereden hebt.

Ik ben het er wel mee eens dat het zadel wat klein oogt voor jou, en door je korte beugels kom je inderdaad wat verder achterin. Ik zou de volgende keer proberen deze langer te doen en/of te oefenen voor je balans op een ander paard.

Je zegt dat ze geen kracht heeft om aan de longe te lopen, maar juist door haar onbelast aan een lange longe te laten lopen max 20 minuutjes evt met bijzet zal ze steeds sterker worden, leren ontspannen etc.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:41

wat fijn dat je er weer op kan zitten na zo'n verleden! Ik zou er persoonlijk wel voor kiezen om er eerst iemand op te zetten die wat beter zit en meer ervaring heeft, gewoon om het dier fatsoenlijk in te rijden en een goede start te geven, zoals hier boven genoemd word ziet dit er echt niet heel fijn uit zegmaar.. misschien kan je dan zelf ondertussen oefenen op een wat groter meer ervaren paard zodat je zelf ook wat beter in balans bent en een fijnere houding hebt tegen de tijd dat je er weer op gaat, win win voor beide :j

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:47

Wat fijn dat je deze merrie een kans geeft, met zo’n lastig verleden. Heb je goede begeleiding van iemand die vanaf de grond goed weet hoe je hiermee om moet gaan?

Verder zou ik eerst je beugels echt minstens 4 a 5 gaten langer doen. Zo kun je niet goed zitten en dat levert alleen maar spanning op bij jou en vervolgens bij het paard. Dit zie je nu heel duidelijk op de foto’s. Een ontspannen paard begint bij een ontspannen ruiter. Verder zou ik met een paard als deze vanaf de grond beginnen, vertrouwen krijgen aan de hand en ontspanning opzoeken vanaf de grond.

Succes!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:49

Sill_Monster schreef:
knakker: Dankje!

Memories: Zadel ga ik inderdaad naar kijken en aanpassen. Zelf aan mijn lichaam zit ook werk aan dus dat speelt ook mee. We doen het rustig aan en ik luister goed naar haar.

Benzz: Dankje, galop is eigenlijk nog niet mijn doel omdat ze dit nog erg moeilijk vind. De keren dat ze aansprong was uit wil en dan liet ik haar een paar sprongen door gaan tot ik haar terug nam. Ik rij haar alleen stap en draf en dan lange stukken rechtuit. Daarna doen we een stapje verder als ze er aan toe is!

Stappen is moeilijker voor een jong paard dan galopperen :D Galopperen is juist het meest natuurlijk, maar vaak wel lastiger voor de ruiter :D

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 19:50

Nic: dankje voor de tip. Los aan de longe is mijn doel maar haar knieën achter zijn heel slap waar ze vroeger erge pijn aan heeft gehad en dat nog in de koppie zit.

Faelynn: bedankt voor de tip. Ik heb haar laten wegbrengen om in te rijden maar kreeg haar terug als staats gevaarlijk. Zelf rij ik nog op een ander paard. Balans heb ik wel, ik moet alleen even wennen aan haar bewegingen. Haar laten rijden door een ander is geen optie door haar verleden en eenkennigheid. Ik wil graag met haar groeien, en ja dit gaat heuvels en Dalen hebben maar dit hoort erbij. Zolang mijn merrie gelukkig is en geestenlijk en lichamelijk verder kan herstellen doe ik het zelf.

Yza: bedankt. Aan de hand is ze de rust zelve maar door longeren nog voor haar achterbenen knieën te zware belasting is wil ik dit voorkomen. Ik heb hulp vanaf de grond. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:55

Ik vind het wel een leuk paard!
Wat is je plan met deze merrie?

En werk aan je zit, Rome is idd niet in 1 dag gebouwd.. begin eens met den skippybal voor thuis. Vaak voor een paar euro te koop. Ga thuis eens oefenen met een spiegel.
Denk denkbeeldig eens aan de lijn, hak, bil en schouders en open je ogen en bekijk jezelf.

En als je merrie moe is, of ontspannen. Ga eens uitstappen zonder beugels. Voel eens bewust waar je zitbeen knobbels zitten etc.

En maak je beugels eens gaatje langer? Te veel ineens? Koop goedkope beugel riemen en maak tussengaatjes. Dan is die stap minder groot
Succes!

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 20:07

Benzz: klopt ik dacht ook dat galop voor haar handig was. Tot ik merkte dat ze veel over sprong en bokjes maakte met het overspringen waardoor ik het achterwegen laat.

Knert: dat is een hele goede tip. Ik zal bij mijn andere paard eens vaker zonder beugels rijden. Skippybal heb ik en die ligt bij haar buiten, zal ik daar op zitten. Bedankt! Mijn plan is eigenlijk gewoon ontspannen en happy athlete rijden. Voor nu gewoon in de bak en bosritjes. Wedstrijden zou leuk zijn maar absoluut geen must voor haar.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:14

Wat ben je toch allemaal met je handen, armen aan het doen?
Ziet er allemaal gespannen uit, .... zit nog veel werk aan jou.