Joehoe! Shetlanders erbij gekocht!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eline04

Joehoe! Shetlanders erbij gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 18:15

Joehoe! Zoals sommige misschien al wisten heb ik een verzorgpony waar ik een maatje voor wilde kopen. Toch besloten dit niet te doen... De eigenaar heeft er nu 2 Shetlanders bijgekocht! Ben blij dat ik het niet heb gedaan :D Anyway, Nu mag ik de 3,5 jarige shet gaan inrijden (Ze is bijna 4, ik spring er pas op vanaf 4 jaar!) Ze is op het moment 1.06 en ik ben ondertussen 1.51 heb Vrijdag even een longeersingeltje erop gelegd en ging prima. De andere shet is trouwens 18 jaar, dus daar wandel ik mee enzo. Duss, Is het een goed idee om die shet gaan in te rijden? (Persoonlijk denk ik dat het wel kan, ze groeit nog, ze word waarschijnlijk rond de 1.10) Ik hoor graag jullie meningen, reacties, of vragen hierover, maar hou het netjes!

nine1987

Re: Joehoe! Shetlanders erbij gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:16

Waarom moet de shet ingereden worden? Jij kunt er niet op rijden..

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 18:17

nine1987 schreef:
Waarom moet de shet ingereden worden? Jij kunt er niet op rijden..

Vind je het niet passen? Waarom? (Ben gewoon nieuwsgierig sorry :9 )

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:18

Je bent nog steeds te groot voor een shetlander, vooral niet op gaan zitten. Misschien is lange teugelen en dan daarna door iemand die er verstand van heeft laten beleren voor de wagen beter voor dat jonge beestje zijn rug.

OlleBolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:20

Zeker niet doen!! Je bent echt veel te groot... Zo haal je al het plezier er af...

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 18:21

Jorex schreef:
Je bent nog steeds te groot voor een shetlander, vooral niet op gaan zitten. Misschien is lange teugelen en dan daarna door iemand die er verstand van heeft laten beleren voor de wagen beter voor dat jonge beestje zijn rug.

Oké. Dus mijn vriendinnen zijn ook allemaal te groot dan haha ze zijn:

Een iemand is 1.60 rijd op haar pony van +/- 1 meter

Een iemand is 1.55 rijd op haar pony van +/- 1.05

Zijn ze te groot?

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 18:21

Oh ja ik weeg trouwens 36 kg ondertussen

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:22

Eline04 schreef:
Jorex schreef:

Oké. Dus mijn vriendinnen zijn ook allemaal te groot dan haha ze zijn:

Een iemand is 1.60 rijd op haar pony van +/- 1 meter

Een iemand is 1.55 rijd op haar pony van +/- 1.05

Zijn ze te groot?

Ja, deze zijn echt te groot. Ik ga met mijn 1.59 echt niet op een Shetlander zitten, hoe stevig gebouwd dan ook. 4 centimeter kleiner maakt vrijwel niks uit.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:23

Ja ze zijn allemaal te lang helaas. Het gaat niet om gewicht maar de lengte die ze uit evenwicht brengt. Als je toch dressuur matig wat wilt werken, raad ik je echt lange teugelen aan. Daar was laatst een topic van iemand met een shet die zelfs bezig is met piaffe met lange teugelen.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 18:25

Jorex schreef:
Ja ze zijn allemaal te lang helaas. Het gaat niet om gewicht maar de lengte die ze uit evenwicht brengt. Als je toch dressuur matig wat wilt werken, raad ik je echt lange teugelen aan. Daar was laatst een topic van iemand met een shet die zelfs bezig is met piaffe met lange teugelen.

Hmm. Ik heb altijd de regel geleerd: kom je met je voeten zonder zadel voorbij de knieën, ben je te groot. En Maximaal 50 cm groter dan je pony/paard. Klopt dit niet?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:26

Zoals mijn voorgangers inderdaad zeggen,je bent te groot.. En zo ook je vriendinnen..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:28

Eline04 schreef:
Jorex schreef:

Hmm. Ik heb altijd de regel geleerd: kom je met je voeten zonder zadel voorbij de knieën, ben je te groot. En Maximaal 50 cm groter dan je pony/paard. Klopt dit niet?

Dan kan je met zon frummeltje toch bijna mee lopen :(:)

Nee gewoon lekker wandelen en eventueel met iemand die echt ervaring heeft voor een karretje zetten.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:29

Nee vooral niet bij de kleine pony's. Voor mijn eigen Shetlanders hanteer ik zelfs 15 cm als max groter, wat betekent dat er alleen kindjes van een meter op mogen zitten. Volgens mij was het bij de manege pony's 30 cm groter, die waren rond de 1.40 en daar reed ik op met 1.63. En dat waren ouderwetse haflingers. Dus voor de 4 jarige zou ik vooral eerst een max van 1.20 aanhouden qua wie hem inrijdt, dus max 15 cm groter dan het beestje zelf. Omdat hij nog onbeleerd en slap is. Op mijn 3,5 jarige mag van mij zelfs niemand zitten. Hij is echt nog te slap en maar 82 cm en niet geschikt voor kleine kinderen.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:30

Eline04 schreef:
Jorex schreef:

Weet je waar de knieën van een paard zitten? :) en nee lekker de pony laten staan en wat anders mee doen, je bent echt te lang.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:31

Eline04 schreef:
Jorex schreef:

Als je deze regel aanhoudt is sowieso 1 van je vriendinnen te groot.

Ik rij zelfs soms ook op wat kleinere pony's, maar ik kom daar nog lang niet onder zijn knieën uit, maar ik vind mezelf wel te groot. Je belemmert je pony met de bewegingen. Ik merkte dit met dressuur minder, maar met springen echt wel. Het was ook de reden dat ik er toen afgevallen ben.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:33

Ts.. Dus als je vriendinnen van de brug springen doe jij het ook? Je vriendinnen zijn te groot en jij ook. Er zijn meer leuke dingen dan er met je kont op gaan zitten zoals lange teugelen, mennen, agility, kunstjes, ...

Waarom beperken zoveel mensen zich tot willen rijden alleen terwijl er zoveel meer leuke dingen zijn om te doen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:43

Waarom zou een grote meid als jij op een shetlander willen rijden,terwijl je ook een Haflinger ter beschikking hebt,als ik me niet vergis? Zo'n shet is toch alleen iets voor hele kleine kindjes.Onder begeleiding dan wel want ik weet dat ze eigenwijs kunnen zijn. Maar zeker een jonge pony,daarvan zijn de botten nog zacht en mag daarom niet te zwaar belast worden.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 18:44

Die vriendin van 1.60 is idd te groot, ze zegt ook telkens dat ze gaat stoppen, doet ze niet. Maar zij en de pony hebben er wel nog plezier in. Ik zou met 1.60 ook niet op een pony van 1.00 springen! Ik zou met mijn 1.51 pas op pony's vanaf 1.05 ofzo springen.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 18:46

anjali schreef:
Waarom zou een grote meid als jij op een shetlander willen rijden,terwijl je ook een Haflinger ter beschikking hebt,als ik me niet vergis? Zo'n shet is toch alleen iets voor hele kleine kindjes.Onder begeleiding dan wel want ik weet dat ze eigenwijs kunnen zijn. Maar zeker een jonge pony,daarvan zijn de botten nog zacht en mag daarom niet te zwaar belast worden.

Tja, de eigenaar vroeg of ik haar wilde inrijden hij vond me niet te groot. Ik zei dat k het wel leuk vond, maar ik twijfel of ik te groot ben. Die vriendin van 1.55 op dr shet van 1.05 vind ik nog wel passen eigenlijk. Dus ja vandaar :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:49

Je bent misschien wat te lang maar zeker niet te zwaar, eerst overal aan laten wennen en dan rustig onder begeleiding inrijden, kan prima wanneer jij maar niet zo'n heel lang bovenlichaam hebt en in balans kunt blijven, dus netjes boven de pony.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:50

Maar ts eerlijk als je erop zit komen je voeten dan niet gewoon bijna bij de grond.

Ik heb vroeger ook een shetlander gereden en ik ben nu 1,58 (was toen 13 dus zeker niet uitgegroeid) en de pony was groter dan 1,05 maar als ik foto's terug kijk dan past het eigenlijk ook echt niet

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 18:54

Amber_anne schreef:
Maar ts eerlijk als je erop zit komen je voeten dan niet gewoon bijna bij de grond.

Ik heb vroeger ook een shetlander gereden en ik ben nu 1,58 (was toen 13 dus zeker niet uitgegroeid) en de pony was groter dan 1,05 maar als ik foto's terug kijk dan past het eigenlijk ook echt niet

Heb er nog nooit op gezeten. Wel op de pony van m'n vriendin (1.00) daar ook echt niet op de grond. Was daar toen 1.47 of 1.48 vgm. Op de pony van m'n andere vriendin (1.05) kom ik echt nog lang niet bij de grond, vandaar de vraag.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:54

En je hebt je antwoord

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:55

Je bent te groot voor een Shetlander. En als je echt van Shetlanders houd accepteer je ook dat je op een zeker punt niet meer kan rijden omdat je te groot bent. Er zijn genoeg leuke dingen die je kunt doen zonder rijden.
Het komt over alsof je willens en wetens wilt rijden op een Shet. Ik zelf heb dan altijd sterk het gevoel dat je niet om het beestje zelf geeft, maar enkel op het rijden. Hebben bepaalde wedstrijd ruiters ook. Kunnen ze niet verder met het paard door blessure word het paard afgedankt. In mijn ogen gaat het om de band die je hebt met een paard en rijden is een leuke bijkomstigheid.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 18:56

bigone schreef:
Je bent misschien wat te lang maar zeker niet te zwaar, eerst overal aan laten wennen en dan rustig onder begeleiding inrijden, kan prima wanneer jij maar niet zo'n heel lang bovenlichaam hebt en in balans kunt blijven, dus netjes boven de pony.

Mijn bovenlichaam is vanaf mijn heup gemeten 55 cm. Mijn benen zijn 96 cm. Dit is volgens mij heel kort haha.