And our story has begun...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melissssssx

And our story has begun...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 18:38

In september 2018 kocht ik mijn eerste paard. Ik wilde een ongecompliceerde ruin waar ik zo op kon stappen en mee weg kon rijden, maar wat je zoekt, is vaak niet waar je mee eindigt. :+
Winnita is een tienjarige appaloosa x pre merrie met ook een beetje arabieren bloed. Een heerlijke mix van deze rassen en de allerliefste merrie die ik ken (natuurlijk :D ).

Afbeelding

Al voordat ik haar kocht, wist ik dat er genoeg verbeterpunten waren, maar dat het zo erg was met haar... Dat had niemand verwacht.

Allereerst heb ik haar rustig laten wennen bij ons op stal. Ze stond lekker dag en nacht op de weide en elke dag kwam ik haar lekker poetsen en een beetje beweging geven. Na ongeveer een maand kwam de zadelmaker en daarna konden we rijden. Wat niemand echter aan zag komen was dat ze een enorm trauma heeft aan de ruiter. Via haar oude verzorgster uit België kwam ik erachter dat ze altijd western en met hele scherpe bitten werd gereden, omdat ze er alsmaar vandoor bleef gaan. Niemand nam de moeite om te kijken waarom ze dit deed en elke keer werden de bitten zwaarder en zwaarder, maar het probleem bleef. Dit was dan ook de reden dat ze werd verkocht. Degene die haar overkocht was zelf een Grand Prix ruiter en zij heeft haar Engels omgeschoold. Toen zij haar voorreed vertelde ze dat het een merrie was die graag aan het werk gezet werd, die niet te stoppen was en nu eindelijk na twee maanden zelfs een goede volte kon rijden. Wel zagen ik en mijn instructrice (die mee was om te kijken) dat ze vrij pittig gereden werd. Maar het zag er allemaal braaf uit en ik had er een goed gevoel bij.
Winita had erg veel stress van het bit (logisch) en dus maakten we de overstap naar bitloos.
Ondertussen was onze geweldige osteopaat ook langs geweest en die schrok eigenlijk van hoe vast ze zat. Haar hele rechterkant zat vast en ook haar atlas wat zorgde voor heel veel hoofdpijn. Win genoot van de behandeling en viel bijna in slaap. Daarna nog even lekker het lijfje losgestapt in de polder: iets wat ze helemaal geweldig vindt.

Afbeelding

De osteopaat adviseerde ook om toch de tandarts even te laten kijken, aangezien ze wat tandsteen had en ontstoken tandvlees. Laat de osteopaat nou zelf ook dierenarts en tandarts zijn, dus snel maakten we een volgende afspraak. Wat daaruit kwam liet ons allemaal schrikken. Winnita heeft nooit laten merken dat ze last had van haar gebit: ze at heel goed en was vrolijk. Toen ze eenmaal onder verdoving was en de tandarts aan het achterste gedeelte van haar gebit ging voelen, schrok ze zich rot! Allebei haar wangen lagen heeeelemaal open en ze had allemaal haken op haar kiezen. Alles was helemaal ontstoken en moet haar verschrikkelijk in de weg hebben gezeten. Ze is bij haar vorige eigenaren alleen met de hand behandeld en dan kan je niet zo ver. De tandarts vermoedde dat ze dit al minstens 2,5 jaar moest hebben: zo erg was het :\ Na een flinke behandeling waren alle haken eraf gevijld en kon het gaan genezen. Wat moet die merrie een pijn gehad hebben, maar ze heeft nooit wat laten merken :(:)

Ze moest heel erg wennen aan het feit dat iemand zich om haar bekommerde in plaats van andersom. Ze deed dan ook regelmatig dutjes in de wei of tijdens het poetsen.

Afbeelding

Helaas was het niet alleen het bit wat veel stress veroorzaakte, maar ook de ruiter zelf en haar eigen onbalans. Dit resulteerde na twee keer bitloos rijden in hevig vluchtgedrag waarin ze niet meer te remmen was. Het rijden werd helemaal stil gezet en we hebben 2,5 maand alleen maar op de grond gewerkt. Grondwerk en werken aan de hand om haar balans te verbeteren, maar ook om onze band te versterken en haar het gevoel van dwang te ontnemen. Om met haar te werken, is elke keer weer eens feestje. Ze vindt het helemaal geweldig om in vrijheid te werken en neemt dan ook regelmatig een sprintje, doet wild met haar hoofd en blijft maar briesen om alle oude spanning los te maken. Aan het einde is er ook altijd veel tijd voor knuffels. Eerst vond ze dat maar vreemd, maar nu vindt ze het heerlijk om gekroeld te worden en stiekem wil ze dan ook dat ik doorga en dan het liefst zo hard mogelijk. Hallo verkrampte spieren :P

Afbeelding

Sinds vier weken zijn we het rijden weer aan het oppakken. Ik krijg twee keer in de week les. Één keer in de week in werken aan de hand en één keer in de week een rijles. Eerst aan een longeerlijn, maar sinds kort kunnen we gewoon al los rijden! Niemand had verwacht dat ze het zo snel zou oppakken. Wat zijn we trots op haar! We kunnen eindelijk normaal stappen en redelijk rustig draven. Galop lukt nog niet, maar dat hoeft ook nog helemaal niet. Ik merk wel dat het voor haar nog heel intensief is. Na 20 minuten stappen en een beetje draven, valt ze bijna gelijk in slaap als ze weer bij haar kudde staat of even rustig in de stal moet wachten. Daarom rijden we ook maar max. 2/3 keer in de week 20/30 minuten, heeft ze 2 dagen vrij en de rest van de dagen werken we aan de hand, gaan we lekker naar buiten of doen we grondwerk.
Deze merrie heeft mij al zoveel geleerd en andersom ook. Ik kan niet wachten om over een jaar terug te kijken naar waar we vandaan komen. De verandering is nu al zo groot:

Afbeelding
Wat veel liefde, rust en erkenning wel allemaal niet kan bereiken in vier maanden <3

Vandaag was het zulk lekker weer dat we ook nog even de polder in geweest zijn voor wat foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze doelen voor 2019 zijn ontspannen kunnen rijden, los blijven in haar lijf, samen naar het strand en bos kunnen, maar vooral heeeeeel veel genieten :D
Afbeelding

StalNollie

Re: And our story has begun...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:42

wauw ziet er goed uit, en wat goed dat je de klikt voelde en ervoor bent gegaan.
osteophaat en tandarts zijn vaak voor paarden/ponys een hele verademing. ( zou standaard op het lijstje moeten staan om dit jaarlijks te doen.)
overigens een ta die niet elektrisch doet kan wel zover komen waarschijnlijk een slechte TA bij gehad. ( of helemaal niet)

galop komt vanzelf, eerst lekker balans en vertrouwen samen krijgen en vaak zie je na een enkele weken stabiliteit dat de galop vaak vanzelf gaat.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:43

Wat een mega gaaf paard en wat jammer dat ze zo'n geschiedenis heeft. Gelukkig is ze bij jou volgens mij helemaal op haar plek ik volg jullie verhaal graag! :D

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:44

Wat een prachtige merrie heb je daar en wat is ze al veranderd in een korte tijd.
En wat super dat je zo naar je paard kijkt en aanpakt wat nodig is. Jullie boffen maar met elkaar!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:45

Wauw wat een gaaf dier!

Fijn dat ze bij jou terecht gekomen is.
Geniet van elkaar!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:50

Super die onverstoorbare mij maak je niks blik in haar ogen :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:01

Lekker bezig! Misschien een volgtopic van dit topic maken? Ik vind jullie wel interessant om te volgen!

melissssssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 21:59

StalNollie schreef:
wauw ziet er goed uit, en wat goed dat je de klikt voelde en ervoor bent gegaan.
osteophaat en tandarts zijn vaak voor paarden/ponys een hele verademing. ( zou standaard op het lijstje moeten staan om dit jaarlijks te doen.)

Hier ben ik het helemaal mee eens inderdaad! Ze is nu al twee keer geweest om te behandelen en komt over twee weken weer langs. Het is zo belangrijk om je paard goed in zijn/haar lijf te houden! Een klein ongemak kan voor veel problemen zorgen. Bij ons komt ze nu minimaal 2 keer per jaar voor 5 paarden en elke keer is het echt een grote vooruitgang.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:43

Wat een prachtige dame <3

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:01

Wat een mooi paard!

Ik ben ook benieuwd naar je verdere avonturen met haar, dus blijf vooral updates plaatsen als je wilt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 23:17

melissssssx schreef:
StalNollie schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens inderdaad! Ze is nu al twee keer geweest om te behandelen en komt over twee weken weer langs. Het is zo belangrijk om je paard goed in zijn/haar lijf te houden! Een klein ongemak kan voor veel problemen zorgen. Bij ons komt ze nu minimaal 2 keer per jaar voor 5 paarden en elke keer is het echt een grote vooruitgang.

Dan moet je je wellicht eens afvragen wat er allemaal gebeurt?

Ik ben er een voorstander van om oplettend en kritisch te blijven maar ik heb echt niet jaarlijks een osteopaat nodig bij de paarden. Hij is vorige week langs geweest omdat een van de paarden aandacht nodig had (na 3 jaar). De andere heeft ie ook naar gekeken, maar hij had er geen commentaar op anders dan vooral door te gaan zoals we bezig waren.

De juiste aandacht doet veel, met name gewoon aandacht geven aan je paard, zonder dat er meteen iets moet. Ik ken er verschillende die daarop vast liepen en die knapten ook snel op nadat ze in handen kwamen van iemand die gewoon aandacht had voor ze.

Wel een kleine waarschuwing hierbij: merries zijn erg verslavend als je door hebt hoe het werkt. Het zal nooit helemaal vanzelf gaan, ongecompliceerd bestaat niet en je zult elke keer weer verrast worden, maar ook weer uitvinden hoe het op te lossen. Lees je paard en je weet hoe je elke stemming aan moet pakken om uiteindelijk ongeveer te eindigen waar je wilde uitkomen. Helemaal zal nooit lukken, een merrie wil altijd een klein stukje gelijk :j en dat is gelijk wat ze zo verslavend maakt: ze het idee geven dat ze inbreng hebben maar wel uitkomen waar je wilde zijn.

Succes, gaat goed komen met jullie :j

melissssssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 23:30

StalNollie schreef:

Ik ben er een voorstander van om oplettend en kritisch te blijven maar ik heb echt niet jaarlijks een osteopaat nodig bij de paarden. Hij is vorige week langs geweest omdat een van de paarden aandacht nodig had (na 3 jaar). De andere heeft ie ook naar gekeken, maar hij had er geen commentaar op anders dan vooral door te gaan zoals we bezig zijn.

De eerste behandelingen waren zeker nodig, na zo’n eerste behandeling, komt ze altijd na 6-8 weken terug om te kijken naar het effect en door te behandelen waar nodig. Bij haar was het de tweede keer minder erg, maar ze heeft natuurlijk jaren in een bepaalde houding gezeten waardoor ze zichzelf weer vastzet. De behandeling die ze straks krijgt is niet omdat ze weer vastzit, maar omdat we zijn begonnen met rijden en ik zeker wil weten dat het goed zit met haar lijfje, zodat ze niet wordt herinnerd aan haar jaren vol pijn. Ik vind het ook gewoon een fijn idee dat er naast mijn instructrice die haar ook af en toe los maakt tijdens de training nog een deskundig iemand is die haar even goed checkt! En Winnita vindt het helemaaaaal niet erg als ze langskomt :D

melissssssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 23:32

Wat een lieve reacties allemaal! Als jullie het leuk vinden, zal ik wat updates plaatsen. Om mijn eigen vrienden niet te vervelen heb ik voor haar ook heel penny een instagram aangemaakt: winnitathehorse
Hier staan ook wat updates en video’s op.
Het is zeker een gaaf dier <3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 00:08

melissssssx schreef:
ikke schreef:

Ik ben er een voorstander van om oplettend en kritisch te blijven maar ik heb echt niet jaarlijks een osteopaat nodig bij de paarden. Hij is vorige week langs geweest omdat een van de paarden aandacht nodig had (na 3 jaar). De andere heeft ie ook naar gekeken, maar hij had er geen commentaar op anders dan vooral door te gaan zoals we bezig zijn.

De eerste behandelingen waren zeker nodig, na zo’n eerste behandeling, komt ze altijd na 6-8 weken terug om te kijken naar het effect en door te behandelen waar nodig. Bij haar was het de tweede keer minder erg, maar ze heeft natuurlijk jaren in een bepaalde houding gezeten waardoor ze zichzelf weer vastzet. De behandeling die ze straks krijgt is niet omdat ze weer vastzit, maar omdat we zijn begonnen met rijden en ik zeker wil weten dat het goed zit met haar lijfje, zodat ze niet wordt herinnerd aan haar jaren vol pijn. Ik vind het ook gewoon een fijn idee dat er naast mijn instructrice die haar ook af en toe los maakt tijdens de training nog een deskundig iemand is die haar even goed checkt! En Winnita vindt het helemaaaaal niet erg als ze langskomt :D

In jouw situatie heb je een punt, maar als alle vijf paarden twee keer per jaar nagekeken moeten worden (zo las ik het) dan kijk ik daar van op.

Paarden vinden het zeker prettig om gemasseerd te worden (ik gebruik daar TTeam voor) en het geeft jou een heleboel info over de status van het lijf :j Zeker een aanrader.
Maar er is een wezenlijk verschil tussen moeten en mogen. Wellicht las ik je opmerking dus verkeerd.

melissssssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 21:43

Nee hoor ik bedoelde niet dat ze twee keer in het jaar moeten, maar dat ze gewoon twee keer gaan als een soort APKtje :)

melissssssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 19:39

Even een mini update;
Vandaag echt suuuuuper fijn kunnen rijden. Heb uit kunnen leggen dat binnenbeen geven niet een sprintje trekken betekent en ook voor het eerst wat aanleuning cadeau gekregen op de rechte stukken. Toch een half uur kunnen rijden zonder paniekmomenten en niet met alleen maar giraffennekken *\o/*

Afbeelding
Ze was erg trots op zichzelf haha

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 04:29

ohh wat een vooruitgang al! ik ga je op insta volgen :) superknap paard!

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:53

Wat een ontzettend leuk beestje en wat een leuk avontuur. Ik wens jullie veel plezier toe in de toekomst!!

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:49

Wat mij vooral opvalt is dat haar totale uitstraling zo anders is, ze kijkt veel vrolijker en zit veel beter in haar vel dan op de 'oude" foto, daar kijkt ze zo triest.
Complimenten hoe je het hebt aangepakt en wat je al bereikt hebt!

zuigstengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 15:09

Wat boft deze knappe merrie met zo'n baasje <3 "
Chapeau hoe je opkomt voor het welzijn van haar!

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:40

Ik word altijd vrolijk van zo’n verhaal! Dat er mensen zijn die niet op geven als ze een “ probleempaardje” hebben. Heb er zelf ook een gehad en nog steeds blij dat ik haar nog een mooi leven heb kunnen geven. Hoop dat jullie nog heel veel plezier samen zullen hebben <3

melissssssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 20:10

Bedankt voor de lieve reacties! <3
Ze is inderdaad erg veranderd al! Dr ogen staan veel helderder en ze is gewoon lekker vrolijk. In het begin was het lastig een foto te maken met beide oren naar voren, maar nu gaat ze er soms helemaal voor staan :+
Gister heeft ze voor het eerst alleen in de paddock gerold. Iets wat ze nog nooooit gedaan heeft. Ze wilde wel heel graag, maar deed het alleen als Floris bij haar was. Toch weer een kleine overwinning :=

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:20

Hee bekende polder! Wat een leuk paardje heb je en mooie vooruitgang ook. Ik heb jullie laatst denk ik zien lopen in de verte toen viel haar mooie kleur me op. Wij staan aan de andere kant van de polder met onze paardjes

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 20:55

TS ik vind je echt fantastisch, hoe je je bekommert over je paardje, super!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:05

Wat fijn dat dit paardje bij jou tot rust mag komen. Ze zal nooit vergeten wat je voor haar doet, en jullie band zal steeds sterker worden.