Voor wie kopen jullie mooie spullen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Voor wie kopen jullie mooie spullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 11:43

Een soort luxe probleem. Wat ik toch wel jammer vind.

Vroeger (8 jaar geleden) toen ik nog op pensionstallen stond en wedstrijden reed.
Had ik luxe mooie dekjes met bijpassenden bandages en kleding.
Liepen mijn paarden met dure leren halsters. Reed ik met luxe hoofdstellen met veel bling bling.
Had ik 3 verschillende caps in de kast liggen 2 paar leren laarzen enz enz.

Door de jaren heen is dit helemaal verdwenen. Mijn paarden staan nu bij iemand aan huis. Lopen 24/7 buiten. Er worden geen wedstrijden meer gereden. En ik heb niet van alles meer meerdere stuks in verschillende kleuren. Ook de luxe hoofdstellen hangen in een zak in de kast. Mijn wedstrijdkleding / dekens liggen al jaren opgeborgen in de kast.
De luxe dekjes met bijpassende beschermers heb ik verkocht.

En nu is het helemaal back to basics. Het geen wat ik nog gebruik is van goede kwaliteit . Maar het is saai en alleen gekeken naar het gemak.

Nu was ik gisteren op de friesian proms sta ik in het strodorp te kwijlen bij al dat moois. Meerdere keren met een dekje, leren halster en hoofdstel in mijn handen gestaan. Maar toch steeds weer terug gehangen.

Omdat ik me bedacht voor wie ga ik het gebruiken?

Ik rij alleen nog in het bos of alleen in de bak. Dus niet veel mensen zullen het zien.
Ik rij in weer en wind buiten ik heb niet de luxe meer van een binnenbak. Dus ik vind het ook zonde om nieuwe luxere artikelen te gebruiken in de regen en in een natte bak.

Dus om het verhaal kort te houden ik hou het maar bij de simpele basic spullen. Maar oo wat vind ik dat toch jammer.

Zijn er meer mensen die dit herkennen?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:47

Ik rijdt vaak ook alleen, soms zijn er mensen die na mij komen rijden, maar meestal gewoon thuis op mezelf.

Altijd in een setje , altijd netjes en verzorgt. Voor wie ik het doe ? Voor de enige die telt: mezelf.
Ik wil het graag, ik vind het mooi, en ik vind het gewoon tof.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:48

Ik koop het voor mezelf, omdat ik dat mooi vind. Wat iemand anders ervan vindt (of juist niet vindt als je geen stalgenoten hebt) doet me niks. Mijn pony staat op een grote manege gestald, dus veel mensen zien wel wat hij "draagt". Dat loopt echt uiteen van oude, vieze dekjes tot Eskadron.

De mooie spulletjes vind ik vooral leuk voor foto's. Ik maak graag foto's, en heb daarvoor bijvoorbeeld een mooi leren halster met de naam van mijn pony erin gegraveerd. No way dat hij dat om krijgt in de wei/op de paddock, daar loopt 'ie gewoon in zijn oude kloffie :+

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:50

Heel herkenbaar. Ik heb wel de luxe spulletjes, doe het voor mezelf. Wel maar 1 cap. Heb een hele boel spullen al verkocht, en heb nu nog 3 dekjes. Maar het is allemaal niet echt nodig natuurlijk, en dat voel ik ook wel. Als ik niet de beschikking zou hebben over een binnenbak zou ik het inderdaad ook zonde vinden om dure spullen te gebruiken.

Anoniem

Re: Voor wie kopen jullie mooie spullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:53

Als jij nou elke keer als je een bepaald iets pakt denkt ohhh leuk, of mooi, of fijn dan is dat het toch al waard? Je doet het voor jezelf.
Al ziet niemand je ooit en word jij blij van elke dag volledig opgetut, glimmend en gematcht rijden, gewoon doen!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:53

Ik heb mijn paarden aan huis (24/7 buiten inclusief wintervacht) en rij veel in het bos, toch vind ik het nog steeds heel erg leuk om mijn paarden voor het rijden netjes te maken, een mooie (show)blanket over mijn westernpad, manen gevlochten etc. Niemand die het ziet (oke, ik plaats wel rijfoto's op instagram :D ), maar ik word er stiekem wel happy van :o Voor foto's heb ik een mooi showhalster, maar die gaat thuis echt niet om voor ''normaal'' :')

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:56

Nee, ik herken jouw verhaal niet, ook toen de stal waar ik sta nog een back-to-basics stal was kocht ik mooie spullen omdat ik dat mooi vind.
Denk altijd maar zo: als ik toch iets moet kopen kan het maar beter mooi zijn, de kosten maak ik toch al.

Leef en laat leven, medestalgenoten rijden wel met een simpel dekje en cap, prima toch? Voor mij zijn ze niet meer of minder, de een gaat 5 keer per jaar op vakantie, ik koop een dure cap :D.

(en dan de dooddoener, stop het in lessen, dat doe ik ook, ik beknibbel niet op les omdat ik perse een dure cap wil kopen, als ik een keus moet maken gaan toch echt de lessen voor)

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 11:59

Ik koop ook spullen die ik mooi vind voor mezelf, omdat ik ze mooi vind niet voor een ander

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:00

Vroeger kocht ik alleen functioneel spul , vooral dat wat prettig was voor de paarden. Meer dan goede zadels, uitstekende dekjes , goede caps. Aan de hype van alles moet matchen hebben we nooit meegedaan. Mensen die voor het NK snel nog even gouden springschoenen en oranje bandages kochten, ik vond het geld over de balk gooien.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:05

Ik koop wat ik mooi óf handig vind.

Mooi is ook geheel persoonlijk overigens, want ik vind blingbling lang niet altijd mooi.

Het moet lekker zitten en functioneel zijn. Ik heb geen setjes dekjes in combi met bandages of beenbeschermers.
Simpelweg omdat ik geen beenbeschermers of bandages gebruik.

Wel heb ik soms voor een fotoshoot of iets anders speciaal een matchend setje kleding en dekje :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:09

Ik heb het ook voor mezelf :D omdat ík het mooi vind. Maar naar mijn mening wel binnen de perken, ik ben student en ben niet rijk. Ik wil niet kopen om te kopen. En dus heb ik één paar laarzen, één cap en één hoofdstel die ik gebruik. Ik rijd geen wedstrijden dus heb ook geen "wedstrijdset". Maar wel meerdere dekjes, die ik allemaal erg mooi vind. Daarnaast vind ik dat functioneel óók mooi en bijpassend kan zijn, als je maar let op wat je aanschaft! Voor beenbeschermers heb ik bijvoorbeeld twee sets: een paar donkerblauwe (ik ben gek op donkerblauw, past dus bij meerdere dekjes) en een paar zwart met bruin. Dat zijn ook de kleuren van mijn paard en tuig, dus kan in principe met alles gecombineerd worden. Maar ik heb dat geld wel uitgegeven aan twee sets die ik ook echt mooi vind :)
Ik rijd alleen in de buitenlucht, geen binnenbak, en zal misschien niet mijn nieuwste dekje pakken als het regenachtig weer of blubber is, maar aan de andere kant heb ik m'n spullen dus wel om te gebruiken. Op de uitzondering van een halster na, gebruik ik gewoon alles want als het alleen "mooi ligt te zijn" in de kast zie ik er helemaal niets van :+

En qua kleding heb ik niet veel speciaals. Ik heb de basics (rijbroeken, jassen) in kleuren die overal wel bij passen; blauw, aqua, bruin, grijs, zwart. En 's zomers is het heel makkelijk om een shirtje in een bepaalde kleur te aan te trekken die past bij je dekje natuurlijk. Dat hoeft geen grote investering te zijn :)

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:37

Ik kocht voor mijn ponytje vroeger alle halsters in alle kleuren, en nam mijzelf voor dat wanneer ik later een eigen (rij)paard had, ik een rambo micklem wilde, met een mooie frontriem, en alles in bruin leer, etc..

Nu heb ik een bijrijdpaard, maar daar heb ik tot nu toe alleen 1 touwhalster voor gekocht.
Hij staat heel 'sober', aan de rand van het bos, een buitenbak die schots en scheef is met bosgrond en 24/7 buiten. Hij heeft al een speciaal dekje wat bij het ras hoort, een hoofdstel van decathlon waar de neusriem en frontriem af is en hij heeft ook geen peesbeschermers nodig.
Ik leefde eerst echt in de 'setjes-cultuur', iedereen wilde de nieuwste en mooiste paardenproducten hebben. Hier moest ik er echt even wennen dat de paarden bijvoorbeeld verbleekte halsters van de zon hadden, en verder bijna geen extra halsters. Ze werken namelijk nog prima.

Ik kan net als jij wegkwijlen bij mooie setjes op andere paarden.. Maar ik heb nu door dat het eigenlijk niet nodig is

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:56

Ik koop spullen op kwaliteit.
Ik vind mijn zadel schitterend maar dit is wel op aanbeveling van de zadelmaker. Heb exact dat type dat werd aangeraden gekocht. Dekjes ben ik dol op chique afwerking met zilver of felle kleuren. Ik heb dikke, dunne, stevige en goed gevormde. Ligt aan het weer, temperatuur welke ik op leg. Bandages heb ik niet. Ik heb peesbeschermers trainingsset, daarmee trainen we soms en springt mijn paard vrij. Heb ook een 1kleuren set maar die zit nog in zn doosje.
Dekens koop ik op uiterlijk (fleecedekens want winterdekens heb ik niet) en koop ik altijd in de uitverkoop (minimaal 40% korting) net als rijbroeken, bovenkleding etc. Hlasters heb ik een stel duurdere. Die zijn binnen een week kapot. De goedkope simpele houden het maaaanden vol.

Dus ik hou zelf van mooie dingen. Als ik dan mijn paard zie met ingevlogen manen, netjes gepoetst onder zijn zadel met mooie kleurtjes of zilver dan zwijmel ik wel weg van jeetje wat heb ik het goed voor elkaar. Ook als er helemaal niemand iets van ziet behalve ik.
Mijn spullen moeten goed zijn voor mn dier en mij en af en toe is uiterlijk ook wel goed meegenomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:10

Ook al rijd ik geen wedstrijden, toch vind ik het belangrijk dat mijn spullen naast functioneel ook nog wel kwalitatief en mooi zijn en dat mijn paard er dus netjes bijloopt. Ik heb namelijk wel een periode gehad dat ik spullen op zijn goedkoopst uitzocht of naar tweedehands greep en het is juist daar dat ik heel veel miskopen begaan heb.

Ik zeil wel niet mee met iedere hype. Bv. de Bucas Recuptex die nu blijkbaar gratis bij de cornflakes zit :D, kan in bepaalde gevallen handig zijn, maar ik denk dat het gemiddelde recreatiepaard best wel zonder kan.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:15

nee bij mij is het functioneel en niet mooi.. tenminste niet zoals ik wel zou willen.. ik ben ook te gierig en heb geen 80 euro voor een sjabrak of rijbroek over.... zadel en hoofdstel isvan een merk maar puur omdat dat goed moet zitten... verders... veel tweedehands of aanbiedingen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:18

Ik koop alleen dure dingen, als dit in het belang is voor mijn hond of paard.
Of het dan mooi is, maakt me dan niet uit.

Wel wil ik nog een keer een mooi iberisch zadel helemaal aan laten passen, daarvoor koop ik koopbonnetje bij de Jumbo, als ik het bij elkaar heb, ga ik er een bestellen, nog 1,5 jaar te gaan :-)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:42

Gini schreef:
Ook al rijd ik geen wedstrijden, toch vind ik het belangrijk dat mijn spullen naast functioneel ook nog wel kwalitatief en mooi zijn en dat mijn paard er dus netjes bijloopt. Ik heb namelijk wel een periode gehad dat ik spullen op zijn goedkoopst uitzocht of naar tweedehands greep en het is juist daar dat ik heel veel miskopen begaan heb.

Ik zeil wel niet mee met iedere hype. Bv. de Bucas Recuptex die nu blijkbaar gratis bij de cornflakes zit :D, kan in bepaalde gevallen handig zijn, maar ik denk dat het gemiddelde recreatiepaard best wel zonder kan.

Ik ben die hype van de recuptex eeuwig dankbaar.
Pony met cushing en EMS, hij heeft er zoveel baat bij.
Hij draagt hem 24/7, en wat doet het hem goed.
Echt dat ding al is ie morgen stuk haal ik gelijk een nieuwe. :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:45

Vandaar het 'kan in bepaalde gevallen handig zijn'. :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:56

Ik herken me er niet in eigenlijk. Ik koop spullen die ik mooi vind en niet om aan mensen te showen.
Er zijn heel veel dingen die ik mooi vind maar de prijzen |( . kwam laatst een mooi dekje tegen 93 euro. Nee dankje dat heb ik er niet voorover.
Maar ik denk wel dat je het veel ziet op pensionstallen dat mensen goed/mooi voor de dag willen komen.
En dat vind ik dan weer jammer dat mensen het doen voor anderen. Je zou het voor jezelf moeten doen en niet voor de omstanders. Je mag jezelf echt wel wat gunnen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:31

Ik heb een soort tic dat als ik op vakantie ben of een dagje weg, altijd even in de lokale ruitersportzaken wil snuffelen.

Maar het wordt steeds saaier want ik kom nauwelijks iets bruikbaars tegen.

Ik heb een kleine Tinker die 24/7 in een groep met stal, uitloop, track en wei staat.
Ik rij bitloos en boomloos, hoofdstel en zadel zijn nog prima.

Ik gebruik geen dekens, beschermers, oornetjes etc.
Ik heb 'alle' borstels al en ze zijn nog goed, vorig jaar zelfs nog een berg weggegeven.

Ik had eerder 5 paarden op een eigen wei, dus ik heb eerder nog te veel spullen dan te weinig liggen.

En ik zie echt wel hele gave dekjes, maar jemig alles wat ik mooi vind kost €80.- en dat vind ik belachelijk veel geld voor 2 laagjes stof met wat schuim ertussen en een wirwar van stiksels.
Ik wil sowieso niet van die hele dikke dekjes.

Pony lief ligt graag in de bagger en zeker 's winters ga ik niet oneindig staan poetsen, dus dekjes blijven ook niet lang mooi zeg maar.
Zelf zit ik ook meestal in no time onder de moddervegen, haren en stof en ik vind de rijbroeken die ik graag draag veel te duur om nieuw te kopen.

Meestal koop ik 2e hands, dan is het voor mij 'nieuw' en kan ik af en toe eens afwisselen.

Hoewel ik ook vaak vergeet om dekjes te wisselen :')

Ik sta in de winkels echt verbaasd om wat er allemaal te koop is en wat het allemaal kost.

Kijk bepaalde spullen moeten functioneren en veilig zijn, dat heeft z'n prijs en daar zal ik niet op bezuinigen.

Ik vind de nieuwe collecties altijd fascinerend om te zien en soms zie ik er echt gave dingen tussen.
Vooral als het qua kleuren en looks een beetje 'old school' is, maar ik wacht wel tot ik zoiets 2ehands kan vinden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:59

Ik had ook altijd heel veel van die troep. Inmiddels al een paar jaar alles opgeruimd en ik vind het heerlijk. Ik heb een aantal dingen echt puur voor de functie, maar het liefst koop ik en functioneel, en kwaliteit, en mooi. Dan kom je vaak ook wel op duur uit, maar door de beperkte aantallen valt dat best mee.

Voornamelijk mijn eskadron dekjes mis ik niet. Ik was hetzelfde printje in de 80e kleur wel zat, dat is de reden geweest dat ik alles weg heb gedaan. Daarnaast holde de kwaliteit achteruit en was het gewoon niet functioneel. Kingsland dekjes zijn nu favoriet, ik was ze soms al na eenmalig gebruik, maar deze blijven echt mooi en liggen netjes op het paard.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:10

Ik heb nu wel geen paard meer, maar vraag me nu wel af wat is de definitie van mooi?

Kan voor iedereen wat anders zijn...ik heb bijv. nooit een frontriem met strass gekocht, is totaal mijn smaak niet, maar bijv. wel een mooi hoofdstel van passier met rondgenaaid leer in een goeie kwaliteit.
Kost wat, maar dan heb je ook wat. En ja, gewoon voor mezelf om mee het bos in te gaan.
Kan mij het schelen wat andere mensen ervan vinden?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:26

Ik koop dingen voor mezelf en mijn paard.Niemand die mij ziet als ik aan het rijden ben,maar ik vind bepaalde dekjes fijn liggen en mooi staan.Dekens zijn bij mij vooral functioneel,maar als ik dan keuze heb uit twee kleuren kies ik het gene wat ik mooi vind.Dekens koop ik meestal uit een aanbieding.Ik heb ook een mooi leer halster,al ziet niemand die ik wel.
Heb er nog nooit aan gedacht om iets te kopen omdat een ander het mooi zou vinden.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:48

Wat is mooi?

Ik hou van basic. Dat is voor mij mooi. Simpel en functioneel. Niet teveel kleuren, want ik heb geen zin om elke dag na te denken over wat wel en niet bij elkaar past.

Is dat dure Anky dekje mooi? Of is dat dekje van 25 euro, die net zo netjes onder je zadel ligt, mooi?

Wat bij mij een hoop geld mag kosten is onder andere voeding en een goed passend zadel. Dat is voor mij belangrijk.
Ik heb 2 halsters. Als er 1 kapot gaat, heb ik een reserve.
Ik heb 3 dekjes, dat is makkelijk voor als het gewassen moet worden.

Voor mij is die jas van 200 euro van een bekend merk niet zozeer mooi. Een jas die lekker zit is voor mij mooi.
Mijn spullen heb ik om te gebruiken. Niet om aan andere te laten zien.
Nou sta ik ook niet op een stal waar mensen je zullen veroordelen op wat je wel of niet hebt. En al zou dat wel zo zijn, heb ik er nog schijt aan :D :D

Dus of je nou houd van een hoop bling bling of gewoon simpel, van felle kleuren of gewoon donkerblauw.... Mooi is voor iedereen weer anders.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:54

Ik heb juist het omgekeerde. Vroeger gaf ik niet veel om dure en luxe dingen. Ik had gewoon de spullen die mijn paard en ik nodig hadden. Af en toe bijvoorbeeld met kerst ofzo kocht ik dan eens iets luxe voor hem.
De laatste 8 maanden heeft mijn paard medisch heel erg veel meegemaakt, en was ik hem bijna kwijt. Het is een wonder, maar hij is er nog en is ondertussen helemaal hersteld (wat de kliniek nooit verwacht had).
Dus nu is het een beetje een verslaving geworden om dure spullen voor mijn paard te kopen. Bv. peesbeschermers met wol voor zijn litteken, ik heb ongeveer alle dekens van kentucky (met de zachte konijnenvacht aan de binnenkant, voor zijn geschoren huid), speciale spa-boots voor zijn benen te koelen, ik ga een massage deken kopen enz.....
Ik denk dat het een reactie is op het feit dat hij er bijna niet meer was, en dat ik nu meer dan ooit besef hoeveel mijn paard voor mij betekend.
Daarom koop ik geen goedkope spullen meer, maar wil ik enkel het beste materiaal voor hem.
Hij is al 17 jaar, dus de tijd voordat hij op pensioen gaat, wil ik hem gewoon alles geven wat ik kan.