Paspoort:
Brewer's Tanione
V: Roughfield Fantasy
M.V: Ingfield Taverner
Geb.: 2-3-2004
1e dag bij ons

Enkele weken geleden

Tani is als 4 jarige beleerd geweest voor de wagen, om te kijken wat ze in huis had en of dat voldoende was om als fokmerrie verder te gaan, zij heeft 8 of 9 veulens op de wereld gezet.
Helaas werd haar eigenaar ziek en moesten ze fors inkrimpen in het paarden bestand.
Zodoende kwam mijn moeder haar tegen op marktplaats.

Mijn moeder was verliefd, en niet zo'n beetje ook.
Ze heeft de nodige lichamelijke problemen en wilde nog 1x in haar leven een paard, met de juiste kleur, aftekeningen en stokmaat.
Voorheen altijd ruinen gehad (we hebben geteld en kwamen rond de 40 paarden uit) maar een merrie zou ze nu niet laten staan met het oog op een veulentje.
En ja, daar was ze dan, hét paard dat aan alle eisen voldeed.
Maar ja, eigenlijk kwam het nog iets te vroeg om weer een eigen paard te hebben, maar ze was zo leuk! Wel kopen, niet kopen... enzovoort enzovoort.
Contact gezocht met de verkoper, leuk onderhandeld en daar gingen we dan.
26 augustus, de dag dat Tani mee naar huis ging.
We zijn, ivm de grote afstand, niet eerder gaan kijken en het was dus een kleine verrassing hoe ze zou bewegen, maar ze zou toch wel mee gaan met ons dus haar, naar onze smaak, fijne beweging was een leuk extra'tje.
Ze had nog een veulen aan de voet, en een droge zomer dus ze zag er niet optimaal uit, des te leuker om haar mooi op gewicht en in de spieren te krijgen.
Eerst wat laten wennen, en in de 2e week stond de smid en tandarts op de agenda.
Ze was, en is, ongelooflijk braaf! Met alles.

Rustig aan begonnen met wat longeren, stap en draf.
Dat deed ze braaf, dus daar ging mijn moeder lekker mee door.

Dan een keer een singeltje, een tafeltje, bijzetje... tja, alles ging vrijwel vanzelf.
Zelden een paard meegemaakt die zo lief is, zoveel respect heeft, en alles zo simpel oppakt.

Nu zijn we bijna 5 maanden verder, ik zelf heb een keer of 4 op Tani gezeten.
Ook mijn dochter heeft geholpen met hangen.

Ik heb het doorrijden overgedragen aan iemand anders die wat meer lef heeft.
Vandaag zat zij er voor de 2e keer op, en heeft ze met Tani al los kunnen draven.
Tani zoekt wat, vind wat en het is goed.
Ze is heel makkelijk te overtuigen, en wat 1x goed is gegaan vergeet ze niet.

Er waren veel 1e keren voor Tani, zo was een dekentje ook spannend (vooral bij haar achterhand), maar ze heeft tot nu toe nog nooit lelijk gedaan, over haar toeren geraakt of tegendraads geweest.

Mijn dochter van 9, die enkele manegelessen heeft gehad en verder met haar shet voor de kar rijd, kan ook lekker rondjes stappen aan de longeerlijn.

Er zullen nog veel 1e keren zijn: in de buitenbak rijden, naar het bos onder het zadel, en wellicht op concours.
Knotjes staan haar wel.

En het duo waar het allemaal om draait: moeders op haar grote, laatste, paardenliefde op haar verjaardag enkele weken geleden