Paard verkopen of toch een andere mogelijkheid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__AM

Paard verkopen of toch een andere mogelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 18:12

Hoi allemaal,

Lang geleden dat ik iets op bokt heb geplaatst dus hoop dat het hier goed staat.

Sinds ruim een maand merk ik dat mijn behoeftes beginnen te veranderen. Woon sinds kort samen, krijgen een hond, hebben een kinderwens en een druk sociaal leven. Waar mijn pony destijds altijd op nummer 1 stond, is dat nu alles behalve het geval. Ik ga met tegenzin naar stal. Gelukkig heb ik een fijne bijrijder maar ik vind het zonde dat ik er zelf geen energie meer van krijg en wel een hoop betaal.

Verkopen wil ik eigenlijk niet. Of alleen aan iemand in de buurt waarvan ik weet dat ze een gouden plekje krijgt. Welke andere opties zijn er nog meer?

Ze is een 14 jarige KWPN er. Heeft speciaal beslag in verband met gevoelige hoefzool maar verder een geweldige E pony die graag voor je werkt. We rijden geen wedstrijden maar loopt op L niveau.

Wie o wie heeft de tip!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Paard verkopen of toch een andere mogelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:18

Ter lease aanbieden aan je bijrijder als zij dat financieel aankan? Of in bruikleen bij iemand?

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:18

Hoe staat je paard op wat voor stal? Met binnenbak ect? Wat doe je nu in de bak of voornamelijk buiten? Misschien naar een stal waar je lekker buiten kan rijden? Waar geen binnenbak aanwezig is dus goedkoper per maand.

Je drukke sociale leven wordt al anders als er kinderen komen. Ik merk bij me zelf sinds ik moeder ben dat ik juist weer veel zin had om te rijden maar de druk om te presteren is er niet. Gewoon ontspanning, iets voor jezelf.

Je hebt een bijrijder, betaald zij per maand?

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 18:22

We staan op een luxe stal met binnenbak etc. Ik rijd voornamelijk dressuur. Buitenrijden kan alleen met een ander paard en we hebben daarin nog niet echt iemand gevonden die met ons mee gaat.

Mijn bijrijdster betaald nog niet mee. Dit wil ik wel gaan vragen.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 18:23

Bellatrix schreef:
Ter lease aanbieden aan je bijrijder als zij dat financieel aankan? Of in bruikleen bij iemand?

Voor haar is dat financieel nog geen optie. Wat houdt bruikleen in?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:25

Hoe lang is de bijrijder al jouw bijrijder? Als je bijrijdster aangenomen is omdat jij zelf niet meer wilt rijden, maar wel het paard in training en goed bespierd wilt houden, zou ik nu niet zomaar aankomen met een bijdrage.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 18:26

Gini schreef:
Hoe lang is de bijrijder al jouw bijrijder? Als je bijrijdster aangenomen is omdat jij zelf niet meer wilt rijden, maar wel het paard in training en goed bespierd wilt houden, zou ik nu niet zomaar aankomen met een bijdrage.

Pas sinds kort. Heb bewust er voor gekozen nu nog niets te vragen omdat ik eerst wilde kijken of het zou klikken etc.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:27

Dan staat het paard in de buurt van die persoon (paard mag dus verplaatst worden) en die betaald alle kosten maar het paard blijft van jou. Ligt eraan wat je overlegt maar je kan dus ook vastleggen dat de DA kosten wel voor jou blijven als je dat wil en/of dat jij altijd wordt gebeld als er een DA bij moet komen bijvoorbeeld. Dan heb jij weinig tot geen kosten maar blijft het paard van jou. Maar dan zal ik wel een contract laten opstellen bij een notaris ofzo zodat het wel wettelijk goed geregeld is. Maar je moet het wel willen dat je paard ergens anders staat en jij er geen zicht meer op hebt. Tenzij je iemand vind die in de buurt woont zodat het paard niet hoeft te verhuizen...maar ook aan bruikleen zullen wel weer haken en ogen zitten, ik heb er geen verstand van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:28

Ik zou het paard verkopen. Ze is nu 14 nu zal je haar nog wel verkocht krijgen. Maar een paard van 15+ dat niet braaf alleen mee naar buiten kan en in de sport niks bijzonders heeft gedaan zit eigenlijk niemand op te wachten. Dus als je het dier niet wil (onder)houden tot zijn dood zou ik nu verkopen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:28

Ik heb mijn pony net afgelopen week in bruikleen gedaan, staat de laatste maanden ook meer stil dan dat hij wat doet en nu de stal sluit moest ik toch verder kijken.
Hij gaat nu bij hele leuke mensen op stal waar hij lekker met kindjes aan de bak mag.
Hij blijft wel van mij, dagelijkse kosten zijn voor de gebruiker.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 18:29

Polly schreef:
Ik heb mijn pony net afgelopen week in bruikleen gedaan, staat de laatste maanden ook meer stil dan dat hij wat doet en nu de stal sluit moest ik toch verder kijken.
Hij gaat nu bij hele leuke mensen op stal waar hij lekker met kindjes aan de bak mag.
Hij blijft wel van mij, dagelijkse kosten zijn voor de gebruiker.

Klinkt goed zeg! Hoe ben je daar zo bij gekomen?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:29

Je wilt het paard niet verkopen omdat?

Zoals ik het nu lees zou je paard wel eens beter af kunnen zijn bij iemand die haar wel alle liefde en aandacht kan geven..ik zou er nog eens serieus over nadenken als ik jou was. Wat voor je paard ook eerlijk is..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:32

Tja als die bijrijder er is gekomen zonder dat jij aangaf dat er bijdrage was gewenst zou ik not amused zijn als er toch betaald moet worden.

Opties als lease en bruikleen zijn eigenlijk vooral interessant als jij verwacht dat je over 1 of 2 jaar toch weer zelf met pony verder wil. Jouw situatie klinkt eerder dat je prioriteiten zo veranderd zijn dat pony meer heeft aan nieuw baasje. De pony is nu nog maar 14 ... over 4 jaar als je jonge kinderen hebt is het diertje 18 en een stuk lastiger te verkopen.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 18:32

Christadk schreef:
Je wilt het paard niet verkopen omdat?

Zoals ik het nu lees zou je paard wel eens beter af kunnen zijn bij iemand die haar wel alle liefde en aandacht kan geven..ik zou er nog eens serieus over nadenken als ik jou was. Wat voor je paard ook eerlijk is..

Ze krijgt nu nog alle liefde en aandacht maar inderdaad wellicht bij een ander gemotiveerd iemand nog wel meer. Ik wil haar niet verkopen omdat ze al 11 jaar bij ons is. Altijd van mijn vader geweest. Helaas is mijn vader plots overleden en is zij eigenlijk nog belangrijker geworden. Maar ben me er zeker van bewust dat er soms keuzes gemaakt moeten worden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 18:37

Ik heb hem juist in bruikleen gegeven omdat ik hem al 16jr heb, geen idee of ik er nog aan toe kom om hem ooit weer fanatiek op te pakken maar juist omdat ik hem al 16jr heb wil ik hem eigenlijk niet verkopen en heb ik voor deze oplossing gekozen.

Mijn andere, jongere, paard wat ik (veel korter dan deze) had heb ik wel verkocht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:15

Verkopen is wel erg definitief. Misschien is het tijdelijk dat je minder tijd en zin hebt?Je wilt wel een hond gaan nemen,die heeft toch ook veel aandacht nodig.Die tijd zou je ook aan je paard kunnen besteden.Maar dit is natuurlijk een heel persoonlijke kwestie. Wel is het ook waar dat je paard nu nog jong genoeg is om een andere baas te vinden.Als ze begint te verslijten of een blessure krijgt,dan wordt het moeilijker.Toch zou ik haar niet te snel wegdoen.Er staan zat topics op Bokt van mensen die zware spijt kregen van een verkoop!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:37

Verkopen kan altijd nog. Zou idd eerder denken aan leasen of bruikleen. Mocht je je paard niet meer zien en 'niet missen' kan je altijd nog verkopen. Maar wie weet na een maand dat je weer dolblij bent om je paard te zien en niet anders meer wilt.

En eventueel een goedkopere stal zoeken die ook voldoet? Heb je toch wat minder kosten.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:00

Weet je zeker dat het geen winterdipje van jezelf is?

Als je liever buitenrijdt en op deze locatie geen stalgenoten hebt die mee naar buiten gaan, dan is van stal verhuizen misschien een optie.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:06

Ik had ongeveer hetzelfde een tijdje geleden. Geen kinderwens maar een hoger opgeleid paard er bij en geen uitdaging meer in degene die ik al had. Deze heeft nu een betalende verzorger (helft kosten) en hebben hem net verhuist naar een stal die ook goedkoper is... ook ik wil niet verkopen om een aantal redenen en heb hem al 8 jaar. Zoals het nu is is het prima. Meisje is er helemaal gek op, ik ben van het dagelijkse verzorgen af maar grote beslissingen neem ik lekker zelf. Vind het ideaal. Op termijn wil ik vragen of ze hem niet volledig wil leasen.

xxrobinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:12

Ik heb precies hetzelfde. Denk maar vast aan het voorjaar dan is alles leuker, tenminste dat doe ik. En als het dan lekker weer is zul je je wel 3x bedenken. Verkopen kan altijd nog inderdaad of als je met deze gedachtes blíjft rondlopen.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 22:55

Bedankt voor alle reacties! Hier kan ik wat mee. Ik denk dat het goed is om inderdaad te kijken naar een goedkopere stalling, eens te gaan praten met mijn huidige bijrijdster (Wellicht wil ze heel graag helpen) en kijken of er misschien nog iemand is voor 1 a 2 dagen die ook wil betalen. Zo wordt en de stalling goedkoper, wordt er mee betaald en krijg ik wat meer ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 07:20

Wat een vervelende situatie TS!

Zorg er alleen wel voor dat je niet afhankelijk wordt van een bijrijder. Niet dat je dadelijk verhuist naar een goedkope doe-het-zelf stal en een maand later je bijrijder stopt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:12

Tarico schreef:
Wat een vervelende situatie TS!

Zorg er alleen wel voor dat je niet afhankelijk wordt van een bijrijder. Niet dat je dadelijk verhuist naar een goedkope doe-het-zelf stal en een maand later je bijrijder stopt.

Mee eens! Want als je op een luxe volpensionstal staat,dan kun je gemakkelijk bijrijders krijgen. Maar als iemand er verplicht elke dag heen moet om te verzorgen en mesten,dan wordt dat veel moeilijker.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:21

Heel hard, maar ik zou de pony gewoon verkopen. Zeker als je een kinderwens hebt, is de kans dat je op korte termijn zelf weer gaat rijden niet groot.
Wat moet je er dan nog mee?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 15:44

Achterom schreef:
Heel hard, maar ik zou de pony gewoon verkopen. Zeker als je een kinderwens hebt, is de kans dat je op korte termijn zelf weer gaat rijden niet groot.
Wat moet je er dan nog mee?

Een paard is toch niet enkel een gebruiksvoorwerp!Het is een levend wezen met wie je een emotionele band kunt hebben.