Om een lang verhaal kort te maken - ik ben het echt zát op stal. Ik ben erg actief aan het zoeken naar een andere plek omdat ik er ook gewoon niet blij ben (omwille van een heleboel redenen naast deze) maar tot ik een plek vindt die paardvriendelijk is of gewoon een weide, moet ik roeien met de riemen die ik heb.

Het stalgenootje waar ik over spreek is de eerste klant van de pensionstalling geweest, dus zij krijgt automatisch voorrang op alles. Iedereen betaalt 125 euro per paard, exclusief hooi, voer, water, werk, etc., op twee volpensionners na die 300 euro betalen. Echter, het paard van deze stalgenoot staat samen met één volpensionner en een andere van 125 op het grootste stuk waar nog wat gras op groeit, maar weinig. De volpensionner krijgt hooi, maar omdat er anders een gevecht is voor hooi krijgen de andere twee warmbloeden dus ook gratis "volpension" hooi bij. Zij moeten dus niet betalen voor extra voer - ik wel, en ik moet het overigens allemaal zelf geven.
Nu is het probleem dat dit stalgenootje mij niet zo fijn vindt omdat ik anti vierkant beslagen paarden ben bij mijn paarden als ze zich niet kunnen gedragen. In het begin vallen er altijd een paar gewonden, maar die arabier van haar is nogal gestoord en vliegt op mijn merrie zodra hij ze in een hoek kan drijven. Hij heeft ze een keer goed mank getrapt, en nu ook een andere merrie die bij hem staat.
Ik ben het niet eens met de eigenaar dat mijn paarden niet op het gras mogen van hem omdat ze 'toch te dik' zijn, en niemand zei er wat over, dus ik vroeg of we om de dag eens konden wisselen van weide met de warmbloeden. Zo gezegd, zo gedaan. Tot ik blijkbaar op de voeten trapte daarmee van dit specifieke stalgenootje en ik op het werk zat - ze stuurde iedereen een gelukkig berichtje dat ze alle paarden samen op de weide had gegooid. Staat mijn merrie toch niet onder de schrammen, zeker.

In de winter gaf ze drie volwassen paarden 2 plakjes hooi (in totaal, 1x per dag) van een klein 17 kilo botje. Omdat ze vond dat die van mij te dik stonden.
Toen we nog een voederschema hadden waar we elkaars paarden voederden om de paar dagen om het werk te delen, gaf ze mijn shet consequent meer dan nodig. Dus die werd terug moddervet.
Ze is al compleet bezopen de paarden gaan voeren, en laat dan alles openstaan.
Een paar dagen geleden begon ze tegen mij te klagen dat ze mijn klein vuilbakje had schoongemaakt in mijn zadelkamer (er zijn er twee, en er is een klant weg, dus nu heb ik er eentje voor mij alleen) en dat het degoutant was wat erin zat. Ik kan je verzekeren dat je niets kon ruiken, daar zat echt gewoon plastic in en een zakje druiven dat de pensionklant die weg was gegaan erin had gesmeten. Ik vroeg haar ook niet om dat bakje schoon te maken - ik doe dit regelmatig zelf.
Mijn zadelkasten hebben beiden een sleutel die er permanent op zit (dit was om het voor bijrijders gemakkelijker te maken, maar nu is dat ook gedaan dus ik neem de sleutels mee) en op een dag kwam ik toe om te vinden dat iemand de sleutel van mijn zadelkast had afgebroken. Zó hard gewrongen aan de sleutel dat die afgebroken was in het slot. Toevallig was zij de enige op stal, en ik wist dat ze in mijn zadelkamer kwam vanwege dat vuilbakje. De eigenaar was op zijn werk, en er waren geen andere pensionklanten die kwamen die dag.
Ze herlegt dingen, verstopt dingen van mij, en nu kwam ik een paar dagen geleden toe om mijn slowfeeders te vullen. Ik heb aan de hoeken musketonhaakjes hangen omdat dat gemakkelijker draagt + ik kan ze snel in de haakjes hangen die ik in de weide heb gemonteerd. Al mijn musketons waren verdwenen, foetsie. De musketons waren er aan elke slowfeeder afgehaald en mijn netten waren netjes terug - zonder musketons - aan de haken gehangen.
Mijn andere slowfeedernet lag die dag op de grond, omdat ik te lui was deze op te hangen, maar dat was een eindje verder de weide in en je ziet die musketons niet bepaald vanop een afstand. Je moet al weten dat ze eraan hangen.
Je zou kunnen zeggen dat er een dief rondloopt, maar mijn kasten zijn letterlijk open, en ook mijn nieuwe musketonhaken die ik op voorhand had gekocht voor dit soort situaties waren weg. Die lagen bij het voer, dus ver van de weide vandaan. Voor de rest was er helemaal niets verdwenen, geen dure dingen, geen ander klein grut. De poorten stonden wagewijd open, de elektriciteit was afgezet, en aan haar paard te zien had ze duidelijk gereden die avond, dus als ze zoveel vergeten was weg te leggen was ze weer in een van haar gestoorde borderline buien. Ze heeft me ook zelf verteld dat ze borderline heeft, toen we elkaar nog konden uitstaan, voor ze mijn paard uithongerde.
Ze is erg goed in een fake smile opzetten en doen alsof er nooit een vuiltje aan de lucht is geweest.

Tips, tricks? Ik kan niet van de een op de andere dag mijn boeltje pakken namelijk, ik heb twee koetsen, in deze regio is alles qua paarden schaars of erg opgesloten. Ik doe mijn best