I know, er zijn al heel veel topics over eigen paarden op bepaalde leeftijden maar mijn situatie is heel specifiek en ik ben op zoek naar wat advies.
Ik ben dus (bijna) 18, rijd ondertussen al een jaar of 12 en droom al even lang van het hebben van een eigen paard. Vanaf m'n 13e cross ik al overal en nergens naartoe met m'n fietsje om paarden van andere mensen te verzorgen. Van verzorger zijn heb ik héél veel geleerd, van zelfstandig zijn, plannen en studeren/paarden combineren tot durven, beter/consequenter rijden en omgang met (jonge) paarden en veulens. Nu de laatste 2 jaar word het verlangen naar een paardje voor mezelf groter en groter. (ivm veel tijd in verzorgpaarden steken en er uiteindelijk zelf niks te kunnen "uithalen") --> 1 probleempje
een paard is duur, de ouders hebben geen interesse in meebetalen en zelf ben ik op dit moment financieel nog niet helemaal klaar om een eigen paard op een pension te zetten en de bijkomende kosten te betalen. Na veel denken, opzoekwerk, onderzoek, rekenen en tellen ben ik tot het volgende "plan" gekomen. Het idee: een jong paard van 1, 2 of 3 jaar kopen (liefst 2 of 3 omdat die dan de opfok doorlopen heeft en ook gekeurd kan worden maar wie weet vind ik het perfecte paardje van 1
) en die dan gedurende min 1,5 jaar (dus tot een jaar of 4/4,5) op de weide zetten in de kudde waar ik nu paardjes verzorg. (Diverse kudde van veulens, jaarlingen, jonge paarden en 2 oudere paarden) Dan heb ik gedurende die tijd, de tijd om te werken/sparen om zo als het paard er klaar voor is hem/haar zadelmak te maken, op te leren en te verhuizen naar een stalling. Met als back-up voor mezelf eigenlijk dat ik, mocht ik er toch dan nog altijd niet klaar voor zijn, het paard "gemakkelijk" terug te kunnen verkopen, al dan niet beleerd omdat het dan nog jong is en "makkelijker" verkoopt dan een ouder paard. Ik weet zelf ook dat een jonger paard niet gratis is, het op weide zetten, ontwormen, enten en de hoefsmid kosten blijven maar het kost zeker al een stuk minder dan dat je nog eens stalling + lessen etc bij moet betalen. Binnen 1,5/2 jaar zou ik dan ook op kot (of op kamers dus) zitten en (met een beetje geluk
) ong aan m'n 2e jaar dierengeneeskunde beginnen. Ik werk nu sinds eind vorig jaar wekelijks op zondagmorgen id bakkerij (€10/u) en heb deze vakantie ook een cursus gedaan om vanaf nu id schoolvakanties paardenkampen te kunnen begeleiden. (dit verdiend ook zeer goed à €500/week) Ik zou zeker min. willen sparen tot ik m'n paard 1 of mss zelfs 2 jaar kan onderhouden met dat gespaarde geld. (Dan praat ik over een eenvoudige stalling met een piste zonder overbodige luxe en de basis qua onderhoud)Mijn vraag nu is dus eigenlijk of dit een haalbaar plan lijkt, of zitten er gaten/graten in? En heeft iemand ervaring met het kopen van een jong paard qua onderhoud etc?
Alvast bedankt voor het lezen!!!!

PS: het idee rond een jong paard kopen en niet eerst 2 jaar sparen en dan een al beleerd "ouder" paard kopen is ook dat ik dan echt een band heb met dat paard, zelf kan opleren en naar eigen hand zetten etc.
maar ik zou je adviseren om toch een paar jaar te wachten