Ik heb eigenlijk een vraag, of eigenlijk is het iets wat ik niet echt snap. Ik dacht er gisteravond over na en ik denk het eigenlijk wel vaker, maar ik wil het toch even plaatsen.
Je hoort regelmatig (en dan vooral bij ponyruiters) dat je een bepaald niveau hebt bereikt (bij pony's Z) en dat je dan eigenlijk je paard of pony verkoopt omdat je het hoogste niveau hebt bereikt. Zelf kan ik daar met mijn gedachte totaaaaal niet bij, ergens snap ik het wel als het paard net 10 oid is en je er een ander nog blij mee wel maken. Maar als het paard of pony al wat meer richting pensioen gaat, zou het toch veel fijner zijn voor het paard om lekker op de wei te gaan?
Bij pony's is het dan toch het geval dat de ruitertjes en amazones te groot worden voor het beestje, ook begrijpelijk dat ze dan doorgaan. Maar vaak worden ze ook verkocht als ze een bepaald niveau hebben bereikt en dat de ruiter dan geen "betere" successen met het paard kan halen, dus ja dan verkopen we het paard maar weer.
In mijn ogen vind ik dit zo niet respectvol voor het beestje, dat paard heeft al die tijd zo zijn best gedaan voor je en ook jou bijgeleerd en op een hoger niveau gebracht, en dat het paard dan zo wordt verkocht.
Ik moet er niet aan denken om mijn D-pony te verkopen, ik ben 1,80m dus rijden heeft ook vrijwel geen zin dus ze staat nu lekker op de wei. Pony is 12 jaar, maar ik vind dat ze voor mij genoeg heeft gedaan en wordt zo af en toe nog lekker een keer gereden.
Maar om even tot de conclusie te komen en eigenlijk ook steeds mijn vraag/gedachte: Worden die paarden nou alleen maar gekocht voor het SUCCES van de ruiter/amazone of hetgeen waar een paard in mijn ogen voor moeten worden gekocht: plezier, liefde en waar succes niet persé voorop moet staan.
Hiermee wil ik dus echt niemand aanvallen of iets dergelijks, ik denk er gewoon wel eens overna en zou graag de mening van anderen horen

------------------------------------------------
EDIT: Ik bedoel ook echt mensen die het paard zouden kunnen houden qua geld, ken er genoeg die al rijk zat zijn om het zo maar even te zeggen maar toch weer doorverkopen. Daarnaast, als je geen tijd hebt oid dan is dat in mijn ogen ook begrijpelijk. Het gaat hier echt om het SUCCES van jezelf