Snowie17 schreef:het is niet dat ik hengsten niet leuk vind, alleen ben ik met meerdere hengsten in aanraking gekomen en allemaal best opdringerig en al zijn ze 24 of nog in de puberteit, ze zijn best drammerig.
verder wil ik geen veulen later omdat ik ze schattig vind, alleen ben ik nu aan het werk met en manege pony die eigenlijk te vaak rijd en ook als hij bijv. niet luistert of iets niet begrijpt geslagen of geschopt, ik heb hier iets van gezegd alleen is het niet mijn pony, any way ik wil graag een veulen omdat ik ze vanaf het begin goed wil opvoeden en met absoluut geen geweld in aanraking laten komen.
Alsof jij daar de hand in hebt. Voorbijgangers kunnen je paard kwaad doen. Stalgenoten kunnen je paard kwaad doen. Andere paarden kunnen je paard kwaad doen.
Misschien een idee om eens te onderzoeken waar die beschermdrang vandaan komt?
Een paar jaar geleden kreeg ik een pony van 24. Die had al een heel leven achter zich. En weet je, juist een pony die al veel heeft meegemaakt zien veranderen geeft zo veel voldoening. Daar heb je echt geen veulen voor nodig.
Wat voor paard je ook koopt: je gaat geheid op je bek. Mijn eerste paard was een ruin van destijds 9 jaar. Hij is nu 19. En ik heb veel fouten gemaakt met 'm. Voornamelijk doordat ik van tevoren van alles bedacht had en hij daaraan moest voldoen. En ja, ik heb een ruin omdat ik een ruinenmens ben en ja ik kocht een paard van 9 wat al gevormd was. Ik moet er niet aan dénken dat ik als eerste paard een veulen gekocht zou hebben. Juist doordat het je eerste paard is is het belangrijk dat het een exemplaar is wat je niet makkelijk kunt verprutsen.
En nee, je kunt een paard niet laten zien wie de baas is. Paarden hebben geen baas. Bovendien horen ze dat soort dingen niet van een mens te leren maar van soortgenoten.