Zilver haar trainingsrondje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Zilver haar trainingsrondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 15:09

Inmiddels is Zilver ongeveer 4 maanden onder het zadel. Ze begint het al goed te snappen en erg netjes te lopen! Ze word 2 keer per week getraind (20/30 min) en de rest van de week staat ze lekker met vriendjes op de weide (mijn parasol te mollen :roll:
Afbeelding

In ieder geval. We beginnen de dag bitloos. Zilver snapte het niet, liep door alle hulpen , ging links ipv rechts (of andersom) en zat totaal geen ho op. Misschien iets voor de toekomst.

Note:
In 2016 mijn bekken, zitbeenknobbels, schaambeen en heiligbeen gebroken. Na een maand op bed liggen (en een week in het ziekenhuis) weer kunnen revalideren. Hier ben ik nogsteeds mee bezig. Ik ben meerdere keren per week bij de sportschool te vinden om te werken aan mijn houding. Ik vind het ook vreselijk om mij zo op een paard te zien :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daarna het normale hoofdstel weer omgedaan. Ik merkte direct verschil. Ik ben erg blij met het beeld. Misschien wel wat hoog ingesteld voor een jong beesie. Maar ze duikt heel erg. Nu hebben we dat er redelijk uit onder het zadel. Ik wil als dit bevestigd is weer verder met hals en hoofd naar beneden maar wel neusje eruit. Ze loopt altijd met de kin op het borst. Dan hangen de teugels in een lijntje... friezen kwaal.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Linksom al mooi sluiten naar de draf
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En de mooist eerste sprong onder het zadel ooit als afsluiter van vandaag :+
Afbeelding

Filmpje draf

Filmpje galop

Ik heb deze maand misschien 2 keer gereden. Ik ben nog wel op een wedstrijd terrein geweest. Niet gestart hoor. Gewoon even inrijden en weer naar huis. Staat wel stoer in wedstrijd tenue :D Ze was super braaf. Blij met mijn toppertje.
Afbeelding
Afbeelding

Opbouwend kritiek of tips is altijd lief :) maar ik heb wel les en ze word niet vaak gereden! (1x per week)

maava

Re: Zilver haar trainingsrondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:51

Zo slecht is je houding niet! Lekker door revalideren en trainen komt helemaal goed.

Wanneer ze fijner aan de zithulpen staat lukt dat bitloos wel, gewoon nog lekker doorgaan!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:24

Blijf het een leuk dier vinden. Maar waarom niet 2 of 3 keer aan de slag? Simpele dingen. 1x per week vind ik echt totaal niets bijdragen als je ook nog eens hele nieuwe dingen doet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 16:41

Knert schreef:
Blijf het een leuk dier vinden. Maar waarom niet 2 of 3 keer aan de slag? Simpele dingen. 1x per week vind ik echt totaal niets bijdragen als je ook nog eens hele nieuwe dingen doet.

Ik wil haar niet over vragen :o Moet we leuk blijven voor haar jonge koppie. Maar misschien ben ik te kritisch en te bang haha. Ze loopt trouwens 2 keer per week.

Dankjewel!

Sylke. Je bent een poppie :*

Frrenkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:00

Super vooruit gegaan vergeleken je vorige topic, mooi beeld lekker ontspannen :)

Lekker zo door gaan

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:05

Kabayo schreef:
Knert schreef:

Ik wil haar niet over vragen :o Moet we leuk blijven voor haar jonge koppie. Maar misschien ben ik te kritisch en te bang haha. Ze loopt trouwens 2 keer per week.

Dankjewel!

Sylke. Je bent een poppie :*

Ooh ik begreep dat je er 1x in de week wat mee deed. Dan maak je meer stuk dan dat je er wat mee haalt.

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:09

Jullie worden echt steeds meer een combi samen, leuk om te zien!! :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 07:24

xMarjolein schreef:
Super vooruit gegaan vergeleken je vorige topic, mooi beeld lekker ontspannen :)

Lekker zo door gaan

Dankje wel!!

Knert klopt ;)

xxwienekexx schreef:
Jullie worden echt steeds meer een combi samen, leuk om te zien!! :D

Aah leuk bericht!! Dankje wel :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:03

Eerlijk gezegd blijf ik me afvragen wie je nu precies voor de gek probeert te houden: anderen of jezelf.

Je schrijft dat je deze maand misschien 2 keer gereden hebt, maar vertelt er niet bij dat ze elders stond om drachtig te worden. Je rijdt op dit moment misschien 1 keer per week, maar daarnaast is ze de afgelopen tijd wel naar de keuring geweest en daarvoor getraind, ze wordt gelongeerd met bijzet eraan, je neemt haar mee om op wedstrijdterrein te rijden en wat al niet meer, het diertje is 3...

Zelfs mijn 5-jarige mag meer paard zijn dan Zilver. En natuurlijk is het allemaal je eigen keuze en verantwoordelijkheid, maar het feit dat je hier het verhaal net even anders neerzet dan hoe het werkelijk gaat, vind ik opvallend.

Ik hoop oprecht in de toekomst geen verhalen te lezen over blessures en overbelasting, fysiek of mentaal, want in dat geval zul je jezelf de schuld moeten geven...

Desalniettemin is Zilver een mooie Fries met volgens mij een heel braaf en eerlijk karakter. Wees er maar zuinig op!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 16:16

Wijslander schreef:
Eerlijk gezegd blijf ik me afvragen wie je nu precies voor de gek probeert te houden: anderen of jezelf.

Je schrijft dat je deze maand misschien 2 keer gereden hebt, maar vertelt er niet bij dat ze elders stond om drachtig te worden. Je rijdt op dit moment misschien 1 keer per week, maar daarnaast is ze de afgelopen tijd wel naar de keuring geweest en daarvoor getraind, ze wordt gelongeerd met bijzet eraan, je neemt haar mee om op wedstrijdterrein te rijden en wat al niet meer, het diertje is 3...

Zelfs mijn 5-jarige mag meer paard zijn dan Zilver. En natuurlijk is het allemaal je eigen keuze en verantwoordelijkheid, maar het feit dat je hier het verhaal net even anders neerzet dan hoe het werkelijk gaat, vind ik opvallend.

Ik hoop oprecht in de toekomst geen verhalen te lezen over blessures en overbelasting, fysiek of mentaal, want in dat geval zul je jezelf de schuld moeten geven...

Desalniettemin is Zilver een mooie Fries met volgens mij een heel braaf en eerlijk karakter. Wees er maar zuinig op!

Vind je nou van de 168 uren in de week dat dat ene uurtje nou echt paardonwaardig? Het is geen geheim hoor dat ze drachtig word. Maar niet echt relevant in een topic waar ik mijn rijden even show

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:21

Het is altijd een optelsom. Maar ik hoop dat ze braaf en meewerkend blijft en geen schade oploopt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 16:23

Wijslander schreef:
Het is altijd een optelsom. Maar ik hoop dat ze braaf en meewerkend blijft en geen schade oploopt.

Ga ik wel van uit. Ik doe niks overvraagd ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:08

Kan niet anders als het volledig met Wijslander eens zijn. Paard wordt in mijn ogen enorm overvraagd en overprikkeld. Bij alles wat ik lees en zie over Zilver denk ik steeds, als je geen geduld hebt voor een jonkie, had dan geen jonkie genomen maar een volwassen dier waar je al die fratsen gewoon mee kan uithalen.
Ik vrees een kwestie van tijd voordat het paard volledig in de staak gaat of overbelast is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 20:21

oji schreef:
Kan niet anders als het volledig met Wijslander eens zijn. Paard wordt in mijn ogen enorm overvraagd en overprikkeld. Bij alles wat ik lees en zie over Zilver denk ik steeds, als je geen geduld hebt voor een jonkie, had dan geen jonkie genomen maar een volwassen dier waar je al die fratsen gewoon mee kan uithalen.
Ik vrees een kwestie van tijd voordat het paard volledig in de staak gaat of overbelast is.

Je zegt het helemaal goed. In joun ogen. Gelukkig ken ik mijn paard beter.

Zo zie je maar. De een vind hier dat ik bijna te weinig doe en de ander veeelste veel (een uur per week :+ )

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:23

:? zoals ik dit topic lees, rijdt TS amper om haar fries te sparen. Ik quote: "Opbouwend kritiek of tips is altijd lief :) maar ik heb wel les en ze word niet vaak gereden! (1x per week)" , maar aan bepaalde reacties te lezen klopt dit niet ?
Wat raar >;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 20:24

Lukasje schreef:
:? zoals ik dit topic lees, rijdt TS amper om haar fries te sparen. Ik quote: "Opbouwend kritiek of tips is altijd lief :) maar ik heb wel les en ze word niet vaak gereden! (1x per week)" , maar aan bepaalde reacties te lezen klopt dit niet ?
Wat raar >;)

Misschien rijden hun stiekem op mijn paard?? Ij rij maar 1x per week. (Op zaterdag om heel precies te zijn. Soms op vrijdag avond maar dan heb ik een halfuurtje les. Dan zaterdag erna natuurlijk lekker vrij )
Edit. Voor de bokkers die al mijn berichten doorspitten. Ook wel eens op dinsdag maar dan doe ik weekends wat anders. (Lange lijnen. Wandelen. Vrijheidsdressuur. Longeren. Slepen etc)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:30

Wijslander schreef:

Laat het over 2 maand (volgens mij bijna 3) verspreid zijn, dat zijn 8 weken.
1 keer naar de keuring voor 10 minuten misschien in de ring en weer naar huis
1 keer mee naar een losrijdterrein (misschien kwartier gereden) om te wennen aan andere omgevingen
en een paar keer (misschien elke week 1 keer 20min) longeren met bijzet, hoe longeer jij dan? ik longeer mijn jonge pony ook met bijzet namelijk :')

en nog een paar keer aantal dagen naar de hengstenhouder om geinsimineerd te worden, AKA beetje vreten en in de weide staan en een paar keer de dierenarts die komt vervelen.

Ik vind eigenlijk dat dit paard een best lui leven heeft. Baasje werkt overdag en komt savonds beetje appels brengen en ze staat bijna de hele dag buiten. Denk dat er paarden zijn die het minder hebben, zoals die van mij :') :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:36

Je hoeft niet al jouw berichten door te spitten hoor...de verhalen rondom Zilver zijn nogal "in your face" zullen we maar zeggen als je een beetje de jonge paarden topics volgt. En ik ben niet iemand die vind dat je een jong paard alleen maar met zijden handschoentjes hoeft te behandelen, ik vind dat ze best iets mogen doen. Maar als ik lees wat er allemaal al met Zilver gedaan wordt en al werd toen ze 2 was, staan mijn nekharen eerlijk gezegd overeind.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:36

Fijn dat Zilver het zo goed doet. Nu lekker oppakken en dan kan ze straks van het najaar lekker uitbuiken en gaan voorbereiden op het moederschap. Perfecte combi :j

Mijn 3 jarige heb ik nu 3x per week onder het zadel en als straks het stuur er goed op zit gaan we in de zomervakantie lekker naar buiten een paar keer in de week. Na de zomer begint op school een heel drukke periode en zal ik minder aan rijden toekomen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:37

Mijn nekharen staan overeind van de tweede Wereldoorlog. Ohja dat was in 1945.... daar doen we dus niks meer aan. Ieder zn eigen keuzes toch? Je kan er nu nog weinig aan veranderen dat het dier toen eens in de zoveel tijd wat moest doen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 20:41

Nynkster schreef:
Mijn nekharen staan overeind van de tweede Wereldoorlog. Ohja dat was in 1945.... daar doen we dus niks meer aan. Ieder zn eigen keuzes toch? Je kan er nu nog weinig aan veranderen dat het dier toen eens in de zoveel tijd wat moest doen

Ik kan er ook niks aan doen dat sommige mensen in het verleden leven :+ Ik kijk liever vooruit

Dankje suffie :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:52

Prima dat daar jouw nekharen van overeind staan. Mijne staan het van jonge paarden die in mijn ogen overvraagd worden. En daar gaat dit topic over, de opleiding van een jong paard.
Het gaat me niet zozeer om de frequentie. 3x per week zoals Suffie aangeeft vind ik op zich helemaal prima voor een 3 jarige. Het gaat me aan de overload aan prikkels en telkens wat nieuws, het van hot naar her slepen met dat dier, van keuring (en daarvoor opsluiting in box) naar wedstrijd, van fotoshoot naar (meermaal) dekstation en tussendoor moet ie nog van alles leren met verschillende manieren longeren, verschillende optomiming, ook nog eens beleren voor trekken . Dier is amper 3 jaar oud, dit hele circus begon al met 2. Ja dat vind ik overvragen van in ieder geval de geest van een jong paard. Daar worden ze totaal murv van in mijn ogen (en ja in mijn ogen, dus mijn mening, maar heb redelijk wat ervaring met jonkies) Heb je een jonkie, dan dien je in mijn ogen geduld te betrachten. wil je al van alles, neem dat een ouder dier.

Maar goed, kennelijk heeft TS een waakhond voor haar die alle commentaar afblaft.

Prima, ik laat het hierbij, maar wou het wel gezegd hebben en kennelijk ben ik niet de enige die er zo over denkt. Hoop (maar verwacht het niet) dat er een belletje bij TS gaat rinkelen en hoop vooral dat Zilver het allemaal kan verwerken.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:54

oji schreef:
Prima dat daar jouw nekharen van overeind staan. Mijne staan het van jonge paarden die in mijn ogen overvraagd worden. En daar gaat dit topic over, de opleiding van een jong paard.
Het gaat me niet zozeer om de frequentie. 3x per week zoals Suffie aangeeft vind ik op zich helemaal prima voor een 3 jarige. Het gaat me aan de overload aan prikkels en telkens wat nieuws, het van hot naar her slepen met dat dier, van keuring (en daarvoor opsluiting in box) naar wedstrijd, van fotoshoot naar (meermaal) dekstation en tussendoor moet ie nog van alles leren met verschillende manieren longeren, verschillende optomiming, ook nog eens beleren voor trekken . Dier is amper 3 jaar oud, dit hele circus begon al met 2. Ja dat vind ik overvragen van in ieder geval de geest van een jong paard. Daar worden ze totaal murv van in mijn ogen (en ja in mijn ogen, dus mijn mening, maar heb redelijk wat ervaring met jonkies) Heb je een jonkie, dan dien je in mijn ogen geduld te betrachten. wil je al van alles, neem dat een ouder dier.

Maar goed, kennelijk heeft TS een waakhond voor haar die alle commentaar afblaft.

Prima, ik laat het hierbij, maar wou het wel gezegd hebben en kennelijk ben ik niet de enige die er zo over denkt. Hoop (maar verwacht het niet) dat er een belletje bij TS gaat rinkelen en hoop vooral dat Zilver het allemaal kan verwerken.

Woef! Woef!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 20:55

oji schreef:

Sorry hoor maar het gaat hier totaal niet over hoe je een jong paard opleid. Daar beginnen júllie over. Ik laat gewoon foto's zien van het rijden. Ik vraag niemand wat het ideaal beeld is hoe je een jong paard opleid. Misschien heb je dat verkeerd begrepen? Iedereen leid een paard op een andere manier op. De een met zadel , ander met halster , een ander met bit en weer een ander achterste voren
Misschien een ander zijn manier respecteren ipv je zin door te drammen?

Klopt dat mijn paard afwisseling krijgt. Dat vind ik goed en ik ben blij dat ik dat doe. Ik hoef geen dood paard die alleen rondjes sjokt door de bak. Ik hou haar hoofd lekker fris door andere dingen te ondernemen , die ze erg leuk vind!
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 01-07-18 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:58

oji schreef:
d te betrachten. wil je al van alles, neem dat een ouder dier.

Maargoed, TS heeft ook een groep honden die haar afblaffen in elk topic dat ze opent. :)