2 jarige bange pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hmetwn

2 jarige bange pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 15:31

Hallo lezers van Bokt!

Ik heb jullie advies en hulp nodig.
De zusjes van een vriendin van mij hebben onlangs een 2 jarige B pony gekregen (beetje dom omdat de 2 zusjes weinig tot geen ervaring hebben, ze kunnen nog niet eens lichtrijden) en deze is zo mooi, alleen is het beestje ongelooflijk bang voor mensen. Hij is niet vaak in contact geweest met mensen en is in die 2 jaar nog nooit in een wei geweest, toen we de pony ophaalden toevallig wel, maar hij werd hard handig in het hoekje van de wei gejaagd en gevangen, voor zon jong beestje is dat natuurlijk hartstikke eng. De stiefvader heeft vroeger veel met paarden gedaan maar hij is dat allemaal verloren. Plus hij is ook hardhandig, het beestje rent al weg als je op de trampoline springt. Nu wil ik proberen om hem te laten zien dat er ook goede mensen zijn voordat er iets met de zusjes gebeurt. Ze zijn nog maar 8 jaar, en hebben net een pony gekregen. Dan wil ja natuurlijk super veel tijd er mee door brengen maar met paarden is het fight or flight, en wat als hij net op zon moment fight kiest? Dan wordt het beestje nog doorverkocht en krijgt hij nog meer stress. Dat verdien het popje niet... Soms is hij wel nieuwschierig, als je een tijdje in de wei bij hem zit en rustig aan doet wil hij nog wel eens snuffelen aan je hand. Maar er hoeft maar iets te zijn en hij rent er weer vandoor.

Nu weet ik wel hoe je een paard zijn vertrouwen moet krijgen maar hoe je hem laat zien dat ze je kunnen vertrouwen als ze voor alles bang zijn? Oh god, ik wil hem niet het verkeerde aanleren..

Wat zouden jullie in deze situatie doen? Wat zou een goede manier zijn om hem te laten zien dat niet alle mensen zo zijn en dat hij mij en mijn vriendin kan vertrouwen?

(Ik zal nog even wat foto's toevoegen om jullie te laten zijn hoe knap hij is :P )

Dit is FLINT!

Afbeelding

Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:34

Wat een leuke pony.
Ik zou Flint eerst even laten wennen aan zijn nieuwe plekje.
Eventueel kun je later wel lekker bij hem in de wei komen zitten.
Dan kan hij zelf bij jou komen kijken als hij het vertrouwt.
Later kun je hem dan in de wei wel aaien en daarna borstelen.
Lekker rustig aan, hij moet vast ook nog wennen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:35

Enorm knap ding.
Zet een stoel bij hem neer en ga snoepjes geven of toegooien. Daarna eens kijken of je kan aaien en poetsen.

Op de trampoline springen is ook doodeng natuurlijk, zelfs echt makke paarden willen daar nog wel eens een hartverzakking van krijgen :+

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:36

Staat Flint met vriendjes op de wei?

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:37

Hier ook een Shet die erg bang is, ik heb een touwtje aan haar halster gedaan, wat ze ook altijd om heeft, zodat ik haar redelijk makkelijk kan pakken. Verder zou ik vooral beginnen met het laten wennen aan jullie en de omgeving en daarna met aaien en aanraken, misschien een keer een stukje wandelen en belonen met lekker vers gras. Hier gisteren: pony in kwestie durfde niet de schuur in, maar ik moest haar borstelen, uiteindelijk na veel moeite gelukt en gelijk beloont met een weide vol lekker gras, straks even kijken of ze de link snapt... heb vooral veel geduld!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:39

ClauH schreef:

Ook mega belangrijk ja, en als dat brave vriendjes zijn kan hij het goede gedrag van ze af kijken. Ideaal.

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 15:41

ClauH schreef:

Nee, maar ik heb ook geen zeggen over het beestje. Ik kan er niet een pony bij stoppen, hij staat eenmaal alleen wat inderdaad de situatie nog wat moeilijker maakt :( Hij staat trouwens al een paar week in zijn wei, dus hij is er al redelijk aan gewend, maar als er mensen bij zijn rent hij gauw de andere kant op..

jassie2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:42

ja ik zou hem ook eerst even laten wennen en dan zou ik rustig bij hem gaan zitten als hij je accepteert kan je daarna ook gewoon rondjes lopen zodat ook bewegende mensen niet meteen eng zijn. wel zou ik zeker in het begin wachten tot hij naar jou toe komt lopen als jij op hem afkomt kan hij doordat hij eerder heeft meegemaakt erg bang (stress krijgen) raken. ik vind hem nu wel wat aan de dunne kant en zijn hoeven lijken me ook best lang. succes verder het lijkt me een hele opgave ook omdat die meisjes nog zo jong zijn

Azmay

Re: 2 jarige bange pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:43

Naast dat het enorm zielig is zonder vriendjes gaat het gedrag denk ik ook niet goed komen.
Een jong paard wil spelen en als hij geen vriendjes heeft zal hij dat uiteindelijk gaan afreageren op de mensen of omgeving met een beetje pech :o

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:45

Ik zou wel proberen of je ze kunt overtuigen om een vriendje te kopen voor hem...

Verder moet je die pony denk ik gewoon vaak voor een paar minuutjes in handen nemen. Met veel geduld. Probeer hem te pakken of wacht tot hij naar jou toe komt. Aai hem een beetje, wandel een stukje door de wei en ga weer weg. Zo wordt het ook normaal dat je hem kunt benaderen en betekent het ook niet gelijk dat er enge dingen gaan gebeuren als hij wordt gepakt.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:53

Citaat:
Ik zou wel proberen of je ze kunt overtuigen om een vriendje te kopen voor hem...

Dit inderdaad. Niet alleen omdat hij een vriendje nodig heeft, ook omdat hij daardoor makkelijker zijn angst kwijt raakt.

Stel er komt een brave Shetlander bij en jullie zijn met de Shetlander aan het kroelen, poetsen of snoepjes geven, dan wordt hij vanzelf nieuwsgierig.

Ik snap dat jij er niets aan kunt doen, maar een pony alleen is echt heel zielig, en zo'n jong angstig ding alleen is nog eens veel en veel zieliger.

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 15:59

ClauH schreef:
Citaat:

Dit inderdaad. Niet alleen omdat hij een vriendje nodig heeft, ook omdat hij daardoor makkelijker zijn angst kwijt raakt.

Stel er komt een brave Shetlander bij en jullie zijn met de Shetlander aan het kroelen, poetsen of snoepjes geven, dan wordt hij vanzelf nieuwsgierig.

Ik snap dat jij er niets aan kunt doen, maar een pony alleen is echt heel zielig, en zo'n jong angstig ding alleen is nog eens veel en veel zieliger.

Ik ben er gelijk achter aan gegaan, maar ik heb het idee dat de eigenaar het weigert om er nog een te kopen... Sommige mensen he... Ik ga even met hem goed overleggen. Maar wat dan doen als het echt niet kan?..

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:03

Ik vind het eigenlijk gewoon niet kunnen als ze niet nog een pony'tje erbij willen kopen, dat is eigenlijk gewoon dierenmishandeling.
Ze zijn al niet handig bezig door een 2 jarige te kopen voor 2 meisjes die bijna geen ervaring hebben, dus ik denk eigenlijk dat ze zich geheel niet hebben verdiept in wat er allemaal moet gebeuren, dus ik denk dat ze sowieso zichzelf eens achter de oren moeten krabben wat hun verwachtingen zijn en of ze weten hoe ze het diertje goed moeten verzorgen

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:06

Eerlijk gezegd denk ik dat het of straks gevaarlijk wordt of dat het zichzelf wel oplost. De lol is er zo vast snel vanaf en hopelijk vindt deze prachtige pony een baasje die het wel begrijpt....

Wel goed van je dat je je zo inzet voor de pony!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:06

Is het trouwens als wel een ruin, of is hij nog hengst?
Als er geen maatje zou komen is de enige eerlijke optie tegenover het dier in mijn ogen een ander liefdevol huis zoeken. Maar ik vermoed dat ze dat dan ook niet willen horen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:09

Arm dier. Dit is vragen om problemen.
Paardje heeft vriendjes nodig om van te leren, naast sociaal gedrag, ook leren omgaan met andere dingen. En dan ook nog onervaren eigenaren. -O-

Gaat hem niet worden. Dit is voor het paardje niet eerlijk en ook voor de eigenaren niet.

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 16:14

Azmay schreef:
Is het trouwens als wel een ruin, of is hij nog hengst?
Als er geen maatje zou komen is de enige eerlijke optie tegenover het dier in mijn ogen een ander liefdevol huis zoeken. Maar ik vermoed dat ze dat dan ook niet willen horen.

waarschijnlijk niet, ik heb echt geen idee wat ik nog moet doen... en eerlijk gezegd weet ik niet of hij een ruin of hengst is.. Heb ik me niet echt mee bezig gehoude ;( Ik weet wel dat hij beter ergens anders heen gaat maar ik heb daar dus geen zeg over. Er is een hele kleine mogelijkheid dat er een kleine pony bij wordt gekocht maar ik weet dat ook niet zeker. Ik hoop het gewoon... Ik weet niet wat ik voor het beestje verder kan doen.. Nu jullie me dit hebben realiseren weet ik het echt even niet meer.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:16

Gatverdamme, weer een gevalletje pony wordt de dupe van de onkunde van mensen, wat sneu weer :(

Ben bang dat je hier niks aan kan doen behalve de eigenaar echt aan het verstand peuteren dat dit niet kan, dat zijn dochtertjes hier ongelukken mee gaan krijgen....

Edit, beestje moet ook HOOGnodig naar de hoefsmid zie ik op de laatste foto.....

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 16:19

SweetVanille schreef:
Gatverdamme, weer een gevalletje pony wordt de dupe van de onkunde van mensen, wat sneu weer :(

Ben bang dat je hier niks aan kan doen behalve de eigenaar echt aan het verstand peuteren dat dit niet kan, dat zijn dochtertjes hier ongelukken mee gaan krijgen....

Edit, beestje moet ook HOOGnodig naar de hoefsmid zie ik op de laatste foto.....

Hoefsmid komt binnen kort :j Ik zal heel goed even praten met de eigenaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 16:26

Paardje echt nog een tijd, 2 jaar zou mooi zijn, in een goede, gemengde opfok doen. Gemengd qua leeftijd. Daar leert hij van andere paarden en kan goed zijn energie kwijt, groeien en vooral gezond en sterk opgroeien.

Dit wordt aan de hand van je verhaal echt niks en gaat zeker problemen geven. Beestje is angstig, want is jong, alleen, nieuwe plek. En de mensen hebben te weinig verstand en ervaring.

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 18:36

Update, ik heb de eigenaar zegt dat ik het niet mee eens ben op de manier hoe hij Flint alleen laat staan en dat hij vriendjes nodig, omdat hij anders nooit van zijn angsten af komt of iets leert. Hij was het niet met mij eens en ik heb hem gezegd dat hij het lekker zelf mocht weten, ik heb alle mogelijke oplossingen aan hem verteld maar het bleef nee. Ik heb besloten dat het niet mijn verantwoording is en gezegd dat ik hem niet zou helpen. Heel jammer voor het beestje want het zou echt een leuke pony kunnen worden. Niet eerlijk voor het beestje. Ik kan er verder niks aan doen. Helaas.

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:40

Lascalevi schreef:
Update, ik heb de eigenaar zegt dat ik het niet mee eens ben op de manier hoe hij Flint alleen laat staan en dat hij vriendjes nodig, omdat hij anders nooit van zijn angsten af komt of iets leert. Hij was het niet met mij eens en ik heb hem gezegd dat hij het lekker zelf mocht weten, ik heb alle mogelijke oplossingen aan hem verteld maar het bleef nee. Ik heb besloten dat het niet mijn verantwoording is en gezegd dat ik hem niet zou helpen. Heel jammer voor het beestje want het zou echt een leuke pony kunnen worden. Niet eerlijk voor het beestje. Ik kan er verder niks aan doen. Helaas.

Goed dat je het hem hebt verteld, maar onbegrijpelijk en niet eerlijk tegenover Flint wat de eigenaar denkt... :n

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:43

Vooral in jullie provincie kun je heel goedkoop aan bijvoorbeeld een shetlander komen. Maar een geitje is wellicht ook al een oplossing. Hopelijk werkt de eigenaar mee!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:45

Een paard alleen houden... is dat niet een gevalletje dierenmishandeling? Lijkt me dat daar wel een instantie voor kan worden ingeschakeld.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:50

DreamGuide schreef:
Een paard alleen houden... is dat niet een gevalletje dierenmishandeling? Lijkt me dat daar wel een instantie voor kan worden ingeschakeld.

Misschien als meerdere mensen ee melding van maken, dat er dan wat gedaan kan worden....Hopelijk, want dit komt niet goed zo.