Cinnepin schreef:Nageven komt niet vanuit de voorhand. Weet je dat niet?
Dat weer...
het is niets magisch, je paard moet de kaak ontspannen, de nek en van daaruit ook andere spieren in het lichaam die niet nodig zijn voor de beweging. Je vraagt dat van je paard en als hij het doet, kan je werken aan een aanleuning, die ook niet zo magisch is en verschillende vormen kan aannemen.
Het enige verband is dat, wanneer het paard nageeft, alle hulpen beter doorkomen en je daardoor meer invloed hebt over beenzetting en dus 'achterhand', het stokpaardje van de Duitse rijkunst.
Het is dus nageeflijkheid --> aanleuning --> achterhand en niet andersom
Zo zijn er nog meer taboe's hoor: je kan slechts tot op zekere hoogte zorgen voor doortreden van de achterbenen als je niets doet met de schouders. Als je ook op schoudervrijheid focust, creëer je als het ware ruimte voor de achterbenen om meer onder te treden onder het lichaam. Het is een wisselwerking. Dit alles nadat het paard de kaak en nek kan ontspannen op jouw vraag.
Dus ik ben van mening dat je zeker mag focussen op de voorhand, al dan niet meer zodat de nageeflijkheid volledig is en niet af en aan. Maar goed, dit is vloeken in de kerk
Los daarvan vind ik het een erg leuk paard TS

ik hou niet van vlekken, maar het is een leuk ding om te zien.