mag je rijden met oortjes in?
ik heb het iemand eens zien doen op de manege terwijl die aan het meezingen was.
mij lijkt het maar gevaarlijk.
hoe denken jullie hierover?
groetjes
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Baileyi schreef:In de bak lijkt het me niet zo'n probleem, zolang de oortjes niet in de weg zitten en je je mede bak gebruikers niet tot last bent (bijvoorbeeld als er een les is hoor ik graag wat de instructrice zegt zodat ik aan de kant kan gaan voor de les klant). Buiten zou ik het dan weer niet doen omdat je toch minder van de omgeving hoort en ik niet graag opeens door een auto opgeschrikt wil worden.
SweetVanille schreef:Ik vind het zeer onverstandig. Ten eerste heb je dan je focus niet volledig bij je paard. Je bent aan het rijden, trainen, met je paard bezig, niet met muziekluisteren.
Ten tweede gevaarlijk, je hoort geluiden uit je omgeving minder/niet.
Pistasche schreef:Ligt eraan met hoeveel mensen je rijdt, maar als er iets gebeurt en je hoort het niet vanwege je oortjes kan dat knap vervelend of zelfs gevaarlijk zijn. Een instructeurs oortje is nog wat anders. Maar met muziek ben je toch wel redelijk afgesloten van alles om je heen.
Daarbij concentreer en 'voel' ik meer van m'n paard als ik met muziek inrij ofzo, weet niet waarom. Mooie bijkomstigheid is ook dat ik bijna 100% gestopt ben met klikken omdat ik dat irritant vond door m'n muziek heen. ingvdh schreef:oortjes met muziek helpen mij juist focus te houden tijdens het rijden in de bak.
ik zie en hoor alles en raak daardoor snel uit mijn concentratie, door de muziek ben ik veel minder afgeleid en alleen maar met mijn paard bezig.
als er iemand les heeft doe ik een oortje uit zodat ik kan volgen waar de lesser heen gaat rijden. Is er geen les let ik gewoon ook op de anderen en hanteer de rijbaan regels, dat is een kwestie van kijken en hoef je niet voor te horen.
Tijdens mijn eigen lessen heb ik geen muziek op maar tettert de instructie door de oortjes heen.
Op straat zou ik het niet doen. Daar is het juist wel weer belangrijk dat je meekrijgt wat er om je heen gebeurd.
ElCid schreef:Met oortjes zou ik nooit doen, ook in de bak niet, want je verliest misschien een stukje aandacht wat bij je paard en de omgeving moet zijn ( als je teveel op de muziek focust).
Maar wij hebben bijna altijd de radio aan in de bak als we rijden want een achtergrond muziekje is wel fijn.
Als ik lesgeef gebruik ik wel vaak een oortje; de boodschap komt sneller aan bij de leerling en ik krijg minder snel last van mijn stem
Piuni schreef:Ik rijd wel eens met oortjes in. Altijd of 1 oortje in mocht iemand les hebben of met 2 oortjes in op zacht volume. Ik heb een tijd gehad dat mijn paard veel schrok omdat ze in de omgeving aan het bouwen waren en er elke keer grote machines langs kwamen. Onbewust ging ik mij op die geluiden focussen waardoor mijn paard nog heftiger reageerde. Toen reed ik een keer met muziek en merkte ik dat ik me veel minder aan het focussen was op de geluiden in de omgeving en werd mijn paard ook een stuk relaxder!
Toothless schreef:Op de meeste maneges/stallen is de regel dat je maximaal 1 oortje in hebt zodat je je omgeving nog kunt horen. Ik reed zelf ook altijd met muziek in, dan kon ik altijd tempowisselingen rijden tussen het refrein en het coupletDaarbij concentreer en 'voel' ik meer van m'n paard als ik met muziek inrij ofzo, weet niet waarom. Mooie bijkomstigheid is ook dat ik bijna 100% gestopt ben met klikken omdat ik dat irritant vond door m'n muziek heen.
Maaaaar... in de paardenwereld is alles gevaarlijk mits niet goed gebruikt.