Dan nu het verhaal. Na een ontspannen rit van ongeveer 2 uur was pony blij dat we op de terug weg waren. Hierdoor was ze al lekker enthousiast (wel braaf!) aan het stappen. Achter ons kwam een twee-span aandraven. Dit leverde wat spanning op bij ons, de mensen van het twee-span stopte direct op gepaste afstand.
De pony is bekend met aanspanningen en heeft zelf ook een aantal keer voor de wagen gestaan. Ik denk daarom dat het meer de situatie was die voor spanning zorgde dan het twee-span op zich. Ik heb ervoor gekozen om haar aan de andere kant van de weg te parkeren met haar hoofd richting het span, zodat ze rustig kan zien en horen wat er gebeurt, zonder naar huis te rennen. Toen ze braaf stond te wachten heb ik aangeven dat ze mochten passeren.
Echter kwam er iemand van het span aanlopen om mijn pony vast te houden tijdens het passeren. Ze hield mijn pony bij het hoofdstel (bakstuk) vast. Achteraf voel ik me hier toch niet prettig bij, ik heb het idee dat het alleen maar meer spanning opleverde bij de pony om op zo'n vast te worden gehouden door een vreemde. Ik ben zelf ook niet duidelijk genoeg naar de mensen van het tweespan en heb dan ook niet aangegeven dat ik hier niet van gediend was. Ik was best druk bezig met mijn pony en was er zelf eerlijk gezegd ook een beetje overdondert door.
Ik zie dat het inmiddels een aardig verhaal is geworden. Hopelijk ben ik volledig geweest
Ik vraag me hoe anderen deze situatie zouden aanpakken. Is het gebruikelijk dat er iemand even van de wagen springt om een andere ruiter te helpen? En is het dan ook gebruikelijk om een vreemd paard bij het hoofdstel beet te pakken?Er rijden bij mij in de omgeving best wat aanspanningen rond. Ik wil daarom toch even helder hebben wat ik kan verwachten. Ook ben ik benieuwd wat de aanspanningen eigenlijk van mij verwachten, ik ben namelijk onbekend met een situatie als deze. Meestal zet ik mijn pony even stil zodat ze kan kijken, worden we gepasseerd en rijden we verder.
. Zag in je profiel dat je 22 bent en geen 12, maar wie weet wat ze wellicht zelf aan ervaringen hebben, aan passeren van onrustige pony/paarden. Volgende keer toch zelf echt aangeven wat jijzelf wilt. Jij kent je pony, en mag best zeggen “ goh wat aardig, maar vasthouden werkt voor ons niet” Ik ken van de 8 paarden op mijn stal al 2 die deze actie per direct met de voorbenen hoog de lucht in hadden beantwoord.
". Ik lees dat ik de volgende keer dus best wat duidelijker mag zijn
)