Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Matheno schreef:Een eigen paard, ik vind het heerlijk! Maar wij kunnen natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken.
Er loopt een topic over wat paarden nou echt kosten. Misschien een aanrader.
Azmay schreef:Ik heb inmiddels 2 eigen paarden aan huis, maar door de tijd, zorgen en het geld wat er in gaat zitten droom ik vaak genoeg van verzorgpaarden.
Zet voor jezelf de kosten, tijd, na en voordelen eens op een rijtje en bedenk je dan wat en hoe je alles zou willen doen
Brainless schreef:Het duurste is vaak de stalling, als je ze niet thuis hebt staan.
Dus bekijk ook eens wat een stalling (die jouw voorkeur heeft) kost in jouw omgeving.
Bedenk ook dat je niet zomaar kunt zeggen: ik gooi hem wel voor 75E bij de boer op de wei.
Wees eerlijk naar jezelf wat je echt zou willen (bv goede buitenbak of mss wel binnenbak, goede uitrij mogelijkheden, ruime stal, of goede paddock paradise, paddock in de winter, het voerbeleid) en zoek daar een stal bij in jouw buurt en neem dat bedrag als richtlijn qua vaste kosten.
Dan heb je nog aan vaste kosten; bekappen (mss ijzers), enten, tandarts en wormenkuur.
De variabele kosten zijn tuig/dekens/verzorging.
Qua andere kosten (DA) is het afwachten wat er gebeurd en wat daar de rekening van is.
Je kan een paard daarvoor ook (voor een gedeelte) voor verzekeren.
Dreamybol schreef:Denk dat geld het makkelijkste probleem is om te tackelen. Je hebt het er wel voor over of niet. Maar de tijd die het je kost vergt regelmatig keuzes die niet iedereen om je heen begrijpt. En paard kost altijd meer tijd dan je bedenkt.
. Dan weet ik weer waar ik het voor doe. Als je dat er allemaal voor over hebt zou ik zeggen: doen! freetorun schreef:Ik heb mijn eigen dier sinds een jaar, en ik vind het fantastisch. Maar waar je bij een verzorgpony enigszins 'zorgenloos' door het leven gaat, komen er bij een eigen paard heel veel extra zorgen bij. Wat ga je het voeren? Waar ga je het stallen? Hoeveel uur buitenkomen vind je goed? Wat voor lesgever wil je? Welk tuig? En dat is alleen nog maar als het paard gezond is.
Al zou ik echt niet zonder kunnen!
Toekomst schreef:Denk inderdaad goed na over de kosten en de tijd. Natuurlijk is een eigen paard hartstikke leuk, maar er zitten ook nadelen aan. Het is een hele verantwoording. Je moet iedere dag gaan. Bij een bijrijdster moet je je ook bedenken dat ze (last minute) af kunnen zeggen. Niet netjes, maar ik zie het vaak genoeg gebeuren. Dan moet je zelf. Idem met vakanties ed.
Qua kosten, zorg dat je (zoals hierboven al genoemd) weet wat je eisen zijn qua stalling. Dan weet je wat je maandelijks kwijt gaat zijn. En alle kosten eromheen + een pot voor dierenarts kosten.
freetorun schreef:Wat misschien leuk voor je om te lezen is een aantal volgtopics van paardeneigenaren (staan onder paardenpraat) die net een eigen paard hebben gekocht. Ze lopen allemaal erg uiteen, maar de gelijkenis is wel dat elke nieuwe paardeneigenaar voor onverwachte uitdagingen komt te staan
MariskaDream schreef:Daar heb je gelijk in! ja t kost meer tijd inderdaad wat jij zegt dat is nog een dingetje om heel goed overna te denken....
verzorgpaard kan maar tot bepaalde leeftijd?
Lootje1991 schreef:Ik heb een eigen paard en een hond en ik werk fulltime. En ik ben heeeeel bli dat mijn hond mee kan naar stal, ik red het qua tijd en energie anders bijna niet! Maar het hebben van een eigen paard geeft mij wel veel meer vreugd dan een verzorgpaard
Ik zou willen kijken of t mij zelf lukt hond op te voeden zodat ze mee naar stal kunnen anders wil ik sowieso de hulp van een trainer ofzo inschakelen. Dat begrijp ik een eigen paard lijkt mij ook zo gaaf om te hebben (ook omdat hij van jezelf is). Mijn droomleven is echt 2 honden ee eigen paard, leuke baan (en hopelijk een leuke hond en paard vriendelijke partner
) xChanelx schreef:Even inhakend op je opmerkingen over verzorgpaarden.
Wat mij betreft is een verzorgpaard absoluut niet tot een bepaalde leeftijd hoor. Ik denk zelfs dat er paardeneigenaren genoeg zijn die liever een volwassene als bijrijder hebben dan een tiener, omdat het algemeen heersende beeld toch is dat volwassenen betrouwbaarder zijn.
Es_ther schreef:xChanelx schreef:Even inhakend op je opmerkingen over verzorgpaarden.
Wat mij betreft is een verzorgpaard absoluut niet tot een bepaalde leeftijd hoor. Ik denk zelfs dat er paardeneigenaren genoeg zijn die liever een volwassene als bijrijder hebben dan een tiener, omdat het algemeen heersende beeld toch is dat volwassenen betrouwbaarder zijn.
Ik ben 24 een heb al 10 jaar een bijrijdpony, dus zo gek is dat niet