Paspoort inleveren bij de pensionstalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lobke_

Paspoort inleveren bij de pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 18:18

Hallo,

Sinds kort sta ik bij een andere pensionstalling. Het is daar gebruikelijk dat je het paspoort daar inlevert. Heel raar want bij mijn andere stalling had ik mijn paspoort altijd in eigen beheer. Logisch want ik ben de eigenaar. Anders zou de pensionstalling zomaar je paard kunnen verkopen. Ik vind het heel raar dat ik nu niet zomaar bij mijn paspoort van mijn paard kan en dat ik om mijn paardpaspoort moet vragen. Hoe doen jullie dat? Ik heb er echt geen goed gevoel bij

Dreamybol

Re: Paspoort inleveren bij de pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:19

Het is wettelijk verplicht dat het paspoort bij het paard is, jouw vorige stalling was dus in overtreding en had bij controle flinke boetes kunnen krijgen.

_Sofie

Het paspoort van mijn paard ligt op stal, dit is wettelijk verplicht. Als een controle is en de paspoorten zijn niet bij de paarden aanwezig, kan de stalhouder een fikse boete krijgen.

Edit: wat verkopen betreft, het paspoort is geen eigendomsbewijs, dus als jouw staleigenaar je paard zou doorverkopen, heeft de nieuwe ‘eigenaar’ geen poot om op te staan, als jij kan aantonen dat je de laatste tijd zorg hebt gedragen voor het paard (dmv rekeningen van de stalling of het voer bijvoorbeeld).
Laatst bijgewerkt door _Sofie op 07-03-18 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

De pension stalling is verplicht deze te hebben. Anders krijgen ze een boete

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:20

Ik wil ook het paspoort op de stal hebben. Je mag m afgeven zodat ie in de brandkast gaat of je bewaard hem bijv bovenop jou kast waar ik m kan pakken wanneer nodig.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:20

Is heel normaal inderdaad en wettelijk verplicht

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:21

_Lobke_ schreef:
Hallo,

Sinds kort sta ik bij een andere pensionstalling. Het is daar gebruikelijk dat je het paspoort daar inlevert. Heel raar want bij mijn andere stalling had ik mijn paspoort altijd in eigen beheer. Logisch want ik ben de eigenaar. Anders zou de pensionstalling zomaar je paard kunnen verkopen. Ik vind het heel raar dat ik nu niet zomaar bij mijn paspoort van mijn paard kan en dat ik om mijn paardpaspoort moet vragen. Hoe doen jullie dat? Ik heb er echt geen goed gevoel bij

Gewoon niet moeilijk doen. Paspoort hoort bij het paard, en de houder moet het te allen tijde direct kunnen tonen. Zolang jij zelf als eigenaar niet de houder van je paard bent, heb je simpelweg te zorgen dat dat boekje bij de houder ligt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:21

Het paspoort is geen eigendomsbewijs en is wettelijk verplicht bij het paard te zijn. Als je stal controle krijgt en ze kunnen het niet onmiddellijk tonen kunnen ze een zware boete verwachten. Je nieuwe stal heeft dus gewoon gelijk.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:22

Als je zon slecht gevoel hebt bij de stalhouder dat je de pensionstal het boekje niet toevertrouwt zou ik ze eigenlijk ook niet het paard toevertrouwen maar een andere stal zoeken :o

Dat het paspoort bij de stalhouder ligt is heel normaal.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 07-03-18 18:23, in het totaal 2 keer bewerkt

XxDiandraxX

je kan de zoekfunctie gebruiken, zijn al vele topics over op bokt.

In elk geval is de wetgeving zo dat het paspoort bij het paard/ de houder (niet eigenaar) van het paard moet zijn. dat betekent in geval van pensionstalling dat het paspoort inderdaad op stal hoort te liggen.

Dreamybol

Er zijn wel stallen waar mensen een eigen kluisje voor dat paspoort hebben en waarvan de stalbaas dan een loper heeft, zodat hij er ook bij kan. Denk dat dit op stallen is waar veel wedstrijdruiters staan of in elk geval ruiters die regelmatig op pad gaan. Bij ons gebeurt dat niet, dus liggen de paspoorten gewoon veilig in de kluis van de stalhouder.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:28

Ik heb het paspoort in mijn eigen kast maar dat is omdat ik regelmatig wedstrijden heb en het dus makkelijker is als ik hem zelf heb. Maar sommigen hebben hem ook bij de staleigenaar liggen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:31

Die van mij en mn stalgenootje liggen in onze zadelkasten waar de eigenaresse van de stal er zo bij kan bij een controle.
Ik begrijp dat je een beetje huiverig bent aangezien het een belangrijk document is, maar dit is de normale gang van zaken en aangezien het paspoort geen eigendomsbewijs is kunnen ze hier verder niks mee.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:35

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-18 17:17

Bedankt voor alle reacties. Maar het is absoluut niet dat ik de mensen van de pensionstalling niet vertrouw hoor! Mijn paard heeft een super goed plekje en iedereen is heel aardig en vriendelijk. Ik vond het alleen wat raar dat het paspoort daar moet blijven,maar nu ik weet dat het officieel zo hoort te zijn heb ik er geen problemen mee

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:25

_Lobke_ schreef:
Bedankt voor alle reacties. Maar het is absoluut niet dat ik de mensen van de pensionstalling niet vertrouw hoor! Mijn paard heeft een super goed plekje en iedereen is heel aardig en vriendelijk. Ik vond het alleen wat raar dat het paspoort daar moet blijven,maar nu ik weet dat het officieel zo hoort te zijn heb ik er geen problemen mee

Ik neem aan dat de pension stalhouder jou dat ook verteld heeft dat hij dit verplicht is en niet zelf verzonnen heeft? Als je dat dan niet gelooft, zoek je het even op op internet, hier op bokt even zoeken had je ook dit antwoord gegeven.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:39

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, ik vond het ook niet fijn om mijn paspoort op stal te hebben liggen. Ik heb het origineel thuis en heb een kopie op stal liggen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:43

DreamGuide schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, ik vond het ook niet fijn om mijn paspoort op stal te hebben liggen. Ik heb het origineel thuis en heb een kopie op stal liggen.

Kopie volstaat niet bij controle

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:50

DreamGuide schreef:

Dit is dus niet slim van de staleigenaar om dat toe te staan, want een copie volstaat niet en hij zal bij controle alsnog een boete krijgen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:11

Bij ons op stal hebben we allemaal een kopie moeten in leveren..
Schijnt dat je dan alleen een waarschuwing krijgt en tijd krijgt voor het originele.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:20

Elco schreef:
Schijnt dat je dan alleen een waarschuwing krijgt en tijd krijgt voor het originele.

Exact, en als het nodig is kan ik uiteraard zonder problemen het origineel tonen. :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:24

_Sofie schreef:
Het paspoort van mijn paard ligt op stal, dit is wettelijk verplicht. Als een controle is en de paspoorten zijn niet bij de paarden aanwezig, kan de stalhouder een fikse boete krijgen.

Edit: wat verkopen betreft, het paspoort is geen eigendomsbewijs, dus als jouw staleigenaar je paard zou doorverkopen, heeft de nieuwe ‘eigenaar’ geen poot om op te staan, als jij kan aantonen dat je de laatste tijd zorg hebt gedragen voor het paard (dmv rekeningen van de stalling of het voer bijvoorbeeld).

Dit klopt totaal niet. Dit is een zeer hardnekkig onzin verhaal dat helaas in stand gehouden wordt. Zoek eerst eens iets uit voordat je onwaarheden verkondigd.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:36

Mijn paspoort ligt bij de stalhoudster thuis in een kluisje bij alle andere paspoorten.
Heb er totaal geen probleem mee.
Als ik het nodig heb vraag ik er om en krijg het zo mee. Geef ik het daarna weer af.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:36

Elco schreef:

Dit was de eerste tijd toen deze regel in werking trad. Tegenwoordig krijg je gewoon een boete, het is geen nieuwe regel meer.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 18:47

Toen ik nog een eigen paard had, was het helemaal niet verplicht en juist logisch dat je het zelf in beheer had. Je gaf alleen het paspoort af als er collectief geënt werd. Ik heb op vier stallen gestaan en geen van allen hebben ze die regel gehad. Dat zou dus inhouden - als het toen al bij wet zo was - dat alle vier de stallen in overtreding waren. Of is het nog niet zo lang bij wet dat de staleigenaar de paspoorten in bezit moet hebben? Ik zou eerder denken dat ze een kopie van het paspoort nodig hebben?