Het begon allemaal in augustus 2015, via Facebook kwam ik in contact met de toenmalige eigenaresse van een zesjarige zwarte Koudbloeddraver ruin met de naam Philip Valiant. Hij was klaar met zijn carrière als koerspaard, omdat hij hiervoor te weinig talent had en mocht verder als rijpaard. Van zijn toenmalige eigenaresse kreeg ik een filmpje en een foto opgestuurd en ik was opslag verliefd
Een paard kopen in Noorwegen via Facebook? Waarom niet
Vervolgens is het allemaal heel erg snel gegaan. Een paar dagen later stond hij op transport, om na een reis van 15 uur in Nederland aan te komen!
De verkoop foto

Een paar weken voordat hij naar Nederland kwam heeft hij zijn laatste koers gelopen in Noorwegen.

Hier was hij net aangekomen in Nederland. Hij heeft eerst de tijd gekregen om rustig bij te komen van zijn reis en te wennen aan zijn nieuwe omgeving

Een paar weken later zat ik er voor het eerst op. Zijn oude eigenaresse had gezegd; 'dat hij weleens gereden was maar eigenlijk altijd voor de sulky werd getraind'. Dus het was even afwachten hoe het zou gaan
Uiteindelijk vond hij alles ontzettend spannend, maar wat was hij verder toch braaf

Na een paar keer gereden te hebben voelde hij vertrouwd genoeg om mee te gaan naar het bos. Ondanks dat hij continu aan het dribbelen was, was het een geslaagde rit. Heerlijk zo'n dapper dier dat overal langs loopt

Omdat balans erg lastig voor hem was in de bak, was longeren een vast onderdeel van de training.

En galopperen? Tja, dat was erg lastig. Ik denk dat deze foto genoeg zegt

Een half jaar later hadden we nog maar weinig vooruitgang gemaakt met de omscholing. Hij was altijd zo gestresst dat een rondje door de bak stappen er niet inzat. Het liefst draafde hij hard door de bak. We hielden de trainingen kort en de korte momentjes dat hij ontspande werd hij uitgebreid beloond

Ook lichamelijk ging hij er niet op vooruit, helaas zag ik het te laat.

Omdat hij steeds slechter in zijn vel begon te zitten zijn we van stalling verhuist. Dit is een hele goede keuze geweest! Hij knapte al snel op door zijn nieuwe omgeving en door ander voer. Ook ben ik les gaan nemen van een andere instructrice om te proberen het rijtechnisch voor elkaar te krijgen, want ik kreeg zelf steeds minder plezier om hem te rijden. Steeds vaker irriteerde ik mij mateloos aan zijn drukke en gespannen gedrag, waardoor ik zelf ook gespannen werd. Hier werd het uiteraad niet beter van.

Een tijdje later begonnen al die verandering hun vruchten af te werpen. Hij werd steeds knapper en gespierder

Het rijden ging weer de goede kant op, zelfs zo goed dat we zonder stress en met ontspanning konden rijden. Hierdoor werd de galop eindelijk ook onderdeel van de training ohz. Wat een heerlijk dier is het dan toch

Bedankt voor het kijken!
Het is een knap dier