Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joscaa schreef:EHBO spullen en een berg geld voor als hij ooit eens naar de dierenarts moet oid, vergeet dat vooral niet.![]()
Denk verder dat er al heel veel topics met dezelfde insteek lopen, gebruik de zoekfunctie eens
Bliksem schreef:Ik dacht ook gelijk aan een geldboom
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
Net een andere insteek, maar denk wel leerzaam om alle lijstjes te zien met wat mensen (nodig hebben voor) uitgeven aan hun paard.
Fortitude schreef:Tsja je kunt het natuurlijk ook zo gek maken als je zelf wilt
Even denken wat ik allemaal heb op stal...
Mijn ervaring is wel dat je steeds meer verzamelt omdat je dan ook merkt wat je gebruikt en echt nodig hebt. Bijvoorbeeld de uierzalf gebruik ik voor één van de paarden in de zomer op haar staart, zorgt ervoor dat ze niet schuurt. Maarja dat zal een ander dus bijvoorbeeld misschien niet nodig hebben.
- Geld.
Vooral dat.
- Ductape! Als je het niet met ductape kunt maken, dan moet je meer gebruiken!
- Naaisetje (voor eerste hulp bij kapotte dekens)
- Krijtje of stift voor naambordje (indien nodig)
- Tuig (zadel, hoofdstel, singel, beugels en riemen, dekjes, eventueel beschermers)
- EHBO Spul (zoals betadine, honingzalf, zigzagwatten, vetwrap, hoefzak, thermometer, vaseline, uierzalf, veterycin, kamille thee, soda, handdoek, handschoentjes, sudocreme, spuitje voor toedienen medicatie)
- Andere verzorgtroep (babydoekjes, spul voor de hoeven, hoefteer, oogzalf)
- Eventueel voer en eventueel supplementen en/of beloning
- Dekens (ik heb dekens tot +/-400gram, vliegendeken, vliegenuitrijdeken, zweetdeken en uitrijdeken)
- Poetskoffer vol met troepjesdenk ook aan een goede schaar, die heb ik na 4 jaar nog steeds niet en dat is echt stom
- Halsters en touwen (ik heb van beide altijd 2 in de kast)
- Verzorgspul voor je leer (zadelzeep, zadelvet, leerdoekjes, iets van een oppoetsdoek)
- Longeerspul (ligt eraan hoe je longeert, voor mij is het een longeerlijn, kaptoom, academische teugels en een stokje)
- Anti vliegen troep (ik gebruik gewoon altijd Deet)
- Vliegenfrontje/vliegenmasker
- Spul om je paard te wassen (doe ik maar 1x per jaar, shampoo gaat zo lang mee!)
- Zandschoon
- Heuptasje voor op buitenrit (voor telefoon enzo)
Fortitude schreef:Tsja je kunt het natuurlijk ook zo gek maken als je zelf wilt
Mijn ervaring is wel dat je steeds meer verzamelt omdat je dan ook merkt wat je gebruikt en echt nodig hebt. Bijvoorbeeld de uierzalf gebruik ik voor één van de paarden in de zomer op haar staart, zorgt ervoor dat ze niet schuurt. Maarja dat zal een ander dus bijvoorbeeld misschien niet nodig hebben.
- Geld.
Vooral dat.
- Tuig (zadel, hoofdstel, singel, beugels en riemen, dekjes, eventueel beschermers)
- EHBO Spul (zoals betadine, honingzalf, zigzagwatten, vetwrap, hoefzak, thermometer, vaseline, uierzalf, veterycin, kamille thee, soda, handdoek, handschoentjes, sudocreme, spuitje voor toedienen medicatie)
- Dekens (ik heb dekens tot +/-400gram, vliegendeken, vliegenuitrijdeken, zweetdeken en uitrijdeken)
- Poetskoffer vol met troepjesdenk ook aan een goede schaar, die heb ik na 4 jaar nog steeds niet en dat is echt stom
- Verzorgspul voor je leer (zadelzeep, zadelvet, leerdoekjes, iets van een oppoetsdoek)
- Longeerspul (ligt eraan hoe je longeert, voor mij is het een longeerlijn, kaptoom, academische teugels en een stokje)
- Spul om je paard te wassen (doe ik maar 1x per jaar, shampoo gaat zo lang mee!)
- Zandschoon
Ninx schreef:Zoveel mogelijk kennis en goed verstand....
Zonder gekheid: je komt op dit forum mensen tegen die een paard hebben maar inhoudelijk vrijwel niets weten van het dier.
Verdiep jezelf in paarden, gezondheid, voeding (soorten ruwvoer, hoeveelheid, vitaminen), gedrag, ziektebeelden, kreupelheden, etc... Jij en je paard gaan gegarandeerd meer plezier hebben wanneer je zoveel mogelijk weet over je paard.
Sjira schreef:even over het paardenpaspoort. Ieder paard heeft een eigen paspoort. Daarin staat ook het nummer van de chip die het paard in zijn hals heeft zitten. De chip en het paspoort krijgt een paard na geboorte dus die zit erbij als je een paard koopt.
Als je wedstrijden wilt rijden moet je lid zijn van een rijvereniging. De kosten hiervoor verschillen per vereniging en hangen ook af van of je kan lessen en/of gebruik maken van de accommodatie. Daarnaast moet je lid zijn van de KNHS, dit lidmaatschap zit bij het lidmaatschap van de vereniging is. Voor het starten moet je apart nog een startkaart aanschaffen, de prijzen staan op de site van de KNHS. En niet te vergeten, als je wedstrijden gaat rijden ben je verplicht je paard ieder jaar in te enten (advies is natuurlijk om dat sws te doen maar niet iedereen doet het als het paard niet van huis komt). Kosten hiervoor zijn weer afhankelijk van welke veearts je hebt.
prugelpiet schreef:Fortitude schreef:Tsja je kunt het natuurlijk ook zo gek maken als je zelf wilt
- Geld.
Vooral dat.
- Zandschoon
Jeetje wat een berg spullen
Ik heb op stal het volgende liggen:
-zadel en hoofdstel(len)
-longeerspulletjes
- 1 extra schoon dekje
- eigen spullen als cap en laarzen etc.
- beenbeschermers
- borstels
- dekens. 0 t/m 400 grams maar die kan je natuurlijk ook thuis hebben liggen.
- uierzalf
-betadine
-compagel
- fles shampoo
-tondeuse
- halster en touw hangt aan de stal. Net als een tasje met 3 borstels en een bakje snoepjes. Hoef ik niet steeds daar 2 extra bakken voor meeslepen vanaf de zadelkamer.
Dat was het wel zo'n beetje. Als er iets ernstigs gebeurd waarvoor verband nodig is komt de dierenarts wel dus daarvoor ga ik zelf geen mega ehbo kast aanleggen.