wat heb je nou eigenlijk nodig voor een paard??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RiverHunter

wat heb je nou eigenlijk nodig voor een paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 16:20

Als je een eigen paard gaat kopen dan heb je natuurlijk allerlei dingen nodig qua spullen en staling en van alles en ik weet al best veel maar wat is er nou nog echt nodig dat ik nog niet heb? Dekjes enzo snap ik wel dat je nodig hebt. Ik zie ook af en toe dat er iets is dat je nodig hebt een soort paardenpaspoort ofzo, hoe zit dat en hoeveel kost dat? En het gaat gewoon om een recreatie paard waarmee ook wedstrijden dressuur springen cross mee word gedaan.

-stalling/voer inbegrepen
-verzekering
-dekens
*regen
*zweet
*stal
*winter
-longeer spullen
-zadel en hoofdstel natuurlijk
-lidmaatschap knhs
-poetsspullen

maar heb je zelf nog per maand extra voer nodig dat je moet geven?
Je hebt vast nog veel meer dingen nodig maar ik kan er niet echt opkomen nu

Joscaa

Re: wat heb je nou eigenlijk nodig voor een paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:25

EHBO spullen en een berg geld voor als hij ooit eens naar de dierenarts moet oid, vergeet dat vooral niet. _O-

Denk verder dat er al heel veel topics met dezelfde insteek lopen, gebruik de zoekfunctie eens :j

Rover77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:32

Vergeet inderdaad geen potje of verzekering voor ziektekosten. Eventueel de hoefsmid om de +/- 8 weken.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 16:33

Rover77 schreef:
Vergeet inderdaad geen potje of verzekering voor ziektekosten. Eventueel de hoefsmid om de +/- 8 weken.

ow ja hoefsmid en dierenarts was ik even vergeten thnx

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 16:33

Joscaa schreef:
EHBO spullen en een berg geld voor als hij ooit eens naar de dierenarts moet oid, vergeet dat vooral niet. _O-

Denk verder dat er al heel veel topics met dezelfde insteek lopen, gebruik de zoekfunctie eens :j

ow ja ehbo! en die berg geld was ik helaas al achter haha maar dat komt wel goed.
En ik begin een eigen topic hierover omdat ik bij de andere topics hierover de bomen door het bos niet meer zie haha

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:51

-halster
-halstertouw (veiligheidsclip!)
-longeerlijn
-hoofdstel of rijhalster
-zadel
-singel
-twee dekjes
-ehbo set (gaas, rol watten, verband zoals katoenverband en zelfklevend, tape, thermometer, schaar, tekentang, violetspray, betadine en honingzalf)
-poetsset (hoevenkrabber, reinet, rasp, rosborstel, harde en zachte borstel)
-evt. Dekens en beenbescherming. Maar meestal is dat overbodig.

Of je extra bij moet voeren is van vele factoren afhankelijk. Denk hierbij dan ook aan voerbakken en bijvoorbeeld hooinetten.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:55

Ik dacht ook gelijk aan een geldboom :D

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
Net een andere insteek, maar denk wel leerzaam om alle lijstjes te zien met wat mensen (nodig hebben voor) uitgeven aan hun paard.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 16:59

Bliksem schreef:
Ik dacht ook gelijk aan een geldboom :D

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
Net een andere insteek, maar denk wel leerzaam om alle lijstjes te zien met wat mensen (nodig hebben voor) uitgeven aan hun paard.

waar kan ik die kopen??? :o :o

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:59

Geld :Y)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:16

Tsja je kunt het natuurlijk ook zo gek maken als je zelf wilt :j

Even denken wat ik allemaal heb op stal... :')
Mijn ervaring is wel dat je steeds meer verzamelt omdat je dan ook merkt wat je gebruikt en echt nodig hebt. Bijvoorbeeld de uierzalf gebruik ik voor één van de paarden in de zomer op haar staart, zorgt ervoor dat ze niet schuurt. Maarja dat zal een ander dus bijvoorbeeld misschien niet nodig hebben.

- Geld.
Vooral dat.

- Ductape! Als je het niet met ductape kunt maken, dan moet je meer gebruiken!
- Naaisetje (voor eerste hulp bij kapotte dekens)
- Krijtje of stift voor naambordje (indien nodig ;))
- Tuig (zadel, hoofdstel, singel, beugels en riemen, dekjes, eventueel beschermers)
- EHBO Spul (zoals betadine, honingzalf, zigzagwatten, vetwrap, hoefzak, thermometer, vaseline, uierzalf, veterycin, kamille thee, soda, handdoek, handschoentjes, sudocreme, spuitje voor toedienen medicatie)
- Andere verzorgtroep (babydoekjes, spul voor de hoeven, hoefteer, oogzalf)
- Eventueel voer en eventueel supplementen en/of beloning
- Dekens (ik heb dekens tot +/-400gram, vliegendeken, vliegenuitrijdeken, zweetdeken en uitrijdeken)
- Poetskoffer vol met troepjes :') denk ook aan een goede schaar, die heb ik na 4 jaar nog steeds niet en dat is echt stom :')
- Halsters en touwen (ik heb van beide altijd 2 in de kast)
- Verzorgspul voor je leer (zadelzeep, zadelvet, leerdoekjes, iets van een oppoetsdoek)
- Longeerspul (ligt eraan hoe je longeert, voor mij is het een longeerlijn, kaptoom, academische teugels en een stokje)
- Anti vliegen troep (ik gebruik gewoon altijd Deet)
- Vliegenfrontje/vliegenmasker
- Spul om je paard te wassen (doe ik maar 1x per jaar, shampoo gaat zo lang mee! :'))
- Zandschoon
- Heuptasje voor op buitenrit (voor telefoon enzo)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:20

In toevoeging op de ductape zeg ik graag: strotouwtjes.
Want wat ductape niet kan, kun je met strotouwtjes oplossen :P

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 17:22

Fortitude schreef:

Mijn ervaring is wel dat je steeds meer verzamelt omdat je dan ook merkt wat je gebruikt en echt nodig hebt. Bijvoorbeeld de uierzalf gebruik ik voor één van de paarden in de zomer op haar staart, zorgt ervoor dat ze niet schuurt. Maarja dat zal een ander dus bijvoorbeeld misschien niet nodig hebben.

- Geld.
Vooral dat.

- Tuig (zadel, hoofdstel, singel, beugels en riemen, dekjes, eventueel beschermers)
- EHBO Spul (zoals betadine, honingzalf, zigzagwatten, vetwrap, hoefzak, thermometer, vaseline, uierzalf, veterycin, kamille thee, soda, handdoek, handschoentjes, sudocreme, spuitje voor toedienen medicatie)
- Dekens (ik heb dekens tot +/-400gram, vliegendeken, vliegenuitrijdeken, zweetdeken en uitrijdeken)
- Poetskoffer vol met troepjes :') denk ook aan een goede schaar, die heb ik na 4 jaar nog steeds niet en dat is echt stom :')
- Verzorgspul voor je leer (zadelzeep, zadelvet, leerdoekjes, iets van een oppoetsdoek)
- Longeerspul (ligt eraan hoe je longeert, voor mij is het een longeerlijn, kaptoom, academische teugels en een stokje)
- Spul om je paard te wassen (doe ik maar 1x per jaar, shampoo gaat zo lang mee! :'))
- Zandschoon

thnx hier heb ik wat aan! alleen wat is zandschoon?

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 17:22

Granoek schreef:
In toevoeging op de ductape zeg ik graag: strotouwtjes.
Want wat ductape niet kan, kun je met strotouwtjes oplossen :P

haha das een goeie

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:32

Fortitude schreef:

- Geld.
Vooral dat.

- Zandschoon

Jeetje wat een berg spullen :oo

Ik heb op stal het volgende liggen:
-zadel en hoofdstel(len)
-longeerspulletjes
- 1 extra schoon dekje
- eigen spullen als cap en laarzen etc.
- beenbeschermers
- borstels
- dekens. 0 t/m 400 grams maar die kan je natuurlijk ook thuis hebben liggen.
- uierzalf
-betadine
-compagel
- fles shampoo
-tondeuse
- halster en touw hangt aan de stal. Net als een tasje met 3 borstels en een bakje snoepjes. Hoef ik niet steeds daar 2 extra bakken voor meeslepen vanaf de zadelkamer.

Dat was het wel zo'n beetje. Als er iets ernstigs gebeurd waarvoor verband nodig is komt de dierenarts wel dus daarvoor ga ik zelf geen mega ehbo kast aanleggen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:32

Zoveel mogelijk kennis en goed verstand.... ;-)

Zonder gekheid: je komt op dit forum mensen tegen die een paard hebben maar inhoudelijk vrijwel niets weten van het dier.
Verdiep jezelf in paarden, gezondheid, voeding (soorten ruwvoer, hoeveelheid, vitaminen), gedrag, ziektebeelden, kreupelheden, etc... Jij en je paard gaan gegarandeerd meer plezier hebben wanneer je zoveel mogelijk weet over je paard.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:38

even over het paardenpaspoort. Ieder paard heeft een eigen paspoort. Daarin staat ook het nummer van de chip die het paard in zijn hals heeft zitten. De chip en het paspoort krijgt een paard na geboorte dus die zit erbij als je een paard koopt.

Als je wedstrijden wilt rijden moet je lid zijn van een rijvereniging. De kosten hiervoor verschillen per vereniging en hangen ook af van of je kan lessen en/of gebruik maken van de accommodatie. Daarnaast moet je lid zijn van de KNHS, dit lidmaatschap zit bij het lidmaatschap van de vereniging is. Voor het starten moet je apart nog een startkaart aanschaffen, de prijzen staan op de site van de KNHS. En niet te vergeten, als je wedstrijden gaat rijden ben je verplicht je paard ieder jaar in te enten (advies is natuurlijk om dat sws te doen maar niet iedereen doet het als het paard niet van huis komt). Kosten hiervoor zijn weer afhankelijk van welke veearts je hebt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:42

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 19:01

Ninx schreef:
Zoveel mogelijk kennis en goed verstand.... ;-)

Zonder gekheid: je komt op dit forum mensen tegen die een paard hebben maar inhoudelijk vrijwel niets weten van het dier.
Verdiep jezelf in paarden, gezondheid, voeding (soorten ruwvoer, hoeveelheid, vitaminen), gedrag, ziektebeelden, kreupelheden, etc... Jij en je paard gaan gegarandeerd meer plezier hebben wanneer je zoveel mogelijk weet over je paard.

thanx! Heb me al heel erg verdiept maar je kan je nooit teveel verdiepen in iets

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 19:02

Sjira schreef:
even over het paardenpaspoort. Ieder paard heeft een eigen paspoort. Daarin staat ook het nummer van de chip die het paard in zijn hals heeft zitten. De chip en het paspoort krijgt een paard na geboorte dus die zit erbij als je een paard koopt.

Als je wedstrijden wilt rijden moet je lid zijn van een rijvereniging. De kosten hiervoor verschillen per vereniging en hangen ook af van of je kan lessen en/of gebruik maken van de accommodatie. Daarnaast moet je lid zijn van de KNHS, dit lidmaatschap zit bij het lidmaatschap van de vereniging is. Voor het starten moet je apart nog een startkaart aanschaffen, de prijzen staan op de site van de KNHS. En niet te vergeten, als je wedstrijden gaat rijden ben je verplicht je paard ieder jaar in te enten (advies is natuurlijk om dat sws te doen maar niet iedereen doet het als het paard niet van huis komt). Kosten hiervoor zijn weer afhankelijk van welke veearts je hebt.

thanx, dus geen extra kosten voor het paspoort zelf?

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 19:03

prugelpiet schreef:
Fortitude schreef:

- Geld.
Vooral dat.

- Zandschoon

Jeetje wat een berg spullen :oo

Ik heb op stal het volgende liggen:
-zadel en hoofdstel(len)
-longeerspulletjes
- 1 extra schoon dekje
- eigen spullen als cap en laarzen etc.
- beenbeschermers
- borstels
- dekens. 0 t/m 400 grams maar die kan je natuurlijk ook thuis hebben liggen.
- uierzalf
-betadine
-compagel
- fles shampoo
-tondeuse
- halster en touw hangt aan de stal. Net als een tasje met 3 borstels en een bakje snoepjes. Hoef ik niet steeds daar 2 extra bakken voor meeslepen vanaf de zadelkamer.

Dat was het wel zo'n beetje. Als er iets ernstigs gebeurd waarvoor verband nodig is komt de dierenarts wel dus daarvoor ga ik zelf geen mega ehbo kast aanleggen.

oke dankje :P

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:18

Veel geld, veel tijd, veel energie en veel geduld!

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 19:24

Lukasje schreef:
Veel geld, veel tijd, veel energie en veel geduld!

ik heb bijna alles haha voor een moet ik nog ff wachten ;)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:48

Is een topic over. Zal die even nakijken als ik jou was :j

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 22:57

SavannahNx schreef:
Is een topic over. Zal die even nakijken als ik jou was :j

i know maar daar staat zo veel informatie dat ik de bomen niet meer door het bos zie

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:19

Wat vooral bij een eerste paard nodig is is goede begeleiding.
Heb je dat op je aankomende stal?
Ik moest alles alleen doen tussen oude stempel boeren en het was niet makkelijk.
En dan reed ik al zolang paard en ik leek echt iemand die voor het eerst een paard zag
Buiten de verzorging en nodige spullen heb ik na ziek zijn van de pony toen, een thermometer aangeschaft.
Echt zon ding heeft me al vaak dingen verteld.
Buiten dat heb ik daarna in de loop der tijd standaard wat basis ehbo verzameld, wondspray, levertraanzalf en oogzalf bijvoorbeeld