De andere aanpak heeft geholpen. Twee nieuwe instructeurs, die samen goed aansluiten bij de trainer waar ik 2x per jaar op weekendcursus ga. Eentje in de klassieke dressuur, een IJslandertrainer en de derde een combinatie van beide. Tussen de lessen en trainen door afwisseling. Heel veel afwisseling. De trainingssessies houden we kort, Witsma is snel verveeld en wordt dan boos, maar ik accepteer geen halfslachtige pogingen tot meewerken. Het is een Echte Merrie met vier hoefvormige middelvingers.
Zie hier ons proces in 15 beelden.
01. Januari begon met sneeuw en ijs. En een blije IJslander in haar element!

02. In februari zijn we weer gaan lessen bij Piet Bakker. Meestal onder het zadel, maar als de bak te slecht was om te rijden ook aan de lange teugel. Toen ik haar net had hebben we ook een tijdje les gehad van Piet, erg fijne instructeur die gelukkig in de buurt woont! Het gaat allemaal niet vanzelf, van Sæunn krijg je niets kado

03. In april is het lammertijd op stal! Sæunn vindt dat altijd erg gezellig
04. Eind april gingen we voor de vierde keer op cursus bij Trausti þor Gudmundsson, een trainer uit IJsland die klassieke dressuur met IJslands rijden combineert. Dat past dus goed bij mijn dressuurlessen van Piet. Het is altijd keihard werken, maar ontzettend leerzaam.

05. In de zomer was het tijd voor leuke dingen, zoals een trec-clinic bij WendyBZ

06. Met een heuse sprong!

07. Gingen we voor het eerst samen het water in

8. Reden we een trail-clinic op een stal in de buurt

09. Begonnen onze dressuurlessen hun vruchten af te werpen!

10. Én begonnen we met maandelijkse lessen van een IJslandertrainer op een ovaalbaan!

11. We genoten samen van de mooie herfstkleuren in oktober
In november waren we weer op cursus bij Trausti en ook hem viel het op dat we gegroeid zijn samen. Dat we het meer samen doen in plaats van dat ze overal nee op zegt. Hij had ons nog nooit zo goed gezien.
Helaas is er van dit weekend geen beeldmateriaal.
12. Witjes liet zich van haar aardige kant zien en regelde pechhulp [ITP] Hallo? ANWB?
13. Onze tölt krijgt steeds meer takt en stabiliteit

14. In oktober gebeurde er nog iets bijzonders. Er stond een nieuw paard in de wei. Toen ik dichterbij ging kijken en ze haar hoofd omdraaide bleek het een oude bekende, namelijk mijn oude bijrijdpaard! Ik heb haar drie jaar lang 3 tot 5x per week gereden tot ze werd verkocht en ik mijn eerste IJslander kocht. Superleuk om haar weer elke dag te zien en sinds dit weekend staat ze zelfs bij Witjes in de wei!

15. En vorige week genoten we weer van de sneeuw!
De Witte is er dus nog. Sterker nog, ik ben op zoek naar een leuke hengst om haar komend voorjaar wellicht te laten dekken!
Van verkopen naar fokken, dat had ik een jaar geleden echt niet zien aankomen. We zijn enorm gegroeid samen. Ik heb alles wat ik na 27 jaar paardrijden dacht te weten los moeten laten, ben mezelf meerdere keren enorm tegen gekomen, maar er zat vooruitgang in, ook al ging het soms ook weer met tien stappen achteruit... Inmiddels is het weer winter en heeft Witjes weer een dipje. Gelukkig kan ik dat nu naast me neerleggen. We doen het rustig aan, doen leuke dingen en pakken af en toe een trainingsritje. We komen er wel.
Linksom, rechtsom, achteruit of vooruit.
Zo fijn dat jullie de lol weer hebben gevonden. Het is zo'n leuk dier, ben benieuwd hoe ze het doet met een veullie!

en ook heel veel '...
'-momenten. Want die maken het stiekem ook net dat beetje leuker
Toevallig ook een witte merrie!