Nog 'jongeren' die zelf bijstaan bij kosten paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Nog 'jongeren' die zelf bijstaan bij kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 13:29

Aangezien ik niet uit een paarden gezin kom was een paard niet zo vanzelfsprekend, al was er wel genoeg geld voor. Dus heb ik na 10 jaar, toen ik 16 was mijn eigen paard gekocht na lang sparen. Ook heb ik alle spullen zelf gefinancierd, van zadel tot dekens. Wel met een deal met mijn ouders natuurlijk, mijn moeder staat in voor de stalkosten. Mijn moeder betaalt dan ook de hoefsmid en dierenarts en ik de tandarts en osteopaat. Als ik iets nieuws wil of nodig heb betaal ik dit ook zelf of vraag het voor mijn verjaardag/kerst. Enkel als er dringende kosten zijn zoals als er onverwachts iets kapot is of een supplement nodig is staat mijn moeder in. Ook heb ik mijn paard tot een maand geleden zelf verzorgt, maar nu staat hij op volpension omdat het niet goed meer te combineren is met mijn studies (ben ondertussen bijna 19).
Vroeg me af of er nog jongeren zijn die hetzelfde doen als mij *\o/*

Anoniem

Re: Nog 'jongeren' die zelf bijstaan bij kosten paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:33

Net anders. Ik betaal het volgende zelf:

- Aanschaf
- Stalling
- DA
- Hoefsmid
- Spullen die ik wil
- Voer
- Tandarts
- Osteopaat

Eigenlijk alles. Maar heel sporadisch betalen m'n ouders iets. Zo had ik in augustus de DA 3x over de vloer, deze rekening betaalde ik. Maar paard zat ook nog eens goed vast in dr lijf en dat betaalde mn ouders dan.

Ik wil dat ze geen cent meebetalen eigenlijk, vaak willen ze uit zichzelf een keertje iets betalen. Super lief! Maar vaak sla ik dat aanbod toch af gezien het mijn paard is. :D

Ik ben bijna 21.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:52

Ik had gewild dat mn ouders dat deden :=
Ik heb alles zelf betaald, 5 jaar lang, eigenlijk was het gewoon zwaar onverantwoord, maar goed als je 16 bent zie je alleen maar de mooie en leuke dingen. Nu ben ik sinds 2 jaar “paardloos” en dat zal de komende 2 jaar ook nog wel zo zijn :) mooi dat je ouders bijdragen TS, ik zou dat later ook doen voor mijn kinderen als ze een paard willen!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:55

_sharonnn schreef:
Ik heb alles zelf betaald, 5 jaar lang, eigenlijk was het gewoon zwaar onverantwoord, maar goed als je 16 bent zie je alleen maar de mooie en leuke dingen. Nu ben ik sinds 2 jaar “paardloos” en dat zal de komende 2 jaar ook nog wel zo zijn :) mooi dat je ouders bijdragen TS, ik zou dat later ook doen voor mijn kinderen als ze een paard willen!

zeker, maar dat moet natuurlijk wel gaan financieel gezien!.
Ik heb echt altijd alles zelf betaald omdat mijn ouders het ook niet breed hadden!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:59

Ik had vroeger deze deal ook.

Ik woonde op een boerderij en we hadden/hebben al pony's (waar ik helaas uitgroeide), wat zorgde dat de stallingskosten geen probleem waren.

Ik zou zelf een paard uitzoeken en betalen, toen ik mijn paard vond kreeg ik hem uiteindelijk cadeau van mijn ouders. Hij was niet een duur paard (omgerekend naar de europrijzen zou je een slachtpaard verwachten), hij was al ouder maar wel een mooi allround leerpaard voor mij, heb er helaas maar 4 jaar mee mogen genieten tot hij stierf. De paarden die daarna kwamen zijn gewoon door mijzelf betaald.

Zadels,dekens,dekjes,hoofdstel, afwijkend voer, enz waren allemaal voor mijn rekening. Net zoals de hoefsmid/tandartskosten en dat alles voor ook de pony's (die voornamelijk als grasmaaiers gehouden werden).

De dierenartskosten werden wel door mijn ouders betaald.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:02

Ik betaal momenteel bijna alles zelf wat ik wil hebben en ook wat ik nodig heb voor mijn verzorgpaard. Mijn ouders hebben het niet breed maar zo kan ik toch paardrijden. Af en toe kopen mijn ouders iets als een broek en mijn cap en laarzen hebben ze ook betaald (laarzen heb ik zelf een gedeelte moeten meebetalen omdat het boven hun budget viel). De rest koop ik zelf.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:07

kwita schreef:
_sharonnn schreef:

zeker, maar dat moet natuurlijk wel gaan financieel gezien!.
Ik heb echt altijd alles zelf betaald omdat mijn ouders het ook niet breed hadden!

Uiteraard is dat zo! Mijn ouders konden het wel betalen, maar wilde het niet, we zijn met meerdere kinderen thuis en als mijn ouders mij zoiets “geven” wat moet de rest dan wel niet krijgen? Ook totaal begrijpelijk.

Ik heb respect voor de mensen die het zelf doen/willen, maar laat het niet ten koste gaan van jezelf :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:10

-Aanschaf was voor mijn ouders. Bij verkoop was de winst van mij. En de laatste heb ikzelf betaald.
- stalling, was aan huis inruil voor het verzorgen van de paarden van mijn vader.
- de andere kosten zoals DA ,tandarts en smid zijn voor mij. Ik betaal ook voor de paarden van mijn vader om het stallingsgeld recht te trekken

Zo is het netjes verdeeld en tot op de dag vandaag doe ik het zo.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:19

Mijn ouders betalen geen rooie cent aan mijn paard :o Het enige wat mijn vader voor mij doet is trailerchauffeur spelen omdat ik zelf nog geen E rijbewijs heb. Verder betaal ik letterlijk alles zelf, van aanschaf tot dierenartskosten en alle andere maandelijkse dingen. Mocht het ooit echt zo ver komen dat ik het zelf niet meer kan bekostigen, dan zijn mijn ouders wel bereid bij te springen waar nodig. Maar in principe is het dus mijn paard, mijn geld, mijn verantwoordelijkheid.

Heel af en toe krijg ik van mijn ouders wel bijvoorbeeld een nieuwe rijbroek, een keer benzinekosten vergoed als we met de trailer weg gaan of een nieuwe cap nadat die van mij door midden gebroken was. Eerlijk gezegd wil ik mijn ouders ook absoluut niet laten opdraaien voor de kosten van mijn paard, ik heb er zelf voor gekozen en het is dus volledig mijn verantwoordelijkheid. Voelt niet goed om mijn ouders dan rekeningen te laten betalen. Het afgelopen jaar heb ik zo'n 2000 euro dierenartskosten gehad, het enige wat ik dan te horen krijg is 'Duur he een paard? Tja, dat is het risico' :+ Ik ben overigens 22 en heb mijn paard gekocht toen ik 20 was volgens mij.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:29

Ja, ik betaal alles zelf en heb haar ook zelf gekocht maar de stallingskosten betalen mijn ouders.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:37

Paard gekocht toen ik net 18 was, en altijd alles zelf betaald, incl de aanschaf. Wel altijd bij boertjes in pension gestaan wat financieel wel prettig was, en nu sinds twee jaar in volpension. Kost wat meer, maar bevalt prima.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:21

stalling door ouders,

da en hoefsmit zelf, startkaart zelf, andere benodigdheden zelf, en de aanschaf was grotendeels zelf (was overigens destijds 12, en heb zelf 1500 betaald. hij koste 2000 euries(was jaarlinger)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:24

Ik kocht mijn pony toen ik 18 was. Ik betaal ook alles zelf. Enige wat mijn ouders wel eens kopen is een zak wortels of appels o.i.d. Vind ik ook prima trouwens. Mijn pony, mijn (financiële) verantwoordelijkheid

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-17 17:19

Wauwie! Chapeau allemaal!

Ik denk dat ik het nooit had ge kunnen zonder de steun van mijn moeder. Had destijds ook geen vaste bij job ofso. Zit in ASO (België is dat het 'hoogste' schoolniveau) dus kon het er eigenlijk ook niet bijnemen in combinatie met het zelf verzorgen van mijn paard. Zonder mijn moeder had ik het dus nooit kunnen doen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:26

Ik betaal alles zelf.
Tandarts. Osteopaat. (Dit moet nog eens :+ twenter , in januari 2017 gekocht) dierenarts, spullen (bijna alles had ik al )

Ze staat wel gratis op stalling op de stal bij mijn ouders. Ook spelen ze wel eens chaffeur, al is dat heeeel enkel. Meestal is mijn vriend de klos haha.
Mijn ouders hebben de aanschaf betaald en ik betaal per maand wat terug aan ze. Dus een soort van "lening"

Edit. Ik zit op school (bbl , werkend leren) en ik werk.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:34

Mijn paard staat aan huis kost mij gelukkig niet veel. Voer en dierenarts betalen mijn ouders. Als mijn paard niet aan huis stond had ik zeer waarschijnlijk nooit een paard gehad. Moet er niet aan denken om €200 of zelfs meer per maand uit te geven aan een hobby. Of ik het nu zelf moest betalen of mijn ouders. Dan blijf ik liever gratis paarden rijden voor anderen mensen. Met zoveel geld kan ik heel veel andere leuke dingen doen.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:37

Ik heb mijn pony gekocht toen ik 12 was. Pony was destijds 2 en gekocht voor 350 euro. Sindsdien altijd zelf betaald, ik heb alleen de castratie van mijn moeder op verjaardag gekregen (was destijds 65 euro bij een castreur) eigenlijk heel onverantwoord want mocht hij iets ernstigs krijgen kon ik destijds geen DA betalen.ik heb ook altijd erg veel geluk gehad dat mijn pony nooit ziek is geweest. Inmiddels is hij alweer 15 jaar en nog steeds in mijn bezit. Ik ben nu 26 maar zou hij komen te overlijden komt er geen nieuw paard omdat ik financieel niet goed genoeg zit voor een paard. Mijn pony is er nu eenmaal en gaat niet weg maar destijds hadden mijn ouders de koop tegen moeten houden vind ik.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:37

Wat een mazzel heb jij :j

Ik heb alles vanaf het begin af aan alles zelf betaald, van maandelijkse kosten tot aanschaf en alles wat er bij komt kijken. Tuurlijk af en toe flink van gebaald maar daardoor wel al van jongs af aan goed met geld om gegaan waar ik nu nog steeds blij mee ben

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:57

Ik ben 21 (en nog student) en heb het geluk dat mijn ouders een serieus startkapitaal hebben voorzien voor mij en mijn zus (ze hebben hun vakantiehuis aan ons geschonken na hun scheiding en dat hebben we verkocht).
Ik ga een deel van dat geld gebruiken om in juni (als ik ben afgestudeerd) een paard te kopen. Voor het gerief ga ik geld gebruiken van mijn studentenjob (ik heb nu 1500 bijeen gespaard). En het stalgeld en andere terugkerende kosten ga ik betalen met mijn loon als aspirant bij de politie (je wordt al betaald om in opleiding te gaan).
Als ik dus in een noodsituatie kom heb ik nog steeds de rest van het geld van het vakantiehuis maar ik wil daar verder vanaf blijven omdat ik later natuurlijk zelf ook een huis wil kopen.
Lessen die ik nu neem betaal ik zelf en mijn moeder betaalt als ik een nieuwe rijbroek, handschoenen, cap... nodig heb maar dat gebeurt maar heel zelden en dan in de plaats van vb. een gewone broek of gewone schoenen.
Laatst bijgewerkt door ElsieC op 15-12-17 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 17:58

Ik heb mijn paard gekocht toen ik 18 was en betaal alles zelf. Ik krijg wel eens een deken of een nieuw halster van mijn ouders maar dat is dan voor kerst ofzo.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:04

Ik heb hem zelf gekocht, en betaal de kosten voor de rest zelf. Mijn ouders betalen per maand 50 euro. Voor de rest werk ik voor alles. Hij staat volpension omdat ik niet altijd de tijd heb door mijn studie maar wel wil dat hij goed verzorgd word. Wel heb ik afgesproken zodra er iets ergs gebeurd, en daardoor hoge rekening, dat zij dat vooruit betalen (als het teveel is voor mij) en ik dat terug betaal. :)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:06

ik betaal alles zelf.. stalling, dierenarts, hoefsmid, aanschaf, voer, lessen etc.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:13

ik ben 16, geen bepaald bedrag dat ik aan mijn moeder geef maar betaal wel mee.
Heb 2 paarden die ik voor de wedstrijd rijd waarbij eigenaren 1 stal betalen. Overige kosten zijn voor ons. Osteopaat en tandarts betaal ik wel zelf.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:19

Hier ook iemand die alles zelf betaald, paard gekocht, elke maand stalling, DA hoefsmid chiro etc. Ik heb wel geluk met een leaser die elke maand een bedrag betaald. Anders had ik geen paard meer.
Ouders springen wel bij met DA kosten als die te hoog worden. Dan splitten we.
Ik studeer nog en werk in het weekend.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:28

Mijn shetlander heb ik op mijn twaalfde zelf gekocht en mijn e-pony op mijn 14e. Mijn ouders betalen stalling van de shetlander en ik betaal stalling E-pony, en het hooi voor beiden. Zadels, osteopaat, DA en alles betaal ik zelf maar mochten er onverwachts hoge kosten komen hebben mijn ouders een spaarrekening.