janouk schreef:Ik vraag me af hoor hoe het komt dat onze paarden weinig zweten. Ik denk dat het alles te maken heeft met kwijt kunnen van warmte en de in de hoogte inspanning.. Ik train met hartslagmeter zowel onder zadel als voor de koets. De hartslag is veel hoger als we dressuur trainen voor de koets. Onder het zadel moeten ze zich veel minder inspannen. Hoe beter de conditie, hoe minder hoog de hartslag oploopt bij de training en hoe sneller de hartslag weer daalt na inspanning.
We stappen veel tussen de oefeningen door om de hartslag weer te laten dalen. Veel afwisselen ontspannen en aanspannen. Dan kunnen ze ook warmte kwijt. Misschien is dat de rede dat ze weinig zweten.
Ook in de marathon training
Als ik jullie verhalen lees over veel zweten bij training, denk ik echt, wat? Want ik kan Janouk echt intensief rijden onder het zadel, maar nul zweet. Ja onder de singel en het zadel, maar verder nergens.
Ik denk dat mijn haflingers een andere trainingsfrequentie hebben doordat ze 3 dagen voor de koets getraind worden wekelijks.
Nash en mara staan zelfs te zweten op de wei als het 20/25 graden is. Laat staan als ik dan ook nog ga trainen. En nogmaals. Zijn hartslag is prima. Niet ieder paard is het zelfde.
Samy24 schreef:Ik twijfel ook om te scheren,
mijn merrie vroeger werd niet geschoren, maar mijn fjordenruin ziet er na 20 min. rijden zo uit

ik krijg de foto niet geupload

Het hangt er een beetje vanaf wat jou doel is tijdens het rijden en hoe veel en fanatiek te rijd of en hoe je hem kan scheren.
wortel115 schreef:Ik scheer niet het vriest bij ons nauwelijks en ze staan dag en nacht buiten in de kudde. Degenen die showen en regelmatig mee gaan op les/show/clinic krijgen wel 2 dekens op.
Twee dekens maar niet geschoren? Is dat niet veel te warm dan?
miesnaom schreef:Mijne maakt geen dikke wintervacht aan tot nu toe. Het is net zo dun als in de zomer. Dus hoef gelukkig nog niet te scheren
Voorgaande jaren zat hij ook niet zo dik in zijn vacht. Nu wel dus toch maar weer de machine er overheen. Ze knappen er wel van op 
Rije schreef:Mijne zweet ook niet hoor Janouk

Berevacht, maar ook bereconditie. Staat 24/7 buiten met alleen een schuildakje, wel met dekentje, maar wordt nooit écht nat. En ik train best fanatiek. Buiten, dat wel. Inderdaad alleen zweet onder de singel en soms de pad, maar die heeft wol aan de onderkant en scheelt ook denk ik. Dus ik scheer ook niet. Alleen de benen voor het mooi, en pluis langs oren en kaak, maar verder niet.
Als ik een simpel rondje doe zweet die van mij ook niet. Bij fanatieke kracht of conditietraining is het een ander verhaal.