Makkelijk denken over paard "delen"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deoiridh

Makkelijk denken over paard "delen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 11:35

Het valt me op dat veel mensen het maar heel normaal vinden dat als iemand een paard heeft zij of hun kinderen daar wel even een rondje op mogen hobbelen.
Alsof het een ding is dat je ff uitleent.

Wil je het niet heb je een te groot ego, ben je arrogant, egoïstisch, etc.

Als een ander een dure race fiets heeft leen je die toch ook niet zomaar. Dat je iets hebt dat een ander niet heeft betekent toch niet dat je het moet "delen"?

Zeker bij een paard, dat geen ding is, en dat je happy en blij wilt houden is het toch niet nodig? Je hebt ze niet voor hun plezier, en je bent ook geen attractie toch.

Hoe denken jullie erover? En waarom denken niet paardhoudende mensen hier zo makkelijk over?

Captain

Re: Makkelijk denken over paard "delen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:38

Ik doe daar niet zo moeilijk over hoor. :+
Mijn fries mogen meisjes echt leuk een rondje rijden. Vinden de kinderen leuk en het paard ook. :D
Mijn clydesdale rijd ik wel alleen op, is een sterke merrie die nog doorgereden moet worden en is erg onzeker en heeft daarom een zekere ruiter nodig.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:41

Ik denk dat veel mensen niet begrijpen wat voor ellende er juridisch kan komen als er wat gebeurd.

Ik ben ook zeker niet happig om mensen die ik niet ken op mijn paard te laten.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 30-09-17 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:41

Ik denk dat veel mensen een paard beschouwen als een huisdier zoals een hond of kat. Die mag je toch ook aaien als je er op bezoek komt. En als je vraagt of je de hond mag uitlaten, vinden veel eigenaren dat goed of zelfs fijn. Dus zoiets, denk ik. Nou heb jij een paard om op te rijden, dus vinden veel mensen het niet gek om te vragen of ze dat ook eens mogen.

Daarnaast denken heel veel mensen dat alle paarden goedzakken zijn. Niet gek, als ze paarden alleen kennen van paardenmarkten, ponyritjes e.d.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 11:41

Captain schreef:
Mijn fries mogen meisjes echt leuk een rondje rijden. Vinden de kinderen leuk en het paard ook. :D
Mijn clydesdale rijd ik wel alleen op, is een sterke merrie die nog doorgereden moet worden en is erg onzeker en heeft daarom een zekere ruiter nodig.

Is niet bedoelt als moeilijk doen verder hoor. ;)
Maar ik verbaas me wel over de vanzelfsprekendheid en de verplichting die je soms lijkt te hebben om te delen.
Daarbij, een kind gun ik best graag een rondje. Maar iemand die "kan rijden" hoef ik er niet op. En dat zijn vaak genoeg ook de brutale.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:42

Hier ook geen kermis attractie gekocht maar een paard. Als iemand wilt rijden prima, enkele km verder op is de manege. :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:44

Deoiridh schreef:
Captain schreef:

Is niet bedoelt als moeilijk doen verder hoor. ;)
Maar ik verbaas me wel over de vanzelfsprekendheid en de verplichting die je soms lijkt te hebben om te delen.
Daarbij, een kind gun ik best graag een rondje. Maar iemand die "kan rijden" hoef ik er niet op. En dat zijn vaak genoeg ook de brutale.

Het ligt er ook aan hoe ze het vragen ja. :j Mensen die denken dat het wel even mag die mogen natuurlijk niet. :D Maar als mensen het lief vragen, geen probleem! (De fries is wat ouder en rijden meisjes tot 12 jaar weleens een rondje op)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:48

Er is mij een keer gevraagd of ik met Britta met een feestdag op school ponyritjes wilde doen.De vaste pony was dood gegaan.Maar als je Britt maar even aanspoort dan ging ze als een raket niet handig dus.Dat vonden ze maar raar en ik had niets voor de school over.Was ook voor een goed doel.ik ken mijn pony het beste.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:50

Misschien heb ik er geen slechte ervaring mee. Maar als er eens iemand mee gaat naar stal, is het toch juist leuk ze lekker te laten uitstappen ofzo?

Zo ben ik een tijdje terug met m'n jonge paard en een vriendin het bos in gegaan. Ik heb lekker gereden en zij heeft de terug weg op hem naar huis gestapt. Super om voor hem ook eens een andere ruiter te hebben en die vriendin vond het ook fantastisch. En ik vond het genieten om te zien hoe m'n jonkie het deed en dat hij zo lief bij me bleef.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:53

Ik heb wel eens mensen gehad die gewoon het weiland opliepen, vader en zijn dochtertje. Of ik mijn paard even wilde zadelen want zijn dochter wou wel eens rijden.
Hen hem eerst een goede minuut aan staan kijken, zo verbaasd was ik. Hem hem toen daarna maar vriendelijk gezegd dat hij maar naar de manege moest. Meneer snapte daar niks van, dit was toch ook een paard. Tja :roll:

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:55

Mijn kleine neefjes of kinderen van vrienden zou ik nog wel ok vinden. Maar verder mag niemand op mijn paardje rijden .

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 11:58

Ik snap het ook wel hoor. Van mij zou er best eens iemand op mogen stappen/uitstappen o.i.d. of een heel goed vriendinnetje van mijn dochter even rijden, maar ik zou er niet telkens iemand anders op willen.
Al vind ik het wel gek dat mensen (en vooral volwassenen) het vanzelfsprekend zouden vinden dat ze mogen rijden. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Wel dat een vriendinnetje netjes vroeg of ze ook even mocht rijden.

cobiie schreef:
Ik denk dat veel mensen niet begrijpen wat voor ellende er juridisch kan komen als er wat gebeurd.

Ik ben ook zeker niet happig om mensen die ik niet ken op mijn paard te laten.

Ik ben benieuwd hoe vaak er in de praktijk inderdaad gedoe van komt. Ik bedoel als mijn dochter op het paard van haar vriendinnetje rijdt en ze valt en breekt haar been, dan worden de ziektekosten toch gewoon vergoed door de verzekering? Dan ga ik verder niet moeilijk liggen doen en hen iets aanrekenen.
Of bedoel je echt dat als ze blijvend letsel oplopen? Maar loop je dat risico ook niet als je kinderen van een ander vervoert in je auto en je een ongeluk veroorzaakt?

Ik neem natuurlijkgeen grote risico's, maar het zou mij er niet van weerhouden om eens een keer iemand op onze pony te laten rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:00

Ligt totaal aan de situatie. Zomaar vreemde kinderen zou ik ook niet op zitten wachten maar kinderen of ouders/familie er van die je kent. Ach een rondje stappen als ik ze vast hou zou ik niet erg vinden maar mensen die ik verder niet ken. Nee dat hoeft nou ook weer niet. En zelfstandig rijden is er ook niet bij.

Heb daar zelf geen last van sta niet op een grote stalling/manege. Daar heb je er misschien wat eerder mee te maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:10

Delphi schreef:
Ik ben benieuwd hoe vaak er in de praktijk inderdaad gedoe van komt. Ik bedoel als mijn dochter op het paard van haar vriendinnetje rijdt en ze valt en breekt haar been, dan worden de ziektekosten toch gewoon vergoed door de verzekering? Dan ga ik verder niet moeilijk liggen doen en hen iets aanrekenen.
Of bedoel je echt dat als ze blijvend letsel oplopen? Maar loop je dat risico ook niet als je kinderen van een ander vervoert in je auto en je een ongeluk veroorzaakt?

Ik neem natuurlijkgeen grote risico's, maar het zou mij er niet van weerhouden om eens een keer iemand op onze pony te laten rijden.

Dat regelen de verzekeringen onderling, maar dan moet jij wel daar gemeld hebben paarden te hebben, anders kan jouw verzekering erg vervelend worden. Elke verzekering zal proberen de kosten ergens anders op te verhalen dan uit eigen pot te betalen (winstoogmerk enzo), dus de vraag of er een andere partij bij betrokken is (zoals dat het paard van iemand anders is), zal altijd gesteld worden en die eerlijk beantwoorden is wel zo verstandig.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:14

Jacquel schreef:
Ik denk dat veel mensen een paard beschouwen als een huisdier zoals een hond of kat. Die mag je toch ook aaien als je er op bezoek komt. En als je vraagt of je de hond mag uitlaten, vinden veel eigenaren dat goed of zelfs fijn. Dus zoiets, denk ik. Nou heb jij een paard om op te rijden, dus vinden veel mensen het niet gek om te vragen of ze dat ook eens mogen.

Daarnaast denken heel veel mensen dat alle paarden goedzakken zijn. Niet gek, als ze paarden alleen kennen van paardenmarkten, ponyritjes e.d.

Absoluut niet, of ik moet je al echt héél goed kennen. Maar no way in hell dat iemand zomaar met mijn honden op pad mag. Ook schattig bezoek niet in de vorm van neefjes of nichtjes. ;)

Daar denken overigens best veel hondeneigenaren zo over. Wij noemen de hondeneigenaren waar jij het over hebt recreatie honden mensen. ;)

Ik heb ook nog verzorgers en dergelijke gehad, één keer geprobeerd, na een week de laan uitgestuurd. Helemaal krom werd ik ervan, het paard werd nukkig van al dat gefriemel en mijn spullen leden er ook onder. Sindsdien ook nooit meer een paard uitgeleend, tenzij ik ziek was of een goede vriend(in) een keer een les wilde rijden, daar had ik dan weer geen moeite mee. Maar dan wist ik dat zowel paard als spullen goed behandeld werden.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:17

Breek me de bek niet open. Als ik ouders vertel dat mijn pony's (Shetlanders) niet gereden worden, moet ik vervolgens een heel betoog aan horen dat hun dochter ze echt wel goed kan rijden. Of ouders die niet accepteren dat ik geen gratis oppas wil zijn die hun kind een paar uur per week vermaakt bij de pony's, onder het mom van "ze kan je helpen verzorgen". Helaas voor deze mensen heb ik een hekel aan (brutale) kinderen. Ik heb mijn pony's voor mezelf en hoef daar alleen mensen bij die ik uitkies en verder heb ik geen behoefte aan andermans koters, óók niet als ik een stukje wil wandelen en ze rennend op me af komen. Gewoon niet. Je kunt rustig naar me toe komen lopen en even vragen of je mag aaien, maar anders word je toch vriendelijk verzocht snel uit m'n buurt te gaan. Vroeger vond ik dat lastig, maar als kinderen steeds brutaler worden moet je zelf ook je aanpak wat aanpassen.

Als mijn neefjes, de dochter van de oude eigenaresse of een kennis van ons het leuk vindt om mee te gaan is dat absoluut geen probleem, maar ik ga geen vreemde kinderen lopen vermaken. Plus mijn pony's hebben (net als ik) een grote hekel aan druk gedoe om hen heen en als dat eeuwige gefrunnik. Voldoende maneges die speciaal voor dit soort kinderen zijn ingericht, maar ja dan moet er betaalt worden en moet je zelf met je kind op stap.

Ohja, ben ik de dooddoener "Shetlanders zijn toch kinderpony's?" nog vergeten ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:19

tamary schreef:
Delphi schreef:

Dat regelen de verzekeringen onderling, maar dan moet jij wel daar gemeld hebben paarden te hebben, anders kan jouw verzekering erg vervelend worden. Elke verzekering zal proberen de kosten ergens anders op te verhalen dan uit eigen pot te betalen (winstoogmerk enzo), dus de vraag of er een andere partij bij betrokken is (zoals dat het paard van iemand anders is), zal altijd gesteld worden en die eerlijk beantwoorden is wel zo verstandig.

Ik herinner me nog een topic op bokt waar iemand ongevraagd op pony ging rijden, er een ongeluk van kwam en de eigenaar aansprakelijk werd gesteld. Loopt nu bij de rechter dacht ik.

Moet je toch niet aan denken :x.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:23

Jacquel schreef:

Ik wil ook geen vreemden aan mijn honden :')

Tot een paar maanden geleden had ik een hengst staan, als mensen dat hoorden was het ineens niet zo aantrekkelijk om te vertroetelen. Ik zeg nu altijd maar dat ze heel dominant zijn. Kunnen mensen toch niet weten of dat waar is. :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:24

_San87_ schreef:
tamary schreef:

Ik herinner me nog een topic op bokt waar iemand ongevraagd op pony ging rijden, er een ongeluk van kwam en de eigenaar aansprakelijk werd gesteld. Loopt nu bij de rechter dacht ik.

Moet je toch niet aan denken :x.

Dat ook nog eens, maar dat gaat dan al niet meer over enkel de ziekenhuisrekening. Het is wel de reden dat er hier een "verboden toegang voor onbevoegden" bordje op het hek hangt. Vangt (deels) die ellende af, zeker qua wet (die behoorlijk krom is op dit punt).

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:33

Eunomia schreef:
Breek me de bek niet open. Als ik ouders vertel dat mijn pony's (Shetlanders) niet gereden worden, moet ik vervolgens een heel betoog aan horen dat hun dochter ze echt wel goed kan rijden. Of ouders die niet accepteren dat ik geen gratis oppas wil zijn die hun kind een paar uur per week vermaakt bij de pony's, onder het mom van "ze kan je helpen verzorgen". Helaas voor deze mensen heb ik een hekel aan (brutale) kinderen. Ik heb mijn pony's voor mezelf en hoef daar alleen mensen bij die ik uitkies en verder heb ik geen behoefte aan andermans koters, óók niet als ik een stukje wil wandelen en ze rennend op me af komen. Gewoon niet. Je kunt rustig naar me toe komen lopen en even vragen of je mag aaien, maar anders word je toch vriendelijk verzocht snel uit m'n buurt te gaan. Vroeger vond ik dat lastig, maar als kinderen steeds brutaler worden moet je zelf ook je aanpak wat aanpassen.

Als mijn neefjes, de dochter van de oude eigenaresse of een kennis van ons het leuk vindt om mee te gaan is dat absoluut geen probleem, maar ik ga geen vreemde kinderen lopen vermaken. Plus mijn pony's hebben (net als ik) een grote hekel aan druk gedoe om hen heen en als dat eeuwige gefrunnik. Voldoende maneges die speciaal voor dit soort kinderen zijn ingericht, maar ja dan moet er betaalt worden en moet je zelf met je kind op stap.

Ohja, ben ik de dooddoener "Shetlanders zijn toch kinderpony's?" nog vergeten ook.

Ik zou dan gewoon zeggen "als je van je kinderen af wilt (als in dood hebben) dan is dit de ideale pony! Wie weet schrikt het dan af. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:47

Hier ook een keer meegemaakt dat mijn oom, tante en nicht op bezoek kwamen. Nicht rijd ook paard, en omdat wij de paarden bij huis hebben staan had ze haar rijspullen meegenomen en werd ons medegedeeld dat ze ging rijden.

Eeeeh nee :?

Nicht is trouwens ruim volwassen, jaar of 35? Ik neem toch aan dat je tegen die tijd het principe van 'een vraag stellen' wel begrepen hebt.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:48

Ik vraag me af waar iedereen die mensen tegen komt? Ik heb dit echt nog nooit gehad (gelukkig)... Heel apart dat er blijkbaar mensen zijn die er maar vanuit gaan dat ze zomaar een paard mogen rijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:54

Ach, alleen maar grappig... ik ben wel eens gevraagd of het personeelsfeest bij mij thuis kon, kon iedereen direct een rondje rijden :) . Veel mensen snappen echt geen biet van paardrijden.
'Nee dat kan niet' is een antwoord, kort iets toelichten is iets vriendelijker - en helpt meestal voldoende.
Omdat veel paardenbezitters graag uitleggen hoe bijzonder (hun) paarden wel niet zijn, is dat meestal geen probleem :+ ...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:55

Ik kom deze mensen "gewoon" op straat tegen, ook mensen die je vragen voor kinderfeestjes! :roll: Het is echt om moedeloos van te worden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:59

Oh nee hoor, mijn paarden zijn niet bijzonder. Ze hebben gewoon vier benen en een hoofd. Mijn nichtje van 6 heeft die "dominante" jonge hengst gewoon staan poetsen met een opstapje. Echt een knuffel is dat beest, maar dat hoeft toch verder niemand te weten. Dus als ze hier aanbellen is het antwoord dat het dominante, gevaarlijke knollen zijn. Dat blijkt namelijk het best te werken, bij een simpele "nee" volgt altijd discussie.