Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Captain schreef:Ik doe daar niet zo moeilijk over hoor.
Mijn fries mogen meisjes echt leuk een rondje rijden. Vinden de kinderen leuk en het paard ook.
Mijn clydesdale rijd ik wel alleen op, is een sterke merrie die nog doorgereden moet worden en is erg onzeker en heeft daarom een zekere ruiter nodig.
Deoiridh schreef:Captain schreef:Ik doe daar niet zo moeilijk over hoor.
Mijn fries mogen meisjes echt leuk een rondje rijden. Vinden de kinderen leuk en het paard ook.
Mijn clydesdale rijd ik wel alleen op, is een sterke merrie die nog doorgereden moet worden en is erg onzeker en heeft daarom een zekere ruiter nodig.
Is niet bedoelt als moeilijk doen verder hoor.![]()
Maar ik verbaas me wel over de vanzelfsprekendheid en de verplichting die je soms lijkt te hebben om te delen.
Daarbij, een kind gun ik best graag een rondje. Maar iemand die "kan rijden" hoef ik er niet op. En dat zijn vaak genoeg ook de brutale.
Mensen die denken dat het wel even mag die mogen natuurlijk niet.
Maar als mensen het lief vragen, geen probleem! (De fries is wat ouder en rijden meisjes tot 12 jaar weleens een rondje op)
cobiie schreef:Ik denk dat veel mensen niet begrijpen wat voor ellende er juridisch kan komen als er wat gebeurd.
Ik ben ook zeker niet happig om mensen die ik niet ken op mijn paard te laten.
Delphi schreef:Ik ben benieuwd hoe vaak er in de praktijk inderdaad gedoe van komt. Ik bedoel als mijn dochter op het paard van haar vriendinnetje rijdt en ze valt en breekt haar been, dan worden de ziektekosten toch gewoon vergoed door de verzekering? Dan ga ik verder niet moeilijk liggen doen en hen iets aanrekenen.
Of bedoel je echt dat als ze blijvend letsel oplopen? Maar loop je dat risico ook niet als je kinderen van een ander vervoert in je auto en je een ongeluk veroorzaakt?
Ik neem natuurlijkgeen grote risico's, maar het zou mij er niet van weerhouden om eens een keer iemand op onze pony te laten rijden.
Jacquel schreef:Ik denk dat veel mensen een paard beschouwen als een huisdier zoals een hond of kat. Die mag je toch ook aaien als je er op bezoek komt. En als je vraagt of je de hond mag uitlaten, vinden veel eigenaren dat goed of zelfs fijn. Dus zoiets, denk ik. Nou heb jij een paard om op te rijden, dus vinden veel mensen het niet gek om te vragen of ze dat ook eens mogen.
Daarnaast denken heel veel mensen dat alle paarden goedzakken zijn. Niet gek, als ze paarden alleen kennen van paardenmarkten, ponyritjes e.d.
tamary schreef:Delphi schreef:Ik ben benieuwd hoe vaak er in de praktijk inderdaad gedoe van komt. Ik bedoel als mijn dochter op het paard van haar vriendinnetje rijdt en ze valt en breekt haar been, dan worden de ziektekosten toch gewoon vergoed door de verzekering? Dan ga ik verder niet moeilijk liggen doen en hen iets aanrekenen.
Of bedoel je echt dat als ze blijvend letsel oplopen? Maar loop je dat risico ook niet als je kinderen van een ander vervoert in je auto en je een ongeluk veroorzaakt?
Ik neem natuurlijkgeen grote risico's, maar het zou mij er niet van weerhouden om eens een keer iemand op onze pony te laten rijden.
Dat regelen de verzekeringen onderling, maar dan moet jij wel daar gemeld hebben paarden te hebben, anders kan jouw verzekering erg vervelend worden. Elke verzekering zal proberen de kosten ergens anders op te verhalen dan uit eigen pot te betalen (winstoogmerk enzo), dus de vraag of er een andere partij bij betrokken is (zoals dat het paard van iemand anders is), zal altijd gesteld worden en die eerlijk beantwoorden is wel zo verstandig.
. Jacquel schreef:Ik denk dat veel mensen een paard beschouwen als een huisdier zoals een hond of kat. Die mag je toch ook aaien als je er op bezoek komt. En als je vraagt of je de hond mag uitlaten, vinden veel eigenaren dat goed of zelfs fijn. Dus zoiets, denk ik. Nou heb jij een paard om op te rijden, dus vinden veel mensen het niet gek om te vragen of ze dat ook eens mogen.
Daarnaast denken heel veel mensen dat alle paarden goedzakken zijn. Niet gek, als ze paarden alleen kennen van paardenmarkten, ponyritjes e.d.
_San87_ schreef:tamary schreef:Dat regelen de verzekeringen onderling, maar dan moet jij wel daar gemeld hebben paarden te hebben, anders kan jouw verzekering erg vervelend worden. Elke verzekering zal proberen de kosten ergens anders op te verhalen dan uit eigen pot te betalen (winstoogmerk enzo), dus de vraag of er een andere partij bij betrokken is (zoals dat het paard van iemand anders is), zal altijd gesteld worden en die eerlijk beantwoorden is wel zo verstandig.
Ik herinner me nog een topic op bokt waar iemand ongevraagd op pony ging rijden, er een ongeluk van kwam en de eigenaar aansprakelijk werd gesteld. Loopt nu bij de rechter dacht ik.
Moet je toch niet aan denken.
Eunomia schreef:Breek me de bek niet open. Als ik ouders vertel dat mijn pony's (Shetlanders) niet gereden worden, moet ik vervolgens een heel betoog aan horen dat hun dochter ze echt wel goed kan rijden. Of ouders die niet accepteren dat ik geen gratis oppas wil zijn die hun kind een paar uur per week vermaakt bij de pony's, onder het mom van "ze kan je helpen verzorgen". Helaas voor deze mensen heb ik een hekel aan (brutale) kinderen. Ik heb mijn pony's voor mezelf en hoef daar alleen mensen bij die ik uitkies en verder heb ik geen behoefte aan andermans koters, óók niet als ik een stukje wil wandelen en ze rennend op me af komen. Gewoon niet. Je kunt rustig naar me toe komen lopen en even vragen of je mag aaien, maar anders word je toch vriendelijk verzocht snel uit m'n buurt te gaan. Vroeger vond ik dat lastig, maar als kinderen steeds brutaler worden moet je zelf ook je aanpak wat aanpassen.
Als mijn neefjes, de dochter van de oude eigenaresse of een kennis van ons het leuk vindt om mee te gaan is dat absoluut geen probleem, maar ik ga geen vreemde kinderen lopen vermaken. Plus mijn pony's hebben (net als ik) een grote hekel aan druk gedoe om hen heen en als dat eeuwige gefrunnik. Voldoende maneges die speciaal voor dit soort kinderen zijn ingericht, maar ja dan moet er betaalt worden en moet je zelf met je kind op stap.
Ohja, ben ik de dooddoener "Shetlanders zijn toch kinderpony's?" nog vergeten ook.

. Veel mensen snappen echt geen biet van paardrijden.
...