Zal ik een veulentje kopen?
Ik ga dit jaar afstuderen, paard loopt op de top van zijn kunnen (draver x tuiger in het Z2) en is ook al weer 14.
Banenkans is momenteel erg goed en mijn ouders kunnen en willen mij bijstaan in financiën voor als ik het niet helemaal blijk te redden.
Maar! Ik heb nog nooit een veulentje gehad.
Mijn paard kreeg ik als 3-jarige en was net onder het zadel. Ik heb hem dus wel zelf onder begeleiding doorgereden en opgevoed (lastig karakter, erg sensibel).
Op mijn oude stal heb ik wel altijd wat geholpen met de opfokveulens, denk aan hoefsmid, poetsen, van land verplaatsen en de hengsten opvoeden.
Maar een eigen veulentje, hoe doe je dat dan?
Ik zit te denken om een talentvol veulen te kopen, degene die ik op het oog heb heeft een zeer goede afstamming.
Maar hoe doe je dat dan met verzekering, opfok en dergelijke? Kan zo'n talentvol veulen in een 'normale' opfok of kan je dan beter een wat duurdere opfok kiezen waar ze meer in de hand komen en beter gemonitord worden?
En hoe zit het met de kosten? Degene die ik op het oog heb is een hengst, dus een castratie zal hoe dan ook komen. Maar wat voor kosten kan je nog meer verwachten in die drie jaar? Hoeveel mag je voor een 'goede opfok' verwachten? Ik lees wel wat over €100,- per maand, maar ook €200,- per maand. Waar zit dat verschil?
Ik hoor graag van hoe jullie dit hebben gedaan.

De reden dat ik geen 3- of 4-jarige wil kopen is omdat ik op deze manier een zeer talentvol paard kan betalen (dan wel met de nodige risico's van 3 jaar opgroeien) en ik hem compleet 'eigen' kan maken.
Daarnaast is het 3 jaar wachten voor mij niet erg, want mijn eigen paard is over drie jaar 17 en die zal ik dan wat gaan afbouwen, dus komt voor mij alleen maar goed uit.