Een korte toelichting
Mijn interesse voor de American Shetland werd een paar jaar geleden gewekt. Mariska, Tosadog hier op bokt, kocht een ASPC hengst en bracht hem naar Amerika. Op keuringen en shows sprong hij er voor mij telkens uit.
Intussen kwamen er al wat meer shetlands naar Europa en ik vind ze geweldig. Ze hebben karakter, ze hebben uitstraling, ze zijn paard in het klein, ... ik hou er van
Maart 2016 kreeg ik de kans om een hele leuke ASPC hengst aan te kopen van mensen die stopten met de mini's,Caldwell's This Joker is Wild.
Door hem werd mijn liefde voor dit ras steeds groter.
Datzelfde jaar werd het eerste veulentje van mijn merrie Halona geboren, Zij is AMHR en 50% ASPC.
Omdat ik toch ook graag een echte ASPC merrie wou, ging ik op zoek. In Europa kon ik niet vinden wat ik zocht:
een effen merrie, bruin of zwart
sterke beweger
drachtig
onder 38"
tussen 3 en 8 jaar oud
Al eens een veulen gehad om te zien hoe ze fokt.
Ik zette mijn zoektocht dus verder in de USA. Ik kwam heel veel bonte merries tegen die ik echt knap vond. Maar ik vond dat als ik zoveel geld zou uitgeven aan een paard en transport, dan zou het echt moeten zijn wat ik zocht.
Een heel aantal gesprekken met verschillende verkopers later, zie ik een merrie op FB verschijnen die ik meteen schitterend vond:

Ik had al met de verkoper gesproken over een andere merrie, dus vraag ook even naar deze.
Ze is heeeeel wat groter, tussen 44" en 46", maar ik kan haar toch niet zomaar wegklikken. Ik vraag dus naar filmpjes, van haar beweging, hoe ze stapt op het harde, ... en foto's van onder andere haar tanden.
Alles prima in orde, rechte benen, goede tanden en een degelijke beweger.
Ik nam dus de beslissing, dit gaat ze worden! Aan de verkoper doorgeven dat ik ze koop en meteen ook betaald, ze is dus van mij
Ik stel jullie graag voor aan Mo Exquisite Design EDV, voorlopige "gebruiksnaam" Edje:

Daarnaast is ze drachtig van de prachtige, en reeds bewezen, hengst, Wa-Full Unique Legend:

Van deze hengst heeft ze reeds een schitterend merrieveulen gehad dat op shows meermaals Grand Champion is geworden en ook meervoudig ASPC Congress Champion is:

Eind april verwacht ze hier een volle broer of zus van, kan je geloven dat ik al niet kan wachten tot het april is?

Volgende week vertrekt ze met haar verkopers naar een hele grote show, de AMHR Nationals. Daar komt een persoon van de quarantaine faciliteiten haar ophalen en gaat ze voor minstens 30 dagen in quarantaine.
Als er voldoende paarden zijn, zal ze daarna met LuxCargo naar Luxemburg vliegen waar ik haar kan gaan ophalen, een moment waar ik nu al gigantisch naar uitkijk. Het is voor mij trouwens de allereerste keer dat ik een paar(je) importeer. De exacte datum van overvliegen heb ik nog niet.
Als jullie graag willen, hou ik hier met plezier een klein dagboekje bij. Over hoe ik het hele proces van importeren ervaar, updates over het paard zelf, ...
Het zou namelijk ook kunnen dat ik met haar ga meevliegen als groom, maar dat is nog niet geheel zeker.
Groetjes!
Annebet

) en ben fan