Tips en inzichten gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achaiah

Tips en inzichten gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 11:51

Lieve mensen,

Ik heb heel hard wat onafhankelijke meningen en inzichten nodig.

Ik ben een tijdje geleden mijn "droom" van een paard tegengekomen. Het betreft een veulen. Het knapste veulen ter wereld welteverstaan. Hij is gewoon te perfect om waar te zijn en ik was/ben op slag verliefd. Soms loop je een paard tegen het lijf waarvan je weet: "dit is hem."

Kopen! Zou je zeggen. Dit was ook het plan. Ik heb ontzettend leuk contact met de verkoper, en het plan was om dit weekend naar ze toe te gaan en de koop helemaal rond te maken. Ik leefde er helemaal naar toe.

Echter, heb ik vandeweek een ongeluk gehad. Om een heel lang verhaal kort te maken, ik ben met mijn gezicht tegen een kast geklapt en mijn oog is kapot. Ik ben direct naar de EHBO geweest waar ik medicatie heb gekregen. Ze konden zien dat mijn hoornvlies beschadigd is.
Toen gister het verband eraf mocht kwam ik er achter dat ik blind ben aan mijn oog. Ik ben weer naar het ziekenhuis geweest en nu blijkt dat mijn hoornvlies echt kapot is. Ik zie nog 2% met mijn oog. De prognose is niet goed. De artsen weten niet of ik ooit nog kan zien. Ik heb op dit moment enorme migraine aanvallen, slaap heel veel en ben helemaal lamgeslagen omdat ik half blind ben.

Ik heb het verhaal uitgelegd aan de verkoper, en deze was natuurlijk helemaal begripvol. Ik heb gezegd dat ze het veulen gewoon opnieuw in de verkoop moeten zetten. Maar intussen ben ik er helemaal naar van. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Gevoelsmatig wil ik helemaal niet van de verkoop af zien . Ik wil hem gewoon kopen en hem lekker laten opgroeien. Mijn verstand zegt echter dat ik me echt nu moet focussen op mijn herstel. Niet beginnen aan de aanschaf van een paard nu.

Ik weet dat ik de enige ben die de knoop kan doorhakken, maar aub help mij. Wat zou jij doen in deze situatie? Ik ben echt helemaal dubbel naar momenteel en kan er niet meer objectief naar kijken #)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:57

Wat een vreselijk naar ongeval zeg. Ondanks alle ellende zou ik het veulen niet laten lopen. Het is je droompaard, met veulens hoef je maar weinig te doen en het geeft jou een extra goede reden om er weer bovenop te komen (voor zover dat kan). Juist nu verdien je een flinke oppepper en paarden kunnen zó troostend zijn. Ik volg hier een poosje en wens je heel veel sterkte.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 11:59

Zonder je te kennen...
Kun je het veulen en de opfok ervan betalen?
Heeft je beperking in je oog invloed op je vermogen om een inkomen te genereren?

1e ja en 2e nee, dan gewoon kopen. Doe vooral wel waar je gelukkig van wordt.
Bij 1e nee, dan kun je het beter vergeten. De toestand van je oog maakt dan ook eigenlijk helemaal niet uit.
Bij 2e ja, dan moet je goed nadenken. Dan zou je het risico kunnen lopen dat je nu wel koopt, maar op enig moment weer moet verkopen.

Er zijn zat mensen die halfblind op een paard kunnen rijden. Het is weldegelijk een visuele beperking, maar het hoeft niet een hele grote beperking te zijn in praktijk.
Al snap ik dat je het nu even heel zwaar in ziet. En je herstel zal tijd vergen. Dat geeft voor het veulentje niet zo, die vraagt de eerste jaren toch niet zo heel veel tijd van je. Kun je mooi van genieten op de goede momenten.
Doe vooral waar je blij van wordt. Zeker bij zo'n tegenslag is het wellicht een goed medicijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:03

Eerst en vooral sterkte met je oog, wat een naar ongeluk :(:)

Mijn idee over het veulentje wat je wil kopen : gewoon doen :j
Als je het echt zo graag wil, zal dit alleen maar een stimulans zijn in je genezingsproces.
Veulen heeft nog minimum 3 jaar tijd nodig om op te groeien, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Misschien is er op termijn wel een behandeling mogelijk die je je zicht aan dat ene oog teruggeeft. En indien niet, dan ben je niet minder waardevol en ook geen slechter baasje voor je paard.

Ik zou voor mezelf in elk geval bang zijn dat ik het niet-kopen van mijn droomveulentje altijd zal blijven linken aan dat stomme ongeluk.

Achaiah

Re: Tips en inzichten gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 12:15

Mijn geluk is dat ik officieel gezien ambtenaar ben. Ik werk voor de gemeente en ben gelukkig heel goed ingedekt qua ziektewet en contract. Mocht ik mijn baan niet meer kunnen uitvoeren dan word er passend werk geregeld. Over het onderhoud maak ik me niet zoveel zorgen.

Ik vind het knap van mezelf dat ik nog kan typen zo( dank autocorrectie en wat geduld) want ik kan mn eigen deurkruk niet eens meer vinden. Ik zie geen diepte meer en heb enorme hoofdpijn.

Ik ben altijd een positief denker maar zie alles nu (letterlijk en figuurlijk) even niet meer.
Heel erg bedankt voor de sterkte wensen en de reacties. Dit zet me toch wel weer aan het denken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:24

Ik heb al een paar keer mijn hoornvlies beschadigd ( 1 keer met een tak die niet opzij wilde en de andere keer door een pijltje hooi toen ik aan het pak hooi rook :+ ) Toen ook lang met een verband aan 1 kant erop gelopen en dat gebrek aan dieptezicht is idd kl*te. Maar kijk, je kan nu al terug typen ! En zo gaat het ook met vele andere dingen zijn, beetje bij beetje sta je versteld van jezelf wat je allemaal wel nog kunt !

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:34

ik zou vooral proberen te kijken naar de toekomst.

is (in de toekomst) een operatie mogelijk waardoor je terug kan gaan zien met dat oog?
zoja,dan is zoiets al een heel ander beeld dan dat je blind blijft.
aan de andere kant,zelfs als je blind blijft aan 1 oog,wil je daarmee een paardentoekomst naast je opbergen?
(op je paard,heeft je paard wel dieptezicht toch?).

het blind zijn aan 1 oog hoeft daarom toch niet het einde van zoiets moois als een droompaard te zijn lijkt me?

ik denk vooral dat de kans heel groot is dat ze dit nog kunnen opereren.
en zelfs indien niet,gaat het nu een moeilijke periode zijn,maar je leven gaat ook gewoon door en je kan daarom toch niet alles overboord gooien.

als dit je droompaard is,gewoon doen!
laat zoiets je leven niet nog meer in duigen vallen!

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 12:56

Dat klopt inderdaad tengeltje11. Ik heb ook de uitleg gekregen dat er later een operatie gedaan kan worden. Het is niet zeker of, en zo ja hoeveel procent zicht ik dan terug krijg maar dit is inderdaad wel mogelijk.

Jullie hebben overigens ook wel gelijk. Ik ben gewoon ontzettend bang om in deze staat zo'n grote beslissing te maken. Als blijkt dat het toch niet werkt en ik moet hem weer verkopen, dat zou ik echt niet goed trekken :(

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:07

Ik denk ook niet dat ik het veulen zou laten schieten... Niet als het inderdaad je droompaard is. Niet vergelijkbaar, maar misschien als troost: Ik heb een giga verschil in sterktes in beiden ogen, en met rechts zie ik bar weinig. Geloof nog zo'n 10%. Nu is dat te corrigeren met lenzen, maar ook als ik in alleen mijn linker oog een lens in heb, kan ik prima functioneren en geen last van hoofdpijn. Ik denk dat je lichaam gewoon even de tijd nodig heeft om zich aan te passen, en dat het geen langdurige beperking hoeft te zijn. Oftewel, zonde als je daarom zo'n kans laat lopen!

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:29

Gelukkig heeft een veulen de eerste jaren niet veel meer nodig dan ruimte en leeftijdsgenoten. Als jij dit kan bieden, zou ik het zeker doen. Het beestje vermaakt zich wel, het zou zonde zijn als je spijt krijgt dat je het hebt laten gaan.

fedjeraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:26

Wat een vervelend ongeluk zeg.

Maar ook ik zeg doen een veulen kan de eerste paar jaar lekker opgroeien in een opfok en daar spelen met vriendjes in de tussentijd kan jij aan je herstel werken.

Sannasanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:09

Wat vervelend zeg, dat is schrikken. Als het alleen je hoornvlies is? Dat op zich kunnen ze transplanteren toch? Of is er meer aan de hand met je oog?
Heb je een lapje voor je gewonde oog? Want dat zou misschien rustiger kunnen zijn.
Met een oog kan je eigenlijk alles hoor, maar is wennen, gelukkig is het nog niet zo ver, gaat straks vast beter worden dan dat je nu denkt. Zou heerlijk je droom die je nu hebt uit laten komen.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 09:30

Er zit een wond in mijn oog. Erg diep, dit moet eerst genezen voordat er verder gekeken kan worden. Overdag heb ik het afgedekt. Daglicht doet me sowieso veel te veel pijn.

Bedankt allemaal. Ik vind het super dat iedereen zo positief is, ik ben er zelf nog niet over uit. Om mij heen krijg ik juist van iedereen het advies er helemaal niet aan te beginnen nu. Dit dan wel van niet-paardenmensen maar het maakt het twijfelen er niet erg minder op :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:44

Sterkte met je oog :(:)

Als het economisch kan, (en volgensmij kan dat) zou ik het denk ik doen.

Paard vermaakt zich wel met leeftijdsgenootjes op de wei! En voordat je kunt rijden/mennen ben je weer 3 a 4 jaar verder.
Dan weet je dan ook meer over het herstel van je oog. Eventueel kun je dan ook nog bijrijders zoeken ;)

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 16:10

Ik kan nog wel eindeloos door blijven twijfelen en "ja maar wat als" maar... Ik kan ook voorgoed spijt krijgen en ik heb toch besloten hem te kopen *\o/*

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:21

Gefeliciteerd!! Hoe is je gevoel nu? Aan het juichpoppetje te zien is het de goede beslissing. :D In het leven zijn er altijd 100 redenen te bedenken om iets níet te doen. Die ene reden om de stap wel te zetten, is het soms helemaal waard.

Ik ben heel benieuwd naar een foto van je nieuwe aanwinst!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:22

*\o/* inderdaad, zo ben je ook afgeleid van het gebeuren en bezig met andere dingen dan dat je miss nooit meer kan zien met dat ook.

sterkte, suc6 en hopelijk lukt het dan veel plezier

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:40

Ah gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst !

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:42

*\%/* gefeliciteerd met je aankoop!!!

En veel beterschap!!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:45

Hartelijk gefeliciteerd.
Ik denk er goede keuze.
En verkoop kan ook altijd nog.

Wat verschrikkelijk voor je.
Veel sterkte er mee dat je het ongeluk moest krijgen.

Maar je schrijft dat onderhoud geen probleem gaat zijn. Dan zou ik zeker gaan voor dit veulen.
Het is juist in je voordeel dat het een veulen is. Daar "moet" niet ineens van alles mee gebeuren en heb jij revalidatie tijd.

Een kennis van me is ook totaal blind geworden aan 1 oog na een ongeval.
Hij kan alles weer. Ook auto rijden.
Ik weet niet hoe snel hij dat weer kon omdat ik hem pas leerde kennen toen hij dit al had.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 21:55

Foto's plaats ik even als ik die zelf heb gemaakt van hem :)

Ik ben echt heel gelukkig met de beslissing dat ik hem niet heb laten lopen *\o/* Ik hoop dat mijn oog goed herstelt, maar zo niet dan kan ik misschien leren leven met 1 oog. We zien het wel. Ik was er gister helemaal naar van. Het idee dat hij verkocht zou worden aan een ander.. super stom.

Bedankt allemaal!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:51

Goed zo TS, leuk! Ik wilde je nog even een hart onder de riem steken.
Ik zie vrijwel geen diepte door een aantal operaties. Aan het begin was dat dramatisch, ik kon niet eens een glas drinken inschenken. Maar het is verbazingwekkend hoe goed je hersenen er voor kunnen compenseren. Nu rijd ik auto, ik heb zelfs m'n E-rijbewijs. Ik heb een paard waar ik ook gewoon mee spring en cross. En ik merk eigenlijk nooit meer dat ik nauwelijks diepte zie. Behalve bij 3d films, die werken niet echt :P
Dus gewoon doen!

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 09:17

Oh dat klinkt heel hoopvol! Dankjewel voor het delen *D

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 23:08

Afbeelding

Dit is hem dan, mijn wolk van een veulentje Jack! <3

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 23:16

Wat een leuk veulen! Geniet van hem en beterschap met je oog!