Slaan van een paard, wel? niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Slaan van een paard, wel? niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 10:19

Geef jij je paard weleens een corrigerende tik op de kont of erger? Of niet? Of scheldt je je paard helemaal de huid vol wanneer paardlief weer eens stront stierlijk vervelend doet....??

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:21

Als ze zouden bijten, krijgen ze absoluut een lel, en niet zo zachtjes ook. Rijtechnisch niet; als ze iets fout doen onder het zadel, ligt dat sowieso aan mij.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Slaan van een paard, wel? niet?

Ja hoor

Azmay

Ja hoor hier krijgen ze zo nu en dan best een tik.
Ze weten ook dondersgoed wanneer ze het verdienen hoor, als ze zelf niet snappen waarom ze op hun kop krijgen worden ze namelijk heel boos. Als ze weten waar ze de tik voor kregen zijn ze daarna meestal juist poeslief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:22

Ik heb er 1tje die om de paar maand eens wil testen hoe ver ze kan gaan en dan ook eventjes flink uithaalt. Tuurlijk krijgt die een flinke mep dan. Ze heeft grenzen te respecteren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:24

De huid vol schelden, nee dat niet.
Maar een keer roepen van, hey verdomme, ja dat wel.

En inderdaad een paard dat (wil) bijten krijgt een zeer flinke tik. Wel direct, niet 5 minuten later.

Rijtechnisch kan er wel een tikje gegeven worden als mijn been genegeerd word. En ik zeker was dat daar geen communicatiefout van mijn kant zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:25

Mijn merrie heeft echt wel een paar keer een tik op de neus of onder de buik gehad hoor.

Als ze op stal stond en ik wilde haar voeren, slobber oid in dr voerbak doen werd ze bijna agressief omdat ze dat eten zo graag wilde. Ze banjerde zo door me heen. Inmiddels loopt ze van zichzelf een meter achteruit en wacht netjes tot ik klaar ben.

Onder haar buik toen ze me een trap wilde verkopen. Heeft ze me dan ook nooit meer geflikt. Soms heeft ze ook de bui om tijdens het opleggen van haar zadel aan de wandel te gaan zover ze kan aangezien ze gewoon vast staat. Stom want dit doet ze echt eens in de zoveel tijd..

Op dr schelden doe ik nauwelijks. Soms tijdens het rijden kan ze zo'n verdorie vervelende bui hebben (ze is nog vrij jong) dat ik wel loop te godveren. ;)

Ik ben van mening dat een corrigerende tik moet kunnen. Elk paard is anders natuurlijk maar alleen een ''HE DAT MAG NIET!'' had echt niet geholpen bij het voer-probleem.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:26

Ja hoor. Of ik schop hem als hij echt iets uitvreet. Maar gelukkig is het eigenlijk nooit echt nodig. Vaak is een waarschuwing genoeg.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:40

Oh die van mij krijgt echt wel een mep als hij loopt te mekkeren. Onder het zadel nauwelijks, dat gewoon met een duidelijke 'EEY!!'. Scheelt dat hij niet trapt of bijt :) Dat bijten heeft hij een keer gedaan omdat hij zijn eten wilde maar toen heb ik hem toch echt wel een knal verkocht. Trappen heeft hij echt nog nooit gedaan, in 8 jaar tijd niet.

Edit: Ik ben het eens met bovenstaand bericht :) Vaak is die EEY voldoende :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:42

CoonArt schreef:
Of scheldt je je paard helemaal de huid vol wanneer paardlief weer eens stront stierlijk vervelend doet....??

Eh nee, stront stierlijk vervelend doen!? Ik zal wel een bijzonder paard hebben maar hij is nooit stront stierlijk vervelend. Hij doet eigenlijk altijd zijn best voor me. Als ik vind dat hij vervelend is is dat meestal omdat ík een slecht humeur heb en niks kan hebben. Dan ben ik die dag gewoon kort bij de paarden en doen we het de volgende dag opnieuw, als ik wél gezellig ben.

Slaan komt hier nooit voor. Nergens voor nodig.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:45

Mijne kan soms erg opdringerig zijn en ik merk het altijd als iemand hem 'stiekem' uit de hand gevoerd heeft. Dan word hij heel erg bijterig, als je dan een halster om wilt doen dan verdwijnt er zomaar een vinger in zijn mond omdat hij er naar hapt.

Bij bijten krijgt hij altijd een tik op de neus, niet hard, maar wel even laten schrikken. Dit hoeft ook maar 1 keer en dan weet hij het weer.

Soms wil hij je wel eens omver duwen in zijn lompheid of geeft hij een kopstoot, nou dan krijgt ie vaak ook wel een tik tegen zijn schouder en dan zet ik hem terug op zijn plaats, want hij hoort sowieso niet in mijn ruimte te komen.

Hij heeft mij ooit eens keihard in mijn rug gebeten toen ik zijn voeten aan het wassen was, toen heeft hij er echt een gehad. Ik voelde mij toen achteraf wel schuldig, maar hij pakte echt met zijn tanden mijn ruggengraat beet, dat deed zo ongelofelijk zeer dat ik uit reactie uithaalde naar hem! Hij stond daarna echt zo beduusd te kijken, heel sneu, maar hij heeft nooit meer zoiets gedaan.
Laatst bijgewerkt door Nant op 27-06-17 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:46

Mijn paard krijgt van mij gerust een klap als hij bijt (zonder goede reden zoals pijn o.i.d.), over mij heen loopt of trapt ofzo. Schelden ja soms, als het niet lekker gaat of hij echt vervelend doet mt rijden vloek ik wel eens (iets van banketstaaf doe normaal) maar niet constant en dan laat ik het ook los en rij weer door.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:50

als ze door me heen rent ofzo ja dan krijgt ze wel eens een mep maar dan allen op haar borst of kont.
ik zal haar nooit richting gevoeligere plekken raken zoals hoofd of schoppen van de bennen oid.

en als ze met het rijden en goed vervelend doet al trekken en hangen geen hulpen aan nemen dan ist altijd "kappe nauw" en dan verander haar houding direct

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:51

Als ze dominant doen, bijten of dreigen of iets wat gevaarlijk is of kan worden, dan krijgen ze zeker wel een mep of een schop. Vaak is het daarna ook meteen over. Paarden willen een rangorde hebben en soms willen ze boven jou in de rangorde en dat is erg gevaarlijk. Beter is nog om dit soort dingen voor te zijn en door consequent te zijn en met lichaamstaal te communiceren ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk geweld nodig hebt om de basis van respect te onderhouden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:53

Die van mij krijgt nog best wel eens een tik. Ze kan ontzettend drammen en wilt zo nu en dan doorlopen als ik stilsta aan de hand. Als ze dan door mij heen buldert en niet naar mijn stem luistert krijgt ze een tik, ja.
Ze is gewoon ontzettend sterk in d'r koppie en met haar brede lichaam wil je niet dat ze 'schijt' aan je heeft.

Ook op haar borst inderdaad.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 10:55

Ir111 schreef:
CoonArt schreef:
Of scheldt je je paard helemaal de huid vol wanneer paardlief weer eens stront stierlijk vervelend doet....??

Eh nee, stront stierlijk vervelend doen!? Ik zal wel een bijzonder paard hebben maar hij is nooit stront stierlijk vervelend. Hij doet eigenlijk altijd zijn best voor me. Als ik vind dat hij vervelend is is dat meestal omdat ík een slecht humeur heb en niks kan hebben. Dan ben ik die dag gewoon kort bij de paarden en doen we het de volgende dag opnieuw, als ik wél gezellig ben.

Dus je laat je gewoon ondersneeuwen door je paard? Je paard mag nooit de baas worden over je... Hij/zij hoort te luisteren naar de leider (jij)

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:59

Mijn ruin eigenlijk zo goed als nooit, hij is heel braaf en reageert perfect op een stemverheffing. De merrie is een ander verhaal }> zij kan aan de hand wel eens in bulldozer-modus gaan en je omver trekken, dan heeft ze wel eens een tik nodig maar dit is dan meer een zwiep met het touw of even een tik op de borst. Tijdens het rijden bij geen van beide & er echt op staan roepen doe ik ook niet, een korte stemverheffing soms wel. En wat stil gemopper natuurlijk soms wel O:)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:01

CoonArt schreef:
Ir111 schreef:

Dus je laat je gewoon ondersneeuwen door je paard? Je paard mag nooit de baas worden over je... Hij/zij hoort te luisteren naar de leider (jij)

Goed lezen. Mijn paard doet zulke dingen niet. Gewoon omdat er goede communicatie is. Meestal heb je al een boel signalen gemist die zijn geweest vóór er gebeten of getrapt wordt door een paard. Op blijven letten, in dialoog blijven met je paard. Dan komt het meestal niet zo ver dat er getrapt of gebeten wordt door het paard. En kun je je eigen signalen ook klein en beschaafd houden.

Het gaat bij de omgang met paarden niet alleen om wat wij als mensen willen, maar vooral ook om wat onze paarden kunnen. Vandaar de term dialoog, ik vraag, paard geeft antwoord. En nogmaals, ik zal wel een bijzonder paard hebben maar hij bijt of trapt niet. Schreeuwen en slaan is dus ook beslist niet aan orde.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:03

CoonArt schreef:
Ir111 schreef:

Ik geloof dat Ir111 juist zegt dat nooit gebeurd...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:04

@Ir, dus je gaat er van uit dat de paarden die wij ene tik geven gevaarlijk bezig zijn? Niet dat we dat juist voorkomen?
Niet elk paard is hetzelfde. Mijn verzorg merrie is dan nog zo lief en knuffelig, ze heeft gewoon totaal geen geduld. En als ze dan door buldert krijgt een zwiep op d'r borst.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:06

Ir11, hier zijn alle paarden die ik heb of gehad heb net zo bijzonder. ;) Hier doen ze dat namelijk ook niet. Tuurlijk proberen ze weleens een grens op te zoeken, maar het is nooit, NOOIT! nodig om ze een klap, trap of grote mond te geven.
Denk dat het er heel erg aan ligt hoe je met je paard omgaat, hoe duidelijk en consequent je bent in je communicatie. Wat jij ook zegt, daar kan ik me goed in vinden.
En je eigen houding speelt ook heel erg mee heb ik gemerkt. Wil je samen werken met je paard, of wil je dat je paard doet wat jij zegt? Dat verschil in gebruik van 'macht' is de clou denk.

Vaak hoef ik maar een vinger in de lucht op te steken met een hé! (op normale toon) en dan is het klaar, áls ze al iets proberen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:09

AlwaysH schreef:
@Ir, dus je gaat er van uit dat de paarden die wij ene tik geven gevaarlijk bezig zijn? Niet dat we dat juist voorkomen?
Niet elk paard is hetzelfde. Mijn verzorg merrie is dan nog zo lief en knuffelig, ze heeft gewoon totaal geen geduld. En als ze dan door buldert krijgt een zwiep op d'r borst.

Eigenlijk wel ja, maar dat is omdat ik zie anders geen reden zie om te slaan of schreeuwen. Dat slaan of schreeuwen kan natuurlijk ook vlak voor er gevaarlijk gedrag vertoond wordt. Maar ik denk dan toch dat in de meeste gevallen veel signalen gemist zijn. Ik heb veel verschillende paarden in handen dus ik snap dat niet ieder paard hetzelfde is. Maar de principes blijven hetzelfde wat mij betreft. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:10

Jibbel schreef:
Wil je samen werken met je paard, of wil je dat je paard doet wat jij zegt? Dat verschil in gebruik van 'macht' is de clou denk.

Vaak hoef ik maar een vinger in de lucht op te steken met een hé! (op normale toon) en dan is het klaar, áls ze al iets proberen.

Ja, jij beschrijft goed het verschil dat ik bedoel. :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:12

Ir111 schreef:
AlwaysH schreef:

Eigenlijk wel ja, maar dat is omdat ik zie anders geen reden zie om te slaan of schreeuwen. Dat slaan of schreeuwen kan natuurlijk ook vlak voor er gevaarlijk gedrag vertoond wordt. Maar ik denk dan toch dat in de meeste gevallen veel signalen gemist zijn. Ik heb veel verschillende paarden in handen dus ik snap dat niet ieder paard hetzelfde is. Maar de principes blijven hetzelfde wat mij betreft. :)

Daar doel ik dus inderdaad op. Als je paard niet luistert naar normale hulpen, en in mijn geval, gewoon naar haar eten toe wilt maar even moet blijven staan moet ze daar gewoon naar luisteren. Heeft niks met miscommunicatie te maken. Ze wilt gewoon iets doen wat van mij niet mag.
Mijn ouders gaven me ook wel eens ene tik.

@Jibbel, ik vind het, ondanks dat ik (vooral ohz) samenwerk met mijn paard, belangrijk dat ik de baas ben.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:13

Het verschil zit m in het afdwingen van leiderschap of respect krijgen van je paard.

En geloof me, leiderschap op basis van respect (en dat is wederzijds respect) houdt langer stand dan afgedwongen leiderschap.